امروزه سازمانها در محیطی پویا، پرابهام و متغیر فعالیت میکنند. در دنیای پرشتاب و متغیر امروز افزایش ارتباطات بسیار مهم است و کسی به تنهایی به اوج نمیرسد. یکی از بارزترین ویژگیهای عصر حاضر، تغییرات و تحولات شگرف و مداومی است که در شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی و فراملی روی میدهد. افراد و مدیرانی که در میان سایرین موفق به نظر میرسند و آنهایی که گویا به همه خواستههایشان رسیدهاند، کسانی هستند که طی سالیان متمادی دل و ذهن صدها نفر را به دست آوردهاند تا به آنها در همه فعالیتهای خود کمک کنند. پویاییهای محیطی و رقابت فزاینده، سازمانها را بر آن داشته است تا جهت فعالیت، رقابتپذیر شده و رضایت مشتریان خود را به دست آورده و از طرفی مشتریان جدید کسب کنند اما در این فضای پرابهام نهتنها ارتباط با مشتریان بلکه ارتباط با همقطاران نیز بسیار حائز اهمیت است.
بهطور مثال ارتباط با سایر وبلاگها و وبسایتها به طرق مختلف یکی از روشهای بازاریابی کمهزینه است و نوعی استراتژی به شمار میرود. در این راستا میتوان پس از ایجاد متنها و مقالات جدید و خلاق متون خود را با سایر وبلاگها و وبسایتها مبادله کرد. یکی از بهترین کارها در ایجاد ارتباط با سایر وبسایتها استفاده از پست مهمان است، زیرا از مزایای پست مهمان به دست آوردن لینکهای هم مرز است که به معنای لینکهایی است که به سایت ما وارد میشود.
برای رسیدن به این سطح، ابتدا باید با سایتها و وبلاگهایی که بهنوعی با ما همکار هستند ارتباط برقرار کرده؛ با حال و هوای محتواهایی که تولید میکنند آشنا شویم و سپس خودمان با پست مهمان به آنها سرویس دهی کنیم. در این بین ممکن است از مشاهده فعالیتها و محتواهای تولید شده از سوی دیگران، ایدههای بکری به ذهن برسد که بعضا ممکن است بسیار ارزشمند و کاربردی باشد. حالا که با اهمیت ایجاد ارتباطات آشنا شدیم، میتوان بهطور اختصاصی در مورد همکاران به مزایای برقراری ارتباط مفید و موثر اشاره کرد. هرچند که مشغله فعالیتهای روزمره و به پایان رساندن پروژهها سادهتر است اما بهتر است که تمرکز ذهن را رو به یک تصویر بزرگتر متمرکز کنیم.
ایجاد ارتباطات حرفهای و قوی در یک سازمان، میتواند به فرصتهای آینده در جایی دیگر منجر شود. پس لازم است که در فضای کسبوکارهای کنونی از قوانین ایجاد ارتباطات در محیط کاری بهره بگیریم. بازاریابی برمبنای رابطه مستلزم ایجاد، حفظ و ارتقا و در صورت ضرورت خاتمه ارتباط با اطرافیان است. بهطوری که اهداف هر دو طرف درگیر در رابطه تامین شود. بنابراین سازمانها، جهت ایجاد یک رابطه، باید فرآیندهای ارتباطی و تعاملی مورد نیاز را به وجود آورند.
در تفکر بازاریابی برمبنای رابطه، ارزش مشترک عبارت است از اعتقادات مشترک طرفین رابطه درباره رفتارها، اهداف و سیاستها اعم از اینکه با اهمیت یا کم اهمیت، مناسب یا نا مناسب و درست یا نادرست باشند. وجود اهداف و ارزشهای مشترک باعث ایجاد تعهد بیشتر نسبت به رابطه میشود. بنابراین میتوانیم به وسیله ارتباط با همکاران به روشهای مختلف با سایر شرکتها و افرادی که در زمینه کاری ما فعالیت میکنند همکاری کرده و آنها را دنبال کنیم.