در این قسمت از مطالب ستون «ستارههای تبلیغات» به معرفی شرکت اف سی بی(FCB) میپردازم. این شرکت که یکی از بزرگترین مجموعههای تبلیغاتی و بازاریابی است، یکی از بخشهای مهم گروه (IPG) است. حدود 8600 پرسنل این شرکت در 90 کشور به ارائه خدمات گوناگون مشغولند و این آمار نشانگر نقش غیرقابل انکار افسیبی است. افسیبی که در گذشتههای دور با نام بنیانگذارانش، لرد و توماس (Lord & Thomas) شناخته میشد، سومین شرکت کهن تبلیغاتی است. این شرکت تبلیغاتی در سال 1873 بهوجود آمد.
آلبرت لاسکر (Albert Lasker) در سال 1898 بهعنوان کارمند به این شرکت آمد اما میزان تلاش او بهقدری شگفتآور بود که در نهایت شرکت را به تملک خود درآورد. میزان نبوغ لاسکر در این حرفه به حدی بود که او را «پدر تبلیغات مدرن» میخوانند. حضور افرادی چون او در عرصه تبلیغات و فعالیت این شرکت تا 1942 در شیکاگو در کنار دیگر بزرگان باعث شد که شیکاگو در کنار نیویورک بهعنوان مرکز صنعت تبلیغات معرفی شود. این درخشش به حدی بود که بعدا لئو برنت مدیر و موسس شرکت برنت، شیوههای تبلیغاتی اجرا شده در این شهر را با عنوان «مکتب شیکاگو» خطاب کرد. از مهمترین اقدامات لاسکر بهعنوان مدیر شرکت لرد و توماس، به خدمت گرفتن تولید محتوا (Copy Writing) به شیوه نوین و ورود به روانشناسی مخاطب برای نخستین بار بود.
پس از واگذاری این شرکت در سال 1942 به سه مدیر ارشدش، این شرکت به اف سی بی تغییر نام داد. سیر درخشان پیشرفت شرکت ادامه یافت و در سال 1958، میزان فروش این شرکت به رقم 100 میلیون دلار رسید. خوشنامی این شرکت و حضور موفق در عرصه تبلیغات و بازاریابی باعث شد که برای نخستین بار در سال 1963یک کسبوکار تبلیغاتی بزرگ به یک شرکت سهامی عام تبدیل و سهام آن عرضه شود. در سال 1965 نیز سهام این شرکت در بورس معتبر نیویورک عرضه شد. دهه 70 میلادی را شاید بتوان یکی از بهترین دوران حیات این شرکت نامید، زیرا علاوه بر کسب درآمد 250 میلیون دلاری در طول سه سال، توانست 10 دفتر دیگر نیز خارج از ایالات متحده افتتاح کند و سیطره کاری بینالمللی خود را گسترش دهد. در دهه بعد نیز این موفقیتها ادامه یافت و صورت حسابهای ارائه شده به مشتریان در سال 1980 رقم غیرقابل باور یک میلیارد دلار را نشان میدادند.
همچنین در این سال شرکتهای مهم مزدا وای تیاندتی (AT&T) نیز به جمع مشتریان اف سی بی پیوستند و در سال 1987 نیز این شرکت توسط نشریه معتبر AD Age بهعنوان شرکت تبلیغاتی برگزیده در سراسر جهان انتخاب شد و دوسال بعد نیز این افتخار توسط AD Week به آنها داده شد. موفقیت این شرکت تبلیغاتی تا سالهای اخیر نیز ادامه یافت. برای مثال در سال 2013 میلادی دریافت 36 شیر جشنواره کن تواناییهای این مجموعه را به رخ رقیبان کشید. این همه موفقیت و کسب قدرت میسر نمیشد، مگر با ارائه خدمات تبلیغاتی کارا، جذاب و اثربخش برای کمپانیهای بزرگ و ستارههای درخشان صنعت جهان.
تبلیغ منتخب
تبلیغ منتخب این هفته مربوط به شرکت مخابراتی وودافون (Vodafone) است. خط روایی ساده و دلنشین این تبلیغ از زاویه احساسی، ذهن مخاطب را نشانه رفته است. روابط رقیق انسانی که همواره مورد تأیید فطرت پاک بوده است دستمایه اصلی ساخت این تیزر است. دلبستگی به یک موجود زنده توسط یک مرد میانسال که شاید در چهرهاش نشانی از احساسات نیست، بیننده را با خود تا آخر ماجرا میکشاند. شاید این تیزر یک یادآوری مهم به ما تبلیغاچیها باشد: «تبلیغات ارائه یک فضای حسی خوشایند برای مخاطب و سپس وسیلهای برای انتقال پیام آن است.»