در این شماره از ستون ستاره های تبلیغات قسمت دوم و پایانی بررسی فعالیت های آقای استنلی روزر مدیرعامل شرکت تبلیغاتی JWT را مطالعه خواهید کرد. همان طور که در شماره قبل اشاره شد، آقای استنلی روزر پس از حضور کوتاه مدتش در جِی دبلیو تی، توانست این شرکت را تصاحب کرده و آن را به شهرت جهانی برساند. او همچنین ضمن همکاری با همسر خود خانم هلن لنزدان که یک نویسنده تبلیغات برجسته بود، توانست تبلیغات تاثیر گذاری را برای مشتریان خود تهیه کند.
همان طور که در شماره قبل بیان شد آقای روزر از جمله تبلیغاتچی هایی بود که به تبلیغات به عنوان یک علم نگاه می کرد و از این نظر خود به صورت قاطع دفاع می کرد. آقای روزر تبلیغات را به عنوان یک موتور محرک برای افزایش اشتیاق مصرف کنندگان کالا و خدمات مختلف درنظر داشت.
در نمونه آثار آقای استنلی روزر سبکی از تبلیغات مشاهده می شود که به نوعی تقلید و چشم و هم چشمی را با اشاعه سبک زندگی طبقات مرفه رواج می دهد. همچنین او تبلیغ بر پایه تایید مصرف کنندگان قبلی را دوباره در تبلیغات رواج داد؛ سبکی که اگرچه در آن خلاقیت کمتر نقش دارد اما شیوه ای است که در عصر حاضر نیز از سوی برندهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
از آنجا که آقای روزر به تبلیغات از منظر یک علم نگاه می کرد و بر این مسئله پافشاری داشت، کسب و کار خود را نیز بر همین پایه شکل داد. زمانی که به ندرت افراد تحصیلکرده با درجات دانشگاهی در دیگر شرکت های تبلیغاتی به چشم می خورند شرکت او مملو از افرادی بود که تحصیلات دانشگاهی داشتند.
همچنین او به تحقیقات نیز توجه بسیار داشت. او مطالعات تحقیقاتی را در سال 1912 میلادی در شرکت JWT آغاز کرد و ثمره این فعالیت مداوم باعث شد تا برای مثال در سال 1920 حدود 2300 شرکت از اطلاعات آماری که شرکت او در زمینه تجارت خرده فروشی ارائه می کرد استفاده کنند. اطلاعات آماری که شرکت جی دبلیو تی در آن سال ها ارائه می کرد سرآغازی برای تحقیقات بازار بود.
همچنین آقای استنلی روزر مطالب بسیاری را در حوزه تبلیغات منتشر می کرد که در بیشتر این مقالات او تبلیغاتچی ها را به مطالعه و درک قوانینی که رفتار انسان از آنها تبعیت می کرد، ترغیب می کرد.
علاوه براین یکی از نکات علمی مورد علاقه آقای روزر مبنای ساده ای بود که در آن زمان برای برنامه ریزی بازاریابی مورد استفاده قرار می گرفت. این شیوه که ابتدا مورد توجه روزنامه نگاری بود توسط آقای روزر در تبلیغات نیز مورد استفاده قرار گرفت. این خط کش در حقیقت باید به پنج سوال جواب می داد: «چه کسی؟ چه چیز؟ چه وقت؟ کجا و چرا؟» این میزان باعث می شد که در آن زمان شرکت های تبلیغاتی بتوانند درباره یک نام تجاری و رقبایش به اطلاعات واقعی و نظام مند دست یابند.
از نکات جالب توجه در زندگینامه کاری آقای روزر تلاش او برای بالابردن سطح صنعت تبلیغات بود که این مسئله تنها در تلاش های او برای بهبود وضعیت شرکت JWT خلاصه نمی شد، بلکه کل صنف را تحت تاثیر قرار می داد. برای مثال هر کارمند تازه واردی که به این شرکت می آمد در مدت دو سال و نیم تحت آموزش خیلی دقیق قرار می گرفت تا با کل عملکرد یک آژانس تبلیغاتی آشنا شود.
او همچنین به عنوان یک حرفه ای در صنعت تبلیغات هیچ گاه تیم خلاقه شرکت را زمانی که درگیر یک پروژه جدی تبلیغاتی بودند، در یک رقابت برای جذب مشتری جدید وارد نمی کرد. او معتقد بود این مسئله باعث ضعف در کار در حال انجام می شود و به شهرت شرکت تبلیغاتی لطمه جدی وارد می کند.
همچنین یکی دیگر از کارهای ارزشمند آقای استنلی روزر تاسیس 4a یا انجمن آژانس های تبلیغاتی آمریکا بود که آن را براساس معیارهای اخلاقی پایه گذاری کرد و در فاصله سال های 1923تا 1924 میلادی مدیریت آن را برعهده داشت. تاسیس این انجمن پایه گذار دیگر انجمن های تخصصی تبلیغاتی در ایالات متحده بود.
ارتباط با نویسنده: alijah. ir
عضو هیات علمی مدرسه کسب و کار بن ژیوار