گزارشهای بانک جهانی حاکی از آن است که میزان رشد اقتصاد ایران پس از لغو تحریمها 3 درصد و در سال آینده 5 درصد خواهد بود. این سازمان معتقد است که در دوره پساتحریم، ترمیم اقتصادی کشور شتاب فزایندهای خواهد گرفت. از طرفی در سالهای اخیر رفتار مصرفکنندگان ایرانی بهشدت تغییر کرده است. وقتی در خیابانهای پایتخت قدم میزنید انواع و اقسام برندهای مصرفی داخلی و خارجی پوشاک، موادغذایی، لوازم خانگی، رستوران و. . . را مشاهده میکنید که با ظاهری زیبا، فروشندگان شیک و مرتب و محصولات متنوع در دسترس شما هستند.
درواقع در این دوران بهویژه در دوران پساتحریم همه ما با افزایش بیچون و چرای عرضه مواجه خواهیم بود. حال سوال این است آیا با این شرایط روشهای سنتی بازاریابی جوابگو خواهند بود؟ آیا تنها با بازاریابی سنتی یا آفلاین نظیر بیلبورد، روزنامه و مجله، تلویزیون و امثالهم قادر خواهیم بود توجه مصرفکنندگان این عصر را به کالا یا خدمت خود جلب کنیم؟ جواب خیر است. در این مقاله مرور مختصری خواهیم داشت بر روشهای نوین بازاریابی که میتواند در عصر پساتحریم بهکار گرفته شود.
باید اعتراف کرد امروزه عصر نوین بازاریابی عصر ارتباطات و «گفتوگوی دو طرفه» شرکت و مشتریان است.آقای ست گادین (Seth Godin) نویسنده مشهور کتب بازاریابی، استراتژی نوین بازاریابی را «بازاریابی اجازهای» (Permission Marketing) معرفی میکند، به این مفهوم که باید مشتری اجازه تبلیغ را به شما بدهد. ایشان معتقد است بهترین روش جهت تحقق این امر بازاریابی آنلاین یا اصطلاحا «بازاریابی درونگرا» (Inbound Marketing) است.
حال سوالی که بهوجود میآید این است که چرا بازاریابی آنلاین؟ براساس گزارش مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت، در حال حاضر 45 میلیون نفر، کاربر فعال اینترنت هستند. براساس این گزارش ضریب نفوذ اینترنت در کشور 5/59 درصد بوده که 6/36 درصد آن (بیش از 27 میلیون نفر) را کاربران موبایل به خود اختصاص دادهاند. بنابراین شکی نیست که در این عصر بهترین رسانه جهت معرفی کالا یا خدمت، فضای اینترنت است.
اغلب مدیران، بازاریابی آنلاین را تبلیغات تحت وب یا طراحی شکیل وبسایت شرکت یا حضور در شبکههای اجتماعی میدانند اما مفهوم دقیق بازاریابی آنلاین یا بازاریابی درونگرا، تولید محتوای مناسب، درگیر کردن مخاطبان و گوش دادن به صدای آنهاست. درواقع این شکل بازاریابی همان مفهوم «گفتوگوی دو طرفه» را تداعی میکند. حال چگونه میتوان در این عصر بهواسطه این روش نوین بازاریابی، کالا یا خدمت خود را به مصرفکننده معرفی و برندسازی کرد؟
استراتژیهای متفاوتی در این شکل بازاریابی وجود دارند که مهمترین آنها «سئو» (Search Engine Optimization) است. سئو انجام عملیاتی روی وبسایت است تا جستوجوگرها، بهتر سایت شما را بشناسند و به این دلیل سایت شما در ردیفهای اول جستوجو قرار گیرد. کمپینهای ایمیل مستقیم و استفاده از جوهای (Buzz) شبکههای اجتماعی نیز از استراتژیهای دیگر بازاریابی آنلاین هستند.
همانطورکه ابتدا اشاره کردیم رفتار مصرفکنندگان ایرانی در حال تغییر است و این تغییر رفتار در عصر پساتحریم بیشتر و بیشتر خواهد شد بنابراین جهت پاسخگویی به این تغییر، کسبوکارها نیز جهت بقا و کسب سود بیشتر باید تغییر کنند و بدون شک استفاده صحیح و مناسب از بازاریابی آنلاین از موثرترین تغییرها خواهد بود.
ارتباط با نویسنده: amirfkar@gmail.com
دانشجوی دکترای مدیریت کسب وکار