مدیریت و برنامهریزی برای شرکتهای عظیم، زمان بر است و دقت و تخصص میطلبد. براساس نظر رابرت دبلیو بردفورد، کارشناس اقتصادی، شرکتهای هلدینگ به سبب گستردگی و پیچیدگیهای خاصی که دارند، به سیستم مدیریتی ویژهای نیاز دارند. در نگاهی کلی هر نوع برنامهریزی استراتژیک برای شرکتهای هلدینگ تابعی است از بررسی وضعیت شرکت در زمینه اجرایی. به بیانی واضح تر، دو تقسیمبندی کلی برای بررسی ساختار و سیستم مدیریت در اینگونه شرکتها وجود دارد: شرکتهای مادر و تابع که به شکل همگام ولی با ساختار مستقل اداره میشوند. شرکتهایی که با ساختار یکپارچه مدیریت میشوند.
برای ایجاد تعادل و حفظ بقای سازمان، نیاز به برنامهریزی استراتژیک کاملا ضروری به نظر میرسد، برنامههایی که از سطح ساده تا پیشرفته گستردهاند و میتوانند بخشهای مالی، اداری، بازار و... را تحت تاثیر قرار دهند.
استراتژیهای بازار
شرکتهای تولیدی و خدماتی که با سیستم هلدینگ اداره میشوند، نسبت به سایر شرکتها موقعیت مناسبتری برای در دست گرفتن نبض بازار دارند، این شرکتها، چه از حیث بخش توزیع و تولید و چه به لحاظ موقعیت لجستیک، مشکلات کمتری خواهند داشت. البته مشروط بر آنکه برخی قوانین استراتژیک را رعایت کنند.
سیستم خریدوفروش و مشاوره آنلاین: به سبب آنکه شرکتهای مادر و تابع، زیرمجموعههای متنوع و گستردهای دارند، گاه باعث سردرگمی خریداران و مراجعان میشوند. افزون بر این، در برخی موارد که مشتریها از شرکتهای مربوط فاصله جغرافیایی زیادی دارند یا حتی در کشور دیگری هستند، نیاز به وجود سیستم اینترنتی پیشرفته و اطلاعات کامل برای جذب خریداران و سرمایهگذاران ضروری است. در حال حاضر، برترین شرکتهای هلدینگ جهان، مشاوره آنلاین و خدمات اینترنتی را بهعنوان بخش مهمی از سیستم بازاریابی و خرید خود تلقی میکنند.
استراتژیهای قیمت گذاری: متاسفانه یکی از عمده اشتباهات رایج در شرکتهای هلدینگ تازه کار و کم تجربه، تنوع ارزشگذاری در زمینه خدماتی خاص است. در واقع، شرکتهای تابع، در زمینه خدمتی خاص، ارقامی گوناگون ارائه میدهند و همین مسئله، بیاعتمادی مراجعان را از یکسو و عدم پیشرفت برخی شرکتهای تابع را از سوی دیگر فراهم میکند. یکی از مهمترین بخشهای استراتژی بازار، در شرکتهای هلدینگ، حفظ وحدت در بخش قیمتگذاری خدمات مشترک است.
استراتژیهای توسعه: شرکتهای هلدینگ، پتانسیل بالایی برای گسترش شرکتهای تابع و افزایش ظرفیتهای تولید و خدمات دارند، اغلب شرکتهای هلدینگ در جهان، کار خود را، ابتدا با دو تا سه شرکت تابع شروع کردهاند و امروز دهها، شرکت تابع در اقصی نقاط دنیا دارند. تلاش برای توسعه فعالیتها و بالاتر بردن تعداد شرکتهای زیرمجموعه، بخشی مهم از مدیریت شرکتهای مادر است. گرچه، توسه شتابزده و بیپشتوانه، میتواند به ورشکستگی کل مجموعه منجر شود.
شرکتهای برتر جهان چه میکنند؟
شرکتهای بزرگ هلدینگ در جهان، به شکل مداوم در حال اصلاح، تغییر و بازسازی نظام مدیریتی و استراتژیهای رقابتی هستند. یکی از تاکتیکهایی که این روزها در بین شرکتهای هلدینگ مرسوم شده جذب استعدادهاست. کلیفتون هارسکی، یکی از برترین کارآفرینان و مدیران نمونه ایالات متحده، معتقد است رقابت بر سر جذب استعدادهای جوان، دغدغه مهم شرکتهای با تجربه هلدینگ است، چرا که میل به پیشرفت در این شرکتها، جز با به روز کردن سیستم مدیریت و استراتژیهای متداول، قابل رخ دادن نیست. اما شرکتهای شناخته شده و برتر جهان در جدیدترین استراتژیهای خود چه کردهاند؟
*برکشایر هاتاوی، شناخته شدهترین شرکت هلدینگ در سطح جهان است، شهرت این شرکت مرهون مدیریت اهل ریسک و پیشتازش، وارن بافت است. شاید بزرگترین استراتژی این شرکت را بتوان، میل به گسترش و توسعه ارزیابی کرد، خرید سهام، توسعه بخشهای تجاری، شعب متعدد و فعال، از جمله نشانههای میل به توسعه و پیشرفت این مجموعه هستند.
*گروه شرکتهای هلدینگ ایکان، نمونه دیگری از شرکتهای بینالمللی موفق است. شاید کارل ایکان موسس شرکت، هرگز تصور نمیکرد به چنین شهرت و موفقیتی برسد. استراتژیهای این مجموعه در طول زمان، تغییراتی را تجربه کردهاند. تا چند سال گذشته، عمده تلاشهای مالی مجموعه ایکان در بازار سهام و خرید هرچه بیشتر سهام خلاصه میشد اما مدتی است سرمایهگذاریهای بلندمدت و پربازده در دستور کار تیم مدیریت این شرکت قرار گرفته، این روش را میتوان آینده نگری تیم مدیریت دانست.
*شرکت مخابراتی گریو کارسو، از بزرگترین شرکتهای هلدینگ جهان و شناخته شدهترین شرکت مکزیک است. این شرکت موفق، فراز و نشیبهای متعددی را تحمل کرده است، ورشکستگی مالی بزرگ در سال 1990جزو بدترین تجارب مدیریت این مجموعه بود. اما به لطف سرمایهگذاریهای متعدد در خارج از مرزهای مکزیک و درایت مجموعه مدیریتی، این شرکت در طول دهه اخیر به سرعت مسیر پیشرفت مجدد را طی کرد و اکنون، در جایگاهی مثالزدنی ایستاده است.