گاهی آنقدر راهکار ها به ما نزدیکند که دیده نمی شوند یا ما توجه نمی کنیم و ناخواسته یا خواسته خودمان را در مسیری قرار می دهیم که بسیار پر پیچ و خم است و به اصطلاح به جای آنکه با کمی تفکر از چرخ اختراع شده استفاده بهینه در راستای اهداف سازمانی کنیم، با تمام قوا به دنبال اختراع مجدد چرخ می رویم.
بله باید گفت این سیاست، یکی از اصلی ترین انتخاب های خیلی از شرکت های تولیدی کشورمان است که با وجود برند ها و سازمان های قدرتمند در حوزه های مختلف همچنان به دنبال آن هستند که خودشان مستقیما وارد صنعت و حوزه غیر تخصصی شوند چراکه باوری برای مشارکت و همراهی وجود ندارد.
در این مطلب قصد داریم با یکی از موثرترین و ثمربخش ترین استراتژی های رونمایی محصول که تاکید بر همراهی برند ها در کنار یکدیگر دارد آشنا شویم، باشد که تاثیر مثبتی در کسب و کار های امروز داشته باشد.
12- همبازی
به کار گیری و همراهی با سازمانی که از نظر احساسات مشتریان و ارزش ها مشترکند به این معنا که دو یا چند سازمان و برند برای تحقق اهداف مشترک و دستیابی به حداکثر ظرفیت بازار هدف مشترک، اقدام به مشارکت در تولید یک محصول مشترک می کنند. باید گفت الزاما این محصول به وجود آمده نباید تبدیل به نسخه واحد شود و فقط کافی است از بعد عملکردی مکمل یکدیگر یا تکمیل کننده فرآیند محصول دیگر باشد.
نکته مهم در این استراتژی متفاوت بودن حوزه ها و صنایع، حضور هر کدام از شرکت هاست که باتوجه به سرآمد بودن هر کدام از آنها، با تلفیق می توان به نتایج اثربخش تر و وسیع تری دست یافت.
از این رو بهترین زمان برای استفاده از این استراتژی زمانی است که رسیدن به سود مشترک از قبیل رسیدن به مخاطبان، هم افزایی سرمایه گذاری و هم افزایی دانش و تکنولوژی در اولویت سازمانی آنها باشد و با این استراتژی از موازی کاری و ورود به حوزه های دیگر غیر تخصصی، برای توسعه محصول جلوگیری می شود و سازمان ها به طور متمرکز و تخصصی در حوزه های اختصاصی خودشان باقی می مانند چرا که بسیار مشاهده شده برند ها و سازمان هایی بعضا برای توسعه محصول یا ارزش آفرینی یکی از محصولات شان، نیازمند ارتقای آن محصول توسط دانش و تکنولوژی صنعت دیگری هستند و این عامل موجب ورود ناآگاهانه و بعضا غیر تخصصی برای ارتقای محصولات شان، در صنایع دیگر می شود که این امر موجب ایجاد لطماتی در کسب و کار خودشان و همچنین برای فعالان آن صنعت می شود.
پس می توان با استفاده از این استراتژی به صورت کاملا تخصصی و هوشمندانه، هم در زمان و هم در سرمایه گذاری صرفه جویی کرد و در نهایت به نتیجه ایده آل خود رسید.
همان طور که بیان شد استفاده از این استراتژی موجب به اشتراک گذاری سرمایه گذاری و ارزش ویژه برند می شود و گسترش دسترسی مخاطبان را به حوزه های مختلف از صنایع وسیع تر می گرداند ولی در مقابل موارد بسیار پراهمیت و مفیدی که ذکر شد، اگر همبازی درست و متناسب انتخاب نشود موجب تحت الشعاع قرار گرفتن یکی از برند ها می شود و نه تنها اثر بخشی حاصل نمی شود بلکه ممکن است در تصویر ذهنی مخاطب نیز تاثیر منفی ایجاد کند.
در واقع می توان گفت مهم ترین دلیل موفقیت این استراتژی انتخاب همبازی مناسب است. به عنوان مثال همکاری سامسونگ و مرسدس بنز برای رونمایی از تکنولوژی مشترک که در سال گذشته رخ داد بسیار جای توجه و تامل داشت چراکه می توان گفت انتخاب هوشمندانه هر دو طرف موجب ایجاد هم افزایی شد و مسلما با اشتراگ گذاری ارزش های مشترک، تاثیر چشمگیری در بین مخاطبان هر دو برند ایجاد کرد.
مدرس و مشاور توسعه کسب و کار