استارتاپ فرانسوی Wistiki که شهرتش به خاطر تولید اشیای متصل برای یافتن دسته کلید یا کیف پول است، تنها با 2میلیون یورو آغاز به کار کرد.
البته کار ساده ای نیست که اشیای متصل را پله ترقی خود در نظر بگیرید، حتی وقتی که ایده خوبی مثل Wistiki داشته باشید؛ استارتاپی که تنها به خاطر قولی که به مردم داده بود بسیار شناخته شد: زندگی افراد کم حواس را متحول می کنیم. این محصولات متصل کوچک که سری جدیدشان سپتامبر 2016 تولید شد، توسط طراح معروف، فیلیپ استارک، طراحی شده و قابلیت اتصال به هر چیزی را که ممکن بود فراموشش کنیم دارند.
نخستین مدل طراحی شده، به نام Voilà آویزی به شکل USB بود که قابلیت وصل شدن به وسایل مختلف را داشت. دومین طراحی، جا کلیدی گردی به نام Aha بود که به قلاده سگ و گربه وصل می شد. سومین طراحی، Hopla، شبیه به کارت اعتباری بود که داخل کیف پول قرار می گرفت. تمامی این محصولات ضدآب هستند، تا سه سال به صورت خودکار کار می کنند و از طریق بلوتوث به اپلیکیشنی در تلفن همراه هوشمند متصل می شوند. زمانی که صاحب آنها حدود 30 الی 100 متر (بسته به مدل محصول) دور شود، شروع به زنگ زدن می کنند.
نفس های آخر
از ژانویه 2014 که Wistiki آغاز به کار کرد، به طرز ماهرانه ای شروع به داستان سرایی کرد. داستانی درباره کارآفرینانی موفق: «سه برادر به دنبال گربه شان می گشتند و با خود فکر می کردند چه خوب می شد اگر برای پیدا کردن آن راه حلی وجود داشت. و این گونه بود که ویستیکی متولد شد.»
برونو، تئو و هوگو لوساتو، طرح شان را نزد مرکز سرمایه گذاری My Major Company بردند و طرح شان با استقبال روبه رو شد! 20 هزار یورو سرمایه گذاشتند و 80هزار یورو دریافت کردند. رسانه ها بسیار استقبال کردند، به طوری که 225هزار یورو از زمانی که توزیع محصول را در فرانسه به راه انداختند، نصیب شان شد. طی دو ماه 50هزار نسخه از محصول فروش رفت.
اما زمانی که شعف و شادمانی سرنگون می شود، باید دوام آورد و برای رستگاری تلاش کرد. در درجه اول، رقابت بسیار شدید شد. محصولات مشابه بسیاری تولید شدند. از طرفی بازار اشیای متصل بسیار دور از امیدواری به نظر می رسید.
فقط 400هزار دستگاه جی. پی. اس در سال 2015 در فرانسه فروخته شد. از دو برابر میزان فروش سال 2014 باز هم بیشتر بود.
بسیاری از استارتاپ های این بخش با مشکل بزرگی روبه رو بودند: اشیای متصل به عنوان گجت هایی کمی گران در نظر گرفته می شد (49.99 یورو برای جا کلیدی ویستیکی) و عمدتا طرفداران تکنولوژی و طبقه اجتماعی حرفه ای آن را خریداری می کردند.
سری جدید، توسعه بین المللی
ویستیکی تصمیم گرفت در این بخش پیشتاز باشد. در عوض اینکه صبر کند تا بازار استقبال بیشتری کند، در ژوئیه 2015، با اختصاص دادن سرمایه ای معادل 1.5میلیون یورو، سری جدید محصولاتش را راه اندازی کرد. طبق گفته های برونو لواسو، واقعا هم به این راه اندازی مجدد نیاز بود:
«نخستین محصول ما، جا کلیدی مکعبی شکلی بود که به سرعت گسترش پیدا کرد. برخی از مصرف کنندگان اظهار می داشتند که طراحی زیبایی ندارد، کاربردی نیست و مدت کوتاهی به طور خودکار کار می کند. ما از این انتقاد ها استفاده کردیم تا طراحی بعدی مان را متناسب با نیاز افراد تولید کنیم، ویژگی ضدآب بودن را اضافه کردیم، مدت زمان کارکرد را از یک سال به سه سال و محدوده سیگنال دهی را از 30 متر به 100 افزایش دادیم.»
برای افزودن مزیت رقابتی دیگری، ویستیکی از طراح معروف، فیلیپ استارک، درخواست کرد تا دیزاین محصولات را بر عهده بگیرد. از طرفی، یکی دیگر از اهداف سرمایه گذاری 2میلیون یورویی جدید، این بود که نیمی ازآن را با سرمایه داران شریک شوند. در دور دوم راه اندازی، استارتاپ چندین چک از مسئولان کسب وکار های معروفی چون استفان ریچارد (مدیرعامل orange)، خاویر نیل (مدیرعامل Free) و مارتین بوویگ (مدیر عامل شرکت Bouygues) دریافت کرد. ارگان های بانکی، بیمه و صندوق ها نیز سهمی به خود اختصاص دادند که در مجموع ارزش استارتاپ به 30میلیون یورو رسید.
اگرچه هزینه برپا سازی در حد متوسط بود، اما این عامل یکی از محور های اصلی در استراتژی های کسب وکار به شمار می رود.
استارتاپ، بازار کالاهای چرمی، بخش حمل ونقل و تدارکات و حتی بیمه را هدف قرار داد. همچنین با دو نام تجاری لوکس فرانسوی نیز قراردادی امضا کرد تا در تولید کیف پول و چمدان ها از تراشه ویستیکی به منظور مکان یابی جغرافیایی آنها استفاده کنند. در حوزه حمل ونقل هم برای بسته های انبار شده و سهولت در جابه جایی اجناس استفاده شود. در زمینه بیمه نیز با شرکت Scar همکاری می کند. اگر اغلب لوازم زندگی روزمره به این تکنولوژی مجهز باشند، احتمال گم شدن آنها کم می شود و این ممکن است برخی قرارداد های بیمه را نیز تغییر دهد.