بوریس مردکویچ، جوان 30 ساله و صاحب کسب وکار ی زنجیره ای، هیچ وقت فکرش را نمی کرد که استارتاپی برای نسل بیبی بومر راه اندازی کند، تا اینکه یک روز پدر و مادرش را در حال استفاده از دوچرخه برقی دید که برادر بوریس برای خود و همسرش تعمیر کرده بود. بوریس در حال حاضر یک شرکت نرم افزاری و یک مجله کسب وکار کوچک دارد. او درباره دوچرخه های برقی که طراحی کرده می گوید: «این دوچرخه ها به دوچرخه سوار این امکان را می دهد که تصمیم بگیرند چقدر و چطور رکاب بزند.»
او به همراه برادرش، شرکت دوچرخه های برقی Evelo را راه اندازی کرد. بریس درباره درآمد و سود شرکت خود می گوید: «امسال درآمد شرکت با رسیدن به 4 میلیون دلار، نسبت به سال پیش دو برابر شده و ما مشتریان خود را داریم.»
شرکت او تنها یکی از هزاران شرکت موجودی است که برای کمک به زندگی بهتر جمعیت بالای 50 سال کار می کنند. بر اساس گزارش انجمن بازنشستگان آمریکا، گردش مالی این شرکت ها بالغ بر 7 میلیارد دلار در سال می رسد. با توجه به آمار مرکز تحقیقات پیو، جمعیت Baby boomer های آمریکا حدود 74 میلیون نفر برآورد شده است.
این نسل متعلق به بعد از جنگ جهانی دوم است و نیاز به طیف گسترده ای از کالا ها و خدمات دارند. جمعیت نسبتا بالای آنها فرصت خوبی برای کارآفرینان و استارتاپ های آنهاست. بزرگی اقتصاد مربوط به فعالیت های خدماتی و تولیدی برای این نسل، باعث شده تا کارآفرینان و سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کند.
نویسنده کتاب «تبدیل نقره به طلا»، ماری فورلانگ، درباره بازار جمعیت بالای 50 سال می گوید: « هر قشر سنی، یک فرصت بازاریابی منحصربه فرد دارد.» او ادامه می دهد: «ایده های جدید برای کسب و کار و ارائه خدمات به این نسل تقریباً تمام نشدنی هستند؛ ایده هایی که با خدمات و کالا های ارتقا دهنده سطح سلامتی و زندگی بهتر این افراد در ارتباط باشند.» به عقیده او ظرفیت این بازار، استعداد های زیادی را به خود جلب می کند.
برادران مردکویچ، شرکت Evelo را با سرمایه 1000 دلاری که از فروش کسب و کار های قبلی خود به دست آورده بودند، راه انداختند. در حال حاضر آنها قصد دارند سرمایه خود را تا 1.5میلیون دلار از طریق یکی از سایت های سرمایه گذاری جمعی افزایش دهند. به این ترتیب که با مطرح کردن ایده خود در سایت Fundable، کسانی را که مایل به سرمایه گذاری باشند متقاعد می کنند در شرکت آنها سرمایه گذاری کنند.
هدف آنها تولید دوچرخه های برقی بیشتر و با قابلیت های متفاوت در همه دنیاست، مانند دوچرخه های برقی تاشو، ضد سرقت و... . یکی از چالش های این دو برادر کارآفرین، پیدا کردن کارخانه های تولیدی در آسیاست. آقای مردکویچ می گوید: «ما از نسل تجارت الکترونیک و کالا های مجازی هستیم و به لطف همین دنیای دیجیتال توانستیم کارخانه های تولیدی خود را در تایوان و چین پیدا کنیم.»
Evelo، شرکت دوچرخه برقی، از یک شبکه 300 نفری به اصطلاح سفیر نام تجاری برای جذب مشتریان خود استفاده می کند. هر سفیری که یک دوچرخه را بفروشد، مبلغی از فروش آن را به عنوان پورسانت دریافت می کند. به گفته انجمن بازنشستگان آمریکا، حدود 80 کمپانی که در رابطه با سلامت افراد بالای 50 سال فعالیت می کنند در سال 2012 ثبت شده اند. بر اساس نظرسنجی هایی که این انجمن در آمریکا انجام داده است، حدود 34 میلیون نفر از آمریکایی ها در 12 ماه گذشته به افراد بالای 50 سالی که نیاز به مراقبت دارند، به صورت رایگان خدمت کرده اند.
کالا های پوشیدنی، ساخت سالن های ورزشی و کیت های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری های قلبی از جمله ایده هایی است که کارآفرینان می توانند برای بازار جمعیت بالای 50 سال، روی آنها متمرکز شوند. یکی دیگر از استارتاپ هایی که برای این نسل طراحی شده بود، کفش های نسل سوم دکتر کاتز است. او سال 2013 کار خود را با طراحی کفش های پیاده روی ورزشی مردانه آغاز کرد.
به عقیده او، هر چقدر سن افراد بالاتر می رود، راه رفتن برای آنها یک تمرین مهم می شود. دکتر کاتز، سازنده کفش های نسل سوم می گوید: «با بالا رفتن سن، مشکلاتی برای پا ها به وجود می آید.» او کفش های نسل سوم خود را طوری طراحی کرده که برای استفاده افراد بالای 50 سال راحت، کارآمد و ارگونومیک باشد.
شرکت او، محصولات خود را آنلاین و از طریق خرده فروشان به مشتریان عرضه می کند. سال گذشته، درآمد او از این استارتاپ 2میلیون دلار بود و خودش تخمین می زند که تا پایان سال جاری با اضافه کردن کلکسیون کفش های زنانه درآمدش به 12میلیون دلار برسد.
به طور کلی، کسب وکار های جدید می توانند در راستای ارائه خدمات و تولید محصولات کارآمد برای جمعیت بالای 50 سال که بازاری بالقوه و مهم برای آمریکاست فعالیت کنند.