فعالیت های استارتاپی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه جهان روندی رو به رشد را طی می کند. فعالیت هایی که به عقیده بسیاری از فعالان اقتصادی نمادی از رشد و پیشرفت اقتصادی مدرن است.
ایده های راه اندازی کسب و کارهای استارتاپی، عمری طولانی ندارد و می توان براساس آمارهای بین المللی چنین تخمین زد که فعالیت های استارتاپی از سال 2000 با رشد چشمگیری رو به رو شده اند.
سوالاتی که باید از خود بپرسید
رابرت اکابل، مدرس دانشگاه منچستر و فعال در امور کسب و کار و فعالیت های بازاریابی معتقد است نخستین مرحله از مشارکت در فعالیت های استارتاپی، برخی سوالات است که باید پاسخ داده شوند. به عبارت دیگر، در صورتی که پاسخ این سوالات شفاف و واضح باشد، می توان امیدوار بود فعالیت استارتاپی نیز با موفقیت به نتیجه برسند. برخی از مهم ترین پرسش ها شامل موارد زیر است:
-CAC چه حد است؟ این عبارت مخففی است از ضوابط اکتساب هزینه. بنابراین CAC یعنی متوسط هزینه هایی که برای به دست آوردن مشتری ها در کسب و کارهای مختلف صرف می شود. در شرکت هایی که به شکل اینترنتی فعالیت می کنند CAC عددی بسیار مهم است.
-ARPU چقدر است؟ این عبارت مخففی است از درآمد متوسط هر کاربر. بنابراین ARPU یعنی فعالیت های بازرگانی، اینترنتی و تجاری هر شرکت. به عبارت دیگر این عبارت تعیین می کند که چنین فعالیت هایی چه میزان درآمدزایی برای کاربران فراهم می کند.
- میانگین درآمد شما ثابت است؟ این بسیار مهم است که نرخ درآمد خود را به شکل ماهانه یا سالانه ثبت کنید. در فعالیت های استارتاپی اهمیت این ثبت درآمد بسیار حساس تر است. چراکه چنین فعالیت هایی نسبتا نوظهور و ریسک پذیر محسوب می شوند.
- سود و حواشی سود متعادل است؟ توقع اینکه هر نوع از فعالیت های تجاری و حضور در فرآیندهای استارتاپی، سود خالص داشته باشد، بسیار رویایی و دور از واقعیت تلقی می شود. بر این اساس، همزمان با محاسبه سود هر نوع فعالیت در حوزه استارتاپ ها باید به محاسبه حواشی سود نیز پرداخت. برای مثال بخشی از حاشیه سود، محاسبه نرخ هزینه هایی است که برای تولید یک کالا یا ارائه خدمات صرف می شود. محاسبه این حواشی در فعالیت های مبتنی بر رایانه و دنیای مجازی اندکی دشوار تر است.
- هزینه های فنی و اجرایی تا چه حد هستند؟ بخش مهمی از فعالیت های استارتاپی تخمین هزینه های فنی و اجرایی است. بسیاری از فعالیت های این حوزه نیاز به زمان دارند و در بلند مدت مزایای مالی و بازدهی های خود را نشان می دهند. بنابراین تخمین نرخ هزینه های فنی و راه اندازی این نوع فعالیت ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
به عقیده بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه کسب و کارهای استارتاپی، پاسخ دادن به این پرسش ها بسیار مهم است، در نظر داشتن برخی موارد مهم مانند هزینه های فنی و اجرایی متضمن موفقیت این نوع کسب و کارها در آینده خواهند بود. افزون بر اینها، اخذ مجوز های رسمی و قانونی برای آغاز فعالیت های استارتاپی بی ارتباط با این موارد نیست.
پیش شرط هایی که مهم هستند
بخشی از برنامه های توسعه در هند، شامل طرح های توسعه مشاغل نوین است. ایجاد فضا برای فعالیت استارتاپ ها زیرمجموعه ای از همین برنامه است. دولت هند کارنامه درخشانی در حوزه فرصت دهی به مشاغل مبتنی بر علوم ارتباطات، رایانه و فناوری دارد. بر همین اساس مدتی است که فعالیت استارتاپ ها در این کشور پررونق تر شده است. اما راه اندازی استارتاپ ها در این کشور چندان ساده نیست.
برای فعالیت های استارتاپی در هند یا مشارکت در پروژه های این حوزه، تحقق برخی پیش شرط های اساسی نیاز است. برای مثال؛
- شرکت های خصوصی که تمایل دارند در فعالیت های استارتاپی مشارکت کرده یا در چنین کسب و کارهایی سرمایه گذاری کنند، باید ابتدا از صحت و اعتبار فعالیت های مذکور اطمینان حاصل کنند، سپس برای اخذ مجوز لازم از دولت اقدام کنند.
براساس قانون دولتی هند، ثبت پروانه همکاری با استارتاپ ها الزامی است و فعالیت هایی که فاقد وجهه قانونی باشند، از سوی دولت حمایت نخواهند شد.
- توسعه تجارت، محصولات یا خدماتی که دارای پتانسیل های لازم برای رشد نیستند، از سوی دولت حمایت نشده و مشمول مشوق های مالی نخواهند شد.
- گردش مالی سالانه شرکت های فعال در حوزه استارتاپ ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در صورت پیشرفت داخلی، زمینه حمایت فعالیت های بین المللی این شرکت ها از سوی دولت فراهم می شود.
- ثبت هر نوع فعالیت نوآورانه و خلاقانه ای که تاکنون بازار تولید و تجاری نداشته و اکنون در سایه فعالیت های بخش خصوصی رونق گرفته الزامی است.
این قوانین و بسیاری از قوانین مشابه در حوزه کسب و کارهای استارتاپی، هند را تبدیل به یکی از بسترهای مهم منطقه کرده است. بر این اساس، تعامل مثبت بین دولت و فعالان این عرصه و قانونگذاری منطقی در این حوزه در رشد اقتصادی کشورها بی تاثیر نخواهد بود.