شركت بیمه «نوین» از سال1384فعالیت خود را در تمامی رشته های بیمه ای اعم از اشخاص، اموال، مسئولیت آغاز کرده است. سیاست های اجرایی این شركت در ارائه خدمات، استفاده از كادر مجرب و خوشنام صنعت بیمه بوده است و با ارائه خدمات بیمه نامه با شرایط و مقررات تخصصی و حرفه ای به منظور حفظ منافع بیمه گذاران و بیمه شدگان، مشاوره رایگان و راهنمایی خسارت دید گان در هنگام بروز خسارت توانسته است جایگاه مناسبی در این صنعت داشته باشد.
همچنین با پوشش مناسب برای خطرات مورد درخواست بیمه گذار با كمترین نرخ و مناسب ترین شرایط، انجام كارشناسی، برآورد و پرداخت خسارت در كوتاه ترین زمان ممكن از دستاوردهای این شرکت بیمه ای است. متن زیر گفت وگوی روزنامه «فرصت امروز» با حسین کریم خان زند، مدیرعامل شرکت بیمه «نوین» است که در ادامه می خوانید.
وضعیت کسب و کار در صنعت بیمه کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا محدودیت هایی در این حوزه وجود دارد؟
زمانی که از فضای کسب و کار سوال می شود ما با عواملی رو به رو هستیم که دامنه آن شاخص های مختلف اقتصادی در ابعاد کلان را در برمی گیرد. این مجموعه ای در هم تنیده، با ساختاری در ارتباط با قوانین و مقررات کار و تجارت، سیستم های ثبت، مالی و بانکی، حوزه های سرمایه گذاری، آموزش نیروی انسانی و مدیریت دانش، ساختار حقوقی و قضایی کشور، فناوری و سیستم های داده محور و البته نهادهای مرتبط است.
صنعت بیمه به دلیل نقش های مختلفی از جمله توزیع ریسک در فعالیت های اقتصادی و نقش تامین کننده، امکان دسترسی به منابع مالی بلند مدت و ایجاد فضای اطمینان در بازار مالی به عنوان یکی از شاخص های بهبود در کسب و کار اقتصاد کلان تلقی می شود اما باید دید آیا این دیدگاه در جریان اقتصادی حاکم در کش ور از چه اعتباری برخوردار است.
صنعت بیمه به عنوان یک عرصه فعالیت اقتصادی پویا و سودده نیازمند پذیرش استقلال حرفه ای در عملیات فنی خود از سوی نهادهای مختلف است. صنعت بیمه کسب و کاری کاملا شناور و زنجیره ای در تماس و ارتباط با پوسته های مختلف جامعه و اقتصاد جاری در کشور است. بهبود فضای کسب و کار برای این صنعت نیازمند ایجاد فضاهای مطلوب همکاری با راهبری بیمه مرکزی برای هدایت موثر رویکردهای موجود به سمت بهینه سازی عوامل یاد شده است.
آیا می توان گفت صنعت بیمه در کشور از نوآوری در بازار و تنوع بخشی در محصولات برخوردار است؟
تنوع محصولات بیمه ای در کشور به عنوان یک شاخص، رشد چشمگیری ندارد. باوجود حدود 30 شرکت بیمه ای در کشور، فضاها و ظرفیت های دست نخورده مرتبط با این صنعت در کشور وجود دارد که نیازمند خلاقیت و فکر است. دنبال کردن شرایط و نیازهای روز در این صنعت راهی است که به توسعه خدمات و محصولات منجر می شود. اما توان بهره گیری خلاقانه شرکت های بیمه از تحولات برای هدایت کردن محصولات و خدمات خود در مسیر بهره مندی از تغییرات محل بحث است.
برای نوآوری و توسعه محصول صنعت بیمه نیازمند بررسی بازار از طریق تحقیقات گسترده و تطبیق نیازهای جامعه با خدمات قابل ارائه است. این به معنای پژوهش های دقیق و داده محور و البته همراه با شناخت کیفی رفتارهای اجتماعی و دریافت انتظارات موجود در جامعه است. باید دید آیا صنعت بیمه در حال حاضر توان علمی، مالی و انسانی چنین مطالعاتی را دارد و در این بین نقش نهادهای علمی و پژوهشی مربوطه نیز بسیار حائز اهمیت است.
با این توضیحات پس وضعیت رقابتی بین شرکت های بیمه چگونه است؟
یک بازار برای رقابتی بودن نیازمند شکل گیری یک فرآیند مبتنی بر بینش است. این نکته است که تعیین می کند شما در یک مسیر رقابت پذیر یا رقابت گریز حرکت می کنید. صنعت بیمه باید به دنبال ایجاد مزیت در رقابت باشد، این امر به عنوان یک اصل در بازارگرا کردن بنگاه های اقتصادی پذیرفته شده است. رسیدن به چنین وضعیتی نیز مستلزم دریافت دقیق و هوشمند از شرایط و توان ارزیابی و تحلیل است.
در حال حاضر نحوه فعالیت شرکت ها به صورتی است که قدرت در دست مشتریان است. از آنجایی که شرکت های بیمه خدمات متمایزی را ارائه نمی دهند و در ذهن مشتریان مشابه هستند، مشتریان نیز از توان چانه زنی خود استفاده می کنند و در نتیجه باعث کاهش قیمت ها و به نوعی نرخ شکنی می شوند.
از سوی دیگر شرکت های بیمه برای ایجاد تمایز خود با سایر رقبا و ارائه محصولات و خدمات جدید نیازمند زیرساخت های قوی در حوزه IT است که متاسفانه اکثر شرکت های بیمه در بازار مزیت رقابتی نسبت به هم ندارند.
به طور مثال بهره مندی یک شرکت از سیستم CRM کارا می تواند تا اندازه قابل توجهی آن شرکت را از رقبای خود در بازار پیش بیندازد.