گزارش شش ماهه فعالیت شرکت ایران خودرو، به همراه پیشبینی سود سالجاری، در آخرین روز مهر ماه منتشر شد و بار دیگر شوک بزرگی را به این سهم وارد کرد.
ایران خودرو، براساس فعالیت شش ماهه خود، سود هر سهم را برای سال مالی 94 57 ریال پیشبینی کرد که باعث شد نسبت به پیشبینی 221 ریالی قبلی، 74 درصد تعدیل منفی داشته باشد. در دوره شش ماهه، این شرکت موفق شد تنها 40 درصد از پیشبینی جدید را پوشش دهد.
در جدول شماره یک، وضعیت نخستین پیشبینی را با پیشبینی براساس فعالیتهای سه ماهه و شش ماهه مقایسه میکنیم.
همانگونه که مشخص است شرکت براساس کاهش فروش واقعی خود، برای انتهای سال، کاهش تقریبا هزار میلیارد تومانی را در فروش پیشبینی کرده است. این کاهش فروش باعث شده است مارجین ناخالص شرکت از 17.3 درصد به 15.9 درصد کاهش پیدا کند.
پیشبینی فروش محصولات ایران خودرو در چارت مقایسهای زیر مشخص شده است و جالب اینجاست به غیراز افزایش بسیار اندک پیشبینی فروش خودروی دنا، تنها خودروی دیگری که افزایش فروش برای آن پیشبینی شده است، خودروی لوگان یا همان ال 90 است که براساس پیشبینی اولیه شرکت قیمت فروش این خودرو کمتر از بهای تمام شده آن است. به عبارتی دیگر، فروش محصولی در پیشبینی شش ماهه افزایش پیدا کرده است که فروش آن برای شرکت زیانده است. سایر محصولات ایران خودرو همگی کاهش تعداد فروش را تجربه کردهاند.
شرکت در پیشبینی جدید خود، هزینههای عمومی، اداری و تشکیلاتی را حدود 116 میلیارد تومان افزایش داده و هزینههای مالی حدود 263 میلیارد تومان کاهش داده شده است. همچنین حدود 100 میلیارد تومان نیز سایر هزینههای عملیاتی دچار افزایش شدهاند.
اما در بخش سرمایهگذاریهای عملیاتی و غیرعملیاتی، شرکت مبلغ 180 میلیارد تومانی پیشبینی اولیه را به 210 میلیارد تومان ارتقا داده است. عمده این درآمد مربوط به سود سرمایهگذاری در سهام سایر شرکتها، بهخصوص سهام شرکت ایساکو و سرمایهگذاری سمند است که باید این شرکتهای زیرمجموعه بتوانند در محقق کردن این سود برای شرکت مادر، تمام تلاش خود را به کار گیرند.
اما شرکت به منظور جبران کاهش سود ناشی از پیشبینی کاهش فروش، در سرفصل سایر درآمدهای غیرعملیاتی، مطابق با پیشبینی بودجه اولیه و همچنین براساس فعالیت سه ماهه که مبلغ 94067 میلیون ریال را به این بخش اختصاص داده بود، در پیشبینی جدید این مبلغ را به 1,062,318 میلیون ریال ارتقا داده است. شرکت از این مقدار پیشبینی مبلغ 1,036,829 ریال آن را نیز پوشش داده است. همانگونه که در جدول شماره دو مشخص است، شرکت بهرغم پیشبینی اولیه بودجه که فروش دارایی ثابت را در آن ندیده است، در شش ماهه اول مجبور به فروش بخشی از داراییها شده است. همچنین 81 میلیارد تومان هزینههای غیرعملیاتی را به 58 میلیارد تومان درآمد تغییر داده است. با توجه به اینکه دلایل این تغییر در گزارش مشخص نیست و با توجه به اینکه سود هر سهم ناشی از این درآمد غیرعملیاتی 86 ریال است، حساسیت آن و اهمیت دسترسی به آن در پایان سال را برای شرکت مشخص میکند.
حال با توجه به این تعدیل منفی و کاهش سود، نسبت P/E سهم خودرو به 33.84 واحد رسید. اما قیمت بهعنوان هوشمندترین عضو بازارسرمایه، این تعدیل منفی را در چارت زودتر پیشبینی کرد و روند کاهش قیمت این سهم از روزهای قبل آغاز شد.
در نمودار هفتگی، سهم به مدت 83 هفته درون یک مثلث نوسان کرد. اما کم شدن مرتب ارتفاع قلههای مکدی، نشان از این میداد که این مثلث از ضلع پایینی خود خواهد شکست و مطابق با قوانین تکنیکال بعد از شکست، حداقل به اندازه قاعده مثلث، ریزش قیمت خواهیم داشت. (شکل شماره یک)
همچنین در نمودار روزانه سهم (شکل شماره دو) میتوانیم یک 5 موجی کاهشی الیوت را متصور باشیم. سهم، وقتی برای آخرین بار یکی از قلههای بالای 300 تومان را تجربه کرد، بابت مجمع سالانه بسته شد و پس از بازگشایی، نمودار همراه با گپ رو به پایین باز شد. میتوانیم این حرکت را در قالب موج یک شناسایی کنیم. پس از آن قیمت تلاش کرد تا افت ناشی از گپ مجمع را پر کند و قیمت، روند افزایشی گرفت. لیکن موفق به تکمیل گپ نشد و موج 2 شکل گرفت. ریزش سنگین سهم در موج 3 الیوت اتفاق افتاد. سهم تا حوالی 261 درصد فیبوناچی بسط داده شده، موج یک ریزش کرد. در این موقع با اخبار سیاسی مناسب از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، سهم شروع به رشد کرد و موج 4 را ساخت و هماکنون در سراشیبی موج 5 در حال حرکت است. مقصد احتمالی موج 5 میتواند قیمتی حوالی 130 تا 135 تومانی باشد.