هفت روز از سانحه آتش سوزی و فروریزش پلاسکو می گذرد، آواربرداری هنوز ادامه دارد و با برداشت هر آواری شعله های آتش زبانه می کشد. بعد از گذشت یک هفته از این حادثه دلخراش، ابهامات برطرف نشده است و مقصر اصلی را اعلام نکرده اند، اما روز گذشته محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، شهرداری را مقصر اصلی فروریزش ساختمان پلاسکو دانست.البته شهرداری همان روز اول اعلام کرد تاکنون 16 بار تذکر به مالک این ساختمان یعنی بنیاد مستضعفان داده است ولی نتیجه ای نداشت و مالک اقدام به انجام تمهیدات ایمنی نکرده است.
در این رابطه علی بیت الهی، رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، شهرسازی و مسکن به «فرصت امروز» گفت: این بهانه شهرداری است چراکه طبق قانون شهرداری ها این نهاد مسئول برقراری ایمنی ساختمان است و شهرداری باید پس از چند بار تذکر خودش نسبت به ایمنی ساختمان اقدام و بعد خسارت و هزینه ایمنی سازی را از مالک آن به اضافه 15 درصد جریمه دریافت می کرد.
حال اینکه بسیاری این سانحه دلخراش را که منجر به از دست دادن چند نفر از هموطنانم شده پیامد مدیریت شهری بر مبنا و رویکرد سوداگرانه می دانند، اما عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی معتقد است امروز شاهد پیامدهای مدیریت شهر سوداگرانه و تجارت پیشه هستیم.
وقتی سوداگری بر شهر غلبه می کند
وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در دومین همایش شهرسازی ریل پایه با بیان اینکه زمانی که مدیریت شهری ماموریت خود را بر سازش با سوداگران می داند باید شاهد سوانحی از جمله حادثه ساختمان پلاسکو باشیم، اظهار داشت: فروریزش ساختمان پلاسکو نتیجه مدیریت شهری تجارت پیشه است.
وی با اشاره به احتمال تکرار وقوع سوانحی مانند حادثه پلاسکو گفت: آنچه در فروریزش ساختمان پلاسکو رخ داد تنها تحقق یک مخاطره از مخاطرات احتمالی این گونه در زندگی شهری و توسعه شهری است.
آخوندی با بیان اینکه مدیریت سوداگرانه نتیجه ای جز شکل گیری این بحران ها ندارد، ادامه داد: این بحران ها ممکن است هر روز در این نوع مدیریت شهری رخ دهد. اگر اولویت ها در مدیریت شهری تغییر کند و شهروندان و توجه به منابع محیط زیستی و رویکرد افزایش سرعت حرکت و جابه جایی در شهرها مورد توسعه در شهر باشند، قاعدتاً اولویت های تخصیص بودجه های عظیم شهری تغییر می کند.
وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از رویکرد رسانه ملی برای پوشش این سانحه گفت: متأسفانه این روزها می بینیم که رسانه ملی تمام موضوع را به سانحه برای یک ساختمان کاهش می دهد و این نوع رویکرد رسانه ملی جفا در حق مردم است. باید بودجه 17 هزار میلیارد تومانی شهرداری ها با توجه به اولویت های شهری تخصیص یابد و شفاف شود که این بودجه در کجا مصرف می شود.
وی تأکید کرد: سوداگری در شهر بر شهر غلبه کرده و نتیجه این سوداگری ها چیزی جز بحران هایی مانند سانحه پلاسکو نیست.
آخوندی همچنین با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در جریان پوشش اخبار سانحه پلاسکو گفت: متأسفانه رسانه ملی فاجعه پلاسکو را تنها به فروریزش یک ساختمان کاهش داده است این در حالی است که این سانحه ابعاد بسیار عمیق تری دارد. فروریزش یکی دیگر از بحران های زندگی در شهر تهران است اما متأسفانه از آنجایی که این تهدید یک مخاطره خفته محسوب می شود کسی به آن توجهی ندارد درحالی که ممکن است پیامدهای آن بیشتر از خطرات ناشی از وقوع زلزله باشد.
ثروت ملت ایران را برای توسعه شهرها در بیابان بر باد دادند
این روزها مهم ترین موضوعی که در بحث بحران زندگی در کلانشهرها مطرح می شود، موضوع تمرکز جمعیت در کلانشهرها و بدمسکنی 19 میلیون نفری از جمعیت 56 میلیون نفری ساکنان شهرها با توجه به هزینه های گرانی است که در دولت گذشته صرف ساخت واحدهای مسکونی در قالب مسکن مهر شده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه این همایش با اشاره به اتخاذ سیاست های اشتباه در توسعه شهری و مدیریت شهری در سال های گذشته تأکید کرد: شهر موضوع یک بار مصرف نیست و نمی توان بافت فرسوده را رها کرد و نباید نگاه کالایی به شهر داشت. حضرات در گذشته فکر می کردند می توان مرکز شهر را رها کرد و در بیابان ها به توسعه شهری پرداخت.
آخوندی با بیان اینکه ده ها هزار میلیارد تومان در توسعه اطراف شهر سرمایه گذاری شد و تمام ثروت ملت ایران را بر باد دادند، گفت: در شهر پرند 100هزار واحد مسکونی را ساختند که جمعیت آن را از 150 هزار نفر به 650 هزار رساندند.
وی با بیان اینکه بدون توجه به موضوع قابلیت تاب آوری شهر بیش از 10 میلیون نفر را در کوهپایه البرز متمرکز کردند، ادامه داد: در سال 85 تعداد خانه های خالی در کشورمان 650 هزار واحد بود که این رقم در سال 90 به یک میلیون و 630 واحد رسید.
آخوندی با بیان اینکه اکثر خانه های خالی از خانه های لوکس هستند، ادامه داد: اگر هر واحد خانه خالی را 100هزار دلار قیمت گذاری کنیم رقم این تعداد خانه خالی چیزی حدود 100 میلیارد دلار است که این نوع توسعه شهری بر مبنای سودا گری و بر مبنای عدم توجه به حمل و نقل عمومی و سوءاستفاده از فناوری در ایران است.
حال پس از وقوع سانحه فروریزش ساختمان پلاسکو و با وجود اینکه ده ها ساختمان با شرایط فنی این ساختمان در کلانشهر تهران وجود دارد باید دید آیا رویکرد شهرداری در مدیریت شهری و اقدام جدی به ایمن سازی ساختمان های تهران تغییر می کند؟
ارتباط با نویسنده: nazila.mahdiani@gmail.com