اگر بگوییم سومین تولیدکننده برتر گوشی های هوشمند کمتر از 15 سال قدمت دارد، بدون شک متعجب خواهید شد. درواقع شیائومی، به یک باره در بازار ظهور کرد و موفق شد تا رشد تاریخی را به دست آورد. در این زمینه آنها حتی هوآوی را نیز به صورت کامل از بازار خارج کردند تا به عنوان برترین برند چینی در این حوزه، فعالیت داشته باشند. این حجم از موفقیت بدون شک برای هر مدیری، حاوی نکات بسیاری است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد. با این حال در ابتدا لازم است تا نگاهی به تاریخچه این برند بسیار موفق داشته باشیم.
شیائومی در سال 2010 توسط لی جون، لو ژیائونگ و ژانگ مین در پکن چین تاسیس شد. لی جون، بنیانگذار شیائومی، پیش از این مدیرعامل شرکت Kingsoft بود. او با مشاهده رشد سریع بازار تلفن های هوشمند در چین، تصمیم گرفت شرکتی را برای تولید تلفن های هوشمند با کیفیت بالا و قیمتی مقرون به صرفه تاسیس کند. این برند در سال 2011 اولین تلفن هوشمند خود را با نام Mi-One عرضه کرد. این تلفن هوشمند با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شد و زمینه را برای موفقیت های بعدی شیائومی فراهم کرد. همچنین در سال های بعد محصولات دیگری مانند تبلت، تلویزیون، لوازم خانگی و وسایل نقلیه برقی نیز عرضه کرد. این شرکت همچنین در زمینه خدمات آنلاین مانند پرداخت موبایل، خدمات ابری و هوش مصنوعی نیز فعالیت می کند. اتفاقات مهم این شرکت به شرح زیر است.
• سال 2010: تاسیس شیائومی توسط لی جون، لو ژیائونگ و ژانگ مین در پکن چین
• سال 2011: عرضه اولین تلفن هوشمند شیائومی با نام Mi-One
• سال 2013: عرضه اولین تبلت شیائومی با نام Mi Pad
• سال 2014: عرضه اولین تلویزیون شیائومی با نام Mi TV
مطلب مرتبط: موفقیت بازاریابی شیائومی در نیویورک
• سال 2015: عرضه اولین گوشی هوشمند پرچمدار شیائومی با نام Mi 5
• سال 2016: عرضه اولین گوشی هوشمند با دوربین دوگانه شیائومی با نام Mi 5s
• سال 2017: عرضه اولین گوشی هوشمند با دوربین سه گانه شیائومی با نام Mi Mix 2s
• سال 2018: عرضه اولین گوشی هوشمند با دوربین چهارگانه شیائومی با نام Mi 8
• سال 2019: عرضه اولین گوشی هوشمند با دوربین پنجگانه شیائومی با نام Mi 9
• سال 2020: عرضه اولین گوشی هوشمند با دوربین زیر نمایشگر شیائومی با نام Mi Mix 4
• سال 2021: عرضه اولین گوشی هوشمند با دوربین زیر نمایشگر سلفی شیائومی با نام Mi 12
• سال 2022: عرضه اولین گوشی هوشمند با دوربین زیر نمایشگر سلفی و پشتی شیائومی با نامMi 13 .
اگرچه شهرت اصلی این برند به واسطه تولید گوشی های هوشمند مختلفی می باشد و در این بین بیشترین تنوع را در بین رقبای خود دارد. با این حال در تقریبا تمامی حوزه های تکنولوژی خصوصا تجهیزات جانبی، فعالیت گسترده ای را دارد و محصولات متنوعی را روانه بازار کرده است. در حال حاضر نیز شیائومی، یکی از 100 برند ارزشمند جهان محسوب می شود.
در رابطه با دلایل موفقیت این برند و استراتژی هایی که به کار برده است، مهمترین شامل موارد زیر است:
1-قیمت گذاری پایین
قیمت گذاری پایین یکی از مهمترین عوامل موفقیت شیائومی است. این شرکت با استفاده از روش های نوآورانه تولید و توزیع، توانست هزینه های خود را کاهش دهد و محصولات خود را با قیمتی مقرون به صرفه به بازار عرضه کند. شیائومی با این استراتژی، توانست توجه کاربران را به خود جلب کند و بازار تلفن های هوشمند را به هم بزند. این شرکت با ارائه محصولاتی باکیفیت بالا و قیمتی مقرون به صرفه، توانست توجه کاربرانی را که به دنبال محصولات ارزان قیمت هستند جلب کند. درواقع در بازاری که اپل و سامسونگ بیشترین حجم بازار را در اختیار داشته اند، ارائه محصولات با قیمتی به مراتب پایین تر، بدون شک توجه زیادی را به همراه خواهد داشت. درواقع این امر در حالی است که کیفیت و طراحی محصولات آن نیز دست کمی از رقبای خود نداشته و این موضوع نیز اهمیت بسیار بالایی را دارد. از دلایل قیمت گذاری پایین تر می توان به نکاتی نظیر کاهش حاشیه سود برای کسب سهم بالاتری از بازار و کاهش هزینه های تولید به واسطه فعالیت در کشور چین با جمعیت بسیار بالا و نیروی کار ارزان قیمت، اشاره کرد.
2-تمرکز بر روی بستر اینترنت
درواقع استراتژی اصلی شیائومی، بازاریابی آنلاین محسوب می شود که به مراتب نسبت به موارد دیگر، کم هزینه تر است. درواقع کاهش هزینه ها کمک می کند تا در نهایت بتوانید محصولی با قیمت پایین تر را عرضه کنید. با این حال این اقدام تنها در راستای کاهش هزینه ها نبوده و تیم تحقیقات این برند، به خوبی این نکته را متوجه شده اند که امروزه حضور در بستر اینترنت، به فعالیتی تبدیل شده است که حداقل چهار ساعت از زمان شبانه روز افراد را به خود اختصاص می دهد. این موضوع در حالی است که شما هیچ گونه محدودیت مکانی و زمانی نخواهید داشت. به همین خاطر یک انتخاب هوشمندانه نیز محسوب می شود. در این زمینه این برند فعالیت های متنوعی را انجام داده است که از جمله آن می توان به تولید محتوا و همکاری با اینفلوئنسرها و سلبریتی ها، اشاره کرد.
3-تمرکز بر نیازهای برطرف نشده
از جمله اقداماتی که شیائومی در این مدت زمان کوتاه فعالیت خود به خوبی انجام داده است توجه به نیازهایی است که تاکنون در بازار به آنها پاسخ داده نشده و این موضوع خود یک مزیت رقابتی بسیار خوب محسوب می شود. درواقع شیائومی این نکته را به خوبی درک کرد که تنوع گوشی های هوشمند کم بوده و در این زمینه ذکر این نکته ضروری است که اپل تا چند سال گذشته در سال تنها یک مدل را معرفی می کرد. اگرچه در این رابطه سامسونگ وضعیت بهتری داشت. با این حال تنوع آنها نیز به اندازه کافی نبود. با این حال شیائومی تنوع کار را به مقدار بسیار زیادی افزایش داد. درواقع آنها گوشی هایی را معرفی کردند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد. درواقع در کنار پرچمدار آنها که کامل ترین و گران قیمت ترین محصول نیز می باشد. آنها مدل هایی را مطابق نیاز واقعی مشتری و در بازه های قیمتی متفاوت، معرفی کردند.
برای مثال برای افرادی که دوربین مهمترین فاکتور محسوب می شود، مدل هایی را عرضه کردند که در اصطلاح مناسب عکاسی هستند و دیگر امکانات آن نظیر سخت افزار در وضعیت معمولی قرار دارد. عکس این موضوع نیز صادق بوده و همین امر باعث شد تا افراد گزینه های متنوعی برای انتخاب داشته باشند. درواقع وجود تنوع خود کمک می کند تا هر سلیقه ای را بتوانید به سمت خود جذب نمایید. با این حال این امر پایان کار نبوده و این برند از همان سال اول فعالیت خود در حوزه های دیگر تکنولوژی نیز حضور پیدا کرد تا در مجموع بتواند سودآوری قابل توجهی را داشته باشد. برای مثال اسکوتر برقی آنها فروشی فراتر از حد تصور را به همراه داشت. درواقع تنوع محصول و دور شدن از تک محصولی بودن، بدون شک از دیگر رازهای موفقیت این برند محسوب می شود.
مطلب مرتبط: تاریخ سازی شیائومی
در این زمینه عوامل خارجی نیز وجود داشته که باعث شده است تا سرعت رشد این برند، افزایش بیشتری را پیدا کند. درواقع تحریم های آمریکا علیه هوآوی باعث شد تا این برند با مشکلات بسیاری در زمینه تامین قطعات خود مواجه شود. همچنین عدم دسترسی به برنامه های ضروری نظیر گوگل پلی، کمک کرد تا توجهات بیشتری به سمت شیائومی برود. این موضوع به حدی تاثیرگذار بود که از این اتفاق، به عنوان یک کمپین تبلیغاتی نیز استفاده کردند و همواره به این موضوع حتی در جعبه گوشی های خود تاکید داشتند که دسترسی آزاد به برنامه گوگل پلی وجود دارد.
این نکات کلیدی می تواند برای سایر شرکت ها نیز مفید باشد. شرکت هایی که به دنبال موفقیت در بازار هستند، باید بر نیازهای مشتری تمرکز کنند و محصولاتی با کیفیت بالا و قیمتی مقرون به صرفه ارائه دهند. همچنین، استفاده از بازاریابی آنلاین می تواند به افزایش آگاهی از برند و فروش محصولات کمک کند.