بازاریابی وبلاگی در طول سال های اخیر نه تنها جایگاه خودش را از دست نداده، بلکه روز به روز طرفدارهای بیشتری نیز پیدا کرده است. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان از این الگو به خوبی استفاده می کنند. اگرچه بسیاری از افراد در این میان به تیتر مطالب وبلاگی توجه می کنند، اما این امر به معنای غفلت از مقدمه هر پست نیست. اگر تیتر جذاب نگاه مخاطب هدف در وهله نخست را میرباید، مقدمه مناسب وی را برای ادامه مطالعه مطلب ترغیب خواهد کرد.
نگارش محتوای وبلاگی بدون توجه به اهمیت مقدمه ها همیشه ناقص خواهد بود. این امر باید به بهترین شکل ممکن از سوی شما مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت هیچ شانسی برای تعامل با مشتریان نخواهید داشت. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین راهکارها برای نگارش مقدمه جذاب در پست های وبلاگی است. شما به این ترتیب امکان جلب نظر کاربران به ساده ترین شکل ممکن را خواهید داشت. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مرور خواهیم کرد.
تاکید بر یک مشکل عمومی
وقتی شما قصد تولید محتوای بازاریابی را دارید، باید یکی از مشکلات عمومی و رایج در میان مشتریان را هدف قرار دهید. این امر موجب جلب نظر مخاطب هدف به محتوا و همچنین تعامل بسیار بهتر با شما می شود. متاسفانه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به این نکته مهم توجه نشان نمی دهند. درست به همین خاطر به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات اساسی مواجه می شوند. شما برای غلبه بر چنین مشکلی باید عملکرد کاملا متفاوتی داشته باشید. این امر شامل پیدا کردن یک مشکل اساسی در میان مشتریان است.
بدون تردید صحبت از پیدا کردن یک مشکل اساسی در میان مشتریان بسیار ساده تر از انجام دادنش است. بسیاری از برندها هیچ ایده ای برای چگونگی انجام دادن این کار ندارند. مهمترین راهکار در این میان تلاش برای نزدیک کردن خودتان به چشم انداز مشتریان است. شما با این کار در عمل خودتان را جای مشتریان قرار می دهید.
مطلب مرتبط: بازاریابی وبلاگی و چالش یافتن ایده های تازه
مشکلاتی که از نظر شما برای مشتریان مهم است، همیشه بهترین ایده ها نیستند. شما باید شیوه ای برای راستی آزمایی ایده های تان در اختیار داشته باشید در غیر این صورت شاید کمپین بازاریابی تان هیچ تاثیری بر روی مخاطب هدف نداشته باشد. نگارش بخش مقدمه محتوای وبلاگی به دلیل معرفی تمام متن مقاله همیشه دارای اهمیت است. بسیاری از بازاریاب ها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند. درست به همین خاطر همیشه با مشکل ناتوانی برای جلب نظر مخاطب هدف مواجه هستند. اگر شما این نکته را به بهترین شکل ممکن مدنظر قرار دهید، نتیجه فرآیند بازاریابی تان از همان ابتدا با رقبای تان متفاوت خواهد بود.
مشکلات مشتریان در حقیقت باید مشکلات شما نیز باشد. یکی از ساده ترین راهکارها برای پیگیری این امر به بهترین شکل ممکن نظرخواهی از برخی مشتریان است. این امر شاید در نگاه نخست بسیار سخت باشد، اما در صورت همکاری با برخی از مشتریان وفادارتان بدل به گزینه ای ساده خواهد شد. درست به همین خاطر برندهای بزرگ همیشه از آخرین تحولات سلیقه مشتریان اطلاع دقیقی دارند بنابراین شما هم باید چنین عملکردی را در دستور کارتان قرار دهید.
بیان آنچه مخاطب انتظارش را خواهد داشت
کاربران در زمینه مطالعه پست های وبلاگی دارای انتظارات مشخصی هستند. بدون تردید آنها انتظار پستی ساده و کلیشه ای از سوی شما را ندارند. همانطور که اغلب بازاریاب ها به خوبی می دانند، نگارش پست های بازاریابی بیشتر در تعامل با مشتریان تخصصی است بنابراین شما باید محتوای تخصصی در اختیار کاربران تان قرار دهید در غیر این صورت هیچ پیامد مثبتی برای کسب و کار شما به همراه نخواهد داشت.
اگر شما از همان ابتدای کار و در مقدمه آنچه مشتریان باید انتظارش را داشته باشند به آنها بگویید، دیگر خبری از ناامید و حتی دلسردی مخاطب پس از مطالعه محتوا نخواهد بود. همچنین باید به انگیزه کاربران برای اطلاع از محتوای یک پست پیش از مطالعه اش نیز توجه داشت. اگر شما در پایان بخش مقدمه یک فهرست ساده از محتوای موجود در مقاله تان ارائه کنید، بسیاری از کاربران نسبت به محتوای تان جلب خواهند شد در غیر این صورت شاید کاربران پس از مطالعه بخشی از محتوای تان از بقیه اش صرف نظر نمایند.
بسیاری از بازاریاب ها در نگارش بخش مقدمه به انتظارات مشتریان توجه چندانی ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. اگر شما به انتظارات مشتریان به خوبی پاسخ ندهید، شانسی برای تاثیرگذاری مثبت بر روی آنها نخواهید داشت بنابراین همیشه پیش از نگارش بخش مقدمه باید انتظارات مشتریان را نیز مدنظر قرار دهید در غیر این صورت شاید تعداد مخاطب هدف پستتان به طور قابل ملاحظه ای سقوط نماید.
مطلب مرتبط: بازاریابی با هدف گذاری دوباره بر روی محتوای وبلاگ
بیان مزایای مطلب
هر کاربری از مطالعه یک پست بازاریابی به دنبال بهره مندی به طور خاصی است. شاید شما سال های درازی در زمینه بازاریابی و نگارش محتوای وبلاگی فعالیت داشته باشید، اما هنوز این نکته را مدنظر قرار ندهید. چنین امری به دلیل تمرکز بیش از اندازه بازاریاب ها بر روی تولید محتوا روی می دهد. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید بیش از هر نکته دیگری در تلاش برای بیان مزایای آن باشید. به عنوان مثال، اگر محتوای وبلاگی شما در راستای کمک به مشتریان برای خرید بهترین نرم افزار حسابداری است، باید از همان ابتدا مزایای این مقاله را بیان کنید. این امر موجب بروز انتظارات مشخص از سوی مشتریان می شود بنابراین دیگر خبری از بی توجهی کاربران علاقه مند به برندتان به محتوای موردنظر نخواهد بود.
اهمیت بخش مقدمه محتوا در بیان مزایای مطلب است. شاید برخی از بازاریاب ها این امر را فقط محدود به فرمت متنی بدانند، اما بازاریابی ویدئویی نیز امکان بهره گیری از چنین مزیتی را خواهد داشت. بسیاری از برندهای بزرگ در ابتدای ویدئوی بازاریابی شان به طور مشخص مزایای مشاهده آن را به مخاطب هدف یادآوری می کنند. این امر به طور ویژه ای برای محتوای ویدئویی در وبلاگ برندها که دارای ماهیت طولانی تری است، کاربردی خواهد بود.
اگر مطالب شما دارای مزیت مشخصی برای کاربران نیست، باید نسبت به انتشارش تجدیدنظر نمایید. به هر حال وقتی یک محتوا دارای ماهیت حرفه ای نباشد، انتشارش دلیلی نخواهد داشت. اعتبار برندها در صورت انتشار مداوم محتوای بی کیفیت به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین شما باید فقط بر روی محتوای باکیفیت تمرکز داشته باشید در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد.
وقتی محتوای شما دارای مزیت خاصی نیست، باید به دنبال ایجاد مزیت برای آن باشید. این امر به معنای اندکی ویرایش در متن اصلی و تلاش برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف خواهد بود در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای جلب نظر کاربران نخواهید داشت. وبلاگهای بزرگ در دنیای کسب و کار همیشه براساس این الگو عمل می کنند. بنابراین اگر شما به فکر بی توجهی به این گزینه هستید، سخت در اشتباه خواهید بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی با استفاده از محتوای قدیمی وبلاگ
طرح پرسش های کاربردی
هر مطلبی با ارائه برخی از پرسش های کاربردی جذاب تر می شود. اگر دقت کرده باشید، اغلب سخنران های حرفه ای پیش از بیان مطلب اصلی به طرح برخی از پرسش های کلیدی می پردازند. این امر برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر روی مخاطب هدف صورت می گیرد. بنابراین اگر شما نگران جلب نظر مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن هستید، باید این امر را مدنظر قرار دهید. شما بدون تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف شانس بسیار اندکی برای تعامل با مخاطب تان خواهید داشت. این امر راهکارهای بسیار متنوعی دارد. یکی از راهکارهای موردنظر نیز طراحی پرسش های کلیدی است.
بدون تردید وقتی از پرسش های کلیدی صحبت می کنیم، بسیاری از افراد هرگونه سوالی را به جای آن قرار می دهند. شاید این امر در نگاه نخست هیچ ایرادی نداشته باشد، اما در بلندمدت شما را در تعامل با مشتریان ناتوان خواهد کرد. وقتی کاربران در مقدمه یک پست وبلاگی با برخی از پرسش های کلیشه ای مواجه می شوند، نظرشان درباره یک برند به طور کامل عوض خواهد شد. بنابراین شما باید سوالات طرح شده در ابتدای مطالب تان را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهید در غیر این صورت مشکلات تان در زمینه بازاریابی وبلاگی به هیچ وجه حل و فصل نخواهد شد.
یکی از نکات مهم در زمینه طراحی سوال در مقدمه محتوای وبلاگی ضرورت پاسخگویی به آن است. اگر شما برای سوال تان هیچ پاسخ مشخصی نداشته باشید، انگیزه کاربران برای مطالعه محتوای موردنظر به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها در مقدمه محتوای شان فقط به دنبال طرح برخی از پرسش های کلیشه ای هستند. اگر در این میان سوالی هم مطرح شود، پاسخ دقیقی به آن داده نخواهد شد بنابراین شما هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
پاسخگویی به سوالاتی که خودتان طرح کرده اید، میزان توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نشان می دهد. این امر در صورت ارائه پاسخ های اولیه در همان بخش مقدمه نظر مخاطب درباره محتوای تان را به طور کامل تغییر می دهد.
متاسفانه بسیاری از برندها برای پاسخگویی به سوالاتی که در بخش مقدمه طراحی کرده اند، هیچ ایده مشخصی ندارند. این امر موجب ارائه برخی از نکات کلیشه ای در قالب پاسخ می شود. بدون تردید مشاهده بی توجهی کاربران در این صورت امر عجیبی نخواهد بود. بنابراین شما باید بیشترین تمرکزتان بر روی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در چنین شرایطی با پاسخ های دقیق باشد. شاید کمک گرفتن از برخی کارشناس های حرفه ای در این زمینه نیز ایده بدی نباشد.
موضع تان را مشخص کنید
مشکلات مشتریان نباید فقط دستمایه شما برای جلب نظرشان باشد. بسیاری از برندها از مشکلات مشتریان برای جلب توجه به محتوای بازاریابی شان استفاده می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. شاید این شیوه در کوتاه مدت برای شما مزایای زیادی به همراه داشته باشد، اما پس از مدت زمانی مشخص دیگر هیچ مخاطبی به فعالیت بازاریابی شما توجهی نشان نخواهد داد. همین امر مشکلات بازاریابی شما را دوچندان می کند.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی با محوریت وبلاگ نویسی
اگر شما در تعامل با مخاطب هدف موضع تان به طور دقیق مشخص باشد، مشتریان نه فقط به محتوای بازاریابی تان، بلکه تمام پیشنهادات و راهکارهای مندرج در آن نیز توجه نشان خواهند داد. بنابراین باید همیشه به دنبال مشخص کردن موضع تان در برابر مشکلات مشتریان باشید. اگر شما این امر را بدون هیچ گونه مشکلی دنبال نمایید، کیفیت محتوای بازاریابی تان به طور مشخصی افزایش پیدا خواهد کرد در غیر این صورت باید همیشه نگران وضعیت بازاریابی تان در تعامل با مشتریان باشید.
بسیاری از برندها موضع گیری و جایگاه شان در برابر مشکلات مشتریان به هیچ وجه مشخص نیست. همین امر برای آنها دردسرهای زیادی به همراه خواهد داشت. با این حساب شما باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان با موضع گیری درست باشید. وقتی از موضع درست صحبت می کنیم، باید تمام جوانب کار را در نظر داشت. اگر شما موضع گیری تان به طور درستی صورت نگیرد، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.
امروزه برندهای بزرگ در زمینه موضع گیری در برابر مشکلات مشتریان عملکرد بسیار مناسبی دارند. اگر شما در این بخش مشکلی برای موضع گیری در مقدمه محتوای وبلاگی تان دارید، الگوبرداری از برندهای بزرگ ایده جذابی خواهد بود. چنین امری شما را به بهترین شکل ممکن بدل به برندی دوست داشتنی در میان مشتریان خواهد کرد.
استفاده از نقل قول ها
امروزه مشتریان به ادعاهای برندها با دیده تردید نگاه می کنند. دلیل این امر ادعاهای مختلف از سوی برندها و گاهی اوقات ناتوانی برای تاییدشان است. بنابراین پیشفرض شما باید شک و تردید مشتریان و مخاطب هدف نسبت به ادعاهای مطرح شده در محتوای بازاریابی تان باشد. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای نقل قول یا ارجاع به پژوهش های معتبر برای اثبات درستی ادعای تان است. شاید این امر در نگاه نخست سخت به نظر برسد، اما در صورت تمرین و تکرار از سوی شما به اندازه کافی جذاب خواهد بود.
بسیاری از بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به راهکارهای متنوعی دارند. این امر همیشه دردسرهای زیادی برای افراد به همراه خواهد داشت. یکی از ساده ترین راهکارها در این میان نقل قول از شخصیت های مهم یا کارآفرینان برجسته است. این امر نظر مشتریان را به بهترین شکل ممکن ساماندهی خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی و تعامل بهینه با مشتریان از طریق وبلاگ نویسی
شیوه ای که در اینجا باید از سوی شما مورد استفاده قرار گیرد، شباهت بسیار زیادی به طرح پرسش های کلیدی دارد. شما باید تمام توان تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را مدنظر قرار دهید در غیر این صورت شاید تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدل به امری غیرممکن شود.
اگر شما در زمینه بیان نقل قول گزینه های زیادی در دسترس دارید، باید به دنبال شخصیت های دارای ارتباط با کسب و کارتان باشید در غیر این صورت شاید هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان پیدا نکنید. به هر حال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون استفاده از نقل قول های مناسب کاربردی نخواهد بود. اگر شما در زمینه تعمیر خودرو فعالیت دارید، استفاده از نقل قول های یک نویسنده به هیچ وجه ایده مناسبی نخواهد بود. در عوض شما باید به دنبال طراح های برتر خودرو و کارآفرینان موفق در این عرصه باشید.
جمع بندی پایانی در بخش مقدمه
شما باید همیشه مقدمه تان را با یک جمع بندی مناسب پایان دهید در غیر این صورت شاید ارتباط مناسب میان شما و مخاطب هدف هرگز پدید نیاید. این امر مشکلات بسیار زیادی برای مخاطب هدف به همراه خواهد داشت. همچنین شما را از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب برای ادامه دادن به مطالعه محتوا نیز به دردسر می اندازد.
بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به سرعت بخش مقدمه را طی کرده و به سراغ اصل مطلب می روند. اگر این امر برای شما جذابیتی به همراه ندارد، باید دست کم آن را برای مخاطب هدف انجام دهید در غیر این صورت شاید تاثیرگذاری بر روی کاربران با محتوای وبلاگی به طور کامل از بین برود.
مهمترین نکته در بخش پایانی یک محتوای بازاریابی مربوط به جمع بندی درست از امور است. اگر شما این بخش را مورد بی توجهی قرار دهید، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. اگر شما دارای محتوای وبلاگی طولانی هستید، باید به طور قابل ملاحظه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان از بخش جمع بندی استفاده کنید. این امر اغلب در قالب فهرست طبقه بندی شده از اولویت ها صورت می گیرد. به این ترتیب شما به خوبی انتظارات مخاطب ها از محتوای را روشن کرده و آنها را آماده مراجعه به محتوای اصلی تان خواهید کرد.
امروزه بازاریابی وبلاگی هنوز هم یکی از مهمترین الگوهای دنیا محسوب می شود. اگر شما در این زمینه به بخش مقدمه توجه لازم را ندارید، توصیه های این مقاله نظرتان در این رابطه را به طور کامل تغییر خواهد داد.