اگر شما در زمینه کسب و کار فعالیت دارید، به احتمال بسیار زیادی دارای وبلاگ رسمی برای کسب و کارتان هستید. امروزه مدیریت وبلاگ و تولید محتوا در آن راهکار بسیار مناسبی برای تعامل با مخاطب هدف محسوب می شود. اغلب کاربران در فضای آنلاین به دنبال محتوای ارزشمند در راستای رفع مشکلات یا نیازهای شان هستند. تولید محتوا در قالب وبلاگ علاوه بر ارائه دامنه گسترده ای از انتخاب ها به بازاریاب ها، موجب تعامل عمیق تر با مخاطب نیز می شود. بسیاری از برندهای معتبر و بزرگ از وبلاگ برای بازاریابی، فروش و کسب سود بیشتر استفاده می کنند.
براساس مطالعه موسسه بلاگ تیرانت، نرخ افزایش ترافیک سایت ها در ازای هر 24 تا 51 پست معادل 30درصد است. با این حساب ما برای ایجاد تغییری قابل توجه در زمینه بازاریابی برندمان نیازمند تولید محتوهای بسیار زیادی هستیم. بدون تردید اغلب برندها توانایی تولید محتوای تازه به طور مداوم و در تعداد بالا را ندارند. درست به همین خاطر اغلب سایت های مربوط به برندها هرچند هفته یا ماه یکبار به روز رسانی می شوند. مسئله مهم در اینجا کاهش تاثیرگذاری مطالب در صورت بارگذاری همراه با وقفه های زمانی طولانی است بنابراین ما باید به دنبال راهکاری برای کاهش میزان تاثیرات منفی بارگذاری پست های اندک باشیم.
نکته مهم در اینجا، پیش از بررسی هرگونه راهکاری برای تولید محتوای باکیفیت، بررسی ضرورت تولید محتوای وبلاگی است. آیا امروزه وبلاگ ها هنوز هم توانایی جلب نظر مخاطب هدف را دارند؟ مطالعه ای از سوی موسسه WPforms بیانگر تاثیر همچنان بالای بازاریابی وبلاگی بر روی وضعیت برندهاست. بر این اساس با بازاریابی مناسب در فضای وبلاگ امکان افزایش حداکثر 50 تا 62درصدی میزان ترافیک سایت فراهم خواهد شد.
بی تردید بسیاری از برندها به دنبال استفاده از مزیت های بازاریابی وبلاگی هستند. چالش اصلی در این میان تولید محتوای تازه به طور مداوم است. ناتوانی در این زمینه شانس ما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت کاهش می دهد. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی چند تکنیک و راهکار مناسب در راستای تولید محتوای وبلاگی با هزینه های مالی و زمانی اندک است.
مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی محتوا در چیست؟
1. به روز رسانی کمپین های قدیمی
ما ابتدا به الگوی بازاریابی ایمیلی نظر خواهیم کرد. امروزه برندهای بسیار زیادی از مزیت های بازاریابی ایمیلی بهره می برند. بدون تردید بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از تاثیرگذارترین الگوهای بازاریابی محسوب می شود. براساس آمارهای موسسه مانتسر اینسایت، بازاریابی ایمیلی در دو دهه اخیر بیشترین بازدهی برای بازاریاب ها را داشته است، با این حساب هر برندی نیازمند یک الگوی بازاریابی ایمیلی خواهد بود.
امروزه بسیاری از برندها در کنار سایت رسمی شان دارای فروشگاه آنلاین هم هستند بنابراین بخش قابل توجهی از کمپین های بازاریابی ایمیلی آنها شامل تلاش برای ترغیب مخاطب هدف به سوی خرید آنلاین است. اگر ما محتوای جذاب برای مخاطب هدف آماده کنیم، شانس مان برای تعامل با آنها بیشتر خواهد شد. امروزه کاربران فضای آنلاین واکنش بسیار مثبتی نسبت به محتوای مرتبط با سلیقه و نیازشان دارند.
یکی از چالش های همیشگی برندها در زمینه بازاریابی ایمیلی ناتوانی در زمینه ترغیب مخاطب برای مراجعه به سایت شان است. توصیه ما در این بخش درج بخشی از مقاله یا محتوای سایت در ایمیل بازاریابی است. مزیت این امر جلب توجه مخاطب هدف به سایت رسمی و همچنین مشاهده خلاصه ای از محتوای وبلاگی مان است.
راهکار دیگر در این بخش تلاش برای تولید محتوای سریالی برای مخاطب هدف است. این امر در الگوی بازاریابی ایمیلی شامل تولید محتواهای متعدد و دارای ارتباط مفهومی با یکدیگر است. به این ترتیب مخاطب هدف به تدریج نسبت به محصولات ما علاقه مند خواهد شد. نکته مهم درخصوص این شیوه نیاز به صبر و شکیبایی است بنابراین باید آن را نوعی استراتژی بازاریابی بلندمدت قلمداد کرد.
هدف اصلی از بازاریابی ایمیلی فروش بیشتر نیست، بلکه ما باید توجه مخاطب هدف را نسبت به محصولات و محتوای سایت مان جلب کنیم. این راهکار دردسرهای برندها در زمینه افزایش بازدید از محتوای سایت شان را کاهش خواهد داد.
2. تولید محتوای جذاب و تازه
امروزه بسیاری از سایت ها در قبال ارائه محتوای جذاب به مخاطب هدف درخواست ثبت نام در خبرنامه شان را دارند. این ایده مزیت های بسیاری زیادی برای افزایش ترافیک سایت و بازدید محتواهای مان دارد. برخی از سایت ها مشاهده تمام محتوای شان را منوط به ثبت نام در خبرنامه می کنند، با این حال برخی دیگر فقط برای محتوای ویژه شان چنین شرطی را دارند. انتخاب از میان الگوهای دوگانه فوق بستگی به میزان تولید محتوای شما در سایت تان دارد. اگر تعداد محتوای بالایی در طول ماه تولید و بارگذاری می کنید، باید استراتژی ثبت نام در خبرنامه در دستور کار شما قرار گیرد. به این ترتیب علاوه بر حفظ کاربران عادی سایت، امکان ایجاد انجمنی از کاربران دارای علاقه بیشتر به برندتان نیز فراهم خواهد شد.
امروزه بسیاری از پژوهشگران برای بررسی وضعیت بازار اقدام به استفاده از اطلاعات برندها می کنند. ما در صورت پردازش و تحلیل اطلاعات برندمان امکان ارائه آنها در قالب نمودارهای جذاب را خواهیم داشت. ایجاد شرط عضویت در خبرنامه برای مشاهده اطلاعات مرتبط با برند گزینه مناسبی برای جلب نظر مشتریان وفادار خواهد بود. هر برندی در زمینه کسب و کار نیازمند برخی مخاطب های حرفه ای و دارای دانش بالاست. ارائه نمودارهای آماری مربوط به برندمان به پژوهشگران نقش مهمی در توسعه جایگاه شرکت به عنوان یک کسب و کار نوآور و خلاق دارد.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی بدون اشتباهات کلیشه ای
یکی از نیازهای اصلی کاربران در فضای آنلاین دسترسی به محتوای جذاب، کاربردی و تازه در رابطه با مشکلات یا زمینه های علاقه مندی شان است. بدون شک اغلب برندها در حوزه تولید محتوا فعالیت بالایی دارند. نکته مهم در این میان ناتوانی برندها برای نمایش محتوای شان به صورت مناسب است. به این ترتیب برخی از محتواها بدون آنکه مورد توجه مخاطب قرار گیرد، به فهرست آرشیو سایت اضافه می شود. راهکار مناسب در این میان تلاش برای دسته بندی کاربردی محتوای سایت است. استفاده از موضوعات اصلی مناسب برای هدایت کاربران به سوی محتوای مورد علاقه شان امری ضروری محسوب می شود. به این ترتیب دیگر خبری از بازدید اندک برای محتوای سایت مان نخواهد بود.
بسیاری از برندها دارای دانش های تخصصی در زمینه کسب و کار هستند. چنین دانشی به طور خودکار توجه بسیاری از کابران را جلب می کند. اگر شما به دنبال ایجاد اعتبار برای برندتان و کسب مقدار قابل توجهی سود هستید، راهاندازی سامانه آموزش آنلاین ایده مناسبی خواهد بود. براساس گزارش موسسه Member Press ارزش صنعت خدمات آموزشی آنلاین در سال جاری به بیش از 22.4 میلیارد دلار خواهد رسید، با این حساب بهره مندی از سهمی هرچند کوچک در این میان گزینه جذابی خواهد بود.
3. ترغیب مخاطب به تعامل با برند در سایت
فعالیت ارگانیک برندها در زمینه تولید محتوا در سایت شان گزینه منطقی محسوب می شود. این امر امکان توسعه برند بدون نیاز به صرف هزینه های تبلیغاتی را دارد. نکته مهم در این میان تلاش برای تبلیغ محتوای محبوب و پربازدید سایت مان به صورت درون شبکه ای است. منظور ما در این بخش نمایش فهرستی از محتواهای محبوب و پربازدید در سایت رسمی برند است. بسیاری از کاربران به دنبال مطالب پربازدید سایت ها هستند. اگر در این شرایط سایت ما دارای بخش «مطالب پربازدید» نباشد، بخش قابل توجهی از مخاطبش ریزش خواهد کرد.
گاهی اوقات ما باید براساس شرایط جاری در بازار کسب و کار برخی از مطالب سایت را پیشنهاد کنیم. این امر شامل نمایش بخشی کوچک در کنار صفحه مرورگر کاربران و دعوت از آنها برای مشاهده مطالب مرتبط با آنچه در حال مطالعه است، خواهد بود.
امروزه اعتبار اصلی سایت ها بستگی به میزان تعامل کاربران با آنها دارد. این امر در سایت رسمی سایت ها نیز به خوبی قابل مشاهده است. با این حساب هرچه توانایی ما برای جلب تعامل کاربران بیشتر باشد، شانس بالاتری برای موفقیت خواهیم داشت. خوشبختانه امروزه نرمافزارهای بسیار زیادی برای تحلیل داده های سایت ها وجود دارد. چنین نرمافزارهایی امکان مشاهده مطالب پربازدید، طیف مخاطب هدف و اینکه کاربرانی با مشخصات مشابه بیشتر به سوی کدام مطالب گرایش دارند، فراهم کرده اند.
مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن
تلاش برای شناخت سلیقه های متفاوت کاربران سایت ایده مناسبی برای تعامل هرچه بهتر با آنهاست. به این ترتیب انگیزه کاربران برای درج کامنت یا حتی بازنشر مطالب ما بیشتر خواهد شد. امروزه بسیاری از سایت های بزرگ در عمل از چنین الگویی استفاده می کنند.
4. همکاری با دیگر کسب و کارها
توسعه مداوم کسب و کارها و تاسیس شرکت های تازه در دنیای آنلاین و آفلاین کار را برای بسیاری از کارآفرینان دشوار کرده است. یکی از گزینه های جذاب در دنیای کنونی همکاری با دیگر کسب و کارها برای توسعه شرکت است. این امر همیشه به معنای ادغام برندها نیست. سطح همکاری ها دارای دامنه وسیعی است. توصیه ما در این بخش همکاری تبلیغاتی و تولید محتوای بازاریابی در کنار سایر کسب و کارهای علاقه مند است.
خوشبختانه دنیای آنلاین دسترسی کسب و کارها به یکدیگر را ساده ساخته است. با این حساب یافتن شرکت های دارای اهداف، ارزش ها و ایده های مناسب برای تولید محتوا کار چندان دشواری نخواهد بود. یکی از ایده های جذاب در این میان به روز رسانی محتوای قدیمی سایت مان برای کاهش هزینه های تولید محتواست. این امر در همکاری میان شرکت ها امکان ادغام محتوای قدیمی با یکدیگر را نیز فراهم می کند بنابراین ما از دل چند مطلب قدیمی خودمان و شرکت همکار فرصت مناسبی برای تولید مطالب تازه خواهیم داشت. انتشار چنین مطالبی به صورت مشترک ایده کاربردی محسوب می شود.
گاهی اوقات محتواهای قدیمی شرکت ها دیگر جذابیت خاصی برای مخاطب هدف ندارد. واکنش بسیاری از برندها در چنین شرایطی رهاساختن مطالب موردنظر در بخش آرشیو است. توصیه ما در این بخش تلاش برای بازآفرینی محتوای موردنظر براساس هدفی تازه است. بدون شک این فرآیند نیازمند تلاش و اختصاص زمان بیشتر است، اما در تحلیل نهایی زمان کمتری در مقایسه با سایر تولید محتوای تازه نیاز دارد بنابراین همیشه ایده مناسبی خواهد بود.
فرآیند هدفگذاری مجدد بر روی محتوای قدیمی نیازمند مهارت بالا برای افزودن اطلاعات تازه به مطالب قدیمی است. همکاری با دیگر شرکت ها برای به روز رسانی متقابل محتوای یکدیگر امکان بهره مندی از دانش و اطلاعات دیگر کسب و کارها را فراهم می سازد. چنین الگویی از همکاری اغلب برای هر دو شرکت همکار مفید خواهد بود.
5. میزبانی از رویدادهای آنلاین
شاید شما رویدادهای آنلاین متعددی در گذشته با هدف جلب نظر مخاطب هدف میزبانی کرده باشید، با این حال وضعیت کنونی با توجه به تعطیلی برخی از کسب و کارهای حضوری منحصر به فرد است. اکنون ما باید حتی رویدادهای حضوری برندمان را نیز به صورت آنلاین برگزار کنیم. ایجاد اعتماد به برند با عدم لغو کامل رویدادها نقش مهمی در بازه زمانی کنونی دارد. توصیه ما استفاده از الگوی برگزاری رویدادهای کاری به صورت آنلاین است. این امر طیف گسترده ای از کارها را شامل می شود. برگزاری جلسات کاری با شرکا، سهامداران یا حتی همایش های بزرگ کاری در این طیف جا می گیرد.
بسیاری از برندهای بزرگ به منظور صرفهجویی هرچه بیشتر در هزینه ها اقدام به برگزاری جلسات هماندیشی با مشتریان به صورت آنلاین می کنند. این امر امکان پوشش دامنه وسیعی از مشتریان در زمان واحد را دارد. تنها پیشنیاز اصلی در این میان استفاده از کارشناس های روابط عمومی باتجربه است. به این ترتیب امکان دستهبندی مشتریان و تعامل با آنها در قالب های مختلف وجود دارد.
نکته مهم در زمینه برگزاری رویدادهای آنلاین توجه به ارائه محتوای تازه است. اگر ما همان محتوای سایت مان را تکرار کنیم، هیچ جذابیتی برای مخاطب هدف نخواهد داشت بنابراین پیش از برگزاری رویدادهای آنلاین نسبت به تهیه محتوای مناسب برای مخاطب هدف اقدام کنید. در غیر این صورت کمتر کاربری در رویداد آنلاین شما حاضر خواهد شد.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوا به زبان ساده
همانطور که مشاهده می کنید، راهکارهای بسیار زیادی برای بهره مندی از مزیت های بازاریابی وبلاگی وجود دارد. ما فقط باید تکنیک های مناسب را همراه با ایده ای جذاب و منحصر به فرد برندمان ترکیب کنیم. به این ترتیب دامنه وسیعی از کاربران به سراغ سایت ما خواهند آمد. اشتباه اغلب برندها در زمینه بازاریابی وبلاگی تولید محتوای متعدد بدون توجه به کیفیت آنهاست. به این ترتیب تمام زحمات آنها بینتیجه باقی خواهد ماند. استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله گام مناسبی برای ایجاد تغییر در فرآیند بازاریابی کسب و کار شما خواهد بود.