امروزه اغلب سرمایه گذارها و سهامداران کسب و کار تمایل بالایی برای اخذ شیوه های دیجیتال سازی از سوی برندها دارند. این امر به نوعی ضرورت برای کسب و کارهای مختلف بدل شده است. توسعه فناوری های کاربردی در عرصه کسب و کار با سرعت بسیار زیادی جریان دارد. همین امر توجه به دیجیتال ساختن فرآیندهای شرکت ها را ضروری می سازد.
برخی از کارآفرینان همیشه دید منفی نسبت به دیجیتال سازی فرآیند کسب و کارشان دارند. این امر به اجتناب مداوم از خودکارسازی یا دست کم دیجیتال سازی بخش های مختلف کسب و کار منجر می شود. برخی دیگر نیز زمان کنونی را بسیار دیر ارزیابی می کنند. بر این اساس اگر یک کسب و کار در اوایل یک یا دو دهه قبل اقدام به دیجیتال سازی فرآیندهایش می کرد، زمان مناسبی بود، اما اکنون شرایط به طور کلی متفاوت شده است. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از دلایل اساسی و مهم برای دیجیتال سازی کسب و کار در هر زمان و شرایطی است. استدلال اصلی در ادامه امکان دیجیتال سازی کسب و کار تحت هر شرایطی است.
افزایش چابکی سازمانی
جهان در حال تحول نیازمند کسب و کارهای تازه و جدید است. بسیاری از کسب و کارها به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با شکست مواجه می شوند. یکی از دلایل اصلی در این میان سرعت عمل پایین کسب و کارهاست. استفاده از ترندهای تازه در زمینه مدیریت کسب و کار همیشه دارای اهمیت بالایی است. با این حساب اگر یک برند در زمینه استفاده از ترندهای تازه در حوزه مدیریت و توسعه کسب و کار دیر عمل نماید، باید نسبت به دیجیتال سازی بخش های گسترده ای از سازمانش اقدام کند.
مطلب مرتبط: راه اندازی و توسعه کسب و کار دیجیتال در 7 گام
چابکی سازمان یکی از معیارهای مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در طول زمان اقدام به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس شیوه های مختلف می کنند. این امر در صورت عدم توجه به چابک سازی سازمان زمان زیادی از کسب و کارها خواهد گرفت. نکته مهم در این میان بررسی سرعت عمل کسب و کار است. یکی از بهترین معیارها در این میان میزان تخصص هر کسب و کار در زمینه استفاده از ترندهای تازه است. برخی از برندها در طول زمان به طور پلکانی سرعت عمل شان در قبال رویدادهای مختلف بهبود پیدا می کند. یکی از نکات مهم در این میان استفاده از فناوری های دیجیتال برای افزایش سرعت فعالیت برند است.
دسترسی به اطلاعات مهم پیرامون مشتریان همیشه یکی از دغدغه های مهم کسب و کارها محسوب می شود. برخی از برندها در این مسیر بر روی شیوه های سنتی تمرکز دارند. مسئله اصلی در این میان عدم کارایی شیوه های سنتی برای جلب نظر مخاطب هدف است. با این حساب هرچه توانایی یک برند برای اخذ شیوه های دیجیتال در زمینه توسعه کسب و کار بیشتر باشد، تعامل دقیق و نزدیک تری با مخاطب هدف خواهد داشت.
کاهش هزینه های تولید
هزینه های کسب و کار در طول سال های اخیر به طور مداوم افزایش یافته است. بسیاری از استارت آپ ها به دلیل نگرانی نسبت به هزینه های راه اندازی کسب و کار به طور مداوم شروع به کارشان را موکول به آینده می کنند. این امر همیشه همراه با ریسک ورود سریع تر رقبا به بازار خواهد بود. اگر کسب و کار شما به دنبال کاهش هزینه های تولید و به طور کلی مدیریت سازمان است، باید به استفاده از فناوری های دیجیتال به عنوان گزینه ای ضروری فکر نماید. براساس گزارش موسسه دایکرت دایو، استفاده از فناوری های دیجیتال در عرصه مدیریت کسب و کار موجب کاهش 36 درصدی هزینه های تولید می شود. این امر به معنای امکان سرمایه گذاری بر روی بخش های دیگر کسب و کار و بهره گیری از مزیت های این حوزه خواهد بود.
استفاده از ساز و کارهای دیجیتال برای تولید و بازاریابی محصولات موجب تحول در هزینه ها می شود. یکی از نکات جالب در این میان مربوط به هزینه های بخش خدمات مشتریان است و این بخش به طور معمول یکی از مهمترین حوزه های کسب و کار را شکل می دهد. هزینه های این بخش همیشه برای کسب و کارها ایجاد دغدغه می کند. با استفاده از فناوری های دیجیتال امکان کاهش هزینه های این بخش و تعامل آنلاین با مخاطب هدف وجود دارد.
تقویت انگیزه کارمندان
پیش از ورود فناوری دیجیتال به عرصه کسب و کار برخی از کارها مانند بازاریابی، برندسازی و مدیریت سایت وجهه بسیار حرفه ای داشت. امروزه به لطف توسعه فناوری های مختلف ورود به عرصه های گوناگون کسب و کار بسیار ساده شده است. همین امر موجب افزایش انگیزه کارمندان در شرکت های مختلف برای پیگیری سلیقه شخصی شان در حوزه کسب و کار می شود. امروزه بسیاری از برندها در فرآیند تقویت انگیزه کارمندان شان ناکام می مانند. این امر ناشی از ناتوانی آنها برای تقویت انگیزه کارمندان براساس انتظارات جدید آنهاست. کارمندان همیشه تمایل به ارتقای سازمانی دارند. اگر مسیر ارتقای سازمانی برای آنها باز باشد، امکان تحول در وضعیت کسب و کار فراهم خواهد شد. در غیر این صورت کسب و کارها به طور مداوم با مشکلاتی در زمینه تقویت انگیزه کارمندان برای بهره وری بهتر مواجه خواهند بود.
استفاده از شیوه های دیجیتال برای مدیریت کسب و کار همیشه درهای ورود کارمندان به عرصه های تازه را بازخواهد گذاشت. تقویت انگیزه کارمندان برای فعالیت بهتر و تاثیرگذارتر براساس این الگو امکان پذیر خواهد بود. در غیر این صورت کسب و کارها به طور مداوم با چرخه های کاهش انگیزه مخاطب هدف مواجه خواهند شد.
استفاده از داده های کوچک
مفهوم ابرداده ها در عرصه کسب و کار برای بسیاری از افراد جذاب است. نکته مهم در این میان استفاده از داده های مختلف براساس سطح نیاز و وضعیت کلی شرکت است. ابرداده ها الزامات بسیار زیادی برای پردازش طلب می کند. این الزامات به جز برندهای بزرگ در دسترس دیگر کسب و کارها نیست. گوگل به عنوان یک شرکت بزرگ توانایی پردازش ابرداده ها را دارد، با این حال یک کسب و کار محلی نه توان و نه نیازی برای پردازش ابرداده ها خواهد داشت.
بهره گیری از فناوری دیجیتال در عرصه کسب و کار امکان به کارگیری داده های کوچک را افزایش می دهد. امروزه اغلب کسب و کارهای کوچک و میان رده به داده های خرد نیاز دارند. پردازش چنین داده هایی بسیار ساده و سریع روی می دهد. نتیجه نهایی نیز تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
مطلب مرتبط: بحران کرونا و نیاز به استفاده از استراتژی های دیجیتال
افزایش کارایی سازمان
میزان کارایی کارمندان و به طور کلی شرکت بستگی به ابزار و امکانات در دسترس دارد. استفاده از فناوری های نوین امکان ایجاد تحول در کارایی کارمندان و شرکت را فراهم می سازد. بسیاری از کسب و کارها همچنان براساس فناوری و ابزارهای قدیمی اقدام به مدیریت کسب و کار می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه دارد. برخلاف تصور عمومی نسبت به هزینه های بالای اخذ فناوری های نوین، اغلب اوقات این فرآیند بسیار ساده و سریع روی می دهد. مهمترین مسئله شناسایی نقاط ضعف شرکت و تلاش برای رفع آنها براساس فناوری های دیجیتال در دسترس است. این امر تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی وضعیت کسب و کار خواهد داشت.