برخی از اختراعات در طول تاریخ پتانسیل تغییر جهان را داشته اند. این در حالی است که بقیه اختراعات چندان مورد توجه عموم قرار نگرفته اند. امروزه در حوزه کسب وکار به جز بحث اختراعات شاهد معرفی تغییرات پیاپی روی محصولات مختلف هستیم. در حقیقت برندها در راستای افزایش جذابیت و کاربرد محصولات شان اقدام به اعمال تغییرات در آنها می کنند. پیشفرض اصلی چنین اقدامی افزایش تمایل مشتریان به خرید محصولات است.
با این حال در برخی از موارد ایجاد تغییر در محصولات بازخورد مناسبی از سوی کارشناس ها و مشتریان به همراه ندارد. در این مقاله من به بررسی هفت مورد از تغییرات بیمورد و ناموفق برندها روی محصولات شان خواهم پرداخت. اگر فقط یک نکته را باید از چنین اشتباهی یاد گرفت، آن به شرح ذیل است: اگر برند ما توانایی اعمال تغییر یا خلق محصولی را دارد، این به معنای ضرورت انجام آن نیست.
1. کافه چی روبوتیک
آیا شما مشکل زیادی در برقراری ارتباط با انسانی دیگر به منظور سفارش نوشیدنی دارید؟ شاید هم به عنوان صاحب یک رستوران یا کافه از تعامل مداوم با مشتریان خسته شده اید. همچنین در برخی از موارد صاحبان رستوران و کافه از پرداخت دستمزد به کافهچی ها رضایت خاطر ندارند. در این صورت کافهچی روبوتیک دقیقا مناسب شما خواهد بود. یک شرکت استونیایی با سرمایه گذاری یک میلیون دلاری اقدام به تولید روباتی کاملا هوشمند به منظور سرویسدهی به مشتریان در کافه ها کرده است. این روبات به صورت کاملا هوشمند و خودکار فرآیند دریافت سفارش تا تحویل آن را انجام می دهد. نکته جالب در مورد روبات کافهچی تعامل واقعگرایانه اش با مشتریان است. به این ترتیب در طول زمان آمادهسازی نوشیدنی خریدار، چت دوستانه و بیان جوک های خنده دار از جمله ویژگی های کافه چی روبوتیک این بخش است.
شاید تنها مزیت این روبات عدم نیاز به پرداخت انعام باشد. بدون تردید همه ما علاقهمند به صحبت با کافهچی واقعی هستیم. یک روبات هر قدر هم که هوشمند باشد، توانایی عملکرد مطابق هوش انسانی را ندارد.
2. ردیاب فوق پیشرفته کودکان
به طور معمول یکی از نگرانی های خانواده هایی که در آنها هر دو والدین شاغل هستند، وضعیت کودکان شان در طول مدت روز است. تلاش برای مراقبت از کودکان با استخدام پرستار شاید هزینه بسیار زیادی را روی دست افراد بگذارد. به همین دلیل جهتگیری به سوی دستگاه های هوشمند برای مراقبت از کودکان رواج بالایی یافته است. البته باید توجه داشت که مراقب از فرزندان فقط مخصوص دوره نوزادی نیست. در سنین پایین نیز والدین نیاز به کنترل و مراقبت از کودکان شان را حس می کنند. به همین دلیل در ماه نوامبر امسال پژوهشگران موسسه تحقیقاتی MiSafe دست به طراحی ساعتی هوشمند برای مراقبت از کودکان زدند. این ساعت با قیمت 80 دلار روانه بازار شده و امکاناتی نظیر برقراری تماس صوتی و تصویری را به والدین می دهد. همچنین با پشتیبانی از GPS موقعیت مکانی کودک نیز برای والدین به نمایش در می آید. اگر هم ضربان قلب کودک یا سطح استرس اش بیش از اندازه افزایش یابد، این دستگاه پیام خطری به والدین و در مواقع ضروری اورژانس ارسال خواهد کرد.
در نگاه نخست محصول مورد نظر بسیار کاربردی به نظر می رسد. با این حال با نگاهی عمیق تر می توان به یک نکته بسیار مهم پی برد: اکنون گوشی های هوشمند تقریبا همین کار را برای والدین با هزینه کمتر انجام می دهند. به ویژه اگر از کاربران محصولات اپل باشید، گجت های بیشماری در این زمینه در اختیار شما خواهد بود.
3. توالت هوشمند
اکنون در حوزه دیجیتال لامپ های هوشمند، یخچال های هوشمند و گازهای هوشمند وجود دارد. به این ترتیب فقط زمان اندکی برای ورود حوزه دیجیتال به سرویس بهداشتی نیاز بود. برند کوهلر در محصول جدیدش به نام نومی نسخه ای از توالت های هوشمند را رونمایی کرده است که به سرویس الکسا آمازون متصل می شود. مزیت اصلی آن نیز مدیریت امور به صورت کاملا هوشمند و خودکار است. به منظور استفاده از این محصول عجیب باید اندکی دست به جیب شده و 8 هزار دلار پرداخت کنید.
صادقانه بگویم، هنوز هم متوجه هدف اصلی از تولید این محصول نشده ام. در هر حال چه کسی نیاز به توالت هوشمند دارد؟ مگر سرویس های فعلی ایراد آشکاری دارد؟ بدون تردید محصول برند کوهلر با فاصله ای معنادار در میان بدترین تولیدات سال جاری قرار می گیرد.
مطلب مرتبط: بدترین کمپانی های دنیا برای کارمندان
4. ماشین های مسابقه کوچک در فرودگاه ها
در این فهرست محصولات عجیب و غریب کم نیست. یکی از خندهدارترین محصولات مقاله من متعلق به برند کارت اسکو است. این جعبه به عنوان صندوق حمل و نقل بار در فرودگاه ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هدف اصلی از طراحی آن نیز کمک به جا به جایی بار مسافران در کمترین زمان ممکن است. به این ترتیب مسافران از این محصول علاوه بر جا به جایی بارهای شان به منظور سواری نیز استفاده خواهند کرد.
برای استفاده از خدمات این محصول هر فرودگاه باید 1500 دلار هزینه کند. با حسابی سرانگشتی برای تامین یک فرودگاه بینالمللی به چند صد هزار دلار پول نیاز است. بدون ترید هیچ فرودگاهی اقدام به خرید محصولی که سود چندانی برای کسب وکارش ندارد، نخواهد کرد. فرض کنید در فرودشگاه از ماشین های جعبه مانند کوچک برای جابهجایی استفاده کنید. در این شرایط زندگی واقعی بیشتر شبیه بازی سوپر ماریو خواهد شد. در هر صورت باید بابت گرانی بیش از اندازه این محصول سپاسگزار باشیم. در غیر این صورت شاید فرودگاه ها اقدام به تجهیز شعبه های شان با آنها می کردند.
5. تا کن خودکار لباس ها
تنبلی ویژگی بارز بسیاری از افراد است. همه ما علاقه زیادی به پرتاب لباس های مان به گوشه ای و واگذاری مسئولیت شستوشو و تا کردن شان به دیگران داریم. برند Laundroid با توجه به همین نیاز افراد اقدام به معرفی دستگاهی هوشمند برای تحویل لباس های شستوشو شده و تا کردن شان کرده است. این محصول جالب در ژانویه 2018 رونمایی شد. در نگاه نخست استفاده از چنین محصولی بسیار جالب است. دیگر نیازی به نگرانی پیرامون شستوشو و تا کردن منظم لباس ها برای ما وجود نخواهد داشت. همه این رویاهای زیبا تا پیش از بیان قیمت نهایی این محصول چشمنواز خواهد بود. وقتی صحبت از پرداخت 16 هزار دلار برای استفاده از این محصول در میان باشد، هیچکدام از ما علاقه ای به آن پیدا نخواهیم کرد. در عوض همت ما برای مرتبط کردن کمدها و لباس های درون آنها افزایش چشمگیری خواهد یافت.
در هر کسب وکاری تعیین قیمت نهایی اهمیت خاصی دارد. باید در مورد قیمت کارایی محصول را نیز مد نظر داشت. به این ترتیب تعیین قیمت 16 هزار دلاری برای یک دستگاه هوشمند مرتبسازی لباس ها اصلا منطقی به نظر نمی رسد. به همین دلیل محصول Laundroid تا به حال فروش چندانی نداشته است.
6. لباس زیر هوشمند
مدل Skiin یکی از محصولات ویژه برند میانت در زمینه لباس زیر است. این محصول به افراد امکاناتی نظیر آگاهی از ضربان قلب، وضعیت تنفس و چرخه خواب را می دهد. همچنین شرکت در پی توسعه کارش و افزودن یک برنامه ثالث به منظور پخش موزیک مناسب با روحیه و وضعیت جسمانی افراد از طریق اسپاتیفای است. در این راستا با بررسی دمای بدن، ضربات قلب و میزان فشار خون موسیقی مناسب انتخاب و پخش خواهد شد. نکته جالب اینکه چنین زیرشلواری هایی قابلیت اتصال به گوشی های هوشمند را نیز دارند.
صرف نظر از قیمت این محصول، آیا واقعا افراد نیازی به لباس زیر هوشمند برای کسب اینگونه اطلاعات دارند؟ به نظر من برند میانت فقط به دنبال اسراف بودجه اش است. وگرنه هیچ دلیلی برای تولید چنین محصولی وجود ندارد.
7. تلویزیون- دیوار هوشمند
اگر دیوار شما یک تلویزیون نیز بود چه؟ یا به عبارت دیگر، اگر تلویزیون شما در عین حال یک دیوار نیز بود، چه؟ اگر شما نیازمند چنین محصولی هستید (و توان پرداخت هزینه اش را نیز دارید)، یک تلویزیون- دیوار هوشمند 146 اینچی در انتظار شماست. نکته جالب در خصوص این محصول تولیدش از سوی یکی از برندهای خوشنام عرصه دیجیتال است. برند سامسونگ با اندازهگیری میانگین دیوارهای خانگی به عدد 146 اینچ رسیده است. اگرچه هنوز هم قیمت نهایی این محصول مشخص نیست، اما گمانهزنی ها رقم عجیب صد هزار دلار را بیان می کند. اگر این رقم صحیح باشد، بدون تردید مشتری هدف سامسونگ افراد عادی نخواهد بود. در هر حال هیچ فردی با درآمد متوسط توان پرداخت صد هزار دلار را ندارد.