اگرچه تا به امروز بیشتر وعده های شرکت های خودروسازی در زمینه تولید و عرضه خودروهای برقی در حد وعده و قول باقی مانده است، اما سگمنت خودروهای برقی این روزها و در مقایسه با بخش خودروهایی که با سوخت های فسیلی کار می کنند، استعدادها و متخصصان بیشتری را جذب خود می کند.
در این رابطه به نظر می رسد دستمزد بالاتر و فرصت های بهتر برای فعالیت در حوزه طراحی و توسعه خودروهای برقی از جمله مهم ترین دلایل جذب متخصصان حوزه خودروسازی به بخش خودروهای برقی است. به عنوان مثال یک شرکت چینی که در بخش طراحی و توسعه خودروهای برقی فعالیت دارد ماهانه 15 میلیون دلار به عنوان حقوق به کارمندان خود پرداخت می کند.
در این راستا یکی از افرادی که ترجیح داد فعالیت حرفه ای خود را در بخش خودروهای برقی ادامه دهد، «فریمن شن» بود که دو سال قبل شرکت خودروسازی جیلی را ترک و استارتاپ خود را با نام « VM Motors » راه اندازی کرد و هدف از این کار را رقابت با شرکت خودروسازی تسلا موتورز آمریکا در چین عنوان کرده است. گفتنی است بازار خودروی چین بزرگ ترین بازار خودروی جهان محسوب می شود و دولت این کشور با ارائه مشوق های یارانه ای و اتخاذ سیاست های حمایتی از توسعه تکنولوژی در صنعت خودروسازی این کشور حمایت می کند.
در حالی که دیگر استارتاپ های چینی که در زمینه تولید و توسعه خودروهای برقی فعالیت می کنند از حمایت وسیع شرکت های اینترنتی چین نظیر «Alibaba » برخوردارند، شرکت « VM Motors» که دفتر مرکزی آن در شانگهای قرار دارد از میلیاردها یوان سرمایه برخوردار بوده که بخش وسیعی از این سرمایه توسط سرمایه گذاران چینی و نه صندوق های سرمایه گذاری و موسسات مالی تأمین شده است.
با این وجود آقای «شن» 46ساله که به مدت دو دهه در صنعت خودروسازی آمریکا و چین فعالیت کرده است از اعلام نام سرمایه گذار یا سرمایه گذارانی که از این استارتاپ حمایت مالی کرده اند خودداری کرد. بنیانگذار شرکت « VM Motors » می گوید هدف وی از ورود به حوزه خودروهای برقی توسعه تکنولوژی و تولید باتری های هوشمند و بادوام و در نهایت تولید خودروهای برقی ارزان قیمت برای استفاده مردم چین در این کشور است.
براساس اظهارات آقای «شن» شرکت وی قصد دارد تا براساس برنامه ریزی های صورت گرفته به حرکت خود در جهت تصاحب بازار چین ادامه دهد و هرگز تمایلی به الگوبرداری از شرکت خودروسازی تسلا در زمینه طراحی و تولید خودروهای اسپورت برقی ندارد. وی معتقد است ساخت خودروهای اسپورت و گران قیمت به منظور هیجان زده کردن مردم مطلقا کار دشواری نیست، چرا که شما برای تحقق این هدف تنها نیازمند هزینه کردن مبالغ قابل توجهی پول هستید، اما دشوار ترین بخش کار تولید خودرویی است که از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و مردم توانایی خرید آن را داشته باشند.
مدیران شرکت خودروسازی «VM Motors» معتقدند این شرکت چینی برای یافتن جایگاه خود در چین نیازمند یک بازه زمانی پنج ساله است. این در حالی است که دولت چین با ارائه یارانه و دیگر مشوق ها از طراحی و تولید خودروهای برقی در این کشور حمایت می کند.
مدیــــر «VM Motors» معتقد است شرکت های خودروسازی چینی در بخش فروش محصولات شان عملکرد خوبی نداشته و به مبحث تجربه مشتریان از تعامل با خودروهای خود بی توجه هستند.
وی می گوید: «با تولید خودروهای هوشمند و متصل به اینترنت می توان این روند را تغییر و میزان فروش خودروهای چینی را به میزان قابل توجهی افزایش داد.»