امروزه برندها در تلاش برای فعالیتی بیشتر از صرف جلب نظر مخاطب در شبکه های اجتماعی هستند. این امر ناشی از تغییر اهداف و به طور کلی ماهیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. بهبود فضای پلتفرم های اجتماعی برای فعالیت برندها بسیاری از کسب و کارها را به فکر بهره برداری هرچه بیشتر از فضای موجود انداخته است. در این میان اینستاگرام شرایط منحصر به فردی دارد. این پلتفرم به دلیل شهرت بسیار بالا در میان کاربران و همچنین افزودن امکانات متعدد در راستای بهبود فعالیت بازاریابی برندها گزینه منحصر به فردی محسوب می شود.
براساس پیش بینی موسسه Hootsuite در سال 2020 نزدیک به 28درصد از شرکت ها به فکر ورود به فضای بازاریابی آنلاین خواهند افتاد. به این ترتیب آخرین برندهای مخالف فعالیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز تغییر عقیده خواهند داد. نکته مهم در این میان اهمیت برنامه ریزی و تعیین استراتژی برای بازاریابی است. هرچه امکانات در دسترس یک شبکه اجتماعی برای بازاریابی بیشتر باشد، توجه بیشتری از سوی بازاریاب ها و برندها جلب خواهد کرد. این امر به طور کامل درباره وضعیت اینستاگرام صادق است.
در گزارش Hootsuite تاثیر توسعه ابزارهای کاربردی شبکه های اجتماعی در زمینه بازاریابی بیش از همه بر روی کسب و کارهای B2B قابل مشاهده است. این شرکت ها در زمینه تعامل با شرکت های دیگر به عنوان مشتری نهایی فعالیت دارند. وقتی طرف تعامل ما یک شرکت دیگر باشد، میزان مبلغ معامله نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت. به همین خاطر برندهای حوزه B2B به اینستاگرام و امکاناتی تازه به چشم فرصتی تازه و منحصر به فرد نگاه می کنند.
جلب نظر نسل جوان در فرآیند بازاریابی یکی دیگر از اهداف اساسی برندها محسوب می شود. متاسفانه نسل جوان در زمینه استفاده از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات و همچنین بی توجهی به کمپین های بازاریابی مهارت بسیار بالایی دارد. این امر جلب توجه آنها را بسیار دشوار خواهد کرد. براساس آمار رسمی اینستاگرام 59درصد از کاربران این پلتفرم شامل افراد زیر 44 سال است. این امر به معنای توانایی بالای پلتفرم اینستاگرام در زمینه جلب نظر مخاطب جوان است بنابراین مشاهده تمایل بالای برندهای بزرگ و کوچک در این شبکه اجتماعی جای تعجب نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: چگونه با سرویس خرید اینستاگرام فروش برندمان را افزایش دهیم؟
یکی از امکانات منحصر به فرد اینستاگرام قابلیت خرید مستقیم محصولات است. این ویژگی تاثیر انکارناپذیری بر روی وضعیت کسب و کارها داشته است. در ادامه برخی از نکات مهم در زمینه فروش مستقیم محصولات در اینستاگرام مورد توجه قرار خواهد گرفت.
خرید مستقیم در اینستاگرام به چه معناست؟
بی تردید بسیاری از ما پست های عجیب و غریب و شامل تگ قیمت محصولات در اینستاگرام را مشاهده کرده ایم. شاید در نگاه نخست این پست ها بیشتر فانتزی به نظر برسد، اما تاثیر انکارناپذیری بر روی افزایش فروش برندها، به ویژه خرده فروشی ها، داشته است.
پیش از اکتبر 2017 بارگذاری لینک در اینستاگرام فقط در بخش بیوگرافی امکان پذیر بود. خرده فروشی ها به منظور انتقال کاربران به سایت رسمی شان فقط همین بخش را در اختیار داشتند بنابراین بازاریابی در اینستاگرام ارتباط چندانی با جلب نظر کاربران به سایر بخش های شرکت نداشت. از اکتبر 2017 ویژگی های متعددی به اینستاگرام اضافه شد. یکی از این ویژگی ها افزودن لینک به بخش استوری برای اکانت های دارای بیش از 10 هزار فالوور بود. همچنین اکانت های تجار فرصت بارگذاری پست های فروش با لینک مستقیم خرید درون اینستاگرام را پیدا کردند. این امر به معنای ایجاد تحولی عظیم در فرآیند بازاریابی اینستاگرامی بود.
خوشبختانه استفاده از پست های دارای ویژگی فروش نیازمند پرداخت هیچ گونه هزینه ای نیست. فقط باید یک امکان پشتیبان در فیس بوک به منظور بارگذاری فهرست فروش محصولات و قیمت شان تعریف کنیم. همچنین در زمینه توسعه پست مان به منظور جلب بازدید بیشتر دو راهکار اصلی پیش روی ما قرار دارد: نخست، همکاری تبلیغاتی با اینستاگرام و دوم، توسعه ارگانیک پست مان. اگر بودجه کافی برای توسعه پست تان از طریق همکاری با اینستاگرام ندارید، باید به سراغ توسعه ارگانیک بروید. در این فرآیند استفاده از هشتگ های مناسب و نگارش کپشن تاثیرگذار اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
آیا پست های دارای ویژگی خرید تاثیرگذار هستند؟
بخش فروش مستقیم اینستاگرام فرآیند بازاریابی هیجان انگیز برندها را همراه با کسب درآمد مستقیم خواهد کرد. هر ماه بیش از 90 میلیون کاربر اقدام به خرید از طریق اینستاگرام می کنند. این امر به خوبی بیانگر اهمیت اینستاگرام برای کسب و کارهای مختلف است بنابراین ما باید برنامه مشخصی برای فعالیت در این فضا داشته باشیم.
برندهایی که سرمایه گذاری درستی بر روی بخش فروش مستقیم اینستاگرام انجام می دهند، نتیجه کار را به صورت کسب فروش بیشتر مشاهده خواهند کرد. براساس گزارش بخش کسب و کار اینستاگرام، برندهای فعال در زمینه فروش مستقیم در اینستاگرام به طور میانگین 47درصد افزایش ترافیک سایت رسمی را تجربه می کنند. این امر به معنای تاثیرگذاری فرآیند فروش در اینستاگرام بر روی دیدگاه کلی کاربران نسبت به یک برند و البته افزایش فروش آن است.
نتیجه منطقی بررسی فوق بیانگر تاثیرگذاری بخش فروش اینستاگرام بر روی وضعیت بازاریابی و مالی برندهاست. به این ترتیب ما باید سرمایه گذاری منطقی برای حضور در این فضا داشته باشیم. در غیر این صورت از رقبای مان عقب خواهیم افتاد.
مطلب مرتبط: تبلیغات در اینستاگرام: راهکارهای فروش کالا
حفظ استراتژی موجود و تلاش برای سازگاری با بخش فروش اینستاگرام
بدون تردید مانند هر ویژگی دیگری، فروش آنلاین در اینستاگرام نیز به تدریج جایگاه اصلی اش را پیدا خواهد کرد. به همین خاطر هنوز هم برخی از برندها نسبت به استفاده از این سرویس تردید دارند. توصیه من در این مورد فراهم سازی مقدمات استفاده از بخش فروش مستقیم اینستاگرام است. به این ترتیب ما به تدریج فرصت حضور در این بخش را خواهیم یافت. شاید اکنون میزان سرمایه گذاری برندها بر روی بخش فروش اینستاگرام چندان زیاد نباشد، اما در طول دو سال گذشته تعداد هرچه بیشتری از برندها به این حوزه توجه نشان داده اند.
براساس گزارش موسسه فوربس، به طور میانگین در ازای هر 100 هزار بازدید از پست های فروش در اینستاگرام 1200 مورد فروش موفق روی می دهد. این امر به خوبی بیانگر وضعیت موجود است بنابراین سرمایه گذاری اندک و تلاش برای حضور تدریجی در این بخش استراتژی مناسبی برای برندها خواهد بود. اگر برند ما به طور ناگهانی تمام توجه اش را به این بخش معطوف کند، بسیاری از کاربران دچار سردرگمی خواهند شد. به هر حال بازاریابی در شبکه های اجتماعی با هدف ایجاد رابطه ای نزدیک میان کاربران و برندها صورت می گیرد بنابراین تمرکز صرف بر روی فروش بیشتر نتیجه مناسبی در پی نخواهد داشت.