با در اختیار داشتن بیش از یک میلیارد کاربر، اینستاگرام بدل به محیطی مناسب برای برندها به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب از طریق شبکه های اجتماعی شده است. تاکید اینستاگرام بر بارگذاری تصاویر واضح و باکیفیت نیز برای برندها به معنای خوش آمدگویی در راستای تبلیغ محصولات شان قلمداد می شود. خوشبختانه با ارائه سرویس خرید از سوی تیم توسعه دهنده، اکنون اینستاگرام مکانی برای فروش محصولات نیز هست.
براساس آمارهای اینستاگرام، 60درصد کاربران این پلتفرم (معادل 600 میلیون کاربر) از آن برای یافتن محصولات جدید استفاده می کنند. با افزودن ویژگی خرید به اینستاگرام از فوریه 2018 دیگر برندها توانایی فروش محصولات شان به طور مستقیم در این پلتفرم را نیز دارند.
در ژوئن 2018 اینستاگرام با افزودن سرویس فروش به بخش استوری ها گام نهایی را در راستای جذب برندهای مختلف به پلتفرمش عملی کرد. باتوجه به مشاهده استوری از سوی بیش از 400 میلیون کاربر به طور ماهانه، اکنون منبع فروش مطمئن دیگری برای برندها در دسترس قرار دارد.
در این پست هدف اصلی نویسنده آگاه سازی مخاطب نسبت به مطالب ذیل است:
• چگونگی راه اندازی بخش فروش به منظور ارائه محصولات به طور مستقیم به خریدار.
• چگونگی حداکثرسازی جذب مخاطب به پست های دارای ویژگی فروش مان.
• چگونگی استفاده از سرویس فروش در بخش استوری اکانت مان.
مطلب مرتبط: چگونه در اینستاگرام برند خود را بهبود بخشیم
چگونه سرویس خرید را برای پست های مان فعال کنیم؟
پیش از شروع فروش محصولات در اینستاگرام شما باید کارهای اندکی را انجام دهید.
گام اول: دریافت تاییدیه به عنوان پروفایل کسب وکار
فقط کسب وکارها توانایی فروش محصولات شان در اینستاگرام را دارند. در این مرحله شما فقط مجاز به فروش محصولات فیزیکی مطابق با قوانین تجارت و خرید فیس بوک هستید.
گام دوم: ایجاد کاتالوگ محصول تان در فیس بوک با استفاده از فروشگاه های بزرگ
محصولات موجود در کاتالوگ شما دامنه گزینش های بعدی را شکل می دهند. پس از ثبت آنها شما قادر به افزودن شان به پست ها و استوری های خود خواهید بود.
گام سوم: منتظر تایید پروفایل تان به عنوان فروشگاه از سوی اینستاگرام باشید
این مرحله شاید چند روز زمان ببرد. با این حال به محض تایید از سوی اینستاگرام پیام مربوط به آن برای شما ارسال خواهد شد.
گام چهارم: روشن کردن ابزارهای فروش اکانت تان
از اینجا به بعد، شما توانایی افزودن محصولات تان به پست ها و استوری ها را خواهید داشت.
چگونه محصولات مان را به پست های اینستاگرام اضافه کنیم؟
گام اول: بارگذاری تصاویر
شما توانایی تگ حداکثر پنج محصول در هر تصویر را دارید. اگر هم از چند تصویر در پست تان استفاده کنید، این امکان به 20 مورد افزایش خواهد یافت.
گام دوم: افزودن کپشن و تگ کردن محصول مان
پس از پایان نگارش کپشن گزینه «Tag Products» را انتخاب کنید. این گزینه دقیقا داخل «Tag People» قرار دارد. توجه داشته باشید که شما فقط قادر به تگ محصول یا حساب های کاربری هستید. انجام همزمان این دو کار در یک پست امکان پذیر نیست.
گام سوم: نوشتن نام محصولی که قصد افزودنش را دارید
اینستاگرام به محض شروع نگارش نام محصول از سوی شما از روی کاتالوگ فیس بوک تان آیتم های مختلف را دسته بندی می کند. به این ترتیب شما پیش از پایان نگارش تان امکان انتخاب گزینه مدنظرتان را خواهید داشت.
گام چهارم: به اشتراک گذاری پست مان
پس از آنکه محصول تان را تگ کردید، دیگر کاری به جز اشتراک گذاری محصول باقی نمانده است. پست شما پس از بارگذاری نهایی دارای سرویس فروش خواهد بود.
چگونه از سرویس فروش در استوری اینستاگرام استفاده کنیم؟
سرویس فروش در بخش استوری اکنون به صورت آزمایشی روی برخی از اکانت های منتخب برای نزدیک به 10 هزار کاربر به نمایش در آمده است. با این حال درست به مانند سرویس فروش در بخش پست ها، این بخش نیز به زودی در اختیار تمام کاربران قرار خواهد گرفت.
آنچه ما اکنون در مورد این سرویس می دانیم به شرح زیر است:
• کسب وکارها توانایی تگ کردن محصولات شان در بخش استوری را خواهند داشت. شیوه این کار نیز درست به مانند بخش پست ها خواهد بود.
• به هنگام لمس گزینه از سوی کاربران قیمت، نام و توضیحات محصول قابل مشاهده خواهد بود.
• استفاده از استیکرها هیچ گونه مزاحمتی برای بخش فروش ایجاد نمی کند، بنابراین از هر دو می توان استفاده همزمان کرد.
• به جای متن های ساده می توان حتی استیکرهای فروش نیز طراحی کرد.
9 راهکار برای فروش محصولات با استفاده از سرویس خرید اینستاگرام
1. تگ کردن یک تصویر مشخص
بی شک به عنوان راهکار نخست تگ کردن آیتم مورد نظر برای فروش در یک تصویر واضح بهترین گزینه به نظر می رسد. با این حال توجه داشته باشید که تصویر انتخابی باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد.
در این میان اگر چند تگ را به صورت همزمان استفاده می کنید، به عدم تداخل آنها در یکدیگر توجه داشته باشید. در غیر این صورت توضیحات هر تگ وارد کادر دیگری شده و مطالعه متن را برای مخاطب دشوار می کند.
مطلب مرتبط: 21 راهکار افزایش شانس فروش محصول در اینستاگرام
2. تگ گردن چند محصول در یک تصویر
با تگ کردن چند محصول در یک پست علاوه بر صرفه جویی در زمان کاربران آنها را نسبت به ترکیب محصولات تان(به ویژه در صنعت مد و پوشاک) شگفت زده کنید. چنین کاری شانس شما برای فروش بیشتر و البته جذب شمار بیشتری از کاربران را افزایش خواهد داد.
3. اطمینان از جای گذاری دقیق هر تگ در محل مناسب
مشخصات محصولات شما باید روی تصویر مناسب تگ شود. در غیر این صورت مخاطب با مشخصات نادرست به هنگام مشاهده محصول موردنظر مواجه خواهد شد. با اندکی دقت به هنگام جای گذاری تگ ها از وقوع چنین رخدادهایی جلوگیری کنید.
فراموش نکنید که یک اشتباه در بخش فروش اینستاگرام به طور کامل اعتماد مشتریان را از بین می برد. در هر صورت فروش اینستاگرامی کاری پرسود است، البته تا جایی که بدون اشتباه عمل کنید.
4. ایجاد تجربه خرید مداوم
اگرچه سرویس فروش اینستاگرام کاملا نو محسوب می شود، اما ضروری است که آن را به گونه ای کاملا عادی برای مخاطب به نمایش در آورد. به این ترتیب در ابتدا با اختصاص تمام توجه تان به چنین ویژگی حوصله مخاطب را سر نبرید. بی شک مواجهه با پست های فروش بسیار زیاد احساس تعلق خاطر مخاطب به برند ما را کاهش خواهد داد. دلیل این امر نیز خارج شدن رابطه متقابل ما از حالت معمولی و تقلیل آن به یک معامله صرف است.
علاوه بر اینها در پست های محدود شما برای فروش باید اندازه و کیفیت واقعی محصول به نمایش در آید. بر این اساس همکاری با عکاس های حرفه ای در این زمینه ضروری است. به این ترتیب شما تجربه ای باکیفیت و مداوم از خرید را به کاربران تان هدیه خواهید کرد.
5. توسعه فروشگاه اینستاگرامی مان در پلتفرم های دیگر
این راهکار یکی از شیوه های کلاسیک و در عین حال راهگشا برای جذب مخاطب و خریدار به حساب می آید. بر این اساس اگر شما در پلتفرم دیگری نیز فعالیت دارید، فروشگاه اینستاگرامی تان را در آنجا هم تبلیغ کنید. بهترین مکان ها برای چنین تبلیغی شامل فیس بوک و توییتر است.
برگزاری مسابقه ای به منظور دریافت بهترین تصاویر ثبت شده از سوی خریداران محصولات تان نیز راهکاری دیگر برای توسعه فروشگاه اینستاگرامی مان است. به این ترتیب به برترین تصاویر جایزه ای ویژه مانند تخفیف در خرید محصولات تان اختصاص دهید.
6. آگاهی از نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام
پست های شما براساس سلیقه مخاطب در دسترس وی قرار می گیرد. بر این اساس در بخش جست وجو اینستاگرام هر کاربر مطالبی مطابق با سلیقه ویژه اش مشاهده خواهد کرد. این امر بدان معناست که ساختار پست های شما باید هماهنگ با سلیقه مخاطب هدف تان باشد. به این ترتیب شانس تان برای جلب توجه هرچه بیشتر افزایش خواهد یافت.
7. استفاده از هشتگ های توصیفی
اکنون که کاربران اینستاگرام امکان دنبال کردن هشتگ ها را نیز دارند، شانس آنها برای یافتن محصولات شما بسیار بیشتر از گذشته شده است. با این حال شما باید از هشتگ ها به گونه ای مناسب و تاثیرگذار استفاده کنید. به این ترتیب فروش بیشتر شما تا حد زیادی تضمین می شود. راحت ترین راهکار در این زمینه آگاهی از هشتگ های مورد استفاده رقبا و استفاده از آنها در پست های برندمان است.
8. تمرکز روی تصاویر و ویدئوهای باکیفیت
باتوجه به اینکه اینستاگرام یک پلتفرم تصویری است، توجه شما باید پیش از هر چیز روی جلوه بصری محتوای تان باشد. فقط در این صورت امکان جلب توجه کاربران و در مرحله بعد فروش محصولات برای برندها امکان پذیر خواهد بود.
توجه داشته باشید که صرف نظر از کیفیت تصاویر، موضوع آنها باید با کسب وکار شما هماهنگ باشد. بر این اساس برای پست های فروش تان روی پس زمینه عجیب وغریب تکیه نکنید. پس زمینه هایی هماهنگ با ماهیت کسب وکارتان در این زمینه بهترین گزینه ها محسوب می شوند. در این مورد برند Woodlot، شرکتی واقع در ونکوور و فعال در زمینه تولید لوازم خانگی و طراحی داخلی منازل، عملکرد قابل ستایشی دارد. در حقیقت محصولات آنها به طور کامل در شرایط طبیعی، یعنی در خانه مشتریان، تصویربرداری می شوند. به این ترتیب مخاطب به هنگام مشاهده احساس عجیب و ناخوشایندی را تحریه نخواهد کرد.
مطلب مرتبط: چگونه برند خود در اینستاگرام را به شهرت برسانیم
9. به اشتراک گذاری محصولات در عمل
توجه داشته باشید که فضای اینستاگرام نسخه کوچک شده فروشگاه فیزیکی شما نیست. به جای آن باید نسبت به ارائه و معرفی محصولات تان به گونه ای خلاقانه همت گمارید. درست به همین دلیل معمولا برندهای بزرگ محصولات شان را در شبکه های اجتماعی به گونه ای متفاوت از حالت عادی به نمایش در می آورند. جلوه جذاب تصاویر در اینستاگرام هم دقیقا از همین خلاقیت و ایده پردازی سرچشمه می گیرد.
بی شک پست ها و استوری های فروش فرصتی عالی برای کسب وکار شما به منظور افزایش فروش، برندسازی و تبلیغات است. همچنین فرآیند جذب مخاطب محصولات نیز از طریق این پلتفرم بسیار راحت تر صورت می پذیرد. با این حال نباید فقط به توصیه های این مقاله اکتفا کرد. در حقیقت جست وجو راه های تازه تر برای استفاده از سرویس خرید اینستاگرام همیشه ضروری خواهد بود.