توییتر یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار در سراسر دنیا محسوب می شود. جست وجو در توییتر امکان آشنایی با افراد، برنامه های تلویزیونی و سرگرمی های تازه را دربر دارد. همین امر موجب استقبال گسترده کاربران از توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی شده است. کسب و کارها در زمینه استفاده از شبکه های اجتماعی اهداف گوناگونی را دنبال می کنند. تعامل با مخاطب هدف در فضایی دوستانه و کاهش هزینه های بازاریابی از جمله مهمترین اهداف برندها محسوب می شود. توییتر به عنوان یک پلتفرم اجتماعی قدیمی و متن محور امکانات جالبی در اختیار کاربران و برندها قرار می دهد. در ادامه برخی از مزیت های اصلی توییتر برای کسب و کارها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. دسترسی به اطلاعات ارزشمند از مشتریان
براساس گزارش پژوهشگران موسسه Sprout Social، روزانه بیش از 6 هزار توییت در سراسر دنیا بارگذاری می شود. این امر به خوبی بیانگر اهمیت توییتر برای کاربران جهانی است. بسیاری از کارشناس های بازاریابی و شبکه های اجتماعی به طور مداوم از افول توییتر و کاهش اهمیت بازاریابی اش صحبت می کنند. نکته مهم در این میان توجه مداوم کاربران به محتوای متنی در کنار سایر فرمت های مشهور است.
مطلب مرتبط: ارزش های بازاریابی توییتر برای کسب و کارها
امروزه دسترسی به اطلاعات ارزشمند در مورد مشتریان گام مهمی در راستای جلب نظر مخاطب هدف و فروش بیشتر محسوب می شود. بسیاری از برندها اقدام به همکاری با آژانس های بازاریابی معتبر و پرداخت هزینه های گزاف برای دسترسی به اطلاعات تازه از مشتریان می کنند. اگر یک برند در توییتر، به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی مهم، حضور داشته باشد، فرصت طلایی برای دسترسی به اطلاعات دقیق پیرامون مشتریانش با هزینه بسیار اندک خواهد داشت.
توییتر به دلیل ماهیت متن محورش میزبان گفت وگوهای بسیار زیادی است. جست وجوی کلیدواژه ها و هشتگ های مختلف در این پلتفرم امکان آشنایی با دامنه وسیعی از محتوای بازاریابی را به همراه دارد. کسب و کارهای مختلف با دامنه های متنوع کاری امکان حضور و استفاده از خدمات مختلف این پلتفرم را دارند. این نکته در مورد سایر پلتفرم های اجتماعی به دلیل محوریت محتوای ویدئویی یا تصویری کمتر قابل مشاهده است.
2. شخصی سازی برند و افزایش شهرت
شخصی سازی نحوه بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف نقطه قوت بسیاری از برندها محسوب می شود. این امر با فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از اطلاعات شان صورت می گیرد بنابراین موفقیت در این گام تا حد زیادی بستگی به رعایت بخش قبل دارد.
امروزه انتظارات مشتریان از برندها به شدت افزایش پیدا کرده است بنابراین فعالیت به شیوه سنتی در شبکه های اجتماعی دیگر راهگشا نخواهد بود. شخصی سازی محتوای بازاریابی به معنای ارزیابی دقیق فعالیت مخاطب هدف برند در توییتر و سپس طراحی انواع مختلف محتوا برای گروه های گوناگون مخاطب است. خوشبختانه دسترسی به داده های کاربردی برای بازاریابی در توییتر بسیار ساده است. اگر یک کسب و کار در این زمینه با مشکل مواجه شود، ایده مناسب برای آنها ارزیابی وضعیت برندهای موفق در این زمینه و الگوبرداری از آنهاست. این امر امکان یادگیری اصول تازه بازاریابی بدون نیاز به صرف هزینه و زمان گسترده را فراهم خواهد کرد.
استفاده از یک لحن مشخص برای تعامل با مخاطب هدف دارای اهمیت بسیار زیادی است. متاسفانه برخی از برندها در طول بازه های زمانی مختلف اقدام به استفاده از لحن های گوناگونی می کنند. این امر موجب سردرگمی مخاطب هدف در زمینه تعامل با برندها می شود. یکی از نمونه های مناسب در زمینه استفاده از لحنی واحد برای مدت زمان طولانی مربوط به برند Ben & Jerry’s است. این برند در زمینه فروش بستنی فعالیت دارد، اما لحن تعاملش با مخاطب هدف بسیار محترمانه است. شاید در نگاه نخست به توییت های این برند شناسایی زمینه فعالیتش در صنعت خوراکی بسیار دشوار باشد. همین امر در طول زمان موجب شهرت بالای Ben & Jerry’s شده است.
3. ارائه خدمات و دریافت بازخورد از مشتریان
ارائه خدمات مختلف به مشتریان همیشه یکی از دغدغه های مهم کسب و کارها بوده است. گاهی اوقات این امر همراه با هزینه های بسیار زیادی برای کسب و کارهاست بنابراین حضور در شبکه های اجتماعی و تلاش برای ارائه خدمات به مشتریان از این طریق ضروری خواهد بود. خوشبختانه عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی برای برندها هیچ هزینه ای در پی ندارد بنابراین توجه به شبکه های اجتماعی در فرآیند بازاریابی، تبلیغات و پشتیبانی از مشتریان ضروری است.
استفاده از شبکه های اجتماعی همیشه برای ارائه خدمات به مشتریان نیست. گاهی اوقات باید نظر مشتریان در مورد فعالیت های مختلف برند را نیز جویا شد. شاید این امر در نگاه نخست بسیار دشوار به نظر برسد، اما در صورت تعامل مناسب با مشتریان در مراحل قبلی امکان تعامل دریافت بازخورد گسترده از آنها وجود خواهد داشت. امروزه کاربران شبکه های اجتماعی علاقه بسیار زیادی برای تعامل با برندهای محبوبشان دارند. نکته مهم در این میان توانایی کسب و کارها برای معرفی خود به عنوان برندهای محبوب کاربران است.
برندهایی نظیر نت فلیکس برای ساماندهی بخش های مختلف کسب و کارشان به طور گسترده ای به بازخوردهای کاربران وابسته هستند. این امر موجب موفقیت گسترده آنها در زمینه جلب نظر مخاطب هدف می شود بنابراین کسب و کارها برای ساماندهی بهینه بخش های مختلف کسب و کارشان باید به طور مداوم اقدام به نظرخواهی از مشتریان شان در شبکه های اجتماعی نمایند.
مطلب مرتبط: لینکدین یا توییتر، کدام یک برای فعالیت های تجاری مناسب تر هستند
4. ایجاد انجمن برند
حضور در شبکه های اجتماعی و به طور ویژه توییتر امکان ایجاد انجمن برند را فراهم می کند. تعامل گسترده با مخاطب هدف همیشه برای برندها جذاب بوده است. این امر در صورت استفاده از تکنیک های مناسب موجب تبدیل کاربران به مشتریان وفادار برند می شود. اگر یک کسب و کار در تلاش برای مدیریت بهینه مشتریانش است، باید دست به ایجاد انجمنی از مشتریان در توییتر بزند. این اقدام مکان تعامل بهینه با مخاطب هدف و تاثیرگذاری بر روی آنها را فراهم می کند. امروزه بسیاری از برندها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. این امر درخصوص حفظ مشتریان برند نیز صحت دارد بنابراین حضور در توییتر و ایجاد انجمن مشتریان شانس برندها برای تعامل بهینه با کاربران را افزایش خواهد داد.