امسال در مسابقه سوپربال بسیاری از برندها در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف دست به خلاقیت های جالبی زدند. شاید امسال یکی از جذاب ترین دوره های مسابقات سوپربال از نظر حضور برندها در عرصه تبلیغات بود. دوره 54 مسابقه سوپربال با میانگین هزینه 5.6 میلیون دلاری برای هر تبلیغ 30 ثانیه ای برگزار شد. این رقم در مقایسه با سال های گذشته با جهشی چشمگیر موجب حیرت بسیاری از کارشناس ها و مخاطب ها شد.
سال گذشته در زمینه پخش تبلیغات مخصوص مسابقات سوپربال نوآوری تازه ای روی داد. در سال 2019 به جای تمرکز صرف برندها بر روی فرمت تلویزیون برای نمایش تبلیغات بر روی تجربه کاربران گوشی های همراه و یوتیوب نیز سرمایه گذاری شد. نتیجه این امر افزایش شدید میزان مخاطب های تبلیغات سوپربال در سال 2019 بود. امسال نیز بسیاری از برندها همین برنامه را مدنظر قرار دادند. به همین خاطر از مدت ها قبل اغلب کاربران شبکه های اجتماعی شاهد محتوای تبلیغاتی برندهای مختلف برای سوپربال بودند.
فرصت های تبلیغاتی سوپربال 2020 به سرعت در نوامبر 2019 به فروش رسید. این امر نوعی رکورد در زمینه پیش فروش فرصت های تبلیغاتی یک رویداد ورزشی محسوب می شود. براساس گزارش AdWeek امسال لیگ NFL با همکاری موسسه فاکس از آپشن تازه تبلیغات شناور به عنوان گران ترین الگوی تبلیغاتی برای سوپربال رونمایی کردند. این نوع تبلیغ به صورت معلق بر فراز زمین مسابقه به نمایش درآمد. نکته مهم در این باره هزینه بسیار بالای استفاده از این نوع تبلیغات است.
شاید در نگاه نخست تبلیغات در میانه پخش مسابقه سوپربال دیگر چندان جذابیتی برای مخاطب هدف نداشته باشد. به هر حال پس از 54 دوره برگزاری این مسابقه انتظار کاهش انگیزه و شوق مخاطب های نسل جوان برای مشاهده این مسابقه محتمل خواهد بود. این فرض با مراجعه به آمارهای رسمی و مشاهده میزان افزایش هزینه تبلیغات در دوره های اخیر مسابقه سوپربال به طور کلی رد خواهد شد. هنوز هم بسیاری از مردم در سراسر دنیا به مسابقه سوپربال به عنوان مهم ترین رویداد ورزشی سال نگاه می کنند. این امر نقش مهمی در افزایش تمایل برندها برای سرمایه گذاری تبلیغاتی هرچه بیشتر در این زمینه داشته است. کن ویتون، گزارشگر ارشد موسسه فورچن، در این زمینه اظهارنظر جالبی دارد: «مسابقه سوپربال برخلاف تغییرات گسترده در زمینه نمایش تبلیغات در میانه آن هنوز هم همان حال و هوای سابق را برای بسیاری از مردم دارد. امروزه تماشای این مسابقه در کنار اعضای خانواده یا دوستان بدل به نوعی عادت و رسم شده است. به همین خاطر برندها به خوبی توانایی کسب نتایج مطلوب از طریق سرمایه گذاری تبلیغاتی بر روی این رویداد مهم را دارند.»
مطلب مرتبط: گرد و خاک تبلیغاتی ولوو برای مسابقه سوپربال
بدون تردید ما در حوزه تبلیغات با طراح ها و برندهای بسیار خلاقی مواجه هستیم. این امر به خوبی افزایش تمایل مخاطب به تماشای محتوای تبلیغاتی را توضیح می دهد. در این مقاله هدف اصلی بررسی چند مورد از بهترین تبلیغات مسابقه سوپربال امسال است. در ادامه برخی از بهترین تبلیغات موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. آمازون: پیش از الکسا
ویدئوی تبلیغاتی برند آمازون با حضور الن دیجنرس یکی از جذاب ترین آثار سوپربال 2020 محسوب می شود. صحنه اصلی در این ویدئو هنگام خروج الن از خانه روی می دهد در این میان الن شروع به صحبت با دستیار صوتی آمازون یعنی «الکسا» می کند. هدف الن دستور به الکسا برای خاموش ساختن سیستم گرمایشی خانه است. در این میان الن دیجنرس درگیر فکر و خیال درباره چگونگی زندگی مردم پیش از اختراع دستیار هوشمند الکسا می شود. نکته جالب و هیجان انگیز ماجرا مرور داستان ها و اتفاقات مهم تاریخی از سوی الن است. به این ترتیب ما صحنه های مختلفی از رویدادهای مشهور جهان را به یاد می آوریم. این امر نقش مهمی در افزایش علاقه مردم به تبلیغ «پیش از الکسا» داشته است.
نکته مهم درخصوص فعالیت تبلیغاتی آمازون در سوپربال امسال استفاده مناسب از عنصر طنز بود. بسیاری از کارشناس ها برند آمازون را یکی از شرکت های بسیار جدی در زمینه کسب و کار عنوان می کنند. ایراد این امر سرایت چنین جدیتی به عرصه بازاریابی است. به این ترتیب در طول سال های اخیر انتقاد اصلی کارشناس ها ناتوانی آمازون در زمینه تولید محتوای کمدی و سرگرم کننده بازاریابی برای مخاطب هدف است.
آمازون در تبلیغ «پیش از الکسا» علاوه بر نمایش توانایی اش در زمینه سرگرم ساختن مخاطب هدف و استفاده از عنصر طنز به اهمیت محصولاتش در زندگی مردم نیز اشاره کرده است. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها با وجود تولید محصولات مناسب و عالی برای مخاطب هدف در زمینه بازاریابی توانایی بیان اهمیت محصولات شان را ندارند. به همین خاطر در بازار هدف با مشکلات بسیار زیادی برای فروش مواجه می شوند.
نکته نهایی در مورد تبلیغ برند آمازون توانایی آنها در زمینه استفاده مناسب از سلبریتی هاست. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه اغلب برندها با وجود توانایی مالی بالا موفقیت چندانی در زمینه همکاری با سلبریتی ها به دست نمی آورند. دلیل اصلی این امر عدم هماهنگی میان کمپین موردنظر و سلبریتی انتخابی است. آمازون در این زمینه موفقیت مثال زدنی کسب کرده است. به این ترتیب اگر قصد استفاده از سلبریتی ها در کمپین بازاریابی تان را دارید، الگوی آمازون را مدنظر قرار دهید.
مطلب مرتبط: همه چیز درباره تبلیغات
2. فریتو لیز: تاثیر چیتوز
امسال برند چیتوز با همکاری آژانس تبلیغاتی ام سی همر موفق به تولید یکی از بهترین محتواهای تبلیغاتی برای سوپربال شد. برند چیتوز یکی از شرکت های زیرمجموعه فریتو لیز محسوب می شود. هدف اصلی مدیران فریتو لیز از ایجاد چیتوز پرداختن به تولید اسنک آن هم به صورت تخصصی بود. حال و هوای اصلی این تبلیغ بسیار جالب است. بر این اساس شخصیت اصلی داستان در مواجهه با هر موقعیت ناخوشایندی از چیتوز به عنوان بهانه ای مناسب استفاده می کند. به عنوان مثال در محل کار و پس از خوردن چند اسنک به دلیل رنگ نارنجی دست های خود از کمک به همکاران یا اضافه کاری شانه خالی می کند. همچنین در محله نیز از کمک به همسایه ها اجتناب می کند. همه این شانه خالی کردن ها به کمک دست های نارنجی ناشی از خوردن اسنک روی می دهد.
بدون تردید برندهای فعال در زمینه تولید اسنک حضور بسیار موثری در عرصه تبلیغات مسابقه سوپربال داشته اند. چیتوز نیز به عنوان یکی از برندهای معتبر در این زمینه همیشه تبلیغات جذابی برای مسابقه سوپربال آماده کرده است. آنها نخستین بار در سال 2009 در مسابقه سوپربال ویدئوی تبلیغاتی رسمی پخش کردند. محور اصلی تبلیغ امسال این برند تمرکز بر روی تاثیر جادویی انگشت های نارنجی بود. به این ترتیب مخاطب هرچه بیشتر به استفاده از اسنک چیتوز ترغیب خواهد شد.
3. گوگل: لورتا را به یادم بیاور
تبلیغ تازه گوگل در سوپربال با تصویر یک مرد کهنسال در جست وجوی «چگونه فراموش نکردن» در بخش جست وجوی گوگل شروع می شود. استفاده از شخصیت های پا به سن گذاشته در تبلیغات همیشه برای شرکت های فعال در زمینه فناوری جذابیت داشته است. به این ترتیب آنها فرصت بیان برترین های محصولات و خدمات شان به زبانی بسیار ساده را خواهند داشت. شخصیت اصلی تبلیغ گوگل در تلاش برای فراموش نکردن همسر تازه فوت شده اش است. تم ماجرا جذابیت احساسی بسیار زیادی برای مخاطب دارد. جریان کلی ویدئو ما را به مشاهده گذرای اوقات خوش این خانواده دعوت می کند. به این ترتیب ما اطلاعات حدودی از علایق و آنچه همسر پیرمرد از آنها متنفر بود، به دست می آوریم.
پیرمرد داستان ما در این میان تمام جزییاتی مانند عادت های همسرش در زمینه صحبت کردن و تکه کلام های وی را با یادآور گوگل و دستیار این غول IT در میان می گذارد. در نهایت نیز یادآور گوگل شروع به یادآوری مداوم نکاتی به پیرمرد درباره همسرش می کند.
بدون تردید این تبلیغ بار احساسی بسیار زیادی دارد. همین نکته در ارزیابی اغلب کارشناس های تبلیغات جای داشته است. بهره گیری از داستان های واقعی برای نگارش محتواهای جذاب تبلیغاتی از جمله راهکارهای جدید گوگل در طول چند سال اخیر محسوب می شود. بدون تردید هنوز هم تبلیغات شلوغ و پر از جلوه های ویژه طرفدارهای خاص خود را دارد، اما گوگل به سوی بهره گیری از نوع تازه تبلیغات رفته است. این الگوی تازه براساس رعایت حداکثری سادگی در زمینه تبلیغات و عدم تلاش برای ایجاد پیچیدگی های بیش از حد بنا شده است.
لورینت توهیل، مدیر ارشد اجرایی گوگل در وبلاگ این برند پیرامون کمپین تازه سوپربال شرکتش اینگونه اظهارنظر کرده است: «تبلیغ موردنظر هدف اصلی ما در زمینه تولید محصولات کاربردی در زندگی روزمره مردم را نشان می دهد. بسیاری از محصولات امروزی کاربرد چندانی در زندگی روزمره مردم ندارند. به همین خاطر در زمینه فروش عملکرد چندان مناسبی بر جای نمی گذارند. ما در کمپین اخیر تمام تلاش مان برای استفاده از جزییات زندگی و داستانی جذاب براساس واقعیت به منظور نمایش تاثیرگذاری محصولات مان را کردیم.»
4. هیوندای: پارک هوشمند
کریس اوانز و ریچل دراتچ از شخصیت های اصلی تبلیغ سوپربال برند هیوندای هستند. در این تبلیغ کریس و ریچل در حال تماشای تلاش های مکرر یک راننده برای پارک در فضایی تنگ و دشوار هستند. در نهایت راننده موردنظر موفق به پارک کردن کامل نمی شود. بر این اساس میان دو شخصیت اصلی گفت وگویی درباره دشواری های پارک کردن در فضاهای شلوغ شهری روی می دهد. وقتی کریس و ریچل در حال صحبت از چالش های پارک خودرو در معابر و محیط های شلوغ شهری هستند، جان کراسینسکی به عنوان شخصیت سوم ماجرا وارد صحنه می شود. وی با معرفی محصول تازه هیوندای «سوناتا 2020» به بیان ویژگی های منحصر به فرد آن می پردازد. بدون تردید همه ما انتشار مشاهده ویژگی هایی در زمینه پارک راحت را داریم. جان نیز به سرعت مشغول به صحبت از دشواری های پارک در معابر شهری شلوغ و راهکار هیوندای می شود. سیستم پارک هوشمند تازه ترین نوآوری هیوندای در زمینه سهولت کاربری خودروهایش برای رانندگان است. به این ترتیب دیگر نیازی برای نگرانی در زمینه دشواری های پارک در محل های شلوغ نیست.
بازیگران اصلی تبلیغ هیوندای همگی از چهره های سرشناس دنیای هنر و سینما هستند. به همین خاطر تبلیغ موردنظر یکی از جذاب ترین نمونه های چند سال اخیر محسوب می شود. علاوه بر اشاره به مزیت جالب هیوندای در زمینه پارک هوشمند، جریان ساده بیان داستان از سوی طراح های این تبلیغ است. امروزه بسیاری از ما شاهد تبلیغات پر از سر و صدا هستیم، با این حال هیوندای جریان اصلی تبلیغ اش را در کمال سادگی و سکوت طراحی کرده است. این امر به افزایش تاثیرگذاری کمپین موردنظر کمک بسیار زیادی کرده است. شاید اگر هیوندای نیز به سراغ الگوهای ساخت تبلیغات پرسر و صدا می رفت، چنین موفقیتی در زمینه تبلیغات به دست نمی آورد.
5. ریس: Take5 Bar
تبلیغ تازه برند ریس، فعال در زمینه تولید محصولات میان وعده با پایه شکلات، در یک محیط کاری جریان دارد. به این ترتیب ما با شخصیت یک کارمند پشت میز مواجه هستیم. وی برای استفاده از شکلات Take5 Bar لحظه ای کار را رها کرده و به سراغ محصول تازه برند ریس می رود. محصول تازه برند ریس ترکیبی از شکلات و کره بادام زمینی است. همین ترکیب جذاب برای جلب نظر بسیاری از افراد کافی به نظر می رسد. با این حال ریس در تلاش برای انتقال احساسات بیشتری است.
نکته جالب درباره این تبلیغ جلب توجه تمام کارمندان از سوی شخصیت اصلی داستان است. به این ترتیب کارمند موردنظر با شروع نخستین گاز از شکلات Take5 Bar توجه همه کارمندان حاضر در دفتر را جلب می کند. تمام کارمندان با تعجب مشغول مشاهده وی می شوند. جالب اینکه بسیاری از آنها حتی از حضور شخصیت اصلی به عنوان کارمند در شرکت آگاهی نداشتند. این امر اهمیت Take5 Bar در افزایش توجه دیگران به ما را نشان می دهد. سپس ویدئوی تبلیغاتی با سکانس حضور تمام کارمندان در کنار شخصیت اصلی تمام می شود. این ویدئو در نمایش میزان اهمیت استفاده از محصولات مناسب و جذاب برای معرفی شخصیت مان به دیگران عملکرد بسیار مطلوبی دارد.
بدون تردید هر فردی در حین تماشای مسابقه ورزشی تمایل به استفاده از تنقلات دارد. یکی از گزینه های اصلی هر فردی در این میان استفاده از شکلات های خوشمزه همراه با چاشنی های گوناگون است. برند ریس به همین خاطر اقدام به استفاده از فرصت تبلیغاتی در کوآرتر سوم بازی سوپربال کرده است. به این ترتیب همچنان فرصت مناسب برای تماشاگران به منظور خرید شکلات تازه ریس وجود خواهد داشت.
امروزه آگاهی عمومی مردم از وجود یک محصول در بازار اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر ما در تلاش برای رقابت با برندهای بزرگ در عرصه بازاریابی و فروش هستیم، باید از آگاهی مشتریان هدف مان نسبت به محصولات تازه برند خود اطمینان داشته باشیم. در غیر این صورت هرگز موفق به جلب نظر مشتریان نخواهیم شد.
مطلب مرتبط: روش های تبلیغات رایج در دنیای امروز
مسیر پیش روی
فرصت های تبلیغاتی سوپربال در سال های آینده نیز در دسترس برندها خواهد بود. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از ایده ها و نوآوری های بیشتر برای کسب نتیجه بهتر است. فضای رقابت میان برندها هر سال از نظر کیفیت محتوای تبلیغاتی فشرده تر می شود. بنابراین هر برندی پس از صرف هزینه بالا برای کسب موقعیت تبلیغاتی در این مسابقه بزرگ باید برنامه منسجمی نیز در زمینه استفاده از آن داشته باشد. در غیر این صورت فقط هزینه ای را هدر داده است.
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی برای نمایش تبلیغات سوپربال اهمیت بسیار زیادی دارد. دیگر دوران تمرکز صرف بر روی تلویزیون به عنوان تنها ابزار نمایش محتوای تبلیغاتی تمام شده است. اکنون ما باید تمرکز بسیار بیشتری بر روی پلتفرم های مورد علاقه مشتریان داشته باشیم. همچنین استفاده از عنصر طنز و شوخی های جذاب نیز باید در دستور کار برندها قرار گیرد. امسال آمازون موفقیت بسیار زیادی در این حوزه داشت. در نهایت نیز استفاده از تعامل احساسی مخاطب با تبلیغ باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه نیز گوگل و تبلیغ جذابش عملکرد خیره کننده ای داشتند.