با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، شاهد معرفی برترین ها در حوزه های مختلف هستیم. در این رابطه سال اخیر به خاطر شیوع جهانی ویروس کرونا با یک اتفاق ویژه همراه بوده است. براساس آمارها استفاده از اینترنت با رشدی تاریخی همراه بوده که قرنطینه خانگی دلیل اصلی آن محسوب می شود. در این رابطه حضور در شبکه های اجتماعی، بیشترین زمان را به خود اختصاص می دهد. در این زمینه آیا از 10 شبکه اجتماعی برتر سال 2021 اطلاع دارید؟ براساس نظرسنجی ها، بسیاری از افراد تصور می کنند که تیک تاک در حال حاضر چهارمین شبکه اجتماعی برتر جهان محسوب می شود. با این حال واقعیت این است که جایگاه اصلی این برند چینی در رتبه هفتم است. آگاهی از این فهرست به شما کمک خواهد کرد تا برای فعالیت تجاری در شبکه های اجتماعی، تصمیم گیری بهتری را داشته باشید. در ادامه 10 مورد برتر سال را بررسی خواهیم کرد.
1- Facebook
تعداد کاربر فعال: 2.7 میلیارد نفر
قرار گرفتن فیس بوک در صدر فهرست پرکاربرترین شبکه های اجتماعی، به یک سنت تبدیل شده است که به نظر می رسد تغییری در آن حداقل تا هفت سال آینده رخ نخواهد داد. این شبکه با در اختیار داشتن مالکیت واتس اپ و فیس بوک، بدون شک در وضعیتی رویایی قرار دارد. فعالیت در زمینه واقعیت مجازی و ارز دیجیتال که دو ترند مهم محسوب می شوند، به خوبی نگاه رو به جلوی این برند را نشان می دهد. به صورت میانگین هر شش ثانیه یک کاربر جدید به این شبکه محبوب اضافه می شود که آماری فوق العاده است. با این حال این شبکه در جایگاه سوم پربازدیدترین سایت ها قرار دارد. در رتبه اول گوگل با 92.5 میلیارد و در رتبه دوم یوتیوب با 34.6 میلیارد نفر است. به همین خاطر به نظر می رسد که اگر این برند بخواهد جایگاه خود را مستحکم تر نماید، باید این بخش را تقویت کند. همچنین تجربه موفقیت آمیز تیک تاک، این نکته را به اثبات رسانده است که فیس بوک باید به محتواهای ویدئویی خصوصا موارد کوتاه، توجه بیشتری را داشته باشد. رسوایی های امنیتی این شبکه، در چند سال اخیر باعث شده است تا میزان محبوبیت آن کاهشی شدید را داشته باشد که مدیران این شبکه برای این وضعیت نیز باید برای سال آینده برنامه ای داشته باشند. بیشترین کاربر فیس بوک نیز مربوط به کشور هند با 290 میلیون نفر است که در این زمینه آمریکا با 190 میلیون نفر در رتبه دوم قرار دارد. اگرچه باور این موضوع سخت است. با این حال اندونزی با 140 میلیون کاربر، در جایگاه سوم این رتبه قرار دارد. این امر به خوبی نشان می دهد که فیس بوک باید بر روی محبوبیت خود خصوصا در کشورهای اروپایی، برنامه های جدی داشته باشد. در این زمینه روابط نه چندان خوب هند با چین، باعث شده تا شبکه های اجتماعی این شرکت این بازار پرجمعیت را از دست بدهند که خود از جمله مهم ترین دلایل رشد فوق العاده فیس بوک است.
مطلب مرتبط: برترین شبکه اجتماعی کدام است؟
2- YouTube
تعداد کاربر فعال: 2.2 میلیارد نفر
در زمینه اشتراک گذاری ویدئو، یوتیوب را باید برندی بی رقیب به حساب آورد. سیاست شریک کردن افراد در سود تبلیغات باعث شده است تا شاهد فعالیت حرفه ای بسیاری از تولیدکنندگان محتواهای ویدئویی در این شبکه باشیم. به صورت کلی اگر بخواهیم کیفیت محتواها را مقایسه کنیم، یوتیوب در بالاترین جایگاه قرار دارد. به همین خاطر نیز بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که برای رقابت با این برند، چارهای جز اجرای سیاست مشابه وجود ندارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که یوتیوب تحت مالکیت گوگل قرار دارد که محبوب ترین مرورگر جهان محسوب می شود و این امر فضا را برای فعالیت و رشد هرچه بیشتر، مهیا کرده است. با این حال انتقاد جدی ای که به این شبکه وارد است، عدم برنامه درست برای ارتباط کاربران با یکدیگر است. درواقع یوتیوب از بازارهای لازم برای چت کردن برخوردار نبوده و این امر مشکلی است که باید در سال های آینده، شاهد بهبود آن باشیم. بیشترین تنوع سنی کاربران نیز به این شبکه اختصاص دارد. نکته جالب این است که در آمریکا، یوتیوب حتی محبوب تر از فیس بوک است. پس از آمریکا که بیشترین تعداد کاربر را با 16.4 درصد در اختیار دارد، هند با 9.2 و ژاپن با 4.8 درصد در رتبه های بعدی هستند. تمرکز بیشتر بر روی محتواهای غیرویدئویی، می تواند به رشد به مراتب بیشتر این برند منجر شود.
3- WhatsApp
تعداد کاربر فعال: 2 میلیارد نفر
در زمینه ارتباطی، واتس اپ را باید برندی بدون رقیب به حساب آورد. سرعت بالا در کنار امنیت فوق العاده، باعث شده است تا این برنامه طرفداران بسیاری را داشته باشد. با این حال این شبکه، برخلاف سایر رقبای خود، برنامه بازاریابی نداشته و درآمدزایی آن نیز به مراتب کمتر است. به همین خاطر اگر مدیران این شبکه تمایل به رشد بیشتر دارند، باید امکانات متنوع تری را برای اشتراک گذاری انواع محتوا، ایجاد صفحه و خصوصا درآمدزایی داشته باشند. بیشترین تعداد کاربر این شبکه نیز به ترتیب برای هند(390 میلیون کاربر)، برزیل(108 میلیون کاربر) و آمریکا (75 میلیون کاربر) است.
4- Facebook Messenger
تعداد کاربر فعال: 1.3 میلیارد نفر
سرویس پیام رسان فیس بوک که از سال 2011 فعالیت خود را شروع کرده است در رتبه چهارم این فهرست قرار دارد. پس از خرید واتس اپ توسط فیس بوک، مدیران این شبکه، شیوه کار این برند را مورد تاکید قرار دارند و تغییرات جدید باعث شد تا سرعت رشد آن افزایشی چشمگیر را پیدا کند. از مزیت های این برنامه، ارتباط لازم با فیس بوک است که باعث می شود تا برای برندهای تجاری نیز کاربرد زیادی را داشته باشد. بیشترین تعداد افرادی که از این شبکه استفاده می کنند، در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند.
5-Instagram
تعداد کاربر فعال: 1.2 میلیارد نفر
اینستاگرام را باید محبوب ترین بستر اشتراک گذاری عکس در جهان به حساب آورد که تحت مالکیت فیس بوک است. این شبکه توسط کارمند سابق گوگل، کوین سیستروم راه اندازی شد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پدیدآمدن مقوله اینفلوئنسر از این شبکه آغاز شده است. این شبکه اجتماعی محبوب ترین بستر برای افراد مشهور و برندها محسوب می شود و در مقایسه با سایر گزینه ها، اینستاگرام آمار بهتری را دارد. میزان تعامل آن نیز حتی از فیس بوک نیز بیشتر است. در زمینه میزان محبوبیت، دو کشور هند و آمریکا مشترکا با بیش از 140 میلیون کاربر، رتبه نخست را دارند. در رتبه های بعدی نیز برزیل و اندونزی به چشم می خورد. در این زمینه اگر اینستاگرام بتواند به بستری مناسب تر برای مکالمات و اشتراک گذاری ویدئو تبدیل شود، بدون شک شانس قرار گرفتن در بین سه شبکه اصلی را دارد.
مطلب مرتبط: توییتر متفاوت ترین شبکه اجتماعی جهان خواهد شد
6- WeChat
تعداد کاربر فعال: 1.1 میلیارد نفر
از بین تمامی پنج گزینه ای که تا به اینجا بررسی شد، همه آنها به کشور آمریکا تعلق دارد. با این حال در جایگاه سوم نام یک برند چینی به چشم می خورد. این پیام رسان در سال 2011 کار خود را شروع کرده و با توجه به بازار چند میلیاردی کشور خود، سریعا مراحل رشد را سپری کرد. با این حال رسوایی شنود اطلاعات، باعث شده است تا در چند سال اخیر محوبیت آن خصوصا در خارج از کشور چین، به شدت کاهش پیدا کند. امکان دسترسی به اتاق های گفت و گو براساس موقعیت مکانی، از جمله طرح های نوآورانه ای بود که باعث شد تا به یک باره این شبکه مورد توجه جدی قرار گیرد.
7- TikTok
تعداد کاربر فعال: 689 میلیون نفر
دیگر شبکه اجتماعی چینی فهرست، تمرکز خود را بر اشتراک گذاری ویدئوهای کوتاه قرار داده است که این امر باعث شده تا بسیاری از رکوردها را جا به جا کند. در این زمینه این نکته ضروری است که تیک تاک، کاملا تازه کار محسوب می شود و فعالیت خود را از سال 2017 آغاز کرده است. با این حال وجود امکانات ساخت ویدئوهای خلاقانه باعث شده تا سرعت رشد فوق العاده ای را داشته باشد. در دو سال گذشته نیز این برنامه، بیشترین تعداد دانلود از اپ استورهای مطرح را داشته است. به همین خاطر بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که اگر شاهد تداوم سرعت رشد این شرکت باشیم، تا پنج سال آینده حتی می تواند به رقیب اصلی فیس بوک تبدیل شود. در این زمینه ذکر این نکته ضروری است که تیک تاک با تحریم آمریکا مواجه شده که این مسئله در سرعت رشد آن نیز تاثیرگذار بوده است. در صورت آنکه چنین اتفاقی رخ نمی داد، این شبکه حتی می توانست جایگاه بالاتری را هم به دست آورد.
8- QQ
تعداد کاربران فعال: 617 میلیون نفر
اگرچه از زمان انتشار نسخه اولیه این پیام رسان بیش از 20 سال می گذرد، با این حال در مقایسه با سایر رقبای خود، کمتر شناخته شده است. قابلیت ترجمه، از ویژگی های بسیار جذاب آن محسوب می شود که در سایر گزینه ها به چشم نمی خورد. درواقع این شبکه، محبوب ترین پیام رسان کشور چین محسوب می شود. با این حال نگاه منفی به شبکه های چینی، دلیل اصلی عدم رشد آن در سایر کشورها محسوب می شود که برای رشد بیشتر نیاز است تا برای آن برنامه های جدی ارائه گردد.
9- Douyin
تعداد کاربران فعال: 600 میلیون نفر
این شبکه را باید شرکت مادر تیک تاک به حساب آورد که صرفا بر روی بازار داخلی متمرکز است و تخصصی در زمینه فروش فعالیت دارد. نکته جالب این است که این برنامه، طرح های متنوعی برای درآمدزایی کاربران خود دارد. این امر در حالی است که در تیک تاک چنین طرحی وجود ندارد. با این حال اگر برای بازار کشورهای دیگر، برنامه ریزی نشود، بدون شک زمینه رشد نیز محدود خواهد بود و احتمالا در فهرست سال آینده، شاهد حضور این برند متفاوت نخواهیم بود. در این زمینه ذکر این نکته ضروری است که شبکه های دیگری نظیر تلگرام، اسنپ چت و ردیت وجود دارد که با توجه به امکانات متنوع و عدم محدود نبودن به کشور، می توانند رقیبان این برند برای جایگاه نهم باشند.
مطلب مرتبط: کسب شهرت در شبکه اجتماعی تیک تاک با 4 راهکار طلایی
10- Sina Weibo
تعداد کاربران فعال: 511 میلیون نفر
این شبکه که شباهت زیادی به توییتر دارد، در بازار داخلی موفق شده است تا بیش از 30 درصد کاربران اینترنت را به سمت خود جذب نماید. در این رابطه آمارها حاکی از آن است که در حدود 95 درصد کاربران این شبکه، چینی هستند. به همین خاطر نیز برای رشد نیاز به هدف قرار دادن بازار کشورهای دیگر است.