یکی از بحث های بسیار داغ این روزها، صحبت در رابطه با برترین شبکه اجتماعی است. بدون شک در این رابطه نظرات مختلف بوده و هر فردی دلایل خاص خود را دارد. با این حال به عقیده من، اینستاگرام را باید در جایگاهی بالاتر از تمامی آنها تصور کرد. به همین خاطر آمارهای مهم و جذاب آن را گردآوری کرده تا افراد بیشتری با کسب اطلاعات، نسبت به اهمیت این شبکه فوق العاده به اطمینان دست پیدا کرده و از فرصت موجود برای استفاده از آن غافل نشوند. در همین راستا به بررسی 30 مورد منتخب، خواهم پرداخت.
1-در سال 2019، اینستاگرام از سقف یک میلیارد کاربر فعال ماهانه عبور کرده است. با این حال هنوز هم رقبای قدرتمندی نظیر فیس بوک و یوتیوب را در بالاسر خود داشته ولی پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال های آینده بتواند به رقیب جدی-تری برای این دو شبکه تبدیل شده و در نهایت به عنوان نخست دست پیدا کند.
2-اینستاگرام در مقایسه با بسیاری از رقبای خود، دیرتر پا به عرصه شبکه های اجتماعی گذاشته است و از سال 2010 که برای اولین بار به عنوان یک برنامه آی او ای معرفی شده است با این حال در کمتر از یک ماه به یک میلیون کاربر دست پیدا کرده که این سریع ترین رشد برای یک شبکه اجتماعی تا به امروز بوده است. جالب است بدانید که رسیدن به چنین آماری برای توییتر، تقریبا دو سال به طول انجامید.
3-در حدود 33درصد از محتوای استوری ها، مرتبط با کسب و کار بوده که یک رقم فوق العاده محسوب می شود که آمادگی فضا برای حضور و فعالیت برندها را به اثبات می رساند.
مطلب مرتبط: همه چیز درباره موفقیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام
4-از دیگر آمارهایی که فوق العاده بودن این شبکه را برای برندها نشان می دهد، بازدید حداقل 200 میلیون نفر از یک پروفایل تجاری و دنبال کردن بیش از 80درصد کاربران از حداقل یک پروفایل تجاری است.
5-بیش از 25 میلیون حساب کاربری تجاری در این شبکه وجود دارد که تعداد آن با سرعتی چشمگیر در حال افزایش است.
6-براساس رتبه الکسا، اینستاگرام سیزدهمین وب سایت محبوب جهان محسوب می-شود. پیش بینی ها نیز حاکی از آن است که در سال آینده، اینستاگرام به یکی از هشت مورد برتر تبدیل شود که اگرچه رشدی غیرقابل تصور تلقی می شود، با این حال با تحلیل میزان رشد محبوبیت آن در چند سال گذشته، عملا پی به عدم غیرممکن بودن آن خواهید برد.
7-ارزش اینستاگرام بیش از 100 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این امر در حالی است که این برند در سال 2012 توسط مارک زاکربرگ به قیمت تنها یک میلیارد دلار خریداری شده بود. نکته بسیار جالب این است که یک سال بعد، اینستاگرام رشدی 33درصدی را تجربه کرد. این امر در حالی بود که این آمار برای شرکت مادر یعنی فیس بوک تنها 3 درصد بوده است.
8- پرکاربرترین برندهای این شبکه شامل نشنال جئوگرافیک، نایک، ان بی ای، شنل؛ لویی ویتون، آدیداس و استارباکس است. درواقع تمامی برندهای مطرح جهان، در این شبکه حضوری فعال را داشته و به صورت مداوم بر تعداد دنبال کننده های آنها افزوده می شود. به همین خاطر نیز باید آن را شبکه ای مطمئن محسوب کرد.
9-با اعمال تغییرات و جذاب تر کردن بخش استوری، این شبکه موفق شده است تا از رقیب خود اسنپ چت پیشی بگیرد. درواقع متوسط تعداد کاربرانی که هر روزه از این قابلیت در اینستاگرام استفاده می کنند بیش از 200 میلیون نفر است که این امر برای اسنپ چت تنها 160 میلیون بوده و پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال آینده این فاصله به مراتب بیشتر نیز خواهد شد. این موفقیت در حالی رقم خورده است که بسیاری از تحلیلگران، ابدا هیچ رقیبی را برای اسنپ چت تصور نمی کردند.
10-اینستاگرام به عنوان تنها شبکه اجتماعی معرفی می شود که همواره به دنبال ارائه خدمات بیشتر برای سهولت کار برندها است. برای مثال امکان نمایش قیمت محصولات از طریق تگ کردن آن بر روی تصویر، یکی از مواردی محسوب می شود که با واکنش بسیار مثبتی از سوی برندها مواجه بوده و به افزایش سرعت خریدها کمک بسیاری را کرده است.
11-برترین حساب های کاربری در اینستاگرام به ترتیب شامل صفحه رسمی اینستاگرام با بیش از 300 میلون نفر، کریستیانو رونالدو، آریانا گرانده، سلنا گومز و کایلی جنر است. درواقع تقریبا تمامی سلبریتی ها نیز در این شبکه حضور دارند که این امر کاملا بیشتر از هر شبکه دیگری است.
12-رکورد بیشترین تعداد لایک در اینستاگرام متعلق به عکس یک تخم مرغ با پس زمینه ای کاملا سفید است و با نام که صرفا از دست رفتن این رکورد توسط یکی از تصاویر کایلی جنر، ایجاد شده است. نام آن نیز world_record_egg بوده که به خوبی نشان می دهد که میزان تعامل این شبکه بسیار بالا است و می توان اقداماتی بسیار بزرگ حتی بدون در اختیار داشتن امکانات و کیفیت کاری فوق العاده را انجام داد. درواقع برای موفقیت در این شبکه هیچ چیز به اندازه یک ایده تاثیرگذار نخواهد بود.
13-در حدود 90درصد از تصاویر ارسالی، بدون اعمال تغییرات و ویراش انجام می شود که در مقایسه با سایر شبکه ها یک رکورد بوده و به واقعیت پذیرتر بودن این شبکه کمک بسیاری را کرده است.
14-محبوب ترین فیلتر این شبکه Clarendon است که نخستین فیلتر آن محسوب می شود و به افزایش نور و فانتزی تر شدن رنگ ها کمک می کند، با این حال تحلیلگران در این رابطه بر این باور هستند که علت اصلی این امر، عدم تمایل افراد برای ویرایش تصاویر خود است و به همین خاطر جست و جوی عمیقی را انجام نداده و حتی ممکن است علت استفاده از آن کاملا تصادفی باشد با این حال برندها باید توجه داشته باشند که در صورت تمایل به استفاده از فیلترها، این مورد شانس توجه بیشتر به شما را افزایش خواهد داد.
15-پس از اضافه شدن قابلیت ارسال فیلم، در 24 سال نخست، بیش از 5 میلیون فیلم ارسال شد که یک رکورد محسوب می شود. همچنین قابلیت استوری، برای نخستین بار توسط این شبکه مورد استفاده قرار گرفت که به تازگی ابر برندهایی نظیر یوتیوب نیز این قابلیت را اضافه کرده اند. به همین خاطر اینستاگرام را باید یک برند نوآور و پیشرو تلقی کرد.
16-اگرچه عموم مردم بر این باور هستند که اینستاگرام صدها هزار کارمند دارد، با این حال این شبکه با تنها 550 نفر از سراسر جهان به کار خود ادامه می دهد که یک آمار عجیب محسوب می شود.
مطلب مرتبط: داستان جالب موفقیت 8 اکانت اینستاگرامی
17-بیش از نیمی از کاربران این شبکه را زنان تشکل می دهند و اینستاگرام زودتر از هر شبکه دیگری موفق شده است تا به چنین رکوردی دست پیدا کند. این امر در حالی است که تا قبل از ظهور اینستاگرام، مردان با اختلافی فاحش به عنوان بالاترین میزان کاربران تمامی شبکه های اجتماعی معرفی می شدند. به همین خاطر برندهای فعال در حوزه زنان، می توانند نسبت به موفقیت خود تا حدود زیادی اطمینان داشته باشند.
18-متوسط میزان درآمد افراد از این شبکه در مقایسه با سایر رقبا بیشتر است.
در آخر توجه داشته باشید که آمارهای منتشرشده تنها بخشی از موارد منتخب محسوب می شود. به همین خاطر اگر تاکنون نسبت به اهمیت این شبکه به اطمینان لازم برای فعالیت کاملا جدی و هدفمند دست پیدا نکرده اید، توصیه می شود تا سایر اطلاعات در این رابطه با نیز مورد بررسی قرار داده و با آمار سایر شبکه ها مقایسه کنید.