قدرت تاثیرگذاری تیک تاک بر روی کاربران در طول چند سال اخیر بحث تازه ای محسوب نمی شود. بسیاری از کاربران در کنار عضویت در سایر شبکه های اجتماعی به حضور در تیک تاک نیز عادت کرده اند. درست به همین خاطر برندها نیز کم کم به فکر حضور مناسب در این فضا افتاده اند. اگر شما هم در عرصه کسب و کار به دنبال بازاریابی آنلاین هستید، تیک تاک دیگر جای خودش را در میان پلتفرم های بزرگ باز کرده است. به همین خاطر باید همیشه نسبت به استفاده از خدمات این پلتفرم نیز توجه نشان دهید.
بازاریابی در تیک تاک در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی سختی های خاص خودش را دارد. نحوه رفتار کاربران در تیک تاک در مقایسه با بقیه شبکه های اجتماعی تفاوت آشکاری دارد. به همین خاطر اگر شما به دنبال بازاریابی در این فضا با استفاده از تکنیک های کلیشه ای یا قدیمی باشید، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
متاسفانه هنوز بسیاری از برندها حضور در تیک تاک را به مثابه یک امر مهم و ضروری مد نظر قرار نمی دهند. درست به همین خاطر شمار بالایی از برندها هنوز هیچ برنامه ای برای حضور در این فضا ندارند. شما هرچه دیرتر به فکر فعالیت در تیک تاک بیفتید، سطح رقابت در این پلتفرم بیشتر خواهد شد. با این حساب شاید زمانی فرا برسد که دیگر حتی توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را نداشته باشید.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای طراحی استراتژی بازاریابی در تیک تاک است. این امر با توجه به نزدیک شدن به پایان سال جاری اهمیت بالایی دارد. بسیاری از برندها برای سال نو میلادی به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در روند فعالیت شان هستند. بهترین ایده نیز در این میان استفاده از تیک تاک به عنوان پلتفرمی تازه برای بازاریابی خواهد بود.
مطلب مرتبط: جدیدترین آمارها درباره تیک تاک
بدون تردید ورود به یک حوزه تازه برای بازاریابی همیشه امر سختی محسوب می شود. درست به همین خاطر شمار بالایی از برندها به طور مداوم برای حضور در این فضا با مشکل رو به رو می شوند. توصیه ما در این بخش تلاش برای شروع فرآیند بازاریابی در تیک تاک همراه با یک برنامه دقیق است. این امر به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن را می دهد. درست به همین خاطر ما در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم برای بازاریابی در تیک تاک خواهیم پرداخت. اگر شما هم علاقه مند به یادگیری نحوه برنامه ریزی و طراحی استراتژی بازاریابی در تیک تاک هستید، مقاله کنونی مخصوص شماست.
بازاریابی در تیک تاک به چه معناست؟
بازاریابی در تیک تاک بخش گسترده ای از توجهات را به خودش جلب کرده است. به همین خاطر بررسی چیستی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما بدون اطلاع دقیق از حوزه بازاریابی پیش روی تان شروع به کار نمایید، به احتمال زیاد در آخر نتیجه ای به غیر از شکست در انتظارتان نخواهد بود. درست به همین خاطر فعالیت همراه با دقت نظر بالا همیشه موردنیاز است.
وقتی شما به عنوان یک کسب و کار در تیک تاک فعالیت دارید، امکان تحقق چندین هدف متفاوت را خواهید داشت. برخی از مهمترین اهداف برندها از بازاریابی در تیک تاک به شرح ذیل است:
• آگاهی بخشی به کاربران درباره برند و محصولات
• تعامل با کاربران و ایجاد انجمن مشتریان
• فروش محصولات برند به طور آنلاین
• دریافت بازخورد از کاربران و مشتریان در فضای تیک تاک و به روز رسانی عملکرد برند
• ارائه خدمات پس از فروش یا به طور کلی خدمات مشتریان
• تبلیغ برای برند و محصولاتش در راستای تجربه فروش بهتر
بدون تردید اهداف فوق برای بسیاری از بازاریاب ها دارای اهمیت است. درست به همین خاطر تیک تاک یکی از بهترین فضاهای بازاریابی را در اختیار برندها قرار می دهد. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
همانطور که هر پلتفرمی امکان بازاریابی با استفاده از الگوهای متنوع وجود دارد، درباره تیک تاک نیز الگوهای به شدت متنوعی در دسترس قرار دارد. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید آشنایی کاملی با این الگوها داشته باشید. در ادامه برخی از الگوهای رایج در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
اینفلوئنسر مارکتینگ در تیک تاک
تیک تاک یکی از فضاهای مورد علاقه برای اینفلوئنسرها محسوب می شود. دلیل این امر ماهیت متفاوت آن در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی پرطرفدار است. بنابراین اگر شما به دنبال فضایی تازه و منحصر به فرد برای تعامل با مشتریان تان هستید، باید همیشه تیک تاک را مد نظر قرار دهید. این امر به شما فرصت بسیار خوبی به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد.
مطلب مرتبط: چگونه در تیک تاک کسب درآمد کنیم؟
از آنجایی که اینفلوئنسرها همیشه به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند، حضورشان در تیک تاک امری غیرطبیعی نیست. شما برای اینکه به خوبی توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان در تیک تاک را داشته باشید، باید اول از همه همکاری با اینفلوئنسرها را مدنظر قرار دهید. این امر شاید در نگاه نخست بسیار پرهزینه باشد، اما از همان ابتدا برند شما را در کنار محبوب ترین کاربران این پلتفرم قرار خواهد داد.
همانطور که در توییتر یا اینستاگرام اینفلوئنسرهای بزرگ و خُرد در کنار هم قرار دارند، تیک تاک نیز چنین وضعیتی را دارد. با این حساب شما به سادگی امکان همکاری با یک اینفلوئنسر خرد و صرفه جویی در هزینه های تان را خواهید داشت. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
اگر گشت و گذار کوتاهی در فضای تیک تاک داشته باشید، خیلی زود با اینفلوئنسرهای مشهور این پلتفرم آشنا خواهید شد. بسیاری از اینفلوئنسرهای تیک تاک دارای شهرت جهانی هستند. همین امر موجب محبوبیت تیک تاک و جلب توجه هرچه بیشتر ایفلوئنسرها به آن شده است.
بسیاری از برندها برای اینکه همکاری مناسبی با اینفلوئنسرها داشته باشند، باید از قبل برنامه منسجمی را طراحی کنند. این امر به آنها برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. بنابراین اگر شما بدون هیچ برنامه ای به سراغ اینفلوئنسرها بروید، خیلی سخت توانایی جلب نظر کسی از میان آنها را خواهید داشت.
نکته مهم در زمینه انتخاب اینفلوئنسر توجه به ارتباط حوزه تخصص وی با فعالیت برندتان است، در غیر این صورت توجه کاربران به فعالیت برندتان جلب نخواهد شد. بنابراین همیشه پیش از تصمیم گیری نهایی اندکی درباره کارتان تحقیق کرده و گزینه های مختلف را با هم مقایسه نمایید.
ایجاد تیک تاک برای برند
تیک تاک امکان بارگذاری ویدئوهای کوتاه همراه با موسیقی متن را به کاربران می دهد. برندها نیز درست براساس همین راهکار اقدام به تعامل با کاربران می کنند. بنابراین شما برای اینکه در این پلتفرم شانسی برای جلب نظر کاربران داشته باشید، باید دست به کار ساخت تیک تاک شوید.
امروزه برندهای بسیار زیادی در تیک تاک عضویت دارند. این امر سطح رقابت قابل ملاحظه ای برای شما به همراه خواهد داشت. نکته مهم در این میان تلاش برای پیدا کردن مخاطب هدف منحصر به فرد برند و تولید محتوا به طور اختصاصی برای آنهاست، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
فضای تیک تاک برای کسانی که اولین تجربه شان از این پلتفرم را دارند، بسیار ناآشنا خواهد بود. اگر شما به بازاریابی در توییتر یا یوتیوب عادت کرده باشید، به احتمال زیاد شروع به کار در تیک تاک برای تان بسیار دشوار خواهد بود. درست به همین خاطر باید همیشه اندکی به عملکرد رقبای تان توجه نشان دهید، در غیر این صورت شاید از همان ابتدا شکست همراه کمپین های بازاریابی تان باشد.
طراحی تیک تاک برای بارگذاری آنلاین کار دشواری نیست. شما فقط باید براساس سلیقه مخاطب هدف دست به کار شده و نظر کاربران را جلب نمایید. در غیر این صورت محتوای تان موردپسند کسی قرار نخواهد گرفت. خوشبختانه امروزه شمار بسیار زیادی از موسسه های معتبر مثل گوگل یا هاب اسپات اطلاعات طبقه بندی شده و دقیقی برای بازاریاب ها منتشر می کنند. بنابراین شما از نظر دسترسی به اطلاعات مناسب و پیش بینی سلیقه کاربران مشکل چندانی نخواهید داشت.
تبلیغات در تیک تاک
تیک تاک نیز درست مانند دیگر شبکه های اجتماعی به دنبال تاثیرگذاری بر روی کاربران و نمایش تبلیغات به منظور کسب درآمد است. با این حساب اگر برند شما مقدار مناسبی بودجه تبلیغاتی دارد، استفاده از تیک تاک در این میان گزینه بدی نخواهد بود.
مطلب مرتبط: اصول فروش در تیک تاک
نکته مهم درباره تبلیغات در تیک تاک توجه به هدف گذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف است. شما قرار نیست در تیک تاک به سراغ تمام کاربران بروید. تنها نکته مهم تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای است. وقتی از مخاطب هدف صحبت می کنیم، معنای آن علاقه حداقلی کاربران به حوزه فعالیت تان است. اگر شما قصد تاثیرگذاری بر روی تمام کاربران را داشته باشید، خیلی زود با مشکل در حوزه بازاریابی رو به رو خواهید شد. این امر امکان جلب نظر مشتریان را از شما گرفته و حتی اعتراض کاربران برای تبلیغات غیرمرتبط و آزاردهنده تان را به همراه خواهد داشت.
چطور در تیک تاک شروع به کار کنیم؟
شروع به کار در تیک تاک گزینه ساده ای نیست. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، بسیاری از برندها در عمل به دلیل اشتباه گرفتن تیک تاک با دیگر پلتفرم ها با شکست در راستای بازاریابی مواجه می شوند. اگر شما به دنبال کار اصولی و همراه با برنامه در این میان هستید، باید قبل از هر نکته ای نسبت به طراحی یک برنامه درست توجه نشان دهید.
آشنایی با تکنیک های مختلف بازاریابی و الگوهای تولید محتوا در تیک تاک فقط بخشی از این مسیر محسوب می شود. ما در ادامه به بررسی نحوه طراحی یک استراتژی درست و کامل در تیک تاک از صفر تا صد خواهیم پرداخت؛ امری که به شما امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف را می دهد.
اولین گام در مسیر حرفه ای شدن در تیک تاک استفاده از یک حساب تجاری است. این امر به شما امکان استفاده از ابزارهای حرفه ای بازاریابی در تیک تاک را می دهد. اگر شما از این گزینه استفاده نکنید، بسیاری از بخش های بازاریابی در تیک تاک مثل اطلاعات جانبی را دریافت نخواهید کرد.
ایجاد حساب تجاری در تیک تاک کار چندان دشواری نیست. شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همراه با یک اکانت تجاری پس از ثبت نام اولیه باید به بخش تنظیمات اکانت تان بروید. در این بخش گزینه تغییر حساب کاربردی به اکانت تجاری کاملا مشخص است. پس از لمس گزینه موردنظر حساب کاربری شما از حالت شخصی به تجاری درخواهد آمد. نکته جالب اینکه کاربران پس از اقدام تان امکان مشاهده تیک تجاری در کنار حساب شما را خواهند داشت.
بسیاری از برندها تا مدت ها پس از شروع به کار در تیک تاک از حساب کاربری عادی استفاده می کنند. این امر نه تنها دسترسی به اطلاعات مهم را غیرممکن می کند، بلکه نظر کاربران درباره برندتان را هم به طور کامل تغییر خواهد داد. بنابراین شما باید اول از همه نسبت به فعالیت در این فضا در قالب یک اکانت تجاری توجه نشان دهید. همانطور که مشاهده کردید، ایجاد حساب تجاری در تیک تاک کار چندان دشواری نیست. بنابراین شما باید همیشه این نکته مهم را مد نظر قرار دهید.
مطلب مرتبط: طراحی کمپین بازاریابی در عصر تیک تاک
انواع تبلیغات در دسترس تیک تاک
تیک تاک یک پلتفرم تازه محسوب می شود، اما از همین حالا خیلی خوب اصول کسب درآمد و همکاری با بازاریاب ها را یاد گرفته است. شما برای نمایش تبلیغات در تیک تاک امکان استفاده از گزینه های متنوعی را دارید. برخی از گزینه های محبوب در این میان به شرح ذیل است:
• تبلیغات تصویری
• تبلیغات ویدئویی همراه با موسیقی متن
• تبلیغات مشخص شده در بخش جست و جو
• تبلیغات میان ویدئوها
بازاریاب ها و برندها براساس نیاز کسب و کارشان امکان استفاده از گزینه های متنوعی به منظور بازاریابی تاثیرگذار را دارند. اگر شما بودجه مناسبی در این میان دارید، استفاده همزمان از چند گزینه بالا ایده چندان بدی نخواهد بود.
یکی از نکات جالب تیک تاک امکان همگام سازی با اسپاتیفای برای پخش موسیقی بر روی ویدئوهاست. با این حساب اگر شما مایل به افزایش جذابیت ویدئوهای تبلیغاتی تان هستید، تیک تاک برنامه ویژه ای برای تان دارد.
چگونه در تیک تاک تبدیل به یک بازاریاب حرفه ای شویم؟
بازاریابی حرفه ای در تیک تاک امر ساده ای نیست. شما برای این کار دست کم به چند راهنمایی کاربردی نیاز خواهید داشت. درست به همین خاطر در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را با هم مرور خواهیم کرد. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف کمک می کند.
آشنایی با تیک تاک
شما در اولین قدم باید مقداری آشنایی با تیک تاک پیدا کنید. این امر شامل بررسی فضای کلی تیک تاک و مرور عملکرد برخی از برندهای بزرگ است. شما با چنین کاری به ساده ترین شکل ممکن توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را تقویت می کنید. اشتباه برخی از تیم های بازاریابی تلاش برای تولید محتوا در این پلتفرم به هر قیمتی است. شما در این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
آشنایی با فضای تیک تاک امر سختی نیست. شما فقط باید تجربه تان از اینستاگرام یا فیس بوک را فراموش کرده و در قالب ماجراجویی تازه به تجربه تان از تیک تاک بپردازید. این امر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به اندازه کافی جذاب خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی و چالش طراحی ویدئوی وایرال در تیک تاک
تعریف مخاطب هدف
شما پس از اینکه آشنایی اجمالی با تیک تاک پیدا کردید، باید اندکی درباره مخاطب هدف تان نیز تأمل کنید. تلاش برای تاثیرگذاری بر روی تمام کاربران ایده بسیار نادرستی است. این امر در نهایت همه کاربران را از برند شما متنفر خواهد کرد. بنابراین باید به دنبال راهکاری حرفه ای تر باشید. این راهکار شامل شناسایی دامنه کاربران علاقه مند به حوزه کاری برندتان و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی آنهاست. شما با چنین کاری به بهترین شکل ممکن توانایی جلب نظر مشتریان را خواهید داشت.
اگر شما به دنبال تعریف مخاطب هدف تان هستید، باید اول از همه نسل جوان را مد نظر قرار دهید. دلیل این امر نیز محبوبیت گسترده تیک تاک در میان نسل جوان است. شما با این کار گام مهمی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب برمی دارید.
وقتی سر و کار شما با مخاطب جوان است، محتوای تان باید هیجان بالایی داشته باشد، در غیر این صورت کمتر کاربری به تعامل با برند شما توجه نشان خواهد داد. این امر شما را در رقابت با دیگر برندها به طور قابل ملاحظه ای در شرایط دشوار قرار می دهد.
بارگذاری مداوم محتوا
تیک تاک فضای بسیار شلوغی دارد. از آنجایی که ویدئوهایی کاربران در این پلتفرم بسیار کوتاه است، شما باید به فکر بارگذاری مداوم و بسیار سریع محتوا باشید، در غیر این صورت برندتان در میان رقبای بزرگ تر به سرعت گم خواهد شد.
مطلب مرتبط: مقایسه اینستاگرام و تیک تاک
کاربران در تیک تاک میانه خوبی با برندهای فعال دارند. همین امر انگیزه تیم های بازاریابی برای بارگذاری پشت سر هم محتوا را چند برابر می کند. اگر شما به دنبال جلب نظر مخاطب هدف تان در این فضا هستید، تیک تاک گزینه بسیار خوبی در اختیارتان قرار می دهد. با این حساب اولین درس برای تبدیل شدن به بازاریابی حرفه ای در تیک تاک بارگذاری مداوم محتوا برای تعامل بهینه با کاربران است.
متاسفانه برخی از بازاریاب ها تیک تاک را فضایی مانند توییتر یا اینستاگرام قلمداد می کنند. شاید شما در اینستاگرام با بارگذاری هر سه روز یک بار محتوا خیلی خوب نظر کاربران را جلب کنید، اما در تیک تاک شما نیازمند بارگذاری روزانه یا حتی روزی دو بار محتوا خواهید بود. این امر تفاوت اصلی میان بازاریابی در تیک تاک با دیگر پلتفرم ها را نشان می دهد.