انجمن تبلیغات محیطی آمریکا (OAAA) در آخرین گزارش رسمی خود خبر از افزایش رشد بی سابقه تبلیغات محیطی داده است. براساس این گزارش رشد موردنظر در طول یک دهه اخیر بی سابقه ارزیابی می شود. این امر برای برندها و طراح های تبلیغات اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از کارشناس ها در طول یک دهه اخیر با ظهور کانال های ارتباطی متنوع برای تبلیغات به طور تردیدناپذیر از مرگ حوزه تبلیغات محیطی صحبت می کردند. با این حال ثبت رشد در زمینه تبلیغات محیطی تجدیدنظر در چنین ارزیابی هایی را اجتناب ناپذیر کرده است.
براساس گزارش انجمن تبلیغات محیطی، در طول سه ماهه دوم سال 2019 حوزه تبلیغات محیطی با رشد 7.7درصدی (معادل درآمدزایی 2.7 میلیارد دلاری) در مقایسه با همین مقطع زمانی در سال گذشته رو به رو شده است. نکته جالب ماجرا رکوردشکنی این میزان از کسب سود در طول یک دهه اخیر است. درواقع از سال 2007 تا به حال چنین میزان کسب سودی از سوی انجمن تبلیغات محیطی آمریکا ثبت نشده است. بدون تردید این امر موجب افزایش تمایل برندها به تبلیغات محیطی می شود. به این ترتیب براساس پیش بینی ها در طول ماه های باقی مانده از سال 2019 نیز شاهد رشد درآمد حوزه تبلیغات محیطی خواهیم بود. البته احتمال رکوردشکنی دوباره بسیار اندک ارزیابی می شود.
به گفته نانسی فلچر، رئیس و مدیرعامل انجمن تبلیغات محیطی آمریکا بیشترین میزان رشد در زمینه تبلیغات محیطی در چهار حوزه اصلی روی داده است: «بیلبوردها، تزئینات خیابانی، ایستگاه ها و وسایل حمل و نقل عمومی و در نهایت مراکز خرید در صدر این فهرست هستند.» براساس ارزیابی خانم فلچر رشد حوزه تبلیغات محیطی همه را شگفت زده کرده است: «نکته جالب در مورد سود ناشی از تبلیغات محیطی در سال جاری رشد بسیار بالای آن است. همچنین در این حوزه سازگاری میان آژانس های تبلیغاتی و تکنولوژی های دیجیتال را باید مدنظر داشت. به این ترتیب در عمل تعریف تازه ای از بیلبوردهای تبلیغاتی در حال شکل گیری است. اکنون دیگر کمتر خبری از تابلوهای سنتی تبلیغات در اتوبان ها و محیط های شهری می شنویم.» نقش بیلبوردهای دیجیتال در میزان سود سالیانه انجمن تبلیغات محیطی آمریکا نزدیک به 31درصد ارزیابی شده است. این امر بیانگر نقش مهم و سازنده این الگو در زمینه جلب نظر مخاطب است. به این ترتیب باید به آن توجه ویژه ای داشت.
مطلب مرتبط: 7 عامل مهم در تبلیغات محیطی
با توجه به گزارش انجمن تبلیغات محیطی آمریکا میزان سرمایه گذاری و توجه طراح های تبلیغات در طول سال جاری به مقوله تبلیغات محیطی رشد چشمگیری داشته است. به این ترتیب ما با رشد 70درصدی سرمایه گذاری طراح ها و آژانس های تبلیغاتی بر روی تبلیغات محیطی مواجه هستیم. بدون تردید وقتی میزان سرمایه گذاری بر روی یک حوزه افزایش می یابد، این امر بیانگر سود بالای ناشی از فعالیت در آن حوزه است. براساس این الگوی ارزیابی و صرف نظر از گزارش های انجمن تبلیغات محیطی امکان ارزیابی افزایش تقاضا برای این مدل از تبلیغات وجود دارد. به نظر من در طول ماه های جاری تقاضای برندها برای تبلیغات محیطی بازهم افزایش خواهد یافت. این امر نوعی بازگشت به شیوه های سنتی تبلیغات محسوب می شود، با این حال تلقی تمایل برندها به حوزه تبلیغات مبتنی بر بیلبورد به عنوان افول شیوه های مدرن تر تبلیغاتی موجب ارزیابی اشتباه ما از شرایط خواهد شد. آنچه در حقیقت رخ داده است، ترکیب الگوی سنتی تبلیغات محیطی با تکنولوژی های مدرن است. به این ترتیب طراح های تبلیغات اکنون با استفاده از بیلبوردهای دیجیتالی امکانات بسیار متنوعی برای ترسیم نمای کلی ایده های تبلیغاتی شان دارند. این امر تا یک دهه پیش امکان پذیر نبود. ارزیابی دلیل اصلی افول معنادار تبلیغات محیطی در طول یک دهه اخیر نیز به خوبی با توجه به وضعیت پیشرفت تکنولوژی قابل فهم خواهد بود.
در طول سه ماهه دوم سال 2019 برخی از برندهای بزرگ سرمایه گذاری بسیار زیادی در زمینه تبلیغات محیطی، در مقایسه با سایر رقبا، داشته اند. به ترتیب مک دونالد، گیکو، اپل، استیت فارم، شورولت، آمازون، فیس بوک، بوش، AT&T و شبکه HBO بیشترین سهم سرمایه گذاری در این حوزه را دارند.
استفن فریتاس، مسئول ارشد بخش بازاریابی در انجمن تبلیغات محیطی ایالات متحده، پیرامون وضعیت این حوزه اظهارنظر مهمی دارد: «افزایش توانایی انجمن تبلیغات در ارائه ایده های تبلیغاتی به مخاطب هدف برندها و شخصی سازی گسترده کمپین های تبلیغاتی برگ برنده مهمی محسوب می شود. اکنون تبلیغات محیطی دیگر گونه ای از تبلیغات توده ای نیست. حجم توسعه و پیشرفت در زمینه تبلیغات محیطی حتی نمایشگر گوشی های هوشمند را نیز به عنوان بیلبورد شخصی هر مخاطب مورد استفاده قرار می دهد. ایده تبلیغات تمام صفحه در گوشی های همراه نوعی توسعه حوزه بیلبوردها به شخصی سازی شده ترین شیوه ممکن است.» یکی از حوزه های اصلی سرمایه گذاری انجمن تبلیغات مربوط به نمایش تبلیغات تمام صفحه بر روی گوشی های هوشمند مسافران خطوط هوایی است. نکته جالب در این میان رضایت 66درصد از مسافرهای آمریکایی از کیفیت تبلیغات موردنظر و عدم گزارش حجم بالایی از اعتراض ها به این شیوه تبلیغاتی است.
مطلب مرتبط: روش های تبلیغات رایج در دنیای امروز
به عنوان بخش پایانی باید به یکی از مهم ترین تغییرات مدیریتی در انجمن تبلیغات ایالات متحده اشاره کرد. بر این اساس در پایان سال 2019 خانم فلچر از سمت مدیرعاملی خود کنار خواهد رفت. با پایان دوره مدیریت رئیس فعلی گزینه موردنظر برای مدیرعاملی انجمن آنا بارگر است. براساس انتظارات با آغاز مدیریت آنا بارگر بر این انجمن میزان سرمایه گذاری در حوزه سازگاری میان تبلیغات محیطی و تکنولوژی دیجیتال افزایش چشمگیری خواهد یافت.