بازاریابی در طول یک دهه اخیر پیوستگی عمیقی با شبکه های اجتماعی پیدا کرده است. بر این اساس بخش مهمی از فعالیت برندها در زمینه بازاریابی و تبلیغات از محیط واقعی به فضای مجازی منتقل شده است. در این میان اینستاگرام به دلیل محبوبیت فراوان میان کاربران جهانی اهمیت خاصی دارد. اگر از علاقه مندان به حوزه شبکه های اجتماعی باشید، به احتمال زیاد از استراتژی تازه اینستاگرام در راستای مخفی سازی تعداد لایک های هر پست برای کاربران آگاهی دارید. به این ترتیب کاربران دیگر امکان مشاهده مقدار لایک دریافتی صفحات اینستاگرامی را نخواهند داشت.
در نگاه نخست عدم نمایش شمار لایک ها تغییر بزرگی به نظر می رسد. اینستاگرام در حال حذف یکی از معیارهای اساسی در زمینه راستی آزمایی فعالیت اکانت ها و ارزیابی موفقیت برندها در زمینه بازاریابی مبتنی بر این پلتفرم است. از طریق ارزیابی میزان لایک دریافتی امکان تعیین محبوب ترین پست، اکانت و برند در دنیا وجود دارد. همچنین در مقیاس محلی نیز لایک نقش مهمی در ارزیابی وضعیت کمپین های بازاریابی ایفا می کند. اغلب بازاریاب ها به منظور ترسیم وضعیتی از تعامل و جذب مخاطب از سوی برندها به میزان لایک دریافتی به عنوان معیار مرکزی توجه دارند.
با توجه به آنچه گفته شد، تغییر پیش رو اهمیت حیاتی به ویژه برای بازاریاب ها دارد. شاید این امر مطابق میل بسیاری از ما نباشد، با این حال فهم دلیل این رویکرد از سوی تیم اینستاگرام دشواری خاصی ندارد. به عقید من دوران حاکمیت لایک بر اینستاگرام به عنوان منبع اصلی ارزیابی وضعیت برندها و اکانت های عادی به پایان رسیده است. این امر به زودی با تصمیم مستقیم اینستاگرام برای تغییر شرایط و جو کلی پلتفرم اش صورت خواهد گرفت.
وقتی یک دوران در حوزه بازاریابی تمام می شود، باید خود را آماده عصر جدید کنیم. خوشبختانه عصر تازه بازاریابی مبتنی بر اینستاگرام از مدتی پیش شروع شده است. با این حساب امکان بحث و تبادل اطلاعات در این حوزه وجود دارد. در ادامه این مقاله من قصد بررسی نحوه تغییر رفتار کاربران اینستاگرام و ضرورت های بازاریابی برای سازگاری با محیط تازه را دارم.
مطلب مرتبط: آینده استراتژی های بازاریابی در شبکه های اجتماعی
عصر جدید در حوزه جذب مخاطب در اینستاگرام
تحول فرآیند لایک کردن در شبکه های اجتماعی
تا همین چند ماه پیش لایک یکی از مهم ترین معیارها در شبکه های اجتماعی بود. برخی از کارشناس ها از لایک به عنوان واحد پولی دنیای اجتماعی یاد می کردند. من به عنوان یکی از اعضای حوزه بازاریابی در طول یک دهه اخیر با استفاده از لایک میزان شهرت، اهمیت، تاثیرگذاری و موفقیت برندها در شبکه های اجتماعی را ارزیابی می کردم.
نکته جالب اینکه بسیاری از برندها از میزان محبوبیت و لایک های دریافتی کارمندان شان برای ارزیابی وضعیت روابط عمومی آنها استفاده می کنند. در این میان شاید افراد تاثیرگذار سودآورترین استفاده از لایک ها را می کردند. آنها با استفاده از نمایش مقدار دریافت لایک پست های خود سیگنال مهمی برای برندها می فرستادند. به این ترتیب برندهای مختلف به همکاری با آنها ترغیب می شدند. در این عصر دریافت لایک بیشتر به معنای اعتبار و جایگاه مهم تر در حوزه بازاریابی قلمداد می شد.
یکی از نکات مهم در زمینه توجه مرکزی به لایک مربوط به میزان اعتبار و درستی این امر است. بدون تردید امکان اینکه برندها در زمینه ارزیابی وضعیت کمپین شان با توجه به لایک مرتکب اشتباه شده باشند، وجود دارد. چالش اصلی در زمینه استفاده از لایک به عنوان معیار مرکزی استفاده متفاوت افراد از آن است. کریس تیلور در وبلاگ بازاریابی Mashanle پیرامون این امر چنین اظهارنظری دارد: «در شبکه های اجتماعی لایک معناهای متفاوتی دارد. تایید، قبول، شنیدن، احتمال دادن و حتی صرف پسند معمولی یک نظر از جمله این معانی است. به علاوه برخی از کاربران برای دسترسی دوباره به یک پست آن را لایک می کنند. به این ترتیب برای مشاهده دوباره آن با مشکلات زیادی مواجه نخواهند بود. همانطور که استفاده از اموجی ها در بخش کامنت معناهای متفاوتی دارد، لایک نیز همین وضعیت را نشان می دهد.»
من به طور شخصی از لایک برای بیان مفاهیمی نظیر «این محتوا فوق العاده است» استفاده می کنم. همچنین استفاده از آن به عنوان راهکاری ساده برای مطالعه کامل پست ها در زمان مناسب نیز قابل تامل است.
وقتی لایک معنای متفاوتی در شرایط گوناگون دارد، ارزیابی وضعیت یک برد یا محتوا بر اساس آن چالش برانگیز خواهد بود. همیشه امکان تلقی نادرست از ماهیت یک یا چند لایک وجود دارد. گاهی اوقات نیز برخی از کاربران به صورت افراطی در پی دریافت لایک بیشتر هستند. این امر سلامت محیط اینستاگرام و به طور کلی شبکه های اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از دلایل اصلی اینستاگرام برای مخفی سازی نمایش لایک ها همین دلایل است، با این حساب باید به دنبال معیاری تازه برای ارزیابی دقیق تر وضعیت برندمان در پلتفرم اینستاگرام باشیم.
معیار ارزیابی جدید: مقدار توجه
وقتی وضعیت اینستاگرام رو به تغییر است، ما نیز باید تغییر کنیم. در غیر این صورت امکان فعالیت مناسب مان وجود نخواهد داشت. ما دیگر به لایک برای نمایش علاقه مان به محتوای دیگران نیازی نداریم. به طور مشابه، برندها نیز دیگر براساس میزان دریافت لایک وضعیت خود را ارزیابی نخواهند کرد. اکنون ما راه های زیادی برای نمایش علاقه به محتوای دیگر اکانت ها در اینستاگرام داریم. برخی از این شیوه ها به شرح ذیل است:
• بازنشر و درج کامنت برای پست مورد علاقه مان.
• مقدار بازدید کاربران از یک پست امکان ارزیابی دقیق تری را برای اکانت ها فراهم می کند، با این حساب مشاهده چند باره یک پست بیانگر علاقه ما بدان خواهد بود.
• خرید از یک برند در اینستاگرام بیانگر جذابیت هویت آن برند و محصولاتش برای ماست.
• فالو کردن برند یکی از مهم ترین ملاک های علاقه کاربر به آن خواهد بود.
• مشاهده استوری و بخش IGTV برندها.
مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم
خوشبختانه بخش استوری اینستاگرام از همان ابتدا امکان مشاهده مقدار بازدید برای دیگر کاربران را نداشت. به همین دلیل برندها فعالیت بسیار بیشتری در این بخش دارند. یکی از معیارهای مناسب برای ارزیابی مقدار توجه و علاقه کاربران به برندمان بررسی و ارزیابی وضعیت استوری هاست.
آنچه در بخش استوری به دنبال ارزیابی آن هستیم، میزان تاثیرگذاری مطلوب محتوای مان بر روی مخاطب است. آیا پست ما به اندازه کافی تعامل برانگیز است؟ آیا ارزش مشاهده دارد؟ پاسخگویی به این پرسش ها از طریق بررسی دقیق وضعیت تعامل کاربران با محتوای برندمان امکان پذیر خواهد بود. پاسخ های ارائه شده نقش مهمی در تدوین مسیر آینده فعالیت برندمان در اینستاگرام خواهد داشت.
یکی از معیارهای مهم در زمینه تعامل کاربران با محتوای یک برند میزان اعتمادشان است. وقتی کاربران به یک برند اعتماد بیشتری داشته باشند، میزان تعامل شان با آن افزایش چشمگیری خواهد یافت. بدون تردید ایجاد اعتماد در شبکه های اجتماعی یکی از دشوارترین کارهای ممکن است. این امر از طریق تولید محتوای باکیفیت و مطابق سلیقه کاربران در طولانی مدت تحقق می یابد.
خوشبختانه امکان ارزیابی وضعیت پست ها براساس آمارهای جانبی اینستاگرام امکان پذیر است. یکی از معیارهای مهم در این میان میانگین زمان مشاهده ویدئوی پست های مان از سوی کاربران است. هرچه کاربران میانگین بیشتری را به ویدئوی ما اختصاص دهند، بیانگر موفقیت ما در فراهم سازی محتوای مطابق با سلیقه شان خواهد بود. به هر حال هیچ فردی بدون علاقه به یک ویدئو اقدام به مشاهده آن تا انتها نخواهد کرد. ارزیابی نقطه اوج موفق مشاهده ویدئوی برندمان از سوی کاربران ملاک کاربردی در زمینه بهبود کیفیت ویدئوهای بعدی است. وقتی در یک نقطه کاربران زیادی از مشاهده ادامه محتوا صرف نظر می کنند، معنای آن کیفیت پایین بخش موردنظر خواهد بود. وظیفه ما تلاش برای اصلاح وضعیت برندمان در بخش های دارای نقطه ضعف است. به این ترتیب در ادامه مسیر بازاریابی امکان جلب رضایت هرچه بیشتر کاربران فراهم می شود.
یکی از باورهای ریشه ای بازاریاب ها در مورد الگوریتم اینستاگرام اهمیت فوق العاده مقدار لایک هر پست است. بدون تردید میزان لایک اهمیت دارد، با این حال الگوریتم اینستاگرام به صدها مورد دیگر نیز توجه نشان می دهد. امروزه تمام شبکه های اجتماعی امکان ارزیابی مدت زمان تامل هر کاربر بر روی پست های مختلف را دارد. به این ترتیب مقدار تامل کاربران بر روی پست های هر اکانت معیار مهمی در طبقه بندی اولویت آنها به هنگام جست وجو خواهد بود.
در طول یک دهه اخیر لایک مفهوم مهمی در زمینه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بود. این امر اکنون دستخوش تغییر شده است. به این ترتیب ما دیگر فقط به یک معیار واحد محدود نیستیم. توجه به معیارهای گسترده تر زمینه تولید محتوای دقیق را فراهم خواهد کرد. این امر میزان رضایت کاربران از محتوای برندمان را به شدت افزایش می دهد.
تاثیر تحول تازه اینستاگرام بر روی بازاریاب ها
خبر خوش برای بازاریاب ها در پی حذف نمایش مقدار لایک ها امکان دستیابی به معیارهای دقیق تر است. نکته مهم درخصوص تغییر آتی اینستاگرام امکان ادامه لایک محتوا از سوی کاربران است. همچنین هر اکانت نیز توانایی مشاهده مقدار لایک محتوای خود را خواهد داشت. به این ترتیب فقط کاربران دیگر امکان مشاهده تعداد لایک ها را ندارند.
به عنوان یک بازاریاب حرفه ای وقتی به موفقیت در شبکه های اجتماعی فکر می کنید، باید به مقوله ای بسیار مهم تر از صرف لایک توجه داشته باشید. اگرچه لایک یکی از معیارهای مهم در زمینه دسترسی به اطلاعات کاربردی بازاریابی است، اما امکان جمع آوری داده های اولیه از راه های دیگر نیز وجود دارد. اینستاگرام به صفحات تجاری بخش ویژه ای برای نمایش اطلاعات می دهد. در این بخش اطلاعات منحصر به فرد اکانت برندمان وجود دارد. مهم ترین این اطلاعات شامل میزان مشاهده استوری برندمان از سوی کاربرن، مدت زمان مشاده ویدئو، ترافیک صفحه اصلی اکانت مان و مقدار تعامل و نرخ جذب کاربران است. پیش از این پس از یک روز کاری به منظور ارزیابی وضعیت اکانت مان در اینستاگرام بر روی لایک تمرکز داشتیم. بدون تردید تمرکز صرف بر روی لایک امکان بهره مندی از بسیاری از معیارها را کاهش خواهد داد.
مطلب مرتبط: تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی
همانطور که در سطر قبل مورد بررسی قرار گرفت، اکنون امکان بررسی وضعیت برندمان در اینستاگرام با استفاده از معیارهای بسیار متنوع تر وجود دارد. این امر از نقطه نظر بازاریابی به تولید محتوای دقیق تر و هماهنگ با سلیقه مخاطب می انجامد. به این ترتیب میزان رضایت کاربران از وضعیت برند ما افزایش چشمگیری خواهد یافت.
همه چیز به شما بستگی دارد
حذف نمایش تعداد لایک ها چه تاثیری بر روی برند شما خواهد داشت؟ آیا شما با اولویت میزان توجه کاربران به مثابه معیار اصلی ارزیابی وضعیت اکانت برندها موافق هستید؟ در نهایت سرنوشت برند شما در دوران تازه اینستاگرام به خودتان بستگی دارد. با اقدام در راستای هماهنگی هرچه بیشتر با تغییر تازه اینستاگرام امکان ادامه روند موفق و دستیابی به اهداف برندتان وجود خواهد داشت.