فعالیت در دنیای کسب و کار همیشه نیازمند سطح بالایی از انعطاف پذیری است. وظیفه مدیران در این میان برای مدیریت شرایط احساسی و نگرانی های کارمندان دارای اهمیت بسیار زیادی است. این نکته با توجه به شیوع ویروس کرونا و نگرانی های ناشی از آن بیش از گذشته به چشم می آید. بسیاری از شرکت ها در طول ماه های اخیر اقدام به دورکاری و فعالیت از خانه کرده اند. چنین گرایشی تاثیر مستقیم بر روی تعامل میان کارمندان و مدیران دارد. بسیاری از برندها در شرایط عادی نیز چالش های بسیار زیادی برای مدیریت روابط میان مدیران و کارمندان داشته اند. با این حساب در شرایط کرونایی کار برای آنها بسیار دشوارتر نیز خواهد شد.
مدیریت روابط میان کارمندان و مدیران اهمیت بسیار زیادی در حوزه کسب و کار دارد. چنین حوزه ای بسیاری از برندها را شامل می شود. شرایط کرونایی مشکلات بسیار زیادی دارد. یکی از نکات مهم در این میان حفظ انعطاف پذیری برند در شرایط جاری است. بدون این نکته برندها توانایی مدیریت بهینه کسب و کارشان را نخواهند داشت. کارمندان در شرکت های مختلف سایه اخراج و بیکاری در دوران کرونا را به شدت احساس می کنند. بی تردید چنین دغدغه هایی در عرصه کسب و کار موجب کاهش عملکرد کیفی کارمندان خواهد شد. وظیفه اصلی مدیران در این میان حفظ انعطاف پذیری شرکت در مواجهه با مشکلات و چالش های پیش رو است. ما در این مقاله به برخی از نکات مهم برای حفظ انعطاف پذیری شرکت ها در طول دوران کرونا اشاره خواهیم کرد. این نکات نقش مهمی در بهبود وضعیت برندها و فعالیت شان در ادامه روند بازگشایی کسب و کارها خواهد داشت.
1. توجه به آرامش روانی
مدیریت شرکت ها وظیفه بسیار سنگینی است. امروزه اغلب شرکت های بزرگ در قالب هیأت مدیره سازماندهی می شود. دلیل اصلی این امر اهمیت مشورت و نظرخواهی از دیگر مدیران برای اتخاذ بهترین تصمیم هاست. اغلب شرکت ها در فرآیند تصمیم گیری بحث های طولانی را پشت سر می گذارند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. بدون شک طی فرآیند طولانی تصمیم گیری کیفیت نهایی آن را افزایش خواهد داد. نکته مهم در اینجا محدودیت زمانی در طول دوران کروناست. بسیاری از برندها توانایی اخذ تصمیم های درست در بازه زمانی محدود را ندارند. همین امر موجب بروز مشکلاتی در فعالیت آنها می شود.
مطلب مرتبط: راه نجات کسب و کارهای کوچک در شرایط کرونایی
شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید توجه ویژه ای به وضعیت برندتان داشته باشید. تصمیم گیری برای کسب و کار از سوی مدیران صورت می گیرد. شاید این نکته در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما واقعیت های متعددی در خود دارد. وقتی شما مسئول تصمیم گیری شرکت هستید، باید نسبت به سلامت روحی و وضعیت فکری مناسب تان برای تصمیم گیری توجه داشته باشید. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی است. اغلب افراد تحت فشارهای روحی توانایی تصمیم گیری مناسب را ندارند بنابراین وقتی فشار کاری بیش از اندازه است، باید از اخذ تصمیم های فوری پرهیز کرد. اندکی استراحت و سپس تلاش برای تصمیم گیری با مشورت دیگران بهترین راهکار در دوران کرونا و سایر زمان های دشوار خواهد بود.
2. توجه به افکار منفی
اغلب افراد به هنگام تصمیم گیری برای کسب و کارشان با افکار منفی بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند. این امر اکثر اوقات نوعی وسواس فکری قلمداد می شود. بدون شک ما در حوزه کسب و کار باید دست به اخذ تصمیم و اجرای آن بزنیم، اما این امر به معنای عدم تردید در مورد کیفیت هر اقدام نیست. برندها باید ارزیابی درستی از وضعیت کسب و کارشان داشته باشند. این امر موجب فراهم سازی امکان ارزیابی نقاط ضعف تصمیم گیریها از سوی برندها می شود.
امروزه بسیاری از برندها به دلیل عدم ارزیابی تصمیم هایشان پیش از اجرا با شکست مواجه می شوند. اگر شما نیز در تلاش برای ارزیابی تصمیم های برندتان هستید، باید از تمام اعضای ارشد تیم های کاری استفاده نمایید. این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب مدیران به تنهایی توانایی مشاهده چشم اندازهای مختلف یک بحث را ندارند. همین امر درد سرهای زیادی برای آنها ایجاد می کند. شما باید همیشه نسبت به استفاده از نظرات مختلف کارمندانتان تمایل نشان دهید. برندهای بزرگ و موفق همیشه سرمایه گذاری قابل توجهی بر روی توانایی کارمندانشان دارند بنابراین شما نیز باید در این حوزه سرمایه گذاری نمایید.
3. اهمیت به اشتراک گذاری تجربیات شخصی
تعامل احساسی با کارمندان در محیط کار امر رایجی محسوب می شود. بسیاری از مدیران علاقه مند به تعامل نزدیک با اعضای تیم های کاری هستند. مسئله اصلی در این میان ناتوانی اغلب مدیران برای تعامل براساس شیوه های مناسب است. به این ترتیب آنها در عمل توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان را به دست نمی آورند.
امروزه یکی از راهکارهای مناسب برای تعامل با کارمندان و به طور کلی تمام افراد درگیر با شرکت استفاده از نقش بیان تجربیات شخصی است. بسیاری از کارآفرینان و اهالی کسب و کار تجربه حضور در بازه های حساس کاری مانند رکود سال 2008 را دارند. شیوع ویروس کرونا و تاثیر اقتصادی آن شباهت بسیار زیادی به وضعیت بحرانهای مالی قبلی دارد. تلاش برای استفاده از توصیه های کارمندان در این شرایط و هم اندیشی راهکار مناسبی محسوب می شود. شاید در ابتدا ایده های کارمندان چندان جذاب به نظر نرسد، اما نکته مهم ایجاد ارتباطی پایدار با آنهاست. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد.
مطلب مرتبط: چرا دوره رکود ناشی از کرونا زمان مناسبی برای شروع کسب و کار است؟
اگر کارمندان شما توانایی بیان ایده های مناسب را ندارند، باید به کمک آنها بروید. این امر شامل آشنا ساختن آنها با شرایط بازار کسب و کار و ایده های موفق قبلی است. نتیجه این امر توسعه توانایی کلی شرکتها برای ایده پردازی خلاقانه خواهد بود. بسیاری از برندها در شرایط دشوار با اتکا به ایده های کارمندان شان انعطاف پذیری قابل توجهی از خود نشان می دهند بنابراین شما نیز باید در همین مسیر قدم بردارید. متاسفانه برخی از مدیران اهمیتی برای تعامل با کارمندان قائل نیستند. نتیجه این امر کاهش توانایی برندهای موردنظر برای واکنش در برابر بحران های ناگهانی است.
4. مدیریت بهینه دارایی ها
اغلب کسب و کار ها در طول دوران بحران نیازمند استفاده هرچه بهتر از دارایی های شان هستند . این امر فقط معطوف به سرمایه در گردش برندها نیست. بسیاری از کسب و کارها در شرایط بحرانی توانایی مناسبی برای شناسایی دارایی های اصلی شان ندارند. یکی از دارایی های مهم برندها علاقه کارمندان برای مشارکت هرچه بیشتر در فرآیند کسب و کار است. امروزه اغلب برندها در واکنش به شرایط دشوار کرونایی اقدام به افزایش اختیارات و آزادی عمل کارمندان میکنند. با این حساب حضور کارمندان در بخش های مختلف شرکت نقش مهمی در تقویت توانایی و انعطاف پذیری سازمانی خواهد داشت.
توجه به سلامتی کارمندان در طول دوران کرونا مهمترین مسئله برای مدیران است. سرمایه اصلی هر شرکتی کارمندانش است. با این حساب بروز مشکلات در حوزه سلامتی برای کارمندان چالش بزرگی پیش روی مدیران خواهد بود. امروزه برندهای بزرگ تمام نکات بهداشتی برای حضور کارمندان در محیط کار را رعایت می کنند. این امر شامل تهیه لوازم بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی میان اعضای شرکت است. اگر شما نسبت به سلامتی کارمندان توجه نداشته باشید، ریسک ابتلای تمام اعضای شرکت به بیماری کرونا افزایش پیدا خواهد کرد. بی تردید اگر تمام اعضای شرکت به بیماری کرونا مبتلا شوند، فرآیند فعالیت برای برند شما غیرممکن خواهد شد. همچنین شما باید هزینه درمان اعضای شرکت را نیز پرداخت نمایید.
5. بازیابی وضعیت شرکت در نهایت سرعت
وقتی کسب و کار ها با مشکلات بزرگ مواجه می شوند، نخستین واکنش اهمیت بالایی دارد. بسیاری از برندها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در پی بروز مشکلات را ندارند. این امر موجب ناتوانی هرچه بیشتر برندها برای تعامل سازنده با اعضای شان می شود. هر چقدر هم که مشکل پیش روی شما بزرگ باشد، باید نسبت به بازیابی سریع وضعیت عادی شرکت اقدام نمایید. هیچ کسب و کاری در شرایط بحرانی توانایی مدیریت شرکتش را ندارد بنابراین شما باید در نخستین اقدام تان نسبت به بازگرداندن وضعیت به شرایط عادی اقدام نمایید. در غیر این صورت ضررهای ناشی از مواجهه با بحران به شدت افزایش خواهد یافت.
امروزه بسیاری از برند ها برنامه ای برای مواجهه با بحران ها ندارند. بی شک امکان پیش بینی دقیق زمان وقوع بحران وجود ندارد بنابراین شما باید با سناریو های مختلف بروز بحران و شیوه واکنش در قبال آنها آشنا باشید. این امر واکنش های اولیه یک برند در برابر بحران ها را به شدت بهینه خواهد ساخت. امروزه آژانس های مشاوره ای بسیار زیادی در سراسر دنیا مشغول ارائه توصیه های کاربردی به برندها برای واکنش بهتر در قبال بحران های مختلف هستند بنابراین شما نیز باید نسبت به استفاده از چنین توصیه هایی اقدام نمایید.
مطلب مرتبط: چالش شروع کسب و کار جدید در دوران کرونا
6. بیان نگرانی ها
بسیاری از مدیران در شرایط بحرانی در تلاش برای حفظ وجهه حرفه ایشان هستند. این امر اغلب با خونسردی کامل و حتی بی توجهی به مشکلات پیش رو همراه است. نکته مهم در این میان تفاوت میان عدم واکنش در برابر مشکلات و تلاش برای حفظ روحیه کارمندان است. بسیاری از مدیران در عمل ظاهر بی تفاوت نسبت به مشکلات نشان می دهند. این امر روحیه کارمندان را بیش از پیش کاهش خواهد داد.
اگر شما به عنوان مدیر یک کسب و کار فعالیت دارید، باید واکنش های احساسی در قبال بحران ها را نیز مدنظر قرار دهید. این امر شامل تلاش برای بیان نگرانی ها و دغدغه های شرکت در پی بروز بحران است. دعوت از کارمندان برای بیان دغدغه هایشان ایده مناسبی محسوب می شود بنابراین در صورت مواجهه با مشکلات عمده در حوزه کسب و کار باید از نظرات کارمندان و دغدغه هایشان نیز باخبر شد.
امروزه تعامل میان مدیران و کارمندان توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. اغلب برندها دارای سیستم های ارتباطی پیشرفته هستند بنابراین حتی نیازی به برگزاری جلسات حضوری برای بیان دغدغه ها نیز نیست. توصیه ما در این بخش استفاده از ویدئو کنفرانس برای حضور تمام اعضای تیم شرکت و بیان نظرات مختلف است. این نوع برگزاری رویدادها همیشه مزیت بیان صادقانه و مستقیم دیدگاه ها را دارد. اغلب افراد در شرایط گفت و گوی تک نفره بسیاری از مشکلات و دغدغه های شان را بیان نمی کنند. این امر باعث بروز مشکلات عمده و ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد شد.
7. تقویت خوش بینی در میان کارمندان
بسیاری از برندها در تلاش برای بهبود وضعیت کسب و کارشان با بدبینی مداوم کارمندان مواجه هستند. این امر در شرایط شیوع ویروس کرونا شامل ترس و نگرانی نسبت به از دست دادن جایگاه شغل و حتی تاخیر در پرداخت حقوق هاست. اگر برند شما توانایی مدیریت شرایط جاری را نداشته باشد، به زودی کسب و کارتان از درون متلاشی خواهد شد. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید همیشه نگاه مثبتی در میان کارمندان ایجاد نمایید. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب اوقات برندها به دلیل بدبینی کارمندان با دوره های رکود درون سازمانی مواجه می شوند. یکی از وظایف اصلی مدیران کسب و کار در رابطه با مشتریان ایجاد خوش بینی در آنها نسبت به کسب و کارشان است. چنین نکته ای در رابطه میان مدیران و کارمندان نیز وجود دارد. وقتی کارمندان در شرایط ناگواری قرار دارند، باید نسبت به بهبود شرایط روحی آنها اقدام کرد. در غیر این صورت مشکلات شما به شدت افزایش خواهد یافت.
برگزاری جلسات هم اندیشی و بیان دقیق وضعیت شرکت نقش مهمی در بهبود روحیه تیم کارمندان دارد. شاید در نگاه نخست این امر دشواری های بسیار زیادی داشته باشد، اما به لطف فناوری های دیجیتال امکان استفاده از ویدئو کنفرانس برای برقراری ارتباط وجود دارد. بیان محتوای جذاب و امید بخش به مخاطب هدف همیشه کار ساده ای نیست. همکاری با روانشناس های سازمانی توصیه ما در این بخش است. اغلب روانشناس های سازمانی و صنعتی آموزش های حرفه ای در مورد نحوه تعامل با کارمندان دیده اند. این امر مشکلات بسیاری زیادی برای برندها و کارمندان ایجاد می کند. به هر حال کمتر کارمندی علاقه مند به فعالیت در یک وضعیت ناپایدار و پر از نگرانی است بنابراین شما باید نسبت به تغییر شرایط در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام نمایید.
8. ایجاد سیستم کمک فوری
سیستم های کمک فوری اغلب در قالب تیم های کارشناس سازمان حضور پیدا می کند. این امر شامل ایجاد تیم حرفه ای از کارشناس های کسب و کار برای مدیریت شرایط ناپایدار است. اغلب برندها در مواجهه با وضعیت های مختلف سازمانی نیازمند توصیه های حرفه ای هستند بنابراین همکاری با کارشناس های مدیریت بحران در سطح سازمانی مزیت های بسیار زیادی خواهد داشت.
امروزه برند های بزرگ همیشه واکنش های مناسبی در قبال بحران هایی نظیر شیوع ویروس کرونا از خود نشان می دهند. شاید این امر در نگاه نخست ناشی از تجربه چنین برندهایی باشد. بدون تردید تجربه برندها در این شرایط بی تاثیر نیست، با این حال نکته مهم توانایی بالای برندها برای استفاده از توصیه های حرفه ای کارشناس های مدیریت بحران است.
خوشبختانه امروزه آژانس های مشاوره ای بسیار زیادی در زمینه مدیریت بحران در دسترس برندها قرار دارد. همچنین امکان استخدام کارشناس های مدیریت بحران برای کنترل هرچه بهتر وضعیت نیز فراهم خواهد بود. نکته اخیر بستگی به توانایی مالی برندها برای کنترل شرایط دارد.
9. ضرورت سرمایه گذاری بر روی تک تک کارمندان
همانطور که پیش از این نیز بیان شد، کارمندان شرکت سرمایه های اصلی هر کسب و کاری محسوب می شوند بنابراین شرکت ها باید گرایش مناسبی در زمینه تعامل با کارمندان داشته باشند. این امر شامل تعامل بهینه با کارمندان برای بهبود وضعیت کاری شان است. اغلب کارمندان تمایل به پیشرفت سازمانی در تصدی پست های مهم تر در شرکت را دارند. اگر مسیر توسعه سازمانی برای کارمندان فراهم نباشد، انگیزه شان برای همکاری با شما به شدت کاهش خواهد یافت. این امر در حفظ کارمندان برجسته شرکت ها نقش مهمی دارد. اگر شما به عنوان مدیر یک کسب و کار فعالیت می کنید، باید توجه بالایی به مسیر توسعه وضعیت سازمانی کارمندان داشته باشید.
مطلب مرتبط: واکنش مدیران موفق به کرونا
وقتی کارمندان نسبت به توسعه سازمانی شان اطمینان داشته باشند، واکنش بسیار بهتری در قبال بیان ایده و کمک به برندها برای عبور از بحران ها خواهند داشت بنابراین چنین اقدامی در نهایت به سود برند شما خواهد بود.