اینستاگرام یکی از بزرگترین پلتفرم های اجتماعی دنیا محسوب می شود. اکنون براساس آمار رسمی اینستاگرام 500 میلیون کاربر فعال روزانه در این پلتفرم فعالیت دارند. نکته جالب در این میان برای کسب و کارها مربوط به علاقه کاربران اینستاگرام برای دنبال کردن اکانت های تجاری است. دست کم 80درصد از کاربران این پلتفرم برخی از اکانت های تجاری مورد علاقه شان را فالو می کنند، بنابراین توجه بازاریاب ها و برندها به حضور فعال در اینستاگرام امر عجیبی محسوب نمی شود.
بدون تردید موفقیت در اینستاگرام هدف اصلی تمام برندهای سراسر دنیا محسوب می شود. فعالیت مناسب در این فضا فرصت جلب نظر مخاطب جهانی را فراهم می کند. نکته مهم در اینجا شروع کار با ایجاد اکانت استاندارد است. بهترین اکانت های تجاری در اینستاگرام دارای برخی ویژگی های مشترک هستند. برخی از ویژگی های مذکور شامل استفاده از نام کاربری ساده، هویت واضح و تصویر پروفایل مبتنی بر لوگوی برند است. این عوامل در کنار هم تعامل برندها با مخاطب هدف را ساده تر می سازد.
هدف اصلی مقاله کنونی بررسی ویژگی های مشترک لازم برای یک اکانت تجاری موفق در اینستاگرام است. در ادامه این هدف در قالب 11 بخش مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1. ضرورت راه اندازی اکانت عمومی
وقتی پای کسب و کار در میان باشد، استفاده از اکانت شخصی هیچ توجیهی ندارد. کسب و کار ما باید به طور کاملا باز و عمومی با مخاطب هدفش تعامل کند. وقتی ما در اینستاگرام ثبت نام می کنیم، به طور پیش فرض اکانت مان عمومی است بنابراین تمام کاربران امکان مشاهده محتوای ما را خواهند داشت. امروزه برخی از کاربران به منظور نمایش محتوای شان به صورت انحصاری برای دوستان اقدام به استفاده از حالت شخصی می کنند. این امر برای افراد حقیقی هیچ ایرادی ندارد، با این حال در مورد برندها باید به طور کلی آن را فراموش کرد.
بازاریابی در اینستاگرام به معنای تلاش برای کسب بازدید هرچه بیشتر برای محتوای برندمان است بنابراین ایجاد اکانت شخصی با این هدف در تضاد خواهد بود. همچنین در مورد اکانت های خصوصی امکان استفاده از داده های تحلیلی اینستاگرام پیرامون میزان تاثیرگذاری هر پست وجود ندارد.
مطلب مرتبط: برترین اکانت های تاثیرگذار در اینستاگرام کدامند؟
بدون تردید اغلب برندها از اکانت عمومی در اینستاگرام استفاده می کنند. به منظور اطمینان از وضعیت اکانت مان مراجعه به بخش تنظیمات و بررسی گزینه های مربوط به «اکانت خصوصی» مفید خواهد بود. غیرفعال ساختن این بخش به طور خودکار موجب دسترسی تمام کاربران به محتوای ما خواهد شد.
2. استفاده از نام کاربری قابل تشخیص و ساده
نام کاربری هر برند بیانگر هویتش در فضای آنلاین است. امروزه در اینستاگرام انتخاب نام کاربری بسیار دشوار شده است. به هر حال دیگر روزهای نخست فعالیت این پلتفرم و عدم آشنایی مردم با آن به پایان رسیده است. اکنون تقریبا از هر نامی چند اکانت با اندکی تفاوت در نام کاربری شان وجود دارد. این امر فرآیند انتخاب نام کاربری برای برندها را دشوار خواهد کرد. نکته مهم درخصوص انتخاب نام کاربری برای برندمان توجه به وضوح اش است. نام کاربری یک برند باید به خوبی بیانگر هویتش باشد. به عنوان مثال، برند نایک در اینستاگرام از نام ساده و مشخص خودش استفاده می کند. وقتی کاربران با نام اکانت نایک مواجه می شوند، به سرعت آن برند را مورد شناسایی قرار خواهند داد.
نکته منفی در زمینه انتخاب نام عملکرد نامطلوب بسیاری از برندها، به ویژه کسب و کارهای کوچک، است. تلاش برای انتخاب نامی جذاب به عنوان نام کاربری باید همیشه در پیوند با ماهیت برندمان باشد. توصیه من در این بخش انتخاب نام برندمان به عنوان نام کاربری است. اگر نام برندمان در اینستاگرام در دسترس نیست، گام نخست یافتن اکانت مورد نظر و مذاکره با وی برای تغییر نامش است. اگر در این مرحله موفقیتی به دست نیامد، باید اقدام به انتخاب نامی مشابه کنیم. استفاده از عبارت هایی نظیر «_» یا «.» برای انتخاب نامی مناسب منطقی خواهد بود.
توصیه من در این بخش کاملا واضح است: ضرورت انتخاب نام کاربری ساده و روشن برای جست وجوی ساده کاربران. این امر موجب جلب نظر ساده تر مخاطب از سوی ما خواهد شد. برخی از برندها با مشاهده ناتوانی در زمینه استفاده از نام برندشان به عنوان نام کاربری اقدام به افزودن پسوند کسب و کارشان به آن می کنند. به عنوان مثال اگر برند شما با نام X در زمینه تولید پوشاک فعالیت دارد، به نام کاربری تان در اینستاگرام عبارت Clothe را نیز اضافه کنید. نکته مهم در اینجا افزودن عبارت اضافی به پایان نام کاربری است. به این ترتیب مخاطب با جست وجوی نام برندمان دست کم در نتایج بعدی به اکانت رسمی مان برمی خورد.
خوشبختانه امروزه امکان ویرایش نام کاربری در اینستاگرام وجود دارد، بنابراین در صورت انتخاب نام کاربری نامناسب با مراجعه به بخش تنظیمات فرصت جایگزینی اش را خواهید داشت. این فرآیند با انتخاب کادر «ویرایش پروفایل» در صفحه اصلی اکانت مان به سادگی امکان پذیر خواهد بود.
مطلب مرتبط: 6 اکانت اینستاگرام با مطالب جذابی که همه برندها نیازمندشان هستند
3. تاثیر نام ساده برای جست وجو
اکانت های اینستاگرام علاوه بر نام کاربری دارای یک کادر ویژه برای درج نام نیز هستند. کاربران عادی از این بخش برای درج نام و نام خانوادگی شان استفاده می کنند. برندها نیز به طور مشابه باید از این بخش برای درج نام کامل شان استفاده کنند. به این ترتیب کاربران راحت تر برند ما را پیدا خواهند کرد. نکته مهم در اینجا استفاده از بخش درج نام برای رتبه بندی بهتر اکانت مان است. بدون شک در یک حوزه کسب و کار شمار بالایی از برندهای اینستاگرامی وجود دارد. تاکید بر ماهیت تجاری برندمان در بخش نام موجب رتبه بندی بهتر برندمان خواهد شد.
شاید بسیاری از برندها قصد تغییر نام شان را داشته باشند، اما شیوه انجام این کار را ندانند. به منظور تغییر نام با مراجعه به بخش «ویرایش پروفایل» نخستین سربرگ را لمس کنید. در اینجا امکان ویرایش نام برندمان وجود خواهد داشت. نکته مهم درخصوص این بخش امکان انتخاب هر نامی، حتی نام های مورد استفاده از سوی دیگر اکانت ها، است بنابراین توصیه من درج دقیق نام برندتان است. بدون تردید برخی از برندها دارای نام حاوی پسوند هستند. در این صورت درج نام کامل شرکت یا برندمان ضروری خواهد بود.
4. انتخاب تصویر پروفایل برند
مهم ترین نکته در مورد انتخاب تصویر پروفایل برندمان مربوط به استفاده از لوگو است. هویت یک برند همیشه با لوگوی آن شناسایی می شود، بنابراین استفاده از هرگونه محتوای دیگری به غیر از لوگو به عنوان تصویر پروفایل نامناسب خواهد بود. مزیت اصلی لوگو به عنوان تصویر پروفایل امکان شناسایی سریع برندمان از سوی مخاطب است. امروزه برخی از برندها با انتخاب تصویر های متفاوت در عمل دچار مشکلات زیادی برای جلب نظر مخاطب هدف می شوند.
بدون تردید با اندکی جست وجو در اینستاگرام متوجه ماهیت دایره ای تصاویر پروفایل خواهید شد. این امر انتخاب اصل ما نیست. تیم فنی اینستاگرام این محدودیت را اعمال کرده است، بنابراین در انتخاب تصویر پروفایل باید نسبت به وضوح تمام بخش ها در این قالب دایره ای اطمینان حاصل کنیم. خوشبختانه برای بارگذاری تصویر در بخش پروفایل نیازی به تولید تصویر دایره ای نیست. پس از انتخاب تصویر موردنظر در بخش بارگذاری اینستاگرام ابزار برش تصویر در قالب دایره در دسترس خواهد بود. به این ترتیب فقط باید نسبت به حضور تمام بخش های مهم تصویر در مرکز توجه داشت در غیر این صورت بخشی از المان های مهم ما از کادر خارج خواهد ماند.
فرآیند تغییر عکس پروفایل در اینستاگرام بسیار ساده است. با مراجعه به بخش «ویرایش پروفایل» و لمس عکس اکانت مان فرصت بارگذاری دوباره تصویر فراهم خواهد شد. نکته مهم در اینجا عدم تغییر مداوم عکس پروفایل مان است. عنصر ثبات در مورد جلوه های بصری هر برندی دارای اهمیت است. پیشنهاد من برای تغییر عکس پروفایل مربوط به مناسبت های نظیر سال نو است. در چنین مناسبت هایی باید تصویر پروفایل مان حال و هوای مناسب موردنظر را بازنمایی کند. امروزه استفاده از ترندهای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. در غیر این صورت امکان موفقیت در زمینه بازاریابی مناسبتی از ما سلب خواهد شد. به عنوان مثال، ما در موسسه Hubspot به مناسبت فرا رسیدن فصل پاییز لوگوی اکانت مان را به طور کامل زرد کردیم. این ایده برای چند روز کاربران را به وجد آورد. به هر حال ماهیت برند ما باید بسیار پویا و جذاب تر از صرف یک برند باشد. فقط در این صورت امکان جلب نظر کاربران و تعامل نزدیک با آنها وجود خواهد داشت.
مطلب مرتبط: تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی
نمونه های موفق در زمینه انتخاب تصویر پروفایل در اینستاگرام بسیار زیاد است. نمونه مورد نظر من در این بخش نخست اکانت Cats_of_instagram است. در این اکانت تصاویر مختلف از گربه های زیبا به اشتراک گذاشته می شود. تصویر پروفایل این اکانت جذابیت بسیار زیادی دارد. بر این اساس یک گربه با عینک در قالب کارتونی به عنوان تصویر پروفایل اکانت انتخاب شده است.
برند جت بلو یکی دیگر از اکانت های موفق در زمینه انتخاب تصویر پروفایل جذاب است. این برند نام خود را در پس زمینه ای از دایره های آبی رنگ قرار داده است، بنابراین کاربران به هنگام مشاهده تصویر پروفایل موردنظر احساس خوشایندی از ترکیب خلاقیت و جدیت در کار خواهند داشت. امروزه بسیاری از برندها به صرف بارگذاری تصویر لوگوی شان در بخش پروفایل اکتفا می کنند. نکته مهم در این میان استفاده از تصویر پروفایل به عنوان فرصتی برای بروز خلاقیت های برندمان است. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری مداوم بر روی مخاطب هدف وجود خواهد داشت. امروزه بسیاری از برندها در مناسبت های مختلف اقدام به دستکاری تصویر پروفایل شان می کنند. این اقدام تاثیر روانی بسیار مطلوبی بر روی مخاطب دارد بنابراین ما باید همیشه متوجه اهمیت مناسبت های مختلف برای کسب و کارمان باشیم.
5. بیان اطلاعات کاربردی و هیجان انگیز در بخش بیوگرافی
یکی از معدود راهکارهای بارگذاری لینک در اینستاگرام بخش بیوگرافی است. به علاوه فرصت مناسب برای معرفی کسب و کار و بیان نکات مهم نیز در همین بخش نهفته است. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل استفاده چندانی از این بخش نمی کنند. به این ترتیب بخش بیوگرافی بدون هرگونه محتوایی باقی می ماند. ساده ترین ایده برای درج محتوا در این بخش استفاده از شعار اصلی برندمان است. به عنوان مثال برند نایک از شعار «فقط انجامش بده» در بخش بیوگرافی برخی از اکانت هایش استفاده می کند. این امر به شناسایی سریع تر اکانت مان از سوی مخاطب کمک خواهد کرد.
استفاده از اینستاگرام فقط مخصوص برندهای بزرگ و چند ملیتی نیست. گاهی اوقات برندهای کوچک و حتی افراد تاثیرگذار نیز از اینستاگرام برای توسعه کسب و کارشان استفاده می کنند. ماهیت کسب و کارهای کوچک موجب عدم آشنایی کاربران با آنها می شود، بنابراین تیم بازاریابی چنین برندهایی نیازمند بیان نکات دقیق و ریز درباره کسب و کارشان است. این امر به طور مشخص درباره اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی صادق است. آنها به منظور جلب نظر مخاطب هدف اقدام به بیان حوزه تخصصی فعالیت شان به مخاطب در بخش بیوگرافی می کنند. این امر فرآیند جلب نظر مخاطب را بسیار ساده تر خواهد کرد. به منظور آشنایی بیشتر با ایده های مناسب برای بخش بیوگرافی به نمونه های زیر توجه کنید:
• برند WeWork:«WeWork به شما در راستای فراهم ساختن امکانات مورد نیاز برای تجربه زندگی جذاب، نه فقط زندگی معمولی، کمک خواهد کرد»
• برند اورئو: «جهان را از درون لنزهای زیبای ما مشاهده کنید»
• برند کالیفرنیا فارمز: «تولید و تهیه مواد غذایی سازگار با آینده هدف ماست»
• برند استپلز: «ما فرآیند رقم زدن اتفاق های هیجان انگیز هرچه بیشتر را ساده می کنیم»
استفاده از بخش بیوگرافی برای معرفی کسب و کار ایده بسیار جذابی است. امروزه اغلب برندها از این بخش در راستای تحقق این هدف استفاده می کنند. به هر حال امروزه کمتر برندی به کوچک ترین فضای تبلیغاتی اش نیز دست رد می زند. ایده دیگر من درباره این بخش استفاده از بیوگرافی برای ترغیب مخاطب به سوی عملی خاص است. این فرآیند از طریق بیان جذاب یک هدف ویژه با رونمایی از کمپین های مان صورت می گیرد. امروزه هیچ چیز به اندازه هیجان بخشی به مخاطب انگیزه خرید را تقویت نمی کند بنابراین ما باید ایده های مختلفی در این زمینه امتحان کنیم.
مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم
6. بارگذاری لینک جانبی در بخش بیوگرافی
یکی از کاربردهای اصلی بخش بیوگرافی بارگذاری لینک های مختلف است. برندهای گوناگون از این فضا برای انتقال ترافیک هرچه بیشتر به سایت اصلی شان استفاده می کنند. اگر شما نیز قصد استفاده از بخش بیوگرافی برای افزایش ترافیک سایت تان را دارید، باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشید. نکته نخست درباره استفاده از این بخش ضرورت استفاده از محتوای جذاب برای ارجاع مخاطب است. اگر محتوای سایت ما جذابیت کافی را نداشته باشد، مخاطب به سرعت از مشاهده آن دلسرد خواهد شد. نکته بعد مربوط به کوتاه سازی لینک موردنظر است. هرچه لینک ما بلندتر باشد، ظاهر نامناسب تری در بخش بیوگرافی خواهد داشت. خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای کوتاه سازی لینک ها وجود دارد. در نهایت نیز باید اندکی توضیحات جانبی درباره لینک موردنظر ارائه کنیم. این توضیحات در بخش بیوگرفی یا در قالب استوری قابل بیان است. بی ترید هیچ کاربری بر روی لینکی بدون نام و نشان کلیک نمی کند.
گاهی اوقات برندها لینک خاصی برای ارائه به مخاطب مدنظر ندارند. در چنین شرایطی استفاده از آدرس سایت مان بهترین ایده خواهد بود. هر برندی به هر حال دارای سایت رسمی است، بنابراین معرفی آن در بخش بیوگرافی هرگز ایده نامناسبی نخواهد بود. ما باید از هر فرصتی برای معرفی بیشتر برندمان به مخاطب استفاده کنیم. بخش بیوگرافی نیز یکی از فرصت های مناسب برای تحقق این امر است.
7. فعال سازی بخش نوتیفیکیشن
اینستاگرام به صورت خودکار اخبار و اتفاق های مهم درباره هر اکانت را به کاربران اطلاع می دهد. به این ترتیب ما فرصت بهره مندی از اطلاعات دقیق و اقدام در زمان مناسب را خواهیم داشت. نکته مهم در اینجا فعالسازی تنظیمات نمایش نوتیفیکیشن است. به منظور انجام این امر به بخش تنظیمات و سربرگ تنظیمات نوتیفیکیشن مراجعه کنید. فعال سازی این بخش فرصت مناسبی به ما در راستای اطلاع سریع از نحوه واکنش کاربران نسبت به محتوای مان یا سایر نکات مهم می دهد.
امروزه مشکل اصلی بسیاری از برندها در اینستاگرام اطلاع دیرهنگام از وضعیت برندشان در اینستاگرام است. این امر موجب واکنش نامناسب و غیر دقیق آنها می شود. با استفاده از بخش نمایش پیام ها و نوتیفیکیشن امکان اطلاع هرچه سریع تر از اخبار و نکات مهم درباره برندمان وجود خواهد داشت.
8. اهمیت استفاده از تصاویر باکیفیت
اینستاگرام یک پلتفرم عکس محور است، بنابراین استفاده از تصاویر باکیفیت در این پلتفرم اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی کاربران برای نخستین بار اکانت شما را مشاهده می کنند، نخستین اقدام آنها مرور سریع تصاویر تان خواهد بود. در این بخش استفاده از تصاویر باکیفیت اهمیت زیادی دارد. هیچ نکته ای به اندازه مواجهه با تصاویر بی کیفیت در اینستاگرام موجب دلسردی کاربران نمی شود. وقتی ما در قالب یک برند حرفه ای مشغول به فعالیت در اینستاگرام هستیم، باید نسبت به رعایت نکات کلیدی در این فضا توجه کافی را داشته باشیم. در غیر این صورت امکان جلب نظر مداوم مخاطب و تعامل سازنده با وی فراهم نمی شود.
خوشبختانه امروزه راهکارهای زیادی برای تولید محتوای باکیفیت در اینستاگرام وجود دارد. علاوه بر آژانس های مشاوره گوناگون، استفاده از برخی نکات عمومی برای افزایش کیفیت محتوای بصری برندمان نیز امکان پذیر است. به نکات ذیل توجه کنید:
• وقتی ما در تلاش برای انتخاب یک تصویر مناسب برای بارگذاری پست هستیم، به چه نکاتی به جز پیکسل های عکس باید توجه کنیم؟ پاسخ من بسیار ساده و دقیق است: ارزش های اصلی برندمان. بهترین نمونه در این زمینه مربوط به برند کوکاکولاست. هدف اصلی این برند در تولید محتوای اینستاگرامی توجه به نسل جوان و اهمیت مفهوم دوستی است، بنابراین هیچ گاه محتوای این برند حالت انفرادی ندارد. بدون شک هر برندی دارای مجموعه ارزش های منحصر به فردی است. نکته مهم در این میان استفاده از آن ارزش ها برای تولید پست اینستاگرامی یا طراحی کمپین های تبلیغاتی است. در غیر این صورت ما هیچ گاه ارزش های برندمان را به خوبی در اختیار مخاطب قرار نخواهیم داد.
• یکی دیگر از ایده های جذاب برای تصاویر پست ها مربوط به بازنمایی صحنه ای جذاب است. به عنوان مثال نمایش تصویری با حضور اعضای خانواده در کنار هم برای سال نو ایده جذابی محسوب می شود. این امر برای کاربران احساس کنار هم بودن و دوران خوش سال نو را بازنمایی خواهد کرد.
• بدون شک تصاویر جذاب در شبکه های اجتماعی بدون ویرایش مناسب توان جلب نظر کاربران را ندارد. در این بخش استفاده از یک طراح گرافیک یا فردی آشنا به نرم افزارهای ویرایشی ضروری خواهد بود. در غیر این صورت تصاویر برندمان هرگز برای مخاطب جذاب به نظر نخواهد رسید.
مطلب مرتبط: داستان جالب موفقیت 8 اکانت اینستاگرامی
9. اهمیت عنصر تداوم
نکته پایانی در مورد حضور مناسب در شبکه های اجتماعی مربوط به تداوم فعالیت مطلوب و باکیفیت برندمان است. متاسفانه امروزه اغلب برندها در تلاش برای کسب موفقیت کوتاه مدت در اینستاگرام هستند. این امر موجب بی توجهی آنها به برنامه ریزی بلندمدت می شود، بنابراین در نهایت ما هرگز شاهد فعالیت ادامه دار بسیاری از برندها در این فضا نخواهیم بود. اگر ما به دنبال جلب نظر مخاطب هدف در این فضا هستیم، باید برنامه ای بلندمدت برای فعالیت در اینستاگرام داشته باشیم. امروزه بسیاری از برندها در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت دارند. این امر گاهی اوقات موجب کاهش سطح کلی کیفیت فعالیت شان می شود و توصیه پایانی من کاهش تعداد پلتفرم های آنلاین مدنظرمان برای فعالیت بازاریابی است. به این ترتیب ما فرصت بیشتری برای توجه به محتوای مربوط به یک اکانت خواهیم داشت.