بسیاری از افراد تصور می کنند که برای تبدیل شدن به یک مدیر بهتر، الزاما باید کارهای بسیار سختی را انجام دهند. این امر در حالی است که واقعیت کاملا متفاوت بوده و نباید صرفا خود را به اقدامات سخت محدود کنید. درواقع به جای تمرکز بر روی این موارد، می توان گزینه های بی شمار دیگری را مورد استفاده قرار داد. نکته دیگری که نباید فراموش شود این است که همواره فضا برای بهتر شدن وجود داشته و نباید تصور کنید که در بالاترین جایگاه ممکن قرار دارید. این نگرش باعث خواهد شد تا عملکرد مناسب شما، تضمین شده باشد. در این راستا به بررسی هشت راهکار ساده که شما را به مدیری بهتر تبدیل خواهد کرد، می پردازیم.
1-صداقت
همه ما از اهمیت ارتباط خوب مدیران با کارمندان خود آگاه هستیم، با این حال کمتر به جزییات آن پرداخته شده است. درواقع روش کار اصل اساسی بوده و مرز میان موفقیت و شکست را تعیین خواهد کرد. درواقع مهم ترین نیاز یک کارمند، صداقت مدیر شرکت است و این مسئله باعث خواهد شد تا آنها نسبت به بسیاری از مسائل، خاطری آسوده داشته باشند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ابدا نباید بیش از حد با کارمندان صمیمی شوید. این امر جایگاه شما را تضعیف خواهد کرد، با این حال ایجاد ارتباطی بر پایه صداقت شما کاملا الزامی بوده و باعث می شود تا سایرین نیز چنین رفتارهایی را از خود نشان دهند.
مطلب مرتبط: 5 تمرینی که شما را به مدیری بهتر تبدیل خواهد کرد
همچنین فراموش نکنید که تیم شرکت از افراد مختلفی تشکیل شده است. به همین خاطر رفتاری یکسان، ابدا کارساز نخواهد بود. در این رابطه توصیه می شود که پس از ایجاد ارتباط لازم، در تلاش برای درک بیشتر افراد تیم خود باشید. این امر به مدیریت هرچه بهتر آنها کمک خواهد کرد. در نهایت تا زمانی که با صداقت، اعتمادها را به سمت خود جلب نکرده باشید، تمامی اقدامات شما نتیجه لازم را به همراه نخواهد داشت.
2-پیگیری
منظور از پیگیری این است که شما باید رفتارهایی را برای حفظ رابطه داشته باشید. برای مثال ممکن است تیم شرکت نیاز داشته باشد که شما پیگیری های بیشتری را نسبت به یک شرایط خاص داشته باشید، شما باید زمان هایی را که حضور شما الزامی است شناسایی کرده و تلاش کنید تا با این اقدام، شرایط را برای فعالیت تیم خود، مهیاتر سازید. این امر در حالی است که بسیاری از مدیران در تلاش هستند تا ارتباط خود با کارمندان را به کمترین میزان ممکن برسانند که بدون شک اقدامی بسیار مضر بوده و تنها شرایط را سخت خواهد کرد.
در این رابطه توصیه می شود که به صورت مداوم، پیگیر اوضاع کارمندان خود باشید. برای مثال می توانید به آنها در یک شبکه اجتماعی پیام داده و یا زمانی در طول هفته را به ملاقات مستقیم اختصاص دهید. این اقدام ساده کمک خواهد کرد حتی کوچک ترین مشکلات نیز در کمترین زمان ممکن رفع شده و امکان تداوم رشد وجود داشته باشد، با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پیگیری به معنای برهم زدن استقلال کارمندان نبوده و باید به نحوی رفتار کنید که افراد خود را زیر ذره بین شما احساس نکنند. در غیر این صورت نتایجی کاملا عکس را به دست خواهید آورد.
3-حمایت
با توجه به این امر که شما در بالاترین جایگاه شرکت قرار دارید، نقش شما به مانند یک پدر در خانواده خواهد بود. درواقع توقع فرزندان این است که شما حمایت های لازم را از آنها انجام داده و پشتیبان آنها باشید. در این رابطه فراموش نکنید که اگر امنیت شغلی وجود نداشته باشد. انگیزه و ریسکپذیری کارمندان به پایین ترین حد ممکن خواهد رسید. تحت این شرایط با توجه به این امر که کارمندان بازوی اجرایی شرکت محسوب می شوند، این امر شما را در موقعیت بسیار بدی قرار خواهد داد. در نهایت این نکته را فراموش نکنید که حمایت تنها به شرایط سخت اطلاق نشده و مشوق بودن را نیز شامل می شود. با این اقدام از برخی از اقدامات کارمندان خود و میزان رشد آنها متعجب خواهید شد، با این حال این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که ایجاد زمینه رشد نیز از جمله مصداق های حمایت محسوب شده و شما باید شرایطی را فراهم آورید که کارمندان شما بهبودی همیشگی را داشته باشند.
4-مثبتگرایی
دیدن نیمه پر لیوان، یکی از جالب ترین جملات تاریخ محسوب می شود. درواقع هر فرد می تواند همزمان نصفه خالی و یا پر را نگاه کند، با این حال توجه به کمبودها، عملا فایده ای به همراه نداشته و تنها روحیه و جو تیم شرکت را تضعیف خواهد کرد. نکته ای که نباید فراموش کنید این است که اگر شما به عنوان الگوی شرکت، روحیه و انگیزه لازم را نداشته باشید، تیم سریعا نابود خواهد شد. درواقع شما تنها نباید خود را مدیر شرکت تلقی کنید. شما کاپیتان و رهبر تیم خود هستید. به همین خاطر سعی کنید که حتی در برابر بدترین اخبار نیز آرامش خود را حفظ کرده و از رفتارهای احساسی جلوگیری کنید. این امر باعث می شود تا شرایط وارد مرحله بحرانی نشود.
5-کمکرسانی
این امر طبیعی است که تیم شرکت با مشکلاتی مواجه شود. درواقع یک مدیر هیچ گاه وظایف مشخصی را نداشته و باید در هر شرایطی، به تیم خود کمک کند. برای مثال ممکن است به اشتراک گذاشتن تجربه، بتواند تیم را وارد یک مرحله جدید کند. درواقع زمینه های کمک بسیار متنوع بوده و نمی توان همه آن را مثال زد. با نگاهی به تیم خود، شما متوجه تمامی اقداماتی که باید انجام دهید، خواهید شد. در این رابطه فراموش نکنید که هر یک از کارمندان شما ممکن است شرایط سختی را تجربه کنند، تحت این شرایط نشان دهید که آنها تا چه اندازه برای شما مهم هستند. درواقع این امر درست اقدامی است که یک مربی انجام می دهد. همچنین تعیین انتظارات درست و منطقی، از دیگر موارد ضروری محسوب می شود. برای مثال این امر که سطح توقع خود از کارمندان را طی یک برنامهریزی و به صورت مرحله ای افزایش دهید، به مراتب بهتر از زمانی خواهد بود که شما از همان ابتدا آنها را تحت فشار قرار دهید.
6-مشورت
ممکن است به این موضوع فکر کنید که مشورت با کارمندان، چه کمکی را می تواند به یک مدیر کند. اگرچه این موضوع در موارد متعدد، منجر به تصمیمات بهتر شده است، با این حال هدف اصلی از این اقدام، صرفا بهبود سطح تصمیمات نبوده و تنها به این خاطر است که با چنین اقداماتی افراد را از روزمرگی خارج کرده و آنها را با قرار دادن در جایگاه مشاوران خود، ارتقای روحیه دهید. در نهایت با این اقدام، افراد تیم شرکت بهتر متوجه دلیل بسیاری از اقدامات شده و بیشترین تلاش خود را انجام خواهند داد. همچنین توصیه می شود که به کارمندان خود توصیه های مالی کنید. درواقع ممکن است امکان افزایش حقوق آنها وجود نداشته باشد، با این حال شما می-توانید سودآورترین فضاها برای سرمایه گذاری را به آنها معرفی کنید تا اوضاع رندگی خود را بهبود بخشند.
7-بازخورد
شما باید به بازخوردها توجه داشته باشید. در این رابطه به افراد تیم نشان دهید که انتقادهای درست برای شما ارزشی به مراتب بیشتر از تحسین را داشته و برای آن امتیازهایی را قائل شوید. این امر باعث خواهد شد تا امکان بهبود همیشگی، وجود داشته و متوجه بسیاری از اشتباهاتی شوید که تاکنون نسبت به آن بی توجه بوده اید. در نهایت این اقدام کمک خواهد کرد تا انتقادپذیری به فرهنگ شرکت تبدیل شود.
مطلب مرتبط: چگونه به مانند یک مدیر فوق العاده رفتار کنیم
8-نوآوری
در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، تنها راز موفقیت این خواهد بود که نوآوریهای مدامی را داشته باشید، با این حال این امر ابدا در شرکت شما به صورت طبیعی رخ نخواهد داد مگر در شرایطی که فضا را مهیا کرده باشید. در این رابطه به کارمندان خود اجازه دهید تا زمانی از کار خود را صرف مطالعه و تحقیق کرده و اجازه امتحان روش های جدید را داشته باشند. این امر اگرچه هزینه هایی را دربر خواهد داشت، با این حال نتایج آن کاملا ارزش این هزینه را خواهد داشت.