استفاده از بطری های پلاستیکی در صنعت تولید نوشابه امری رایج است. به همین دلیل یکی از انتقادات اصلی طرفدارهای محیط زیست به غول های این عرصه بحث تاثیر مضر بطری های پلاستیکی در طبیعت است. اخیرا دو برند کوکاکولا و پپسی به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان نوشابه دنیا اقدام به افزایش تعهدات زیست محیطی و ترک استفاده از بطری های پلاستیکی مضر کرده اند. این امر به معنای خروج دو برند بزرگ و تاثیرگذار از لابی حامیان تولید بطری ها و محصولات پلاستیکی است.
براساس تعهدات کوکاکولا و پپسی از این پس شاهد استفاده از پلاستیک های قابل بازیافت در کارخانه های مختلف آنها خواهیم بود. زمینه اصلی فعالیت های بشردوستانه و مطابق با محیط زیست آنها نیز مربوط به تهیه انواع مواد اولیه موردنیاز برای ساخت بطری و نایلون های بسته بندی از ترکیب های بازیافت پذیر است.
نکته جالب در این میان اظهارنظر رسمی انجمن صنایع تولید پلاستیک برای محکومیت اقدام به ممنوعیت استفاده از انواع پلاستیک است. این امر امکان لکه دار کردن اقدام زیست محیطی پپسی و کوکاکولا در راستای توقف استفاده از مواد اولیه مضر برای تولید بطری نوشابه های شان را دارد. به ادعای انجمن صنایع تولید پلاستیک، اگرچه تولیدات اعضای این انجمن در برخی از موارد مضر است، اما این امر به معنای فعالیت غیراخلاقی و غیرمتعهدانه آنها نیست. هفته پیش برند کوکاکولا از اظهارنظر رسمی در حمایت از اظهارنظر انجمن خودداری کرد. مدیران پپسی نیز در مصاحبه ای رسمی هدف اصلی خود از حضور در انجمن صنایع تولید پلاستیک را یادگیری شیوه های تازه تولید پلاستیک عنوان کردند. به این ترتیب هدف اصلی پپسی یادگیری شیوه های مدرن برای تولید بطری با آسیب های کمتر به طبیعت بود. به گفته مسئولان برند پپسی: «ما هیچ مشارکت و احساس همراهی با سیاست های اخیر انجمن صنایع تولید پلاستیک نداریم.»
به بیان دیانا کوهن، مدیرعامل موسسه بشردوستانه ائتلاف ضدآلودگی پلاستیکی، کوکاکولا و پپسی با حضور در لابی های تولید پلاستیک اشتباه بسیار بدی را مرتکب شده اند. به این ترتیب جلوه اصیل آنها در نگاه مشتریان دستخوش تحول شده است. با این حال تلاش آنها برای خروج از ائتلاف های تولید پلاستیک ارزان موجب امیدواری است. این کار بیانگر ضرورت برندسازی و توسعه کسب و کار هماهنگ با طبیعت و محیط زیست است. به این ترتیب حتی بزرگترین برندهای دنیا نیز بدون حفاظت از محیط زیست دچار دردسر خواهند شد.
جنبش کوکاکولا و پپسی امیدواری های زیادی را میان حامیان محیط زیست ایجاد کرده است. به این ترتیب شاید در آینده ای نزدیک تعداد هرچه بیشتری از برندها در صنایع مختلف به صف حامیان محیط زیست بپیوندند. بدون تردید استفاده از تکنولوژی های تازه برای تولید محصول با ایجاد ضرر کمتر برای طبیعت نیازمند سرمایه گذاری هنگفت است. نکته مهم در این میان ارزشمندی این اقدام از سوی برندهاست. به این ترتیب مشتریان اعتماد بیشتری نسبت به برندهای فوق نشان خواهند داد.
مقابله با آلودگی پلاستیکی
کوکاکولا در سال 2017 نزدیک به 3.3 میلیون بطری پلاستیکی تولید کرد. براساس گزارش موسسه الن مک آرتور این رقم فقط مربوط به بازار آمریکاست. در مورد برند پپسی هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، چراکه آنها از بیان رقم دقیق تولید پلاستیک شان اجتناب کرده اند.
پپسی و کوکاکولا به طور مشابه در تلاش برای کاهش سطح تولید پلاستیک و استفاده از پلاستیک های بازیافتی هستند. همچنین جست وجو برای یافتن مواد اولیه جایگزین نظیر آلومینیوم، با سطح بازیافت راحت تر، در دستور کار هر دو برند قرار دارد.
برند پپسی اخیرا به صورت رسمی فروش آب معدنی آکوئافینا در بطری های آلومینیومی را تایید کرده است. این امر از طریق هماهنگی با رستوران های آمریکایی برای ایجاد چرخه بازیافت سریع بطری ها در سال آینده امکان پذیر شده است. اکنون پپسی در حال گفت وگو و اطلاع رسانی به فروشگاه های محلی برای توزیع آب معدنی های خود در بسته بندی تازه است.
به بیان رامون لاگوارتا، مدیرعامل پپسی، یکی از دغدغه های اصلی این شرکت دور ریز پلاستیک در فرآیند تولید است: «تمام تلاش ما در راستای کاهش این حجم از آلودگی است، بنابراین همکاری نزدیکی با سازمان های حفاظت از محیط زیست داریم.» مدیران این برند قول استفاده محض از پلاستیک های بازیافتی برای تولید بطری تا سال 2025 را داده اند. به این ترتیب تا آن زمان به تدریج میزان تولید پلاستیک تازه از سوی پپسی کاهش خواهد یافت.
برند کوکاکولا نیز سال گذشته کمپین «جهان بدون هدررفت» را برگزار کرد. این فعالیت به طور کامل در راستای تحقق اهداف زیست محیطی شرکت ساماندهی شده بود. تعهد اصلی کوکاکولا در این میان جمع آوری و بازیافت تمام بطری های فروخته شده اش تا سال 2030 است. همچنین در طول 11سال آینده میزان تولید پلاستیک کوکا کولا نصف خواهد شد. این امر نیازمند سرمایه گذاری کوکاکولا در زمینه بازیافت پلاستیک است.
اگرچه پیشرفت تکنولوژی استفاده از پلاستیک بازیافتی را ساده تر کرده است، اما هنوز دشواری های زیادی پیش روی برندها قرار دارد. در این میان نقش کمک های سازمان هایی نظیر موسسه جهانی حیات وحش انکارناپذیر است. به علاوه ائتلاف اغلب برندهای بزرگ در راستای سرمایه گذاری مشترک برای یافتن مواد اولیه جایگزین نیز جالب توجه است.
یکی از اقدامات جالب پپسی در زمینه حفاظت از محیط زیست، طراحی دستگاه های خودکار فروش نوشابه با قابلیت انتخاب جنس بطری از سوی مشتریان است. به این ترتیب مشتریان امکان انتخاب بطری های تولیدشده از پلاستیک بازیافتی و الیاف طبیعی را خواهند داشت. کوکا کولا نیز به شیوه ای مشابه اقدام به تولید دستگاه های هوشمند کرده است.
ترک انجمن صنایع تولید پلاستیک
بدون تردید عضویت کوکا کولا و پپسی در لابی تولیدکنندگان پلاستیک از نقطه نظر روابط عمومی دردسرهایی را ایجاد خواهد کرد. دلیل اصلی این امر فعالیت گسترده انجمن صنایع تولید پلاستیک است. به این ترتیب حتی در زمینه بازیافت پلاستیک نیز کوکا و پپسی از همکاری با این انجمن گریزی نخواهند داشت.
پاتی لانگ، مدیرعامل انجمن صنایع تولید پلاستیک، در اظهارنظری رسمی اقدام اعضای انجمن برای بازیافت هرچه بیشتر پلاستیک های تولیدی را تایید کرده است: «ما در تلاش برای کاهش هرچه بیشتر آسیب های زیست محیطی اعضا در زمینه تولید پلاستیک هستیم.»
بدون تردید فشار فعال های اجتماعی و حامیان محیط زیست در سال گذشته تاثیر انکارناپذیری بر روی تصمیم پپسی، کوکاکولا و برخی دیگر از برندها به منظور اخذ سیاست های سازگارتر با محیط زیست داشته است. در این میان حتی برخی از فعال های محیط زیست اقدام به نامه نگاری با شرکت های بزرگ نیز کرده اند.
با توجه به جهت گیری بسیاری از مشتریان صنایع مختلف در راستای حفاظت از محیط زیست انتظار می رود در ادامه سال جاری شمار هرچه بیشتری از شرکت ها به سوی رعایت مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست بروند. آینده اعضای انجمن صنایع تولید پلاستیک نیز در صورت عدم اقدام موثر برای کاهش آلودگی های پلاستیکی بیش از هر زمان دیگری در خطر خواهد بود.