فروش در بازارهای کنونی با حجم بالای رقابتی که جریان دارد، هرگز کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها و حتی فروشندگان حرفه ای نیز در این میان با مشکلات بسیار زیادی رو به رو هستند. درست به همین خاطر شما باید کارتان در این راستا را همیشه با بهترین توصیه ها و تکنیک های ممکن پیش ببرید، در غیر این صورت هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهینه سازی شرایط کاری تان نخواهید داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مشتریان دارد.
برخی از فروشندگان در طول سال های متمادی هرگز به فکر استفاده از شیوه های تازه نمی افتند. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما اگر اندکی با دقت بیشتر به ماجرا نگاه کنید، متوجه ناتوانی فروشندگان موردنظر برای جلب مشتریان در ادامه مسیر خواهید شد. این امر شانس آنها در بازار را کاهش داده و برندشان را نیز بدل به یکی از کسب و کارهای کم سود خواهد کرد.
براساس گزارش موسسه هاب اسپات، در طول پنج سال اخیر 61 درصد از فروشندگان حرفه ای در سراسر دنیا نسبت به سخت تر شدن شرایط کاری و فروش محصولات اظهارنظر کرده اند. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهینه سازی شرایط کاری تان باید همیشه نکات حرفه ای را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت سختی های این مسیر به طور مداوم بیشتر شده و در نهایت امکان فعالیت مناسب برای شما به طور کامل از بین می رود.
مطلب مرتبط: 5 اقدام مهم برای فروش آنلاین موفق در سال 2022
هدف اصلی در این مقاله آموزش برخی از شیوه های فروش حرفه ای برای کارآفرینان در عرصه های مختلف است. بدون تردید فروش برای تمام برندها مهم است. اگر فروشی در میان نباشد، سودی نیز به دست نمیآید. بنابراین اگر شما دوست ندارید خیلی زود فعالیت تان در بازار تمام شود، باید به طور مداوم حواس تان به تکنیک های فروش حرفه ای و بی دردسر باشد، در غیر این صورت شرایط تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دشوار شده و رقبا نیز به سرعت از شما سبقت خواهند گرفت.
یکی از شرایط رایج برای فروش محصولات مربوط به امکان تعامل رو در رو با مشتریان بالقوه است. این امر به ویژه پس از کاهش موج وحشتناک کرونا دوباره مورد توجه قرار گرفته است. امروزه بسیاری از افراد در عرصه های مختلف کسب و کار مایل به استفاده از شیوه های خرید حضوری هستند. بنابراین اگر شما به طور حضوری توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را نداشته باشید، خیلی سخت توانایی جلب نظر آنها را پیدا خواهید کرد. این امر می تواند فرصت های پیش روی شما را به شدت محدود نماید. گاهی اوقات شما حتی در برخورد اول با یک مشتری نیز باید توانایی جلب نظر آنها را دشته باشید. این نکات ویژگی های اصلی یک فروشنده خوب را بیان می کند. اگر شما هم مایل به یادگیری آخرین تکنیک های فروش در دنیای کسب و کار هستید، نکات مورد بحث در این مقاله برای شما روشنگر خواهد بود. در ادامه برخی از تازهترین تکنیک ها در این حوزه را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
امروزه بسیاری از افراد برای فروش محصولات شان از برنامه ای دقیق استفاده می کنند. این برنامه به فروشندگان امکان ارائه گزارش های دقیق در جلسات فروش یا حتی گفت و گوهای عادی را می دهد. اگر شما هم در اطراف تان افرادی را دارید که در یک چشم به هم زدن هر محصولی را به فروش می رسانند، احتمالا همکاران تان برنامه ای عالی برای فروش دارند. در ادامه هدف ما آموزش چنین برنامه هایی در کنار برخی از مهمترین تکنیک های تازه دنیای فروش است.
اشاره به گفت و گوهای قبلی
وقتی شما در عرصه B2B مشغول به فروش باشید، به احتمال زیاد پیش از نهایی شدن یک معامله بارها و بارها با مشتری تان دیدار خواهید داشت. این امر بخشی از وظایف فروشندگان در این حوزه محسوب می شود. درست به همین خاطر شما باید همیشه آن را در خاطر داشته باشید. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان در این میان نسبت به این وظیفه مهم توجه لازم را نشان نمی دهند. درست به همین خاطر وقتی نوبت به برگزاری جلسه نهایی برای فروش می شود، همه چیز روی هوا خواهد بود.
شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باید پیش از برگزاری جلسه نهایی برای فروش بارها و بارها با آنها صحبت نمایید. این امر به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را داده و اندکی نسبت به شرایط خرید آگاهی پیدا خواهید کرد. اینطوری در جلسات نهایی امکان اشاره به گفت و گوهای قبلی و استفاده از آن برای اقناع مشتری را خواهید یافت. امروزه مشتریان مایل به خرید از برندهای آشنا برای خودشان هستند. این امر حتی در حوزه B2B نیز به خوبی به چشم می خورد. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان و رقابت مناسب در بازار هستید، باید همیشه این نکته مهم را در خاطر داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نکنید.
در کنار نکات بالا، شما باید همیشه جلسات مختلف برای فروش محصولات را هدفمند برگزار کنید. اگر خریدار در طول جلسه احساس خستگی کند، به احتمال زیاد فرآیند فروش با شکست همراه خواهد شد. بنابراین از این نظر نیز همیشه حواس تان را جمع کنید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شدت کاهش پیدا می کند.
شروع مکالمه با یک سوال کاربردی
شما در جلسات مهم کاری یا حتی دیدارهای دوستانه با مشتریان باید همیشه سر صحبت را باز کنید. این امر برای بسیاری از افراد بسیار ساده به نظر می رسد، اما از سوی دیگر برخی از کارآفرینان به طور مداوم با آن مشکل دارند. این امر در صورتی که شما رسیدگی درستی به آن نکنید، به سرعت بدل به نقطه ضعف تان در عرصه کسب و کار خواهد شد. فرآیند فروش همیشه دشوار و سخت است. بنابراین شما نباید خودتان این فرآیند را سخت تر از هر زمان دیگری نمایید.
مطلب مرتبط: موفقیت در فروش با ارائه های حرفه ای
شروع فرآیند گفت و گو با مخاطب هدف یا همان خریدار اگر با یک سوال کلیدی صورت گیرد جذابیت بسیار بالایی خواهد داشت. دلیل این امر نیز امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با یک سوال ساده است. وقتی شما کارتان را با یک سوال شروع می کنید، نظر مشتریان به شما جلب خواهد شد. هرچه باشد طرف مقابل برای پاسخگویی به سوال شما باید جوابی پیدا کند. این امر میزان تعامل میان شما و مخاطب هدف را به شدت افزایش می دهد. پس به جای اینکه بحث تان را با نکات حاشیه ای و کسل کننده پیش ببرید، باید همیشه نکات کلیدی را در خاطر داشته باشید. اینطوری به سادگی هرچه تمام تر بحث تان پیش رفته و امکان جلب نظر مخاطب تان را پیدا می کنید.
بدون تردید فروش محصولات در بازارهایی که برای نزدیک به دو سال تحت شرایط کرونایی بوده اند، امر سختی خواهد بود. درست به همین خاطر شما به عنوان یک فروشنده باید همیشه حواس تان به این نکات و چالش ها باشد. در غیر این صورت شرایط تان در بازار کار دشوار خواهد شد. تلاش برای شروع فرآیند فروش به طور حرفه ای و در قالب سوالات کلیدی به شما فرصت آشنایی با مخاطب هدف و ایجاد فضایی دوستانه را می دهد. به این ترتیب مشتریان دیگر به شما به چشم یک فروشنده صرف نگاه نمی کنند، بلکه شما برای آنها تبدیل به مشاوری مطمئن خواهید شد. یکی از دلایل خرید مداوم مشتریان از برندهای بزرگ نیز همین نکته است. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را خواهید یافت.
گفت و گوها باید کوتاه باشد
فرقی ندارد شما به عنوان یک فروشنده در جلسه ای بی نهایت رسمی هستید یا اینکه در یک روز عادی به هنگام استفاده از آسانسور شرکت به یک مشتری احتمالی برخورده اید، در هر صورت باید آمادگی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و استفاده از مهارت های تان در این میان را داشته باشید، در غیر این صورت شاید مشتری موردنظر به سادگی از دست تان برود.
یکی از ایرادات مهم فروشندگان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تلاش برای صحبت بیش از اندازه است. اغلب اوقات خریدارها در همان چند ثانیه ابتدایی صحبت با شما تصمیم شان برای خرید را می گیرند. ادامه صحبت ها از سوی شما هرگز تاثیری بر روی بازیابی نظر منفی خریدارها ندارد. با این حال اگر بیش از اندازه صحبت کنید، شاید نظر مثبت خریدارها به زودی عوض شود. بنابراین شما باید در هر وضعیتی از تلاش برای صحبت بیش از اندازه پرهیز کنید. این امر می تواند شما را در شرایط بسیار دشواری قرار داده و وضعیت تان را نیز بی نهایت سخت سازد.
امروزه اغلب فروشندگان حرفه ای برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان از شیوه های کوتاه و مختصر استفاده می کنند. شما باید بیش از هر کار دیگری در این میان خودتان را به عنوان مشاور فروش برای آنها نمایش دهید. اگر مشتریان احساس کنند شما فقط به دنبال فروش صرف هستید، هرگز روی خوش به شما و برندتان نشان نمی دهند. این امر می تواند شرایط تان را بی نهایت دشوار ساخته و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز بدل به امری دشوار سازد.
الگوبرداری از فروشدگان حرفه ای در حوزه کسب و کار همیشه ایده خوبی به نظر می رسد. شما برای خلاصه سازی صحبت ها و پرهیز از ارائه نکات بیش از اندازه باید همیشه افراد حرفه ای در این بازار را مد نظر قرار دهید. اینطوری به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا می کنید. چنین برنامه هایی بیش از همه نوعی کلاس درس برای شما و سایر همکاران تان خواهد بود. بنابراین باید با دقت نظر بسیار زیادی الگوی فعالیت سایر کارآفرینان را زیر نظر داشته باشید.
برجسته سازی منافع خرید
هر مشتری از فرآیند خرید سودی را خواهد برد. در این میان شما باید منافع مشتریان از خرید را به طور مشخص برای آنها توضیح دهید. گاهی اوقات یک محصول بسیار خوب در بازار به دلیل بی توجهی فروشندگان نسبت به بیان مزایای آن روی دست برند موردنظر می ماند. در این صورت شما با خشم بسیار زیادی از سوی مدیران ارشد رو به رو خواهید شد. بنابراین حتی برای حفظ موقعیت شغلی تان هم که شده باید همیشه در جلسات فروش حرفه ای اول از همه منافع محصولات را بیان کنید. بدون شک مشتریان با سطح قیمت یا حتی دیگر محصولات مشابه در بازار آشنایی خوبی دارند. مزیت شما به عنوان یک فروشنده حرفه ای در توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در همان لحظات ابتدایی نهفته است. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان می دهد. پس بدون هیچ حاشیه یا تعارفی باید در همان ابتدای بحث پای مزایای محصول یا سرویس تان را به گفت و گو باز کنید.
اغلب اوقات وقتی یک فروشنده از مزایای محصولی حرف می زند، خریدار نیز به طور ناخودآگاه مایل به پرس و جو درباره ویژگی های مختلف آن خواهد شد. این امر می تواند به شما برای ساماندهی فرآیند فروش و تجربه ای بی نهایت لذت بخش در این میان کمک کند. از این نقطه به بعد شما در صورت بیان درست مزایای محصولات تان دیگر کار سختی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: چگونه در زمینه فروش موفق عمل کنیم؟
استفاده از داده های آماری درست
داده های آماری درباره محصولات شرکت و حتی وضعیت خود شرکت تاثیرگذاری زیادی بر روی مخاطب هدف دارد. امروزه بسیاری از افراد استفاده از آمارهای حرفه ای را فقط مخصوص تیم های بازاریابی می دانند. این امر نه تنها بهره ای از واقعیت ندارد، بلکه در صورت بی توجهی شما حتی امکان فروش را هم از بین می برد. تیم های فروش و فروشندگان حرفه ای همیشه باید برای اثبات ادعاهای شان از آمارهای دقیق سود ببرند. این امر در ساده ترین شکل شامل استفاده از آمارهای دقیق برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. مثلا میزان فروش قبلی محصولات را در نظر بگیرید. اگر مزایای محصول شما واقعی باشد، شما باید به سادگی امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان با استفاده از داده های مربوط به نرخ فروش قبلی را داشته باشید. این امر شما را به بهترین شکل ممکن در کانون توجه مشتریان قرار می دهد.
بسیاری از مردم در صورت مشاهده تمایل دیگران برای خرید یک محصول به طور فوری احساس نیاز به آن خواهند داشت. این امر می تواند وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. بنابراین باید همیشه برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف این نکته مهم را در خاطر داشته باشید. امروزه فرآیند بازاریابی و فروش به طور فزاینده ای به هم گره خورده است. درست به همین خاطر شما باید همیشه در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از تکنیک های بازاریابی نیز سود ببرید. طراحی کمپین هایی برای بیان نکات آماری مربوط به محصولات در این میان کمک شایانی به شما خواهند کرد. به همین خاطر باید همیشه این مسئله مهم را در خاطر داشته باشید، در غیر این صورت شاید فرصت های تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به سرعت کاهش پیدا کند. استفاده از تجربه موفق دیگر برندها در این میان کمک بسیار زیادی به شما برای ساماندهی شرایط تان خواهد کرد. این امر در برخی از موارد حتی فروشندگان را از شکست کامل نیز نجات می دهد. بنابراین شما باید هیمشه حواس تان به بخش های مختلف کارتان نیز باشد.
اهمیت داستان سرایی
در دنیای کسب و کار و زندگی واقعی همه عاشق داستان های جذاب هستند. این امر در میان بسیاری از افراد مشترک است. بنابراین اگر شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از داستان های جذاب کنید، شانس تان در بازار به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. این امر نکته بسیار مهمی در دنیای کسب و کار محسوب می شود.
بسیاری از فروشندگان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از شیوه های متنوعی سود نمی برد. همین امر آنها را بدل به افرادی کسل کننده می کند. یادتان باشد اگر مشتریان از گفت و گو با شما لذت نبرده و هیجان زده نشوند، خیلی راحت اقدام به خرید از برندی دیگر خواهند کرد. بنابراین شما باید همه تلاش تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای حرفه ای را نشان دهید، در غیر این صورت رقبا همیشه آماده جذب مشتریان شما هستند.
یک داستان خوب در عرصه فروش باید ساختار درستی داشته باشد. این داستان همراه با یک شروع مناسب و همچنین پایان بندی خوب خواهد بود. نکته مهم اینکه داستان ها باید خیلی کوتاه بیان شود. دلیل این امر نیز عدم علاقه کارآفرینان به داستان های طولانی است. چنین نکته ای به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: فروش موفق با قیمت گذاری عجیب و غریب
استفاده از محاوره دوستانه
شما به هنگام فروش نباید خیلی رسمی بحث را پیش ببرید. در این میان فرقی بین گفت و گوهای مربوط به جلسات رسمی و گپ های دوستانه نیست. در هر صورت تلاش شما باید از بین بردن فضای سنگین در محیط کار باشد. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و وضعیت تان را بهبود می بخشد. وقتی مشتریان با لحن دوستانه شما رو به رو شوند، به سادگی هرچه تمام تر تمایل شان برای خرید نیز بیشتر خواهد شد. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و نهایی کردن فروش خواهد داد.
امروزه بسیاری از فروشندگان به دلیل عدم استفاده از لحن درست در آخرین لحظه شانس فروش را از دست می دهند. درست به همین خاطر شما باید همیشه از یک لحن دوستانه سود ببرید، در غیر این صورت خیلی زود توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان از بین خواهد رفت. چنین توصیه ای در کنار سایر توصیه های مورد بحث در این مقاله به شما برای تاثیرگذاری درست بر روی مشتریان کمک خواهد کرد.