ری برندینگ (برندینگ مجدد یا بازآفرینی برند) یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد تحول در ساختار کسب و کار و بهبود فعالیت تجاری محسوب می شود. برخی از شرکت ها مانند اسمارتیز، غول حوزه خوراکی کودکان، در پی ری برندینگ خود تحولی اساسی در زمینه جذب مشتریان و افزایش سود داشته اند. نکته مهم درخصوص اقدام اغلب این برندها نقش پررنگ شبکه های اجتماعی است. در حقیقت امروزه بدون استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی امکان کسب و کار موفق وجود ندارد. حوزه برندسازی نیز همین شکل را دارد.
بدون شک ری برندینگ فرآیند جذابی به نظر می رسد، با این حال تلاش برای برندسازی بدون آگاهی از مفاهیم کاربردی و کسب مهارت های موردنیاز نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت. به همین خاطر اصل اساسی در زمینه بهبود فعالیت برندها آشنایی با مهارت های ری برندینگ در شبکه های اجتماعی است. امروزه حتی برندها بزرگ نیز هر چند سال یک بار اقدام به تجدید حیات و به روز رسانی ساختار برندشان می کنند. خوشبختانه شبکه های اجتماعی بخش قابل توجهی از کار برندها را ساده کرده است. با آگاهی درست از این فرآیند و استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی موفقیت ما در زمینه ری برندینگ تضمین خواهد شد. اجازه دهید به بررسی برخی از مهم ترین نکات در زمینه ری برندینگ در شبکه های اجتماعی بپردازیم.
برند یعنی جلوه های بصری
به نظر من یک برند در جلوه های بصری اش خلاصه می شود. اگر ما قصد تاثیرگذاری روی زندگی مشتریان را داریم، باید کارمان را از جلوه های بصری برندمان شروع کنیم. امروزه از هر فردی در مورد برندهای بزرگ سوال کنیم، نخست عنصری بصری در ذهن وی شکل خواهد گرفت. به همین دلیل طراحی لوگو یا ظاهر محصولات اهمیت بالایی دارد. در زمینه طراحی جلوه های بصری همیشه باید بهترین کیفیت را ارائه دهیم. برخی از برندها دارای کارمندان ماهر در این زمینه هستند. به این ترتیب فرآیند ساماندهی امور راحت تر خواهد بود. اگر در زمینه طراحی مهارت کافی را ندارید، باید به سراغ همکاری با آژانس های فعال در این حوزه بروید. این امر مزیت استفاده از طرح های باکیفیت را خواهد داشت. به هر حال مشتریان بیش از هر چیز به جلوه های بصری برندها توجه می کنند. در چنین شرایطی داشتن طرح های باکیفیت و جذاب برگ برنده ما خواهد بود.
مطلب مرتبط: 6 دلیل برای بازآفرینی برندمان در دنیای آنلاین
وقتی از شبکه های اجتماعی حرف می زنیم، بازاریابی نخستین هدف برندها محسوب می شود. من در این نکته با شما و بسیاری دیگر از کارشناس ها هم عقیده هستم، با این حال فرآیند بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید دقیق و کاربردی باشد. بسیاری از برندها بدون مطالعه و بررسی وضعیت بازار دست به ساماندهی کمپین های بازاریابی می زنند. در اغلب موارد چنین کمپین هایی با شکست مواجه می شود. به نظر من اصل مهم در زمینه مدیریت کمپین بازاریابی وفاداری به المان های دیداری برند و شعارهای اصلی آن است. فقط در این صورت امکان دریافت واکنش مثبت مشتریان وجود خواهد داشت.
یکی از تمرین های ساده برای برندها در زمینه ری برندینگ تلاش برای استفاده از رنگ های تازه و متفاوت است. این امر در بهترین حالت به هنگام مناسبت های مختلف روی می دهد. به این ترتیب مشتریان امکان مشاهده ظاهری متفاوت از برند مورد علاقه شان را خواهند داشت. نکته مهم درخصوص فعالیت بازاریابی برندها توجه به درج لوگوی برند در کنار تصاویر و ویدئوهاست. به این ترتیب همیشه اصالت محتوای ما تضمین خواهد شد. به علاوه، بسیاری از مشتریان با مشاهده محتوای بازاریابی امکان آگاهی از برند تولیدکننده را ندارند. با درج لوگو و نام برندمان در کنار محتوا این چالش به خوبی مدیریت خواهد شد.
اگر شما مهارت کافی برای کار با فوتوشاپ یا نرم افزارهای ساده تر مانند کانوا را دارید، یک گام از دیگران جلو خواهید بود. به این ترتیب فرآیند رسیدگی به امور ری برندینگ ساده تر خواهد شد.
سرمایه گذاری بر روی الگوی نوین عکاسی
به محض اینکه شما لوگوی برندتان را تغییر دهید، باید به سراغ انتخاب رنگ و فونت مناسب بروید. این امر به سادگی قابل پیگیری خواهد بود، با این حال چالش اصلی برندها انتخاب الگوی عکاسی برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی خواهد بود. در شبکه های اجتماعی مهم ترین نکته نحوه تولید محتوای ماست. به این ترتیب باید الگوی ویژه ای را برای تولید محتوای باکیفیت در پیش بگیریم.
متاسفانه اغلب برندها نسبت به اهمیت هماهنگی میان الگوی عکاسی و رنگ های برندشان آگاهی کافی را ندارند. به همین دلیل محتوای تولیدی آنها در شبکه های اجتماعی تاثیرگذاری مورد انتظار را به ارمغان نمی آورد. اگر تا به حال محصولات تان را در قالب تصاویر زیبا به اشتراک نگذاشته اید، اکنون نوبت ایجاد تغییر در استراتژی برندسازی تان است. برند اسمارتیز با بیش از 70 سال قدمت در زمینه تولید خوراکی-های مختلف چندین بار اقدام به ری برندینگ کرده است، با این حساب ما نیز باید در این زمینه فعالیت مناسبی از خود نشان دهیم. انتخاب یک الگوی مناسب عکاسی کار چندان دشواری نیست. نکته مهم در این میان توجه به طیف رنگ های موجود در لوگوی برندمان است. به این ترتیب باید از همان طیف ها در فرآیند ثبت تصاویر استفاده کرد. این امر نام و لوگو برندمان را در ذهن مخاطب تداعی می کند. امروزه بسیاری از برندها بدون اشاره به نام برندشان توجه مخاطب را جلب می کنند. به عنوان مثال برند دوریتوز در آخرین گام از ری برندینگ خود اقدام به حذف نام و لوگوی خود از آگهی های تبلیغاتی کرد. به این ترتیب آنها با استفاده از شیوه هوشمند تولید محتوا و ارائه سرنخ های واضح به مشتریان نام خود را در ذهن آنها تداعی می سازند.
مطلب مرتبط: 4 مرحله اساسی برای ری برندینگ
بی شک پیروی از الگوی فوق فقط برای برندهای بسیار بزرگ و شناخته شده امکان پذیر است، با این حساب به عنوان یک کسب و کار کوچک بیشتر به ایجاد هماهنگی میان فعالیت برندتان با تولید محتوای هدفمند توجه کنید. به این ترتیب برند شما امکان جلب نظر مشتریان و بهبود وضعیت خود را خواهد داشت. یکی از مزیت-های اصلی ری برندینگ ایجاد بستر مناسب برای تبلور دوباره خلاقیت در حوزه بازاریابی و به طور کلی کسب و کار است. البته ری برندینگ در بازه های زمانی کوتاه به هیچ وجه اقدام مناسبی نخواهد بود، بنابراین در بازه های زمانی مناسب (معمولا 10 سال) اقدام به این کار کنید.
محوریت ویدئو در شبکه های اجتماعی
ری برندینگ در شبکه های اجتماعی به لطف وجود ابزارها و امکانات گسترده کار چندان دشواری نیست. به عنوان مثال استفاده از ابزار استوری اینستاگرام برای توسعه هرچه سریع تر جلوه تازه برندمان اقدام منطقی به نظر می رسد.
به نظر من علاوه بر استفاده از جلوه بصری تازه برندمان باید هر از چند گاهی به الگوی سابق نیز بازگردیم. به این ترتیب امکان بهره مندی از دستاوردهای قدیمی مان وجود خواهد داشت. مزیت این بازگشت به عقب امکان تاثیرگذاری عاطفی بر روی مخاطب است. همه مشتریان خاطره های گوناگونی از برندهای مورد علاقه خود دارند. این امر به برندهای مورد نظر فرصت مناسبی در راستای جلب نظر آنها می دهد. برند اسمارتیز در این راستا عملکرد مطلوبی دارد. آنها با بازپخش دوباره برخی از آگهی های قدیمی شان موفق به جلب نظر طیف وسیعی از مشتریان سابق خود شدند. نکته مهم درخصوص بازپخش آگهی های تبلیغاتی محوریت شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب توجه به اینستاگرام، توییتر، فیس بوک و یوتیوب باید در دستور کار ما قرار گیرد.
یکی از مهم ترین فرمت های محتوایی مورد علاقه کاربران در شبکه های اجتماعی ویدئو است. به گزارش موسسه Animato در طول یک دهه گذشته 93درصد از بازاریاب ها دنیا با استفاده از فرمت ویدئو موفق به جذب دست کم یک مشتری تازه شده اند. نقش محتوای ویدئویی در فرآیند ری برندینگ ها انکارناپذیر است. امروزه کانال اصلی ارتباط میان برندها و مشتریان شبکه های اجتماعی است. در شبکه های اجتماعی نیز هیچ چیز به اندازه ویدئو مورد توجه کاربران نیست. به همین دلیل باید سرمایه گذاری ویژه ای بر روی محتوای ویدئویی انجام دهیم. در اینجا نیز مهارت در استفاده از نرم افزارهای ویرایش ویدئو اهمیت بالایی دارد. خوشبختانه اغلب آژانس های بازاریابی اینگونه خدمات را در ازای مبلغی اندک انجام می دهند. به این ترتیب دست ما در زمینه تولید محتوای ویدئویی کاملا باز خواهد بود.
مطلب مرتبط: 5 نشانه برای آغاز فرآیند ریبرندینگ
جمع بندی
ری برندینگ حکم فرصتی تازه برای یک شروع نو را دارد. برندها در زمینه انتخاب این فرصت تازه باید کاملا هوشمندانه عمل کنند. بدون تردید امکان ری برندینگ به طور مداوم وجود ندارد. میان هر اقدام ما برای ری برندینگ باید دست کم 10 سال فاصله باشد. به همین خاطر برنامه ریزی دقیق و آینده نگری در این زمینه اهمیت خاصی دارد.
هدف هر شرکت از فرآیند ری برندینگش در شبکه های اجتماعی دنبال می شود، با این حساب ارزیابی نتیجه فعالیت های برندمان در شبکه های اجتماعی مهم خواهد بود. این امر امکان بررسی دقیق وضعیت برندمان را خواهد داد. متاسفانه بسیاری از شرکت ها با بی توجهی به این نکته در عمل توان ارزیابی و تحلیل نتیجه فرآیند ری برندینگ شان را از دست می دهند. از نظر من برنامه ریزی دقیق برای ری برندینگ و سپس ارزیابی نتایج حاصل از فعالیت مان مهم ترین تاثیر بر روی آینده برندمان را دارد. با توجه به این نکته امکان ایجاد پویایی و تحرک بیشتر در برندمان فراهم خواهد شد.