بسیاری از مدیران پس از مدتی فعالیت به فکر ایجاد شعبه ها می افتند، با این حال چگونه می توان از زمان درست برای انجام این اقدام اطمینان حاصل کرد؟ این امر درست سوالی بوده است که برای خود من نیز به وجود آمد. به همین خاطر در ادامه قصد بیان تجربیات خود در این زمینه را دارم.
1-تا چه حد در زمینه فروش موفق ظاهر شده اید؟
اشتباه بزرگ بسیاری از مدیران این است که تصور می کنند برای رهایی از مشکلات فعلی خود در زمینه فروش، ضروری است تا شعبه ای را برای خود تاسیس کنند، با این حال شعبه دوم تنها زمانی توجیه اقتصادی خواهد داشت که شما در حال حاضر در زمینه فروش کاملا موفق ظاهر شده اید و برای افزایش ظرفیت خود، نیاز به این اقدام وجود دارد. همچنین شعبه دوم مخصوص برندهایی محسوب می شود که خواهان حضوری طولانی مدت در عرصه کاری خود هستند. به همین خاطر اگر چشم اندازی برای خود تعیین نکرده اید، اقدام شما چندان نتیجه بخش نخواهد بود.
2-آیا فضا برای فعالیت بیشتر مهیا است؟
ممکن است اوضاع بازار کاملا خراب باشد. تحت این شرایط چه نتیجه ای را قرار است از تاسیس شعبه داشته باشید؟ درواقع شما باید افق های روشنی را مشاهده کنید در غیر این صورت تنها هزینه ای را متحمل شده اید. فراموش نکنید که در بسیاری از موارد حتی یک سال به تاخیر انداختن اقدام، منجر به کسب نتایج به مراتب بهتر خواهد شد. به همین خاطر ضروری است تا نسبت به درست بودن زمان و فراهم بودن شرایط بازار، اطمینان حاصل کنید. در نهایت فراموش نکنید که بهتر است تا در ابتدا چند شعبه را در شهر و کشور خود ایجاد کنید و پس از آن به فکر حضور در بازارهای خارجی باشید.
مطلب مرتبط: 25 سؤال متداول پیرامون شروع کسب و کار
3-آیا مکانی مناسب وجود دارد؟
شما باید چندین مکان مختلف را مورد بررسی قرار داده و شرایط را بسنجید. برای مثال ممکن است تصورات شما در رابطه با تعداد مشتری های احتمالی، بسیار متفاوت با واقعیت موجود باشد. به همین خاطر یکسری تحقیقات جامع، کاملا ضروری است. درواقع تا زمانی که به ایده آل ترین مکان دست پیدا نکرده اید، نباید شعبه جدید را ایجاد کنید.
4-آیا زمان و امکانات مدیریت آن را دارید؟
در این رابطه لازم است تا با خودتان صداقت کافی را داشته باشید. فراموش نکنید که شما باید مسئولیت مدیریت شعبه و یا شعبه ها را در دست بگیرید. به همین خاطر آیا از زمان کافی برای آن برخوردار هستید و شرکت توانایی حمایت های لازم را دارد؟ بدون شک تا زمانی که نسبت به این مسائل اطمینان ندارید، بهتر است تا اقدامی صورت نگیرد.
5-آیا برنامه ای برای رقابت با برندهای موجود را دارید؟
با حضور در یک منطقه جدید، شما با رقبایی مواجه خواهید شد که از سال های قبل در این منطقه حضور داشته و پایگاه مناسبی را دارند. تحت این شرایط شما چه برنامه ای برای رقابت با آنها دارید؟ در این رابطه حتی ممکن است مجبور باشید که تا مدتی محصولات خود را با قیمتی به مراتب کمتر به فروش برسانید. به همین خاطر ضروری است تا به آن فکر کرده و حداقل سه مزیت رقابتی داشته باشید.
در نهایت پاسخ دادن به این سوالات می تواند کمک کند که ریسک اقدام جدید، به کمترین میزان ممکن برسد.