افزایش قیمت محصولات پدیده تازه ای در بازار کسب و کار نیست. تقریبا هر سال قیمت محصولات افزایش پیدا می کند و این امر دردسرهای زیادی برای کسب و کارها و همچنین مشتریان به همراه دارد. بی تردید هیچ مشتری از افزایش قیمت محصولات دل خوشی ندارد. درست به همین خاطر شاید یک برند با افزایش قیمت محصولاتش در واقع بخشی از مشتریان خود را از دست بدهد. با این حساب تصمیم گیری درباره افزایش قیمت امر بسیار سختی خواهد بود.
مهمترین مسئله درباره افزایش قیمت محصولات مربوط به مدیریت آن است. بسیاری از کسب و کارها در عمل چاره ای جز افزایش قیمت محصولات شان ندارند. بنابراین باید به دنبال مدیریت مشتریان و اطلاع رسانی درست برای پیشگیری از ریزش مشتریان یا اعتراض های گسترده آنها باشند. اگر شما این نکته را مدنظر قرار دهید، عملکرد بسیار بهتری در زمینه مدیریت کسب و کارتان خواهید داشت.
بدون تردید صحبت کردن درباره مدیریت مشتریان در کنار افزایش قیمت محصولات بسیار ساده تر از اجرای آن است. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از توصیه ها برای اقناع مشتریان و همچنین نحوه مدیریت کسب و کار در فرآیند افزایش قیمت است. با این کار شما بخش قابل ملاحظه ای از تاثیرات منفی وضعیت تان بر روی مخاطب هدف را از دست خواهید داد. در ادامه برخی از مهمترین توصیه ها در این رابطه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
چرا کسب و کارها قیمت محصولات شان را افزایش می دهند؟
اگرچه افزایش قیمت محصولات در بازار امری بدیهی به نظر می رسد، اما بد نیست نگاهی به دلایل این امر داشته باشیم. به راستی چرا برخی از محصولات به طور مداوم با افزایش قیمت مواجه می شود؟ ما در این بخش برخی از دلایل اصلی برای بروز این اتفاق در کسب و کارهای مختلف را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: قیمت گذاری مناسب در شروع کسب و کار
نیاز برندها برای مواجهه با هزینه های فزاینده
افزایش قیمت محصولات در بازار نتیجه افزایش هزینه تولید برای برندهاست. بسیاری از برندها با افزایش هزینه دستمزد و تهیه مواد اولیه چاره ای به جز افزایش قیمت نهایی محصول ندارند. البته در این میان برخی از برندها با افزایش جزئی هزینه ها کنار می آیند، اما در بلندمدت افزایش مداوم هزینه های تولید چاره ای به غیر از افزایش قیمت نهایی محصول باقی نمی گذارد.
بدون تردید هر کس که تجربه حضور در عرصه مدیریت کسب و کار را داشته باشد، خیلی خوب از ضرورت افزایش قیمت محصولات در برخی از بازه های زمانی آگاهی دارد. مشکل اساسی در این میان افزایش بی رویه قیمت محصولات است. درست در این مواقع مشتریان صبر و شکیبایی شان را از دست می دهند. اگر در این میان یکی از رقبای شما هم قیمت ها را افزایش ندهد، حسابی وضعیت شما به هم خواهد ریخت.
امروزه هر کسب و کاری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از ابزارهای حرفه ای در زمینه بازاریابی و مدیریت مشتریان دارد. این امر به نوبه خودش هزینه های اضافی بر روی شانه های هر برند قرار می دهد. از آنجایی که هزینه استفاده از ابزارهای مختلف به طور مداوم افزایش پیدا می کند، شما برای تداوم استفاده از چنین ابزارهایی باید اندکی سطح قیمت محصولات تان را افزایش دهید. نتیجه این امر مواجهه مشتریان با محصولات گران تر از سوی برندتان خواهد بود.
افزایش کیفیت محصولات و توسعه برند
کسب و کارها در طول زمان توسعه پیدا کرده و متحول می شوند. برخی از برندها در شروع کارشان با محصولات ارزان و به صرفه وارد بازار می شوند، اما وقتی اوضاع شان در بازار بهتر شد، رو به تولید محصولات باکیفیت و گران تر می آورند. بنابراین یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت محصولات در بازار مربوط به چنین برندهایی است. نکته مهم در این میان توجه به تغییر کیفیت محصولات برخی از برندها در کنار افزایش قیمت شان است.
گاهی اوقات حجم سفارشات دریافتی یک برند به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. این امر در صورت عدم آمادگی برندها برای مدیریت این حجم از سفارش ها به طور قابل ملاحظه ای وضعیت شان را ناگوار خواهد کرد. یکی از راهکارهای اصلی در این میان تلاش برای استفاده از تکنیک افزایش قیمت محصولات برای کاهش تعداد سفارشات است. بدون تردید سر و کار داشتن با سفارشات کمتر بسیار بهتر از دریافت هزاران سفارش و ناتوانی برای تهیه شان است. اگر شما این تکنیک را مدنظر قرار ندهید، پای اعتبار برندتان در میان است و شاید به طور کلی در نگاه مشتریان بدل به یک برند کلیشه ای و بدقول شوید.
برخی از کارآفرینان فکر می کنند افزایش قیمت محصولات همراه با کیفیت شان ایده مناسبی نیست. اگر همه برندها قرار بود اینطور فکر کنند، هیچ گاه شرکت خودروسازی مثل لامبورگینی نباید محصولات اسپرت و بسیار باکیفیتی تولید می کرد. با این حساب اگر شما می خواهید تبدیل به لامبورگینی عرصه کسب و کارتان شوید، باید افزایش قیمت محصولات را در دستور کار قرار دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای توسعه کسب و کار نخواهید داشت.
تلاش برای فروش محصولات در خرده فروشی های آنلاین
فروش محصولات در خرده فروشی هایی مثل آمازون خیلی ساده نیست. بسیاری از مشتریان در طول سال های اخیر به خرید از خرده فروشی های مختلف عادت کرده اند. با این حساب کسب و کار شما هم برای اینکه خواسته مشتریان را محترم تلقی کند، چاره ای به جز حضور در خرده فروشی های آنلاین ندارد. این امر هزینه نهایی محصولات را افزایش می دهد. دلیل آن هم برداشتن سهمی از فروش از سوی خرده فروشی هاست. بنابراین کسب و کارها برای عرضه محصولات شان در این فضا نیاز به افزایش نسبی قیمت محصولات شان خواهند داشت.
بسیاری از برندها به دلیل ضرورت ارائه سهمی از فروش به خرده فروشی های آنلاین به طور کامل دور این گزینه را خط می کشند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای چنین برندهایی به همراه دارد. یکی از ساده ترین مشکلات در این میان ناتوانی برای فروش درست محصولات به مشتریان است. با این حساب دامنه وسیعی از مشتریان شاید حتی نسبت به حضور برند موردنظر در بازار اطلاع پیدا نکنند. با این حساب وضعیت شما به طور قابل ملاحظه ای پیچیده خواهد شد. تصمیم ضروری در این میان افزایش نسبی قیمت محصولات برای تاثیرگذاری برای حضور در خرده فروشی های آنلاین است.
مطلب مرتبط: استراتژی هایی کارآمد در تعیین قیمت محصولات
چگونه بدون دردسر قیمت محصولات تان را افزایش دهید؟
افزایش قیمت محصولات همیشه یک گزینه اجتناب ناپذیر نیست. با این حال وقتی شما تصمیم به افزایش قیمت گرفتید، باید آن را به طور استراتژیک پیش ببرید، در غیر این صورت شاید حجم اعتراض مشتریان شما را به طور کامل از اقدام تان ناامید سازد. بسیاری از برندها در طول زمان تصمیم به افزایش قیمت می گیرند، اما به دلیل واکنش های مشتریان پس از مدت زمانی کوتاه از اقدام شان پشیمان می شوند. هدف اصلی در این بخش مرور برخی از توصیه ها برای افزایش بی دردسر قیمت محصولات در بازار است. این امر مانع از ایجاد فاصله یا مشکل اساسی میان شما و مشتریان تان خواهد شد.
هماهنگی با اعضای شرکت
اولین گام برای افزایش قیمت محصولات هماهنگی کامل با اعضای شرکت است. همه افراد در کسب و کار شما باید نسبت به افزایش قیمت محصولات اطلاع دقیقی داشته باشند، در غیر این صورت ناهماهنگی ها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. وقتی مشتریان با قیمت بالاتر محصولات مواجه می شوند، کارمندان و به طور کلی اعضای شرکت باید آمادگی تشریح دلایل آن را داشته باشند. همچنین مدیریت مشتریان در این شرایط نیز اهمیت زیادی دارد.
تصمیم گیری برای افزایش قیمت به طور معمول از سوی مدیران ارشد یک برند صورت می گیرد. اگر شما در این میان به توصیه های کارمندان تان هم توجه نشان دهید، وضعیت بسیار بهتری از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. پس همیشه نظرات کارمندان تان را به دلیل تعامل نزدیک شان با مشتریان مدنظر قرار دهید. این امر شما را در مسیر افزایش قیمت محصولات تان کمک خواهد کرد.
گاهی اوقات مشتریان در پی افزایش قیمت محصولات اقدام به طرح پرسش هایی از تیم روابط عمومی یا امور مشتریان می کنند. این امر باید به خوبی از سوی شما مدیریت شود، در غیر این صورت شاید توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور کامل از بین برود. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر با هماهنگی کامل اقدام به افزایش قیمت محصولات شان کرده اند و در عمل مشکل خاصی هم برای آنها ایجاد نشده است. بنابراین شما هم باید همین مسیر را پیش روی خودتان قرار دهید.
تعامل مستقیم با مشتریان
اگر شما با مشتریان تان درباره دلایل افزایش قیمت و توضیح شرایط به طور مستقیم صحبت نکنید، وضعیت تان به طور قابل ملاحظه ای بدتر خواهد شد. با این حساب باید نسبت به تعامل مستقیم با مشتریان توجه ویژه ای نشان دهید. اغلب اوقات مشتریان دلایل افزایش قیمت محصولات را به خوبی درک می کنند، اما آنچه اذیت شان می کند، بی توجهی برندها به آنهاست. شما باید ارزش مشتریان تان را در عمل نشان دهید. یکی از نکات مهم در این بین هم توجه به خواسته های مشتریان است. این امر نکته بسیار مهمی برای بهبود وضعیت برند محسوب می شود. ساده ترین راهکار حل و فصل چنین مشکلی هم گفت وگوی مستقیم و تعامل بی واسطه با مشتریان در صورت نیاز به افزایش قیمت است.
متاسفانه برخی از برندها پس از افزایش قیمت محصولات شان دیگر هیچ تعاملی با مشتریان شان ندارند. این امر به طور قابل ملاحظه ای وضعیت آنها را دشوار خواهد کرد. شما باید همیشه مشتریان تان را در کانون توجه قرار دهید. بنابراین اگر در پی افزایش قیمت محصولات تان هستید، پس از آن هم باید تعامل تان با مشتریان را حفظ کنید. در این میان برخی از ناراحتی های مشتریان امر طبیعی خواهد بود. با این حال شما باید توانایی مدیریت تان را در چنین شرایط سخت و دشواری نشان دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
هرچه تعامل مستقیم شما با مشتریان در فرآیند افزایش قیمت محصولات بیشتر باشد، شما در نهایت تاثیرگذاری بهتری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. این امر شما را بدل به یکی از برندهای محبوب در میان مشتریان خواهد کرد. پس همیشه رابطه تان با مشتریان را به خوبی حفظ کنید، حتی اگر نیاز به افزایش سطح قیمت ها دارید.
تعامل چندباره با مشتریان
اینکه شما یک بار پس از افزایش قیمت محصولات با مشتریان تعامل داشته باشید، به هیچ وجه ایده مناسبی نیست. شاید تعامل مستقیم با مشتریان ایده خوبی باشد، اما شما نباید به یک مرتبه اکتفا کنید. امروزه کانال های ارتباطی بسیار زیادی در دسترس برندها قرار دارد. بنابراین اگر در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید چندین بار با آنها تعامل داشته باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان تان نخواهید داشت.
بسیاری از مشتریان در بازار تعامل یک بار برای همیشه برندها با خودشان در پی افزایش قیمت ها را نامناسب ارزیابی می کنند. بنابراین شما باید به طور مداوم در کنار مشتریان تان باشید و دلایل افزایش قیمت را به طور قابل ملاحظه ای برای آنها شرح دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را پیدا نکنید و به راحتی آنها را از دست بدهید.
اخطارهای قبلی را فراموش نکنید
وقتی شما در تلاش برای افزایش قیمت محصولات تان هستید، باید از مدتی قبل مشتریان را در جریان بگذارید. این امر به نوعی فشار ناگهانی افزایش محصولات را تقسیم بندی می کند. اگر شما چنین نکته مهمی را مدنظر قرار دهید، به سادگی هرچه تمام تر شرایط تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را خواهید داشت. بنابراین باید همیشه با توجه به چنین نکته مهمی در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان باشید.
وقتی یک برند اخطارهای قبلی درباره افزایش قیمت محصولاتش به مشتریان می دهد، نوعی آمادگی در مشتریان برای مواجهه با قیمت های تازه ایجاد می شود. با این حساب شما باید به خوبی این نکته و تکنیک کاربردی را مدنظر قرار دهید.
شخصی سازی پیام افزایش قیمت
یکی از نمونه های موفق در زمینه افزایش سطح قیمت محصولات مربوط به اسپاتیفای است. این سرویس پخش آنلاین موسیقی در نسخه پرمیوم اش به کاربرانش پیشنهادهای شخصی سازی شده زیادی ارائه می کند. یکی از این پیشنهادهای کاربردی مربوط به افزایش سطح قیمت محصولات است. این برند در صورت نیاز به افزایش سطح قیمت ها به طور قابل ملاحظه ای این امر را با توجه به نحوه استفاده کاربرانش از سرویس پرمیوم شخصی سازی می کند. به عنوان مثال، زمانی که سطح قیمت این سرویس از 14.99 دلار به 15.99 دلار در ماه رسید، مدیران این اپ به کاربران عضو پرمیوم اجازه استفاده یک ماهه از این سرویس با همان سطح قیمت قبلی را دادند.
مطلب مرتبط: پیش از تغییر قیمت محصولات این سوال ها را بپرسید
شاید اقدام اسپاتیفای در مورد کاربران پرمیوم اش و نحوه افزایش قیمت خیلی ساده و ابتدایی باشد، اما همین امر برای مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. شما با هر اقدامی باید ارزش و احترامی که برای مشتریان قائل هستید را نشان دهید. در این میان شخصی سازی پیام افزایش قیمت نیز یکی از گزینه های جذاب خواهد بود. این پیام به طور معمول در قالب ایمیل برای کاربران ارسال می شود، بنابراین شما باید ارسال ایمیل های دقیق و شخصی سازی شده برای مشتریان تان را مدنظر قرار دهید.
ارائه اطلاعات دقیق به طور خلاصه
اگر کسب و کار شما بدون هیچ دلیل خاصی سطح قیمت محصولاتش را افزایش دهد، تاثیرش بر روی مشتریان به شدت غیرقابل کنترل خواهد بود. این امر بسیاری از برندها را در شرایط دشواری قرار می دهد. اغلب اوقات در چنین شرایطی برندها با ریزش شدید مشتریان رو به رو می شوند. راهکار مدنظر ما در این بخش برای جلوگیری از چنین شرایط سخت و غیرقابل کنترلی، ارائه اطلاعات دقیق به مشتریان است. البته این امر باید به طور کاملا خلاصه صورت گیرد. به هر حال کمتر کسی حوصله مطالعه یک متن طولانی درباره دلایل افزایش قیمت محصولات را دارد.
وظیفه شما در این بخش مشخص ساختن دقیق شرایط افزایش قیمت است. اینطوری مشتریان نسبت به شرایط پیش رو آمادگی لازم را خواهند داشت. نکات مهم در این باره اشاره به درصد افزایش قیمت، زمان اجرا و همچنین بارگذاری پیام موردنظر به طور رسمی در سایت برند و همچنین ارسالش در قالب ایمیل برای مشتریان است. این اقدامات به سادگی هرچه تمام تر امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به همراه خواهد داشت.
قیمت ها را بیشتر از یک بار در سال افزایش ندهید
آخرین توصیه ما در این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما نیاز به افزایش قیمت محصولات تان دارید، باید فقط یک بار در سال آن را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت مشتریان تان را از دست خواهید داد. مشاهده افزایش مداوم قیمت ها برای هیچ مشتری ای ساده نیست. بنابراین اگر شما به طور مداوم این کار را انجام دهید، تاثیر بسیار منفی بر روی مشتریان تان خواهید گذاشت. بنابراین فقط یک بار در طول سال امکان افزایش قیمت را خواهید داشت.
امروزه افزایش قیمت محصولات بدل به اتفاقی اجتناب ناپذیر برای برندها شده است. بنابراین شما چاره ای به جز افزایش قیمت محصولات تان در بلندمدت ندارید. اگر در این میان از توصیه های مورد بحث در این مقاله استفاده نمایید، فرآیند موردنظر برای مشتریان کمتر تعجب آور و غیرمنتظره خواهد بود.