یکی از سخت ترین و اساسی ترین تصمیمات در شروع کسب و کار جدید قیمت گذاری روی محصولات و خدمات آن است. قیمت گذاری دقیق، کلیدی برای جلب توجه مشتریان در بازار رقابتی کسب و کار است. بسیاری از شرکت های جدید با اطلاعات محدود در مورد روش های قیمت گذاری رقابتی اداره می شوند، همچنین برای پیش بینی این مسئله که مشتریان برای کالا یا خدمات خاصی مایل به پرداخت چه هزینه ای هستند، تجربه ای ندارند. با کمک کارشناسان، صاحب کسب و کار جدید می تواند در ابتدای کار خود ارتباطی موفق با مشتریان داشته باشد.
در این مقاله چند تکنیک مثبت برای تعیین قیمت گذاری روی محصولات یا خدمات تان را معرفی خواهیم کرد که به مشخص شدن قیمت محصولات کمک قابل توجهی می کند.
1- دردسترس بودن را همیشه در نظر داشته باشید
خطوط هوایی و هتل ها معروف به تغییر دادن مداوم و همیشگی قیمت خدمات خود هستند. در دسترس بودن این خدمات بخش بزرگی از تعیین قیمت در این صنایع است. مقامات مسئول با تغییر مداوم قیمت گذاری شکاف های موجود را بدون به خطر انداختن منافع و سود پر می کنند.
کسب وکار در تمام صنایع می تواند از قیمت گذاری مبتنی بر دسترس بودن استفاده کند، به خصوص در صنعت هواپیمایی که در آن قیمت بلیت ها زمانی که مشتریان انتظار کاهش آن را دارند رو به افزایش می رود. یکی از مزایای عمده در قیمت گذاری در صنعت هواپیمایی، آگاهی مصرف کنندگان است. با گذشت زمان، مسافران آموخته اند رزرو پرواز ها در زودترین زمان ممکن برای شان بهترین معامله است و این موضوع به خطوط هوایی اجازه می دهد که صندلی ها را به سرعت پر کنند و پس از آن به فروش باقی مانده صندلی ها به مسافران در آخرین لحظات بپردازند. مشتریان همچنین می دانند با سفر در روزهای وسط هفته یا در طول ماه هایی که مسافرت ها کمتر می شود، می توانند معامله بهتری داشته باشند.
در روشی مشابه، کسب و کار می تواند به مشتریان پیشنهاد معامله مقرون به صرفه را بدهد. برای مثال، خطوط هوایی با کم کردن قیمت ها در طول ایام کم فروش سال می توانند مشتریانی را که خواستار خرید ارزان تر هستند به سمت معامله در فروشگاه یا به صورت آنلاین بکشانند.
2- تحقیق در بازار
تحقیق در بازار و دریافت اطلاعات کافی برای تعیین قیمت گذاری ضروری است. ابزار مقایسه قیمت ها، راه بسیار خوبی است برای دنبال کردن قیمت محصولات و خدمات رقیبان برای اقلامی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، اما اگر شما محصول جدیدی را به بازار عرضه کنید تحقیق تنها ایده کلی در مورد نحوه قیمت اقلام مشابه را می دهد.
برای کسب و کار سرویس گرا سایت ها اغلب لیست نرخ فروش را در گزینه های مختلف ارائه می دهند. خدمات بهینه سازی موتور جست وجو (جستوجوگرها)، اغلب براساس آنچه مشتریان قادر به پرداخت آن هستند قیمت گذاری شده اند اما افراد حرفه ای می توانند با گرفتن ایده کلی از طریق تحقیق در مورد نرخ کنونی بازار برای آن خدمات قیمت تعیین کنند.
تحقیقات در مورد بازار می تواند راه بسیار خوبی برای آنچه در بازار دوام خواهد آورد پیدا کند و از طریق بررسی مشتریان و نظر سنجی آنلاین می توانید پاسخ به این سوال که مشتریان حاضر به پرداخت چه مقدار هزینه برای محصول یا خدمات خاصی هستند تا آن محصول و خدمات را به دست آورند دریابید. این موضوع به شما بازخوردی از برنامه قیمت گذاری، قبل از شروع سرمایه گذاری جدید را می دهد.
3- از هزینه ها چشم پوشی نکنید
یکی از اشتباهاتی که بسیاری از صاحبان کسب و کار جدید انجام می دهند، محاسبه اشتباه قیمت هاست. صاحبان کسب و کار ممکن است هزینه کالای تولیدی را بدون در نظر داشتن حمل و نقل، ذخیره سازی، حمل و نقل مواد، بیمه تعهد و بازاریابی و فروش حساب کنند. باید بدانید که هزینه های اینچنینی نباید فراموش شود زیرا به شدت می تواند سود حاصل از کسب و کار جدید را کاهش دهد.
برای گرفتن بهترین نتایج، کارآفرینان باید به دقت بودجه را قبل از شروع کار در نظر داشته باشند و در صورت امکان به منظور اطمینان، از یک متخصص در زمینه هزینه های تولید و بازار فروش محصولات کمک بگیرند. اغلب یک حسابدار حرفه ای به چیزهایی اشاره می کند که از نظر یک کارآفرین در نظر گرفته نشده و کسری بودجه بسیار مهم است زیرا در این صورت نیاز به افزایش قیمت محصولات دارید.
برای هر کسب و کار جدیدی، دست و پنجه نرم کردن با تنظیم قیمت گذاری برای نخستین بار مشکل به نظر می رسد و مستلزم تحقیقات در بازار و کمک کارشناسان است. با محدود کردن اقدامات رقیبان و برسی آنچه بازار را اداره می کند، کسب و کار می تواند خود را برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان آماده کند.