سالانه فیلم و سریال های بی نهایت زیادی در سراسر دنیا ساخته می شود. از هالیوود گرفته تا سینمای مستقل کشورهای گوناگون و حتی بالیوود با آمار حیرت انگیز تولیدات سینمایی، همه و همه در بازار به دنبال مخاطب هستند. خب اگر خبری از رضایت مخاطب نباشد، چیزی به غیر از یک شکست تمام عیار در گیشه عاید دست اندرکاران پروژه نخواهد شد.
از آنجایی که رقابت در بازار کسب و کار همیشه نقش مهمی در برنامه ریزی کارآفرینان داشته، اوضاع دنیای سینما هم بر همین اساس جریان دارد. این یعنی شما بدون بازاریابی اصولی برای اثرتان هیچ شانسی برای رقابت با کمپانی های بزرگ فیلمسازی در سراسر دنیا نخواهید داشت. از این گذشته حتی شاید در سالن های محلی نیز پول زیادی در گیشه به دست نیاورید. این ماجرا درباره سریال ها هم مصداق دارد. خب وقتی سریال شما طرفدار زیادی نداشته باشد، کانال ها سراغ پروژه های دیگر رفته و سریال تان را نیمه کاره رها خواهند کرد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر حوزه ای در این دنیا نیاز به بازاریابی دقیق دارد. شاید فکر کنید آثار هنری خودشان باید نظر مخاطب را جلب کنند. خب در این صورت باید کمی با شما مخالفت کنیم؛ چراکه این روزها کلی اثر هنری در دنیا وجود دارد و مخاطب برای انتخاب از میان آنها نیاز به راهنمایی دارد. خب چه راهنمایی بهتر از یک کمپین بازاریابی درست و حسابی؟
شما در این مقاله با اصول بازاریابی برای آثار سینمایی آشنا خواهید شد. نگران نباشید، در این میان خبری از ایده های گران قیمت نیست. در عوض خیلی راحت سراغ گزینه های کم خرج و صدالبته اثرگذار رفته ایم. اگر شما هم دوست دارید اوضاع تان در این میان کمی هم که شده تغییر کند، بد نیست با ما همراه شوید.
اولین سوالی که در این بخش باید جواب روشنی برای آن داشته باشیم، دلیل استقبال از بازاریابی در صنعت سینماست. خب بسیاری از مردم انتظار دارند آثار هنری بدون تبلیغات یا سر و صدا جای خود را در میان مخاطب باز کند. این یعنی شما نمی توانید فقط روی بازاریابی حساب باز کرده و انتظار داشته باشید صدای اهالی هنر در نیاید. البته در این میان یک نکته دیگر هم هست، وقتی شما بازاریابی را از ماجرا کنار بگذارید، یک مزیت رقابتی مهم را ترک کرده اید. آن وقت دیگر اثرتان هیچ جوره دیده نمی شود. درست به همین خاطر بد نیست در این بخش با ما همراه باشید تا برخی از مزایای بازاریابی در صنعت سینما را به اتفاق مرور کنیم.
مطلب مرتبط: بازاریاب ها و نبرد پخش آنلاین فیلم و سریال
دیده شدن بهتر در میان مخاطب
بازاریابی به کسب و کارها کمک می کند تا بهتر در میان مشتریان دیده شوند. اگر بخواهیم این نکته را در زمینه فیلم و سریال معنا کنیم، باید گفت بازاریابی به اثر شما برای باز کردن جای خود در میان مخاطب کمک می کند. خب مخاطب شما که همینطور خود به خود از تولید یک فیلم تازه خبردار نمی شود. در عوض این شما هستید که اخبار موردنظر را باید به اطلاع شان برسانید.
بازاریابی به شما کمک می کند تا بدون دردسر در دنیای هنر دیده شوید. این مسئله فقط مربوط به تماشاگران نیست. گاهی اوقات حتی تعامل با منتقدان یا تهیه کننده های بزرگ نیز از طریق همین الگوهای بازاریابی پا می گیرد. اگر بخواهیم یک مثال در این باره بزنیم، بد نیست به تجربه کارگردان هایی مثل استیون اسپیلبرگ یا ریدلی اسکات توجه کنید. این دو کارگردان در تجربه هنری خود حتی سابقه طراحی ویدئوهای تبلیغاتی را نیز داشته اند. به علاوه، همیشه بر روی روند طراحی و تولید تیزرهای تبلیغاتی آثار خود نیز نظارت مستقیم دارند؛ چراکه به خوبی از اهمیت و تاثیرگذاری بالای بازاریابی خبر دارند. این دقیقا همان مسئله ای است که شما هم باید نسبت به آن توجه نشان دهید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
کاهش هزینه های جانبی
اگر قرار باشد شما یک اثر ناشناخته را روانه سالن های سینما کنید، با کلی دردسر رو به رو می شوید. این در حالی است که یک ایده بهتر در این میان بازاریابی مقدماتی برای فیلم تان است. اینطوری استودیوهای مختلف یا حتی سالن های سینما برای نمایش اثر شما اشتیاق بیشتری پیدا خواهند کرد. این مسئله ای است که به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک خواهد کرد.
یادتان باشد، شما نمی توانید هزینه های جانبی را به مثابه یک عامل طبیعی در نظر بگیرید. این نکته به ویژه برای فیلم اولی هایی که به زور یک تهیه کننده پیدا کرده اند، اهمیت دارد. اگر نتوانید در همان تلاش اول گیشه ها را تسخیر کنید، کارتان در ادامه حسابی سخت خواهد شد؛ چراکه کمتر کسی در دنیا به فکر شماست یا حتی همینطور بی مقدمه و بدون دلیل از اثرتان حمایت خواهد کرد. به همین خاطر باید از همان ابتدا به فکر کاهش هزینه ها برای دوام در صنعت سینما باشید.
فروش بهتر در گیشه
فیلم هایی که کمپین های بازاریابی بزرگی دارند، معمولا فروش بالاتری نیز کسب می کنند. اگر یادتان باشد، در ابتدا گفتیم مخاطب همینطور روی هوا یک فیلم را برای تماشا انتخاب نمی کند. این یعنی شما باید بازاریابی خوبی برای معرفی اثرتان به دیگران داشته باشید. وقتی این ماموریت از سوی شما به خوبی دنبال شود، نتیجه اش خلق شهرت مناسب برای فیلم یا سریال تان خواهد بود. نتیجه نهایی این امر توانایی شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف است؛ به همین راحتی!
مطلب مرتبط: یادگیری ایده های بازاریابی از دل فیلم و سریال
فروش بیشتر در گیشه آرزوی هر کارگردان و تهیه کننده ای است. با این حال شما نمی توانید کارتان در این حوزه را به سادگی جلو ببرید. به زبان ساده، شما نیاز به راهنمایی و تکنیک های اصولی برای موفقیت در این حوزه دارید. درست به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین تکنیک های بازاریابی در صنعت سینما را به شما یاد دهیم. این موضوع بخش بعدی مقاله مان است که در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.
همه ما در زندگی دست کم یک بار به سینما رفته یا پای سریال های مختلف نشسته ایم. اگر دقت کرده باشید، همیشه قبل از اینکه تماشای یک فیلم را شروع کنیم، نظر دوستان مان را جویا می شویم. زمانی که هنوز اینترنت خیلی پا نگرفته بود، بحث های بی پایانی درباره اینکه اول چه فیلم هایی را باید دید، میان دوستان صمیمی برقرار بود. حالا این بحث ها در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی جریان دارد. خب یک بازاریاب خوب در این میان با استفاده از فرصت های در دسترس به خوبی بر روی مخاطبش اثر گذاشته و موج طرفداران سینما را به سمت اثرش هدایت خواهد کرد.
شما در این بخش با برخی از تکنیک های ساده، اما اثرگذاری برای بازاریابی آشنا می شوید. ما در ادامه همراه تان هستیم تا این تکنیک ها را فوت آب شده و آماده طراحی کمپین برای اثر هنری تان شوید.
طراحی تریلر و ویدئو کوتاه
اولین کاری که یک بازاریاب برای پروموت فیلم باید انجام دهد، طراحی چند تریلر است. معمولا در سالن های سینما قبل از اینکه فیلم اصلی پخش شود، یک تبلیغ بقیه فیلم ها به خورد مخاطب داده می شود. ما در روزنامه فرصت امروز این استراتژی را دیگر از مد افتاده می دانیم. به همین خاطر شما باید سراغ نمایش تریلرتان در فضاهای خلاقانه بروید. مثلا برخی از استودیوهای فیلمسازی که بودجه کلانی دارند، در بین دو نیمه بازی های ورزشی تریلر اثرشان را نمایش می دهند. این امر به مخاطب برای آشنایی با سایر سرگرمی های مناسب که از جنس هنر هم باشد، کمک می کند.
یادتان باشد، شما باید موقعیت شناس خوبی باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته باشید. اگر شما بهترین محتوای بازاریابی دنیا را هم داشته باشید، بدون ارائه آن به مخاطب درست هیچ شانسی برای اثرگذاری نخواهید داشت. پس حتی با طراحی بهترین محتوا هم نباید خیال تان را کاملا راحت کنید؛ چراکه همیشه امکان بروز مشکلاتی برای کسب و کارها وجود دارد.
توصیه کلیدی ما در این بخش تلاش برای طراحی بیش از یک تریلر برای اثرتان است. اینطوری شما فرصت شخصی سازی تجربه مخاطب تان را خواهید داشت. هرچه باشد، امروزه با سلیقه های بی نهایت متنوعی از سوی مخاطب رو به رو هستیم. همین امر فرآیند تعامل با مخاطب هدف را بی نهایت سخت می کند. به همین دلیل اگر نتوانید تعامل خوبی با مخاطب داشته باشید، کارتان حسابی سخت می شود.
بی شک بازاریابی که وارد دنیای هنر می شود، باید شناخت نسبی از مخاطب هدف نیز داشته باشد. این امر به شما کمک می کند تا در چشم اندازی بلندمدت راحت تر با مخاطب تعامل داشته باشید. اگر به عنوان یک بازاریاب هنوز شناخت خوبی نسبت به مخاطب ندارید، بد نیست از همین امروز روند کارتان را تغییر دهید. اشتباه نکنید منظور ما ترک موقعیت کاری نیست. در عوض می توانید از توصیه کارشناس های هنری یا دست اندرکاران تولید فیلم بهره ببرید. خب دیگر دوران قهرمان بازی های یک نفره تمام شده است. پس اگر زود نجنبید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: سرمایه گذاری در صنعت سینما
مصاحبه با عوامل فیلم
یکی از ایده های جذاب برای بازاریابی انجام مصاحبه های مختلف با دست اندرکاران فیلم است. مثلا بازیگران معمولا شهرت بیشتری در میان تماشاگران دارند. به همین خاطر بد نیست با آنها تعامل نزدیکی داشته و در فرآیند تولید محتوای بازاریابی سراغ شان بروید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی راحت تر محتوای درجه یک در اختیار مخاطب قرار دهید.
یادتان باشد، اگر شهرت برخی از عوامل فیلم بی نهایت زیاد است، باید روی آنها حساب ویژه ای باز کنید. این امر به بهتر دیده شدن کمپین تان کمک ویژه ای می کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید. فقط چند نکته کلیدی هست که حین کار باید به خوبی رعایت کنید.
سعی کنید در فرآیند مصاحبه ها طوری که داستان کامل فیلم لو نرود، بخش های هیجان انگیز را از زبان بازیگران روایت کنید. این امر به شما کمک می کند تا هیجان و شور زیادی در میان مخاطب ایجاد کنید. از سوی دیگر، همیشه می توانید مخاطب تان را تحت تاثیر قرار داده و به خوبی بر روی او اثر بگذارید.
نکته دیگری که در این میان باید رعایت کنید، توجه به اغراق هایی است که گاهی اوقات صورت می گیرد. خب اگر شما تصویر بی نهایت ایده آلی از اثرتان برای مخاطب بسازید، وقتی واقعیت فیلم با این تصویر هماهنگی نداشته باشد، اعتبارتان زیر سوال خواهد رفت. پس بهتر است کارتان را به عنوان بازاریاب در سطحی منطقی قرار دهید. این امر به شما کمک می کند تا بدون دردسر مخاطب را پای فیلم تان کشانده و او را میخکوب کنید. در نهایت نیز خبری از نارضایتی مخاطب بابت دروغ گویی احتمالی شما نخواهد بود.
طراحی پوسترهای تعاملی
زمانی نه چندان دور دنیای طراحی پوستر برای فیلم ها بی نهایت داغ بود. در این میان هر هنرمندی که توانایی ترکیب المان های گرافیکی به شکل بهتری را داشت، بدل به گزینه محبوب کارگردان ها می شد. از آن زمان تا حالا دنیای دیجیتال همه معادلات زندگی را یکی پس از دیگری عوض کرده است. درست به همین خاطر شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان دیگر نمی توانید روی یک پوستر خشک و خالی حساب باز کنید.
ایده ما در این بخش استفاده از پوسترهای تعاملی است. یک نمونه ساده از چنین پوسترهایی با اضافه کردن کدهای QR به دست می آید. اینطوری شما می توانید بدون هیچ مشکلی بر روی مخاطب تان اثر گذاشته و تعاملش را برانگیزید. یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از بازاریاب ها به دنبال موقعیت شغلی مناسب هستند، بنابراین اگر شما نتوانید انتظارات تهیه کنندگان درباره آثار سینمایی شان را برآورده کنید، خیلی راحت دورتان را خط می کشند. آن وقت دیگر هیچ گاه فرصت بازاریابی در دنیای سینما را نخواهید داشت.
پوسترهایی که در شبکه های اجتماعی حالت سرگرمی به خود می گیرند، معمولا سر و صدای زیادی به پا خواهند کرد. این امر به شما کمک می کند تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و فرآیند تعامل با آنها را نیز ساده تر از هر زمان دیگری دنبال کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و نگران هیچ چیز هم نباشید. فقط در این میان باید به دو نکته توجه کنید. اول از همه تلاش برای برانگیختن حس تعامل مخاطب و دوم تبدیل پوستر فیلم تان به نوعی سرگرمی جذاب برای آنها.
یک ایده خوب در این میان ارائه تخفیف یا حتی بلیت رایگان به آن دسته از افرادی است که تعامل مناسب با پوستر فیلم تان دارند. اینطوری انگیزه دیگران برای تعامل را نیز دوچندان خواهید کرد. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
توجه به نشست های مطبوعاتی
مطبوعات نقش مهمی در اطلاع رسانی به مردم در سراسر دنیا ایفا می کنند. امروزه کلی رسانه تخصصی برای دنیای هنر و به ویژه سینما به چشم می خورد. این یعنی شما باید کارتان را طوری مدیریت کنید که همیشه رابطه خوبی با رسانه ها داشته باشید. یک نشست خبری پرشور به شما برای نمایش فیلم تان در سالن های بیشتر کمک خواهد کرد.
خیلی وقت ها بازاریاب ها اصلا میانه خوبی با اهالی مطبوعات ندارند؛ چراکه فعالیت شان را با یکدیگر تعریف کرده و احساس رقابت می کنند. راستش را بخواهید، ما در روزنامه فرصت امروز این نوع برداشت ها را اصلا درک نمی کنیم. در عوض شما باید خودتان را برای اثرگذاری بر روی مخاطب با همکاری دیگران آماده کنید.
نوع محتوایی که یک خبرنگار و بازاریاب تولید می کنند، از زمین تا آسمان با هم فرق دارد. پس اصلا دلیلی ندارد شما نگران رقابت در این حوزه باشید. در عوض به این فکر کنید که چطور فیلم تان پتانسیل جلب افکار عمومی را پیدا خواهد کرد. این امر انگیزه قوی برای همکاری با هر کسی در دنیای مطبوعات به شما خواهد داد.
ارتباط حرفه ای با رسانه های تخصصی در عرصه سینما به مرور زمان شما را بدل به سوژه ای جذاب برای آنها خواهد کرد. خب هرچه باشد، آنها هم باید خوراک خبری به دست بیاورند. در این میان تعامل با بازاریاب یا کارگردانی که از قدیم رابطه خوبی با آنها دارند، گزینه جذاب و صدالبته ساده ای خواهد بود. اینطوری شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن بر روی مخاطب تان اثر گذاشته و نگران هیچ چیز هم نباشید.
مطلب مرتبط: تولید محتوای موفق با رعایت 7 اصل فیلم های ترسناک
نمایش پشت صحنه سینمایی!
پشت صحنه ها همیشه برای مخاطب جذابیت خاصی دارد. شما را نمی دانم، ولی من که پشت صحنه فیلم های کمدی را از خود آنها بیشتر دوست دارم. با این حساب بد نیست شما هم به فکر نمایش پشت صحنه اثر هنری تان باشید. قبول دارم این کار در ابتدا کمی سخت به نظر می رسد، اما همین که فرآیند را شروع کنید، به مرور همه چیز برای تان ساده و ساده تر می شود بنابراین بد نیست از همان ابتدا سراغ تعامل با مخاطب بروید. اینطوری سرنوشت بهتری در بازار پیدا خواهید کرد.
پشت صحنه ها باید طوری طراحی شود که اصل فیلم را لو ندهد. خب برگه برنده شما یک داستان جذاب است که هنوز کامل لو نرفته. اگر قرار باشد که همه از آغاز و پایان بندی داستان خبردار شوند، دیگر کسی حوصله تماشای آن اثر را نخواهد داشت. به همین خاطر بد نیست شما کمی هم که شده رازداری را تمرین کنید.
اجازه دهید از یک مثال جذاب در این میان استفاده کنیم. معمولا فیلم های اکشن پشت صحنه های جالبی دارند. به همین خاطر تیزر این پشت صحنه ها در یوتیوب یا حتی سایت های مختلف در دسترس قرار می گیرد. اینطوری مخاطب با مشاهده تیزرها انگیزه بیشتری برای تماشای اثر پیدا خواهد کرد.
یادتان باشد، تیزر شما نباید خیلی طولانی باشد؛ چراکه امروزه کمتر کسی حوصله ویدئوهای طولانی را دارد. پس سعی کنید در خلاصه ترین شکل ممکن ویدئوی تان را به دست مخاطب رسانده و کارتان را به پایان ببرید. اینطوری شانس تان برای تعامل با مخاطب بی نهایت ساده تر خواهد شد.
فراموش نکنید، در دنیای کسب و کار بسیاری از فیلم ها با پشت صحنه های جالب شان به یاد آورده می شوند. پس شما هم سعی کنید از همین تکنیک برای اثرگذاری بر روی مخاطب سود ببرید. اینطوری با هزینه ای بی نهایت اندک در بازار دیده می شوید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید چنین الگویی خیلی بهتر از سرمایه گذاری بر روی کمپین های پرهزینه باشد، مگر نه؟
سخن پایانی
بازاریابی در دنیای کسب و کار برای بسیاری از برندها نوعی چالش محسوب می شود. این در حالی است که برخی تهیه کنندگان دنیای سینما فکر می کنند حساب شان از بقیه جداست. اگر دقت کرده باشید، در طول دهه های اخیر خیلی از کمپین های موفق بازاریابی مربوط به فیلم های سینمایی بوده است. درست به همین خاطر ما در این مقاله سراغ این موضوع داغ رفتیم. شما الان با برخی از تکنیک های کلیدی در طراحی کمپین بازاریابی برای آثار سینمایی آشنا شده اید. شاید فکر کنید این دیگر آخر ماجراست و از این به بعد آماده ماجراجویی بی چون و چرا در بازار هستید. خب در این صورت باید پای تان را روی ترمز فشار دهید؛ چراکه با این سرعت حتما سرتان به سنگی می خورد. در عوض بد نیست کارتان را آهسته و پیوسته شروع کنید. یادتان باشد، همیشه در دنیای بازاریابی نکات تازه ای برای یادگیری وجود دارد. پس اصلا به خودتان مغرور نشوید. هر وقت هم نیاز به راهنمایی یا کمک داشتید، ما در روزنامه فرصت امروز کنارتان هستیم.
منابع: