حضور در مراسم های مهم برای برندها اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب برندها از مدت ها پیش از شروع همایش های اختصاصی در حوزه کسب و کار اقدام به رزرو غرفه می کنند. همه ما تجربه حضور در غرقه برندهای مختلف در مراسم های مهم را داشته ایم. بدون تردید تمام برندهای حاضر در یک همایش موفق به جلب نظر مخاطب هدف نمی شوند. همیشه تعدادی از برندها در زمینه بازاریابی مناسب با شکست مواجه خواهند شد. این امر ناشی از رویکرد مدیران و تیم بازاریابی آنها نسبت به مراسم موردنظر است. تمام برندهای موفق در زمینه بازاریابی در مراسم های مهم پیش از اجرای طرح شان اقدام به ارزیابی اش می کنند. این امر کمک فراوانی به یافتن نقاط ضعف و تلاش برای بهبود آنها خواهد کرد. در سوی دیگر برندهای معمولی هیچگاه تا روز پیش از شروع همایش به دنبال برنامه ای ویژه برای کسب و کارشان نیستند. به این ترتیب همیشه پس از شروع همایش با مشاهده عملکرد و برنامهریزی برندهای بزرگ غافلگیر می شوند.
چرا آمادگی اولیه پیش از شروع همایش ها دارای اهمیت است؟ براساس گزارش موسسه Trade Shows Network اغلب بازدیدکنندگان از مراسم های کاری همراه با فهرستی از غرفه های مورد علاقه شان قدم به همایش می گذارند. این امر به معنای برنامهریزی قبلی آنها برای سر زدن به برخی از غرفه هاست. اگر ما در این میان برنامه مناسبی برای بازاریابی پیش از شروع مراسم نداشته باشیم، شانس چندانی برای جلب نظر مخاطب هدف به غرفه مان نخواهیم داشت. اغلب برندهای حاضر در مراسم های بزرگ مشکل عدم آشنایی با مخاطب هدف با خود را دارند. راهکار این مشکل در بازاریابی پیش از شروع مراسم نهفته است.
برنامهریزی برای حضور موفق در همایش ها و مراسم های کاری اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه برخی از افراد به طور اختصاصی در زمینه ارائه مشاوره برای فعالیت بهتر برندها در مراسم های کاری فعالیت دارند، با این حساب حوزه موردنظر باید به طور ویژه ای مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت احتمال بروز خطا در زمینه دستیابی برندمان به اهداف موردنظرش افزایش خواهد یافت. در ادامه این مقاله هفت تکنیک مناسب برای آمادگی قبلی به منظور حضور موفق در مراسم های کاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1. تعریف دقیق اهداف
پیش از شروع فرآیند بازاریابی اولیه برای برندمان در مراسم موردنظر باید نسبت به تعریف دقیق اهداف مان اقدام کنیم. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها بدون هدفی مشخص در مراسم های مختلف کاری حضور پیدا می کنند. به این ترتیب چنین برندهایی فقط در حال پرداخت هزینه غرفه شان بدون هیچگونه دستاورد عملی هستند.
مطلب مرتبط: راه های جذب مشتری در نمایشگاه های کاری
تعیین اهداف برندمان در مراسم پیش روی در زمینه بازاریابی ابتدایی تاثیر انکارناپذیری دارد. برخی از برندها در زمینه تعیین اهداف بر روی موارد بسیار زیادی تمرکز دارند. به این ترتیب در عمل امکان رسیدگی به تمام آنها را از دست می دهند. نکته مهم در این میان تلاش برای تعیین اهداف مناسب و مطابق با توانایی برندمان است بنابراین از تعیین اهداف بیش از حد یا تلاش برای پوشش اهدافی خارج از توانایی برندتان پرهیز کنید.
اگر برند ما هدف اصلی اش افزایش فروش در مراسم موردنظر باشد، باید استراتژی متفاوتی در مقایسه با تلاش برندهای دیگر برای ارتباط عمیق با مخاطب هدف یا توسعه روابط با دیگر برندها داشته باشد. اغلب مدیران برندها نسبت به این تفاوت مهم توجه کافی ندارند. به این ترتیب در عمل با مشکلات بسیار زیادی در زمینه پیشبرد اهداف مختلف شان مواجه می شوند. تعیین اولیه اهداف نظم خاصی به فرآیند بازاریابی ما خواهد داد. به این ترتیب ما شانس بیشتری برای کسب سود یا دستیابی به سایر اهداف مان خواهیم داشت.
بدون تردید وضعیت هر برند نسبت به رقبا متفاوت است. این امر ضرورت برنامهریزی بر اساس نیاز هر شرکت را برجسته می سازد. برخی از برندها بدون توجه به تفاوت شان با دیگر رقبا اقدام به فعالیت در دنیای بازاریابی می کنند. نتیجه این امر مشاهده برندهای بسیار مشابه در طول زمان است. اگر ما در تلاش برای ایجاد تمایز میان کسب و کار برندمان با دیگر رقبا هستیم، باید برنامه مشخصی برای شخصیسازی فرآیندهای مختلف داشته باشیم. در غیر این صورت مخاطب هدف هرگز به برند ما توجه کافی نخواهد کرد.
موفقیت در غرفهداری به هنگام برگزاری مراسم های بزرگ نسبت تنگاتنگی با پایبندی به اهداف اولیه دارد. بسیاری از برندها پس از تعیین برخی از اهداف به سراغ اهداف مختلف می روند. به این ترتیب در عمل توانایی شان برای تحقق یک هدف مشخص کاهش می یابد. اگر ما اهداف دیگری در ذهن داریم، باید در همان جلسه پیش از شروع همایش نسبت به ارائه و بحث پیرامونش اقدام کنیم. در غیر این صورت هدف موردنظر باید به طور کلی فراموش شود.
همانطور که پیش از نیز بحث کردیم، تعیین اهداف نقش مهمی در نظمبخشی به فرآیند بازاریابی برندها دارد. اگر برند ما توانایی جلب نظر مخاطب هدف را ندارد. به احتمال زیاد پایبندی کافی به اهدافش نداشته است. این مشکل از طریق بررسی دوباره اهداف و تلاش برای رفع انحراف های صورت گرفته با سادگی حل و فصل خواهد شد.
2. یافتن مزیت برندتان
اغلب برندها پیش از شروع مراسم های مهم اقدام به بازاریابی در شبکه های اجتماعی و سرویس های ایمیل می کنند. این امر تاثیر مثبتی بر روی ذهنیت مخاطب هدف نسبت به برند ما دارد. همانطور که اشاره شد، اغلب بازدیدکنندگان از قبل فهرستی از غرفه های مورد علاقه شان برای بازدید را تهیه می کنند. به این ترتیب ما باید فعالیت مناسبی در زمینه معرفی برندمان به مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی و سرویس های ایمیلی داشته باشیم.
وقتی تمام برندها در تلاش برای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی و فعالیت در سرویس های ایمیل هستند، احتمال کاهش علاقه و توجه مخاطب هدف به کمپینی خاص افزایش می یابد. برندهای موفق در این میان بر روی مزیت های شان تمرکز می کنند. وقتی ما عامل متمایزکننده ای از رقبا داشته باشیم، احتمال کسب موفقیت مان در جلب نظر مخاطب هدف بیشتر می شود.
استفاده از خلاقیت برای جلب نظر مخاطب هدف پیش از برگزاری مراسم ها اهمیت زیادی دارد. هر برند دارای ارزش ها و اصول منحصر به فردی است. استفاده از آنها در فرآیند بازاریابی شانس مان برای جلب نظر مخاطب هدف را به شدت افزایش می دهد. همچنین ما باید نمایی از فرآیند آمادهسازی غرفه مان را نیز با مخاطب هدف به اشتراک بگذاریم. این امر موجب آشنایی مخاطب هدف با فضای غرفه مان و یافتن ساده تر آن به هنگام برگزاری مراسم می شود.
یکی از اشتباهات برندها در زمینه بازاریابی پیش از شروع مراسم ها استفاده از المان های بیش از حد شلوغ است. برگزاری یک مراسم در حوزه کسب و کار به معنای ضرورت ارسال ایمیل های متعدد از سوی ما و ایجاد مزاحمت برای مخاطب هدف نیست بنابراین باید بازنگری اساسی در فرآیند بازاریابی برندمان پیش از شروع مراسم ها داشته باشیم. اغلب کاربران در روزهای منتهی به مراسم های مهم کسب و کار نسبت به دریافت حجم بالای ایمیل های تبلیغاتی شاکی هستند. این امر جلوه برند ما را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد بنابراین ما باید اقدام منطقی برای توسعه آگاهی از برندمان پیش از شروع مراسم های مهم داشته باشیم. در غیر این صورت مخاطب هدف بیشتر از برندمان متنفر خواهد شد.
3. بررسی عملکرد رقبا
حضور در مراسم هایی با غرفه های متعدد به معنای ضرورت آمادگی برای رقابت هرچه بیشتر است. اغلب برندها در مراسم های مهم فقط به نحوه فعالیت خودشان توجه دارند. این امر در نهایت موجب غفلت از رقبا و کاهش شانس مان برای موفقیت هرچه بیشتر در مراسم موردنظر می شود. ارزیابی وضعیت برندهای رقیب همیشه مزیت های بسیار زیادی برای برندها دارد. این امر موجب آگاهی ما از برخی ترندهای بازاریابی تازه و همچنین مقایسه طرح های مان با آنها به منظور یافتن نقاط ضعف می شود. نتیجه نهایی این فرآیند افزایش شانس ما برای بازاریابی تاثیرگذار خواهد بود.
مسئولان مجری همایش ها همیشه فهرستی از برندهای حاضر در مراسم را دارند. اگر ما در تلاش برای ارزیابی وضعیت رقبا هستیم، باید نقشه جایگاه برندهای مختلف در راهرو همایش را تهیه کنیم. سپس با مشاهده غرفه های نزدیک برندمان باید ابتدا با بررسی عملکرد آنها کارمان را شروع کنیم. این امر امکان بهبود وضعیت غرفه مان در مقایسه با رقبا را فراهم می سازد. ما همیشه باید غرفه ای جذاب تر از برندهای اطراف مان داشته باشیم. به این ترتیب توجه مخاطب به طور ناخودآگاه به ما جلب می شود.
ارزیابی وضعیت عملکرد رقبا برای حضور موفق در همایش ها همیشه با سادگی صورت نمی گیرد. گاهی اوقات ما باید از ارتباط های مان با مدیران دیگر شرکت ها استفاده کنیم. همچنین در سایر موارد ما نیازمند ایجاد رابطه های تازه با برندها خواهیم بود. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به محدودیت زمانی پیش رو است. فرآیند ارزیابی عملکرد رقبا باید در دو مرحله و به صورت کاملا سریع صورت گیرد. مرحله نخست پیش از شروع مراسم برای ارزیابی وضعیت آنها صورت می گیرد. مرحله بعدی نیز با توجه به زمان شروع همایش به منظور آگاهی از تغییرات برنامه ها و جلوه کلی رقبا در همایش خواهد بود. به این ترتیب ما هر لحظه امکان اصلاح و بهبود وضعیت برندمان را خواهیم داشت.
تلاش برای بهره گیری از وضعیت بازاریابی همسایه های غرفه مان در مراسم نیازمند ایجاد رابطه ای خوب با آنهاست. به این ترتیب باید تمام تلاش مان برای جلب نظر آنها را داشته باشیم. گاهی اوقات برخی از برندها نسبت به ارزیابی مستقیم وضعیت شان از سوی ما واکنش منفی نشان می دهند. تنها راهکار مناسب در این شرایط تلاش برای ایجاد رابطه ای دوستانه به منظور کاهش حجم واکنش های منفی آنهاست. در غیر این صورت ما هیچ شانسی برای کسب موفقیت در حوزه بازاریابی نخواهیم داشت.
مطلب مرتبط: انتخاب بهترین غرفه نمایشگاهی در ۶ گام
4. فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی همیشه در حوزه بازاریابی دارای اهمیت هستند. این امر امروزه با افزایش تعداد کاربران پلتفرم های اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود. اغلب برندها پس از شروع مراسم دیگر توجهی به بازاریابی در شبکه های اجتماعی ندارند. نکته مهم ادامه فرآیند بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب ما فرصت کافی برای جلب نظر افراد خارج از مراسم را نیز خواهیم داشت. سالانه بسیاری از افراد به دلایل مختلف فرصت حضور در مراسم های مخصوص کسب و کار را ندارند. این امر به معنای بیتوجهی برندها به چنین افرادی نخواهد بود بنابراین ما باید برنامه ای دقیق برای جلب نظر این دسته از افراد داشته باشیم. یک ایده مناسب در این میان تلاش برای جلب نظر چنین افرادی از طریق نمایش پشت صحنه فعالیت برندمان در مراسم یا پوشش زنده بخش های مهم است. به این ترتیب برند ما به نوعی وارد حوزه خبرنگاری و پوشش مراسم نیز خواهد شد.
ما تقریبا هشت هفته پیش از شروع مراسم باید نسبت به ایجاد هشتگ ویژه برای برندمان اقدام کنیم. این امر موجب بهبود وضعیت ما در زمینه جلب نظر مخاطب هدف خواهد شد. ایراد اصلی کمپین بسیاری از برندها بیتوجهی به عادی ساختن ارتباط برندشان با مخاطب هدف است. به این ترتیب مخاطب هدف در مدت زمانی کوتاه باید با برند آنها آشنا و سپس به خرید از آن عادت کند. بیتردید این اتفاق هرگز یک شبه روی نمی دهد. به همین خاطر ما باید برنامهریزی دقیقی برای جلب نظر مخاطب هدف داشته باشیم. در غیر این صورت بیش از هر زمان دیگری با مشکلات عمده در حوزه بازاریابی مواجه خواهیم شد.
استفاده از ادمین های حرفه ای برای پوشش مراسم از سوی برندمان گزینه بسیار جذابی محسوب می شود. شاید تنها نکته منفی در این میان هزینه بالای همکاری با چنین افرادی است بنابراین تلاش برای مدیریت صفحه از سوی خودمان اقتصادی ترین گزینه پیش روی خواهد بود.
امروزه پلتفرم هایی نظیر فیسبوک، اینستاگرام و توییتر امکانات بسیار زیادی در اختیار برندها برای فعالیت بازاریابی قرار می دهد. استفاده درست از امکانات موجود در این فضا اهمیت زیادی برای موفقیت برند ما خواهد داشت.
5. راهاندازی کمپین ایمیلی
پیش از این اهمیت فعالیت در سرویس های ایمیلی ذکر شد. در اینجا ما به بررسی هرچه بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. بسیاری از صاحبان کسب و کار نسبت به تاثیرگذاری بازاریابی ایمیلی تردید دارند. امروزه اغلب افراد دارای دستکم یک حساب کاربری در سرویس های مختلف ایمیلی هستند. تلاش برای ارتباط و تعامل هرچه بهتر با همکاران و دوستان از این طریق موجب افزایش توجه برندها به بازاریابی ایمیلی شده است. این الگوی بازاریابی شاید با اختلاف قدیمی ترین مدل در دسترس باشد. نکته مهم در این میان عدم تاثیرگذاری گذر زمان بر روی کاهش اهمیت بازاریابی ایمیلی است بنابراین ما هنوز هم امکان استفاده از مزیت های این شیوه بازاریابی را داریم.
شناسایی مخاطب هدف در فرآیند بازاریابی ایمیلی دارای اهمیت بسیار زیادی است. بسیاری از برندها در عمل نسبت به شناسایی مخاطب هدف در سرویس های ایمیلی توجه ندارند. نتیجه این امر ناتوانی آنها برای جلب نظر مخاطب هدف و فعالیت مناسب در چنین فضایی است. وضعیت ایدهآل برای فعالیت در زمینه بازاریابی ایمیلی شروع به کار در هشت هفته مانده به شروع مراسم است. به این ترتیب مخاطب هدف فرصت کافی برای آشنایی با برند ما را خواهد داشت. استفاده از یک تقویم محتوایی برای بازاریابی هرچه بهتر اهمیت فراوانی دارد. با این کار ما بهترین فرصت برای بازاریابی با استفاده از ایده های مختلف را خواهیم داشت.
ارسال ایمیل در بازه های زمانی دارای فاصله مناسب ضروری است. همیشه یکی از شکایت های کاربران از برندها ارسال ایمیل های تبلیغاتی به صورت پشت سر هم است. وقتی فاصله میان ارسال ایمیل ها بیشتر باشد، کاربران فرصت کافی برای مطالعه هر ایمیل را خواهند داشت. در غیر این صورت ایمیل های ما بدون حتی مطالعه سطحی از سوی مخاطب هدف حذف خواهد شد. صحبت درباره محتوای ایمیل بدون توجه به ماهیت فعالیت هر برند امکانناپذیر است بنابراین هر برند براساس زمینه فعالیتش باید اقدام به جلب نظر مخاطب هدف کند. این امر شامل ارائه دلیلی برای تقویت انگیزه مخاطب به منظور بازدید از غرفه برندمان در مراسم خواهد بود.
6. رسانه ها را خبر کنید
ایجاد آگاهی درباره حضور برندمان در مراسم های مهم حوزه کسب و کار ضروری است. نکته مهم در این میان ناتوانی برندها برای ساماندهی فرآیند اطلاعرسانی بدون استفاده از کمک رسانه هاست. امروزه رسانه های مختلف هنوز هم تاثیر بالایی بر روی مخاطب هدف دارند بنابراین همکاری با برخی از رسانه های تخصصی در زمینه انتشار اخبار برندمان کلیدی خواهد بود. اغلب برندها برنامه ای برای همکاری با رسانه های تخصصی به منظور پوشش اخبار فعالیت شان ندارند. بدون تردید در چنین شرایطی برند ما در صورت همکاری نزدیک با رسانه ها امکان ایجاد تمایز چشمگیری را خواهد داشت.
نکته مهم در زمینه همکاری با رسانه ها تلاش برای ایجاد مقدمات لازم پیش از شروع مراسم است. ما باید رسانه های مناسب با حوزه کسب و کارمان را از میان گزینه های مختلف انتخاب کنیم. اگر ما اقدام به همکاری با یک رسانه عمومی کنیم، میزان تاثیرگذاری مان بر روی مخاطب تخصصی کسب و کار کاهش خواهد یافت بنابراین به جای رسانه های عمومی باید به دنبال رسانه های تخصصی باشیم. نتیجه همکاری با رسانه های تخصصی افزایش شهرت برندمان و همچنین کسب اعتبار بیشتر میان مخاطب هدف است. امروزه مشتریان در تلاش برای یافتن برندهایی با رفتار حرفه ای هستند. با این حساب هرچه برند ما رفتار حرفه ای تری داشته باشد، احتمال جلب نظر تعداد بیشتری از مشتریان فراهم می شود. همکاری با رسانه های تخصصی به خوبی بیانگر جلوه حرفه ای یک برند است.
همکاری با رسانه ها باید براساس یک نقشه از پیش تعیین شده صورت گیرد. این امر نیازمند تشکیل جلسه رسمی با نمایندگان رسانه موردنظر است. در جلسه موردنظر باید نکات مهم برای پوشش رسانه ای و همچنین برنامهریزی برای مصاحبه های زنده احتمالی صورت گیرد. وقتی ما در حال مصاحبه با رسانه ها هستیم، هیچ چیز به اندازه خونسردی اهمیت ندارد. برخی از کارآفرینان در طول مصاحبه استرس بسیار زیادی نشان می دهند. نتیجه این امر کاهش توجه مخاطب به مصاحبه موردنظر خواهد بود. ما همیشه باید با اعتماد به نفس و آرامش خاطر نسبت به اظهارنظر پیرامون برندمان اقدام کنیم.
7. ایجاد کانال های ارتباطی برای پس از مراسم
ادامه فرآیند تعامل با مخاطب هدف پس از پایان مراسم کمتر مورد توجه برندها قرار می گیرد. بازاریابی در طول مراسم های کاری اهمیت بسیار زیادی دارد، با این حال پایان همایش ها به معنای فراموشی آن از سوی ما و اقدام برای ساماندهی امور بازاریابی متفاوت نیست. ما باید المان های لازم برای ادامه تعامل با مخاطب هدف را در اختیار داشته باشیم. برندهای موفق در پی یافتن مخاطب هدف در همایش های مختلف اقدام به معرفی اکانت های شان در شبکه های اجتماعی و حتی عضویت مخاطب در خبرنامه رسمی شان می کنند. به این ترتیب تعامل میان آنها برای مدت زمان بیشتری ادامه خواهد یافت.
نکته جالب درباره اغلب برندها عدم توجه شان به فرآیند جلب نظر مخاطب هدف پس از پایان مراسم است. به هر حال ما هزینه های بسیار زیادی برای جلب نظر مخاطب هدف انجام داده ایم بنابراین باید دستاورد قابل توجهی از هزینه های صورت گرفته داشته باشیم. هرچه مدت زمان تعامل ما با بازدیدکنندگان بیشتر باشد، شانس ما برای تبدیل آنها به مشتریان وفادار افزایش خواهد یافت.
خوشبختانه اغلب بازدیدکنندگان علاقهمند به یک برند در مراسم های کاری تمایل به ادامه همکاری با برند موردنظر را دارند. به این ترتیب جای هیچگونه نگرانی برای واکنش منفی کاربران نخواهد بود. تنها نکته مهم در این میان ضرورت ایجاد کانال ارتباطی مناسب برای تعامل میان کاربران و مخاطب هدف برندمان است. بدون لحاظ این نکته ما توانایی ادامه ارتباط با مخاطب هدف را نخواهیم داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی در سال 2019 چگونه باید باشد
جمعبندی
حضور موفق در مراسم های مهم کاری نقش مهمی در افزایش اعتبار برندمان دارد. بسیاری از کسب و کارها به طور مداوم در مراسم های مهم حضور دارند، اما تاثیرگذاری موردنظر را دریافت نمی کنند. این امر ناشی از عدم توجه چنین برندهایی به اصول حضور در مراسم های کاری است. هدف اصلی در این مقاله بررسی راهکارهای بازاریابی در مراسم های مهم کسب و کار بود. به این ترتیب ما فرصت بهتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهیم داشت.
نکته پایانی در زمینه حضور موفق در مراسم های مرتبط با کسب و کار مربوط به ارزیابی مداوم نتیجه هر بار حضورمان است. بهبود تدریجی کیفیت حضورمان در رویدادهای مختلف فقط از این طریق امکانپذیر خواهد شد.