بدون شک بزرگترین سوالی که این روزها ذهن برندها و افراد فعال در حوزه بازاریابی را مشغول به خود ساخته است، نکات و تغییرات احتمالی بازاریابی در سال 2019 است. درواقع شما برای برنامه ریزی های خود نیازمند پیش بینی ها خواهید بود تا بتوانید جهت اقدامات خود را در مسیری مطلوب قرار دهید. در این رابطه استفاده از نظرات افراد خبره و باتجربه می تواند بهترین منبع اطلاعاتی محسوب شود.
در همین راستا و در ادامه به بررسی پنج نکته مهم بازاریابی سال جدید که مورد توافق اکثر صاحب نظران این حوزه است، خواهیم پرداخت.
1-افراد به بازاریابی محتوا در مقایسه با اقدامات تبلیغاتی توجه و اعتماد بیشتری نشان خواهند داد
در یک تعریف ساده و جامع، تبلیغات را می توان تمامی اقدامات برای شناسایی بهتر محصولات تعریف کرد. این امر در حالی است که در بازاریابی محتوا برندها اقدام به نشر مطالب مفید در زمینه کاری خود می کنند. بدون شک تبلیغات گسترده و مکرر، مخاطب را خسته خواهد کرد. با این حال در بازاریابی محتوا به این علت که افراد همواره در حال یادگیری هستند، به صورت طبیعی جذابیت بالایی را برای آنها به همراه خواهد داشت. با توجه به این امر که این حوزه در مقایسه با روش های رایج تبلیغاتی، نوپا محسوب می شود، به همین خاطر نیز پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال جدید میلادی گرایش ها به سمت بازاریابی محتوا با رشدی چشمگیر مواجه شود. این امر یک فرصت طلایی را برای برندها به وجود خواهد آورد تا با تمرکز بر این حوزه بتوانند موفقیت چشمگیری را به دست آورند. در این رابطه توجه داشته باشید که آگهی ها جنبه آگاهی بسیار کمی دارند که یکی از الزامات خرید محسوب می شود. بدون شک افزایش آگاهی افراد باعث خواهد شد تا آنها به اهمیت محصولات بیشتر پی برده و نوعی نیاز در آنها شکل گیرد. با این حال این امر به معنای کنار گذاشتن تبلیغات نبوده و تنها به این امر اشاره دارد که لازم است تا توجه بیشتری را به این بخش اختصاص دهید.
مطلب مرتبط: سال نو با بازاریابی نوین
2-خلاقیت برگ برنده بازاریابی در سال جدید خواهد بود
با توجه به این امر که امروزه برندهای متعددی در تمامی حوزه های کسب وکار وجود دارد و این امر باعث شده است تا تمامی روش های موجود بازاریابی توسط برندهای بی شمار مورد استفاده قرار گیرد، نوعی تکراری بودن اقدامات به چشم می خورد که بدون شک باعث می شود تا تاثیر اولیه لازم در ذهن مخاطب شکل نگیرد. در این رابطه کلید رهایی از این معضل، خلاقیت خواهد بود. برای این هدف توجه داشته باشید که لازم است تا به دنبال روش های نوین و منحصر به فرد برای خود باشید. با این حال در انتخاب این روش های جدید لازم است تا شرایط جامعه هدف خود را مورد توجه جدی قرار دهید تا شانس موفقیت شما افزایش پیدا کند. در نهایت توجه داشته باشید که با توجه به روند رو به رشد استفاده از تلفن های هوشمند و اینترنت، لازم است تا حوزه فعالیت شما نیز بیش تر متوجه بخش بازاریابی دیجیتال باشد. با توجه به دامنه بسیار گسترده این بخش، امکان تنوع و انجام بسیاری از خلاقیت ها فراهم خواهد بود.
3-کلید موفقیت برندها، توانایی آنها در حل مشکلات داخلی خود خواهد بود
در سال گذشته بسیاری از شرکت ها با مشکلات داخلی متعددی مواجه شدند که در این رابطه فیس بوک نمونه بارز این امر است. به همین خاطر پیش بینی می شود که برندهایی قادر خواهند بود که در زمینه بازاریابی خود درخشان ظاهر شوند که در ابتدا به خوبی مشکلات و معضلات خود را شناسایی کرده و راهکارهای مناسبی را برای برطرف کردن آن داشته باشند. همچنین این امر که برای افزایش سطح دانش و توانایی کارمندان خود برای امر بازاریابی، برنامه ای دقیق و مداوم داشته باشید، خود باعث خواهد شد تا با ارتقای سطح تیم شرکت، امکان افرایش محدوده فعالیت برای شما مهیا باشد. در نهایت این احتمال وجود دارد که اتفاقات پیش بینی نشده نیز رخ دهد، به همین خاطر همواره باید بهترین و بدترین حالت ممکن را نیز مدنظر خود قرار داده و برای آن آماده باشید.
4-آگاهی از تغییرات در ارتباطات جامعه هدف حیاتی خواهد بود
اشتباه بزرگ بازاریاب ها این است که تصور می کنند تنها فضای کسب وکار و تبلیغات دستخوش تغییر مداوم می شود. این امر در حالی است که در جهان حال حاضر همه چیز دستخوش تغییرات سریع شده و در این زمینه به جامعه هدف به عنوان عامل بقای خود، باید توجه ویژه ای را داشت. درواقع شما تنها زمانی می توانید بازاریابی سودمندی را داشته باشید که به خوبی نسبت به جامعه خود آگاه باشید. در این رابطه نحوه ارتباطات آنها مهم ترین اطلاعات شما خواهد بود. به همین خاطر ضروری است تا برای خود یک منبع اطلاعاتی شکل داده و با استفاده از آن به درکی مناسب نسبت به تغییرات جامعه خود دست پیدا کنید. بدون شک تغییرات به وجود آمده، نیازهای جدیدی را ایجاد خواهد کرد که در صورت عدم توجه به آنها، یک فرصت طلایی برای ارتقای جایگاه بازاریابی برند خود را از دست خواهید داد. برای مثال اگرچه در حال حاضر بیشتر جست وجوهای اینترنتی از طریق تایپ کردن صورت می گیرد، با این حال پیش بینی می شود که در سال جدید جست وجو صوتی اهمیت به مراتب بیشتری را پیدا کند. به همین خاطر لازم است تا شما نیز با این روند همگام شده و الزامات مهم آن را فراهم آورید.
5-مفید بودن بهترین راهکار ماندگاری در ذهن مخاطب خواهد بود
وجود تعداد بی شماری از برندها در حوزه های مختلف کاری، باعث شده است تا تفاوت میان آنها کاهش پیدا کرده و تحت این شرایط کیفیت کار برندها تفاوت چندانی را با یکدیگر نخواهد داشت. در این رابطه از جمله اقداماتی که می تواند به یک مزیت رقابتی بزرگ تبدیل شود، میزان مفید بودن و کمک رسانی شما خواهد بود. این امر تنها نباید در رابطه با مشتریان واقعی شما صورت گیرد و گستره کمک رسانی شما باید هر فردی را شامل شود. این امر که افراد توانایی شما را به صورت مستقیم مشاهده کرده و یک نیاز آنها به صورت رایگان رفع شود، خود تصویر ذهنی فوق العاده ای را به برندتان خواهد بخشید که مزیت های بسیار بالایی را به همراه خواهد داشت. بدون شک میزان ماندگاری شما با این اقدام، قابل مقایسه با هیچ تبلیغی نخواهد بود.
مطلب مرتبط: بهترین استراتژی های بازاریابی سال 2018
در نهایت توصیه می شود تا کتاب ها سخنرانی ها و مقالات موجود در زمینه بازاریابی در سال 2019 میلادی را مورد مطالعه قرار داده و با تحلیل اقدامات سایر برندها، خود را به خوبی برای سالی درخشان آماده سازید.