بازاریاب ها هنوز هم به توانایی های گوگل اعتقاد بسیار زیادی دارند. خب در این رابطه تقریبا حق با آنهاست؛ چراکه وقتی صحبت از موتورهای جست وجو می شود، تقریبا هیچ برندی به اندازه گوگل خوش نمی درخشد. این امر در طول دهه های اخیر موجب شده تا بسیاری از بازاریاب ها بدون حتی یک ثانیه تأمل به دنبال تولید محتوا و بارگذاری با توجه به نکات سئو گوگل باشند. این امر اگرچه مزایای خاص خودش را دارد، اما در طول زمان موجب شده تا بسیاری از بازاریاب ها نسبت به سایر ورودی های ترافیک غافل بمانند. خب شما که قرار نیست همیشه از طریق موتور جست وجوی گوگل کارتان را راه بیندازید.
این روزها کلی شبکه اجتماعی در دنیا وجود دارد که هر بازاریابی باید حواسش را به آنها جمع کند. در این میان اوضاع پلتفرم های ارزیابی و نقد محصولات نیز جالب توجه است. به همین خاطر اگر شما هنوز هم صرفا بر روی گوگل و موتور جست وجوی آن سرمایه گذاری می کنید، کلی از فرصت های توسعه کسب و کار را دو دستی تقدیم دیگران کرده اید. ما در ادامه قصد داریم برخی از نکات کلیدی برای ارزیابی هرچه دقیق تر راه های تنوع بخشی به ترافیک ورودی سایت ها را بررسی کنیم. این امر به شما کمک می کند تا به شیوه ای مدرن در عصر دیجیتال به دنبال تولید محتوا و انتشارش باشید.
یادتان باشد، تنوع همیشه نکته جذابی به نظر می رسد. بسیاری از کارآفرینان دوست دارند همیشه در حاشیه امنی باقی مانده و به فکر هیچ چیز دیگری نباشند. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از رویکردی متفاوت در مقایسه با کارآفرینان دیگر است. خب اگر شما بخواهید به شیوه های قدیمی دل بسته و اصلا به فکر توسعه کسب و کار نباشید، خیلی زود دست تان برای دیگران رو خواهد شد. آن وقت دیگر نمی توانید حتی یک لحظه هم خودتان را از شر مکافات های مربوط به کلیشه ای شدن برندتان خلاص کنید. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تنوع در زمینه تولید محتوا و حتی انتشار آن امری ضروری محسوب می شود.
مطلب مرتبط: چگونه ترافیک سایت خود را افزایش دهیم؟
شما در این مقاله با برخی از منابع مهم در زمینه جذب ترافیک برای سایت آشنا خواهید شد. این منابع به غیر از گوگل هستند. پس خودتان را آماده کنید تا یک ماجراجویی تازه و هیجان انگیز در دنیای تولید محتوا را به اتفاق هم تجربه کنیم.
برخی از برندها فقط محتوای بازاریابی شان را در سایت خود منتشر می کنند. خب وقتی شما تمرکز اصلی تان بر روی سایت باشد، ناخودآگاه وابستگی بی نهایت شدیدی به گوگل پیدا خواهید کرد. این در حالی است که دنیای شبکه های اجتماعی تنوع بی نهایت زیادی داشته و می توانید از طریق همین کانال نیز ترافیک بالایی برای سایت تان فراهم کنید. نکته کلیدی در این میان تلاش شما برای استفاده از شرایط به شیوه ای مناسب است. خب شما قرار نیست تمام تخم مرغ های تان را در یک سبد قرار دهید.
ما در این بخش بر روی تنوع بخشی به کانال های ارتباطی تان با مخاطب تاکید داریم. صرف نظر از شبکه های اجتماعی، شما می توانید روی سرویس های ایمیل نیز حساب باز کنید. خب در طول سال های اخیر بسیاری از کسب و کارها با استفاده از ایمیل مارکتینگ اوضاع خوبی در زمینه جذب ترافیک و حتی افزایش فروش تجربه کرده اند. درست به همین خاطر شما هم باید حواس تان به این حوزه ها باشد. پس اگر فکر می کنید تمام کارها برای تان بدون دردسر جلو خواهد رفت، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید؛ چراکه هیچ وقت نمی توانید بدون توجه به میزان رقابت اوضاع را بررسی کنید.
توزیع هوشمندانه محتوا ربطی به قدیمی یا جدید بودن استراتژی ها ندارد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از تمام راهکارهای ممکن در مسیر تعامل با مخاطب است. شاید این امر کمی عجیب یا حتی غیرقابل انتظار به نظر برسد، اما دست کم به شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب خواهد داد. یک ایده جذاب در این میان استفاده از تماس های تلفنی یا پیامک است. این شیوه ها کمتر مورد توجه برندها قرار می گیرد (خب همه درگیر روش های دیجیتالی هستند!). با این حساب اگر شما روی روش های کلاسیک تمرکز کنید، شانس تان برای تجربه حوزه ای عاری از رقابت بیشتر خواهد شد.
استفاده از سئو یوتیوب
یوتیوب یکی از شبکه های اجتماعی است که در طول یک دهه اخیر رشد حیرت انگیزی را تجربه کرده است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز توجه بسیار زیادی به این پلتفرم داریم. نکته کلیدی در این میان تلاش شما برای تقویت توانایی تان در زمینه تولید محتوای ویدئویی است. خب بدون محتوای ویدئویی جذاب هیچ شانسی برای خودنمایی در یوتیوب نخواهید داشت. این امر می تواند در بلندمدت اوضاع شما را حسابی به هم ریخته و شانس تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب را نیز از بین ببرد.
نکته جالب درباره یوتیوب امکان انتشار لینک های جانبی در آن است. به طوری که شما دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا نگران ناتوانی در زمینه انتقال ترافیک به سایت تان باشید. بی شک این نکته در تقابل با سختی های کلاسیک اینستاگرام برای درج لینک مزیت بی نهایت مهمی محسوب می شود.
اگرچه یوتیوب زیرمجموعه برند گوگل محسوب می شود، اما سیستم الگوریتم آن کاملا متفاوت است. به زبان خودمانی، سئو یوتیوب با سئو کلی گوگل فرق دارد. به همین خاطر شما باید توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشید. این امر می تواند برای شما دردسرهای کمتری در زمینه جذب ترافیک به همراه بیاورد.
مطلب مرتبط: افزایش ترافیک ارگانیک سایت
بی شک هیچ بازاریابی دوست ندارد پس از تولید محتوای ویدئویی در یوتیوب با عدم استقبال کاربران رو به رو شود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید قبل از اینکه دست به کار تولید محتوا شوید، نکات مربوط به سئو یوتیوب را یاد بگیرید.
شاید اولین نکته مهم در این میان تلاش برای کاهش زمان ویدئوها باشد. خب شما محدودیت خاصی از نظر زمانی برای انتشار محتوا در یوتیوب ندارید. با این حال اگر ویدئوی تان بیشتر از 10دقیقه باشد، شاید مخاطب استقبال خوبی از آن نکند. هرچه باشد، شما به عنوان یک برند نمی توانید مدت زمان زیادی وقت مخاطب را گرفته و انتظار واکنش های مثبت را نیز داشته باشید. این امر در نهایت می تواند دردسرهای زیادی برای تان به همراه آورده و شانس تان برای تعامل سازنده با مخاطب را نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. پس بهتر است به جای اینکه ماجرا را خیلی ساده بگیرید، کمی هم که شده به فکر کاهش مدت زمان ویدئوی تان باشید.
نکته مهم دیگر در این میان تلاش برای استفاده از یک دعوت به عمل جذاب است. دعوت به عمل (Call to Action) در واقع به هدف اصلی شما از تولید محتوا اشاره دارد. در اینجا شما می توانید از مخاطب برای حضور در سایت برندتان دعوت به عمل بیاورید.
نکته کلیدی اینکه آدرس سایت باید در بخش کپشن به طور کامل درج شده باشد. درست به همین خاطر ضروری است راه های دسترسی مستقیم به سایت تان برای مخاطب را ساده سازی کنید وگرنه کسی حوصله سرچ اسم برندتان در گوگل را نخواهد داشت.
حضور فعال در انجمن های آنلاین
امروزه انجمن های زیادی در سراسر دنیا برای کمک به کاربران راه اندازی شده است. مثلا اگر شما سوالی درباره نحوه نصب ویندوز بر روی جدیدترین لپ تاپ برند دل داشته باشید، احتمالا گذرتان به یکی از انجمن های آنلاین خواهد افتاد. نکته جالب اینکه معمولا اطلاعات مندرج در چنین انجمن هایی جذابیت بسیار زیادی برای مخاطب دارد. به طوری که نه تنها مشکلش را حل می کند، بلکه انگیزه ای برای ادامه تعامل در بلندمدت می شود.
ما در روزنامه فرصت امروز رابطه برندها و انجمن ها را دقیقا مثل رابطه مدیرعامل یک تیم ورزشی با لیدرهای اصلی باشگاه می دانیم. شاید در این میان اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، اما در هر صورت باید تمام تلاش تان برای هماهنگی را به خرج دهید؛ چراکه از دل انجمن های تخصصی امکان انتقال ترافیک وجود دارد.
یادتان باشد، انجمن های عمومی چندان کاربردی ندارد. درست به همین خاطر شما باید سراغ گزینه های تخصصی در حوزه کارتان بروید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا تجربه ای بی نهایت بی دردسر در زمینه تعامل با مخاطب هدف را پشت سر بگذارید. به علاوه، می توانید بدون دردسر خاصی کارتان را پیش برده و منتظر واکنش های مثبت از سوی مخاطب تان باشید.
اگر شما به اندازه کافی برای حضور در انجمن های آنلاین زمان ندارید، بد نیست این وظیفه مهم را در میان کارمندان تان پخش کنید. اینطوری دیگر کسی بابت زمان زیادی که حضور در انجمن ها از او می گیرد، شاکی نخواهد شد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از یک زمان بندی درست در دنیای کسب و کار است. درست به همین خاطر شما باید دائما کارتان را با دقت بالا دنبال کرده و سپس انتظار واکنش های مثبت را داشته باشید.
خیلی از برندها فکر می کنند همین که در یک انجمن حضور پیدا می کنند، دیگر تمام مشکلات شان حل می شود. خب در این صورت شما حسابی در اشتباه هستید؛ چراکه چنین روش هایی نه تنها اوضاع تان را بهبود نخواهد بخشید، بلکه در بلندمدت شانس تان برای اثرگذاری درست و حسابی بر روی مخاطب را نیز از بین می برد. نکته طلایی در این میان تولید محتوا یا کمک به مخاطب برای حل واقعی مشکلاتش است. پس اگر فقط برای وقت گذرانی در انجمن ها حضور پیدا می کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: چطور ترافیک سایت را با راهکارهای ساده افزایش دهیم؟
بد نیست در رابطه با وضعیت انجمن ها کمی به برندهای بزرگ نیز توجه نشان دهید. شاید این امر در ابتدا راه کمی سخت یا حتی کسل کننده به نظر برسد، اما بی شک جذابیت های خاص خودش را به همراه دارد؛ چرا که مثل یک کلاس درس برای تان خواهد بود. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و از امروز به بعد نیم نگاهی به اوضاع رقبای تان داشته باشید.
فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف
چه کسی گفته شما باید فعالیت تان را به چند تا پلتفرم خاص محدود کنید. این نکته ای است که برای بسیاری از بازاریاب ها بی نهایت سخت و حتی دلسردکننده به نظر می رسد. خب چه کسی حوصله دارد در بی نهایت پلتفرم اجتماعی فعالیت داشته باشد؟ البته منظور ما در این بخش تلاش برای حضور در تمام شبکه های اجتماعی نیست. در عوض می توانید به سادگی روی سه یا چهار تا پلتفرم محبوب دست بگذارید.
نکته کلیدی در این میان تلاش برای فراتر رفتن از درک محدود نسبت به شبکه های اجتماعی است. شما قرار نیست فقط در اینستاگرام فعالیت بازاریابی داشته باشید. امروزه پلتفرم هایی مثل ایکس (توئیتر سابق)، فیس بوک و حتی تیک تاک نیز جذابیت خاص خودشان را دارند. البته این جذابیت برای شما به معنای امکان درآمدزایی حرفه ای یا دست کم جذب ترافیک به سایت تان است. پس اصلا نباید آنها را دست کم بگیرید.
از آنجایی که در طول سال های اخیر اغلب شبکه های اجتماعی فرصت خرید درون برنامه ای را فراهم کرده اند، امروزه شما می توانید بدون هیچ دردسر خاصی به سراغ تولید محتوا رفته و کارتان را ساده سازید. شاید این مسئله مهمترین نکته در دنیای کسب و کار محسوب شود. به همین خاطر بد نیست حساب ویژه ای روی آن بکنید.
فروش مستقیم در شبکه های اجتماعی نه تنها مزیت مهمی برای شما محسوب می شود، بلکه فرصت توسعه کسب و کار را نیز به شما خواهد داد. خب شما با این کار در عمل با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ هم ترافیک خوبی به سایت تان منتقل می کنید، هم فروش تان را متحول خواهید کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
سرمایه گذاری بر روی تیزر کمپین
بسیاری از برندها برای اینکه مخاطب شان را به سایت اصلی جذب کنند، به سراغ انتشار تیزر در شبکه های اجتماعی می روند. این نکته اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر ایجاد هیجان و شور در میان مخاطب دارد. درست به همین خاطر اگر شما حواس تان نباشد، شاید هیچ وقت نتوانید اثرگذاری لازم بر روی مخاطب را به همراه بیاورید. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و تیزرها به منظور ایجاد حداکثر هیجان در مخاطب است.
بی شک بسیاری از بازاریاب ها در زمینه طراحی تیزر ادعاهای بزرگی دارند. با این حال وقتی شما به نتیجه نهایی نگاه می کنید، چنین دستاوردی را مشاهده نخواهید کرد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از تجربه دیگران است. خب شما می توانید خیلی راحت سراغ برندهایی مثل سامسونگ یا سونی بروید. این برندها در طول دهه های متمادی عملکرد حیرت انگیزی در زمینه انتشار تیزر داشته اند. پس شما هم می توانید با الگوبرداری از آنها کارتان را به ساده ترین شکل ممکن دنبال کنید. نگران چه هستید؟ امروزه شما لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا فکر کنید دنیا به پایان رسیده است. در عوض هرجا نشانه ای از موفقیت پیدا کردید، می توانید روی آن حساب ویژه ای باز کنید.
مطلب مرتبط: چگونه ترافیک سایت تان به طور حرفه ای را افزایش دهید؟
یک تیزر خوب باید در عین کوتاهی، المان های اصلی کمپین را به مخاطب نشان دهد. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب داشته و اوضاع تان را نیز بهبود بخشید. یادتان نرود، در دنیای امروز هر برندی که توانایی بیشتری برای مانور بر روی دستاوردهای خود داشته باشد، در نهایت مشتریان بیشتری را جذب خواهد کرد. این امر درباره وضعیت ترافیک سایت نیز مصداق دارد.
متاسفانه برخی از بازاریاب ها تمام جزییات مربوط به کمپین را در قالب تیزر به خورد مخاطب می دهند. خب در این صورت دیگر پیگیری کمپین برای مخاطب جذابیتی نخواهد داشت. درست به همین خاطر شما باید همیشه بخش های هیجان انگیزی را از کمپین تان پنهان بگذارید. فقط در این صورت شانسی برای ادامه تعامل با مخاطب در بلندمدت خواهید داشت. ماجرا حسابی جذاب شد، نه؟
اگر بازاریاب بی نهایت سختگیری هستید، می توانید همیشه روی توانایی برندتان یا به زبان ساده تر کارمندان تان حساب کنید. بر این اساس تیزر را پیش از انتشار نهایی برای کارمندان پخش کنید. استفاده از نظرات آنها نقش مهمی در بهبود کیفیت نهایی خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
همکاری با کارشناس های مطرح
آخرین نکته ای که به شما برای افزایش ترافیک سایت تان به شیوه ای به غیر از اتکا به گوگل کمک خواهد کرد، مربوط به همکاری با کارشناس های مطرح است. این افراد به دلیل اعتباری که در بازار دارند، معمولا خیلی راحت تر روی مخاطب اثر خواهند گذاشت. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز همیشه همکاری با آنها را ضروری می دانیم.
بی شک بسیاری از کارشناس های حرفه ای و مشهور در دنیا اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی دارند. این همان زمانی است که شما می توانید وضعیت کسب و کارتان را متحول کنید. خب استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی که کار سختی نیست؛ به ویژه زمانی که شما با یک کارشناس حرفه ای همکاری دارید.
ماموریت شما در این میان کاملا ساده است. باید طوری با کارشناس ها همکاری داشته باشید که به سوی انتشار پست درباره برندتان در شبکه های اجتماعی ترغیب شوند. این امر مزیت بی نهایت مهمی برای شما محسوب می شود. به علاوه، می توانید کارتان را به ساده ترین شکل ممکن با استفاده از توانایی اقناع و اثرگذاری افراد موردنظر پیش ببرید.
یادتان باشد، در دنیای کسب و کار کمتر کسی به شما شانس های متعدد خواهد داد. این یعنی باید از کوچک ترین شانس های موجود به سود خودتان استفاده کنید. همکاری با کارشناس های مشهور فقط در صورتی توجیه منطقی و مالی دارد که شما بازگشت سرمایه خوبی به دست بیاورید.
خب هیچ کس در دنیای امروز به طور رایگان با شما همکاری نخواهد کرد. پس از همان ابتدای راه به فکر تکنیک هایی برای بازگشت سرمایه اصولی برای برندتان باشید. این امر می تواند اوضاع شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد. به علاوه، اگر لازم بود، می توانید حتی با اینفلوئنسرها نیز همکاری داشته باشید. البته اینفلوئنسرها به دلیل عدم مهارت شان در یک حوزه مشخص معمولا واکنش های مثبت زیادی برنمی انگیزند. پس بهتر است کارتان را روی همان کارشناس ها متمرکز کنید.
سخن پایانی
افزایش ترافیک سایت در طول سال های اخیر بدل به یک نکته بی نهایت مهمی برای بازاریاب ها شده است. خب سایت برندها نه تنها نوعی فروشگاه آنلاین محسوب می شود، بلکه اعتبار یک کسب و کار را نیز نشان می دهد. اتکای صرف به گوگل برای افزایش ترافیک نه تنها بازاریاب ها را با موج شدید رقابت رو به رو خواهد کرد، بلکه چالش های جدی در مسیر تولید محتوا نیز به همراه دارد. درست به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات مربوط به افزایش ترافیک سایت با شیوه هایی به غیر از گوگل را زیر ذره بین ببریم. حالا شما در موقعیتی هستید که اوضاع تان را به طور بهتری هماهنگ کرده و نشان دهید تا چه اندازه تشنه افزایش ترافیک سایت تان هستید.
مطلب مرتبط: افزایش ترافیک سایت با کمک شبکه های اجتماعی
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به شما کمکی هرچند کوچک برای آشنایی بهتر با روش های تقویت ترافیک سایت کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه دارید، می توانید روی ما حساب کنید.
منابع: