بازاریابی در شبکه های اجتماعی در پیوند نزدیک با ترندهای جذاب و داغ قرار دارد. یکی از ویژگی های اصلی ترندهای بازاریابی تغییر سریع آنهاست بنابراین امکان اتکا به مجموعه ای از ترندها برای مدت زمانی طولانی وجود ندارد. سال 2020 از نظر وقوع حوادث غیرمنتظره بسیار عجیب شروع شد. ابتدا ویروس کرونا تمام کسب و کارها و زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار داد. این ویروس هنوز هم تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی زندگی روزمره مردم در سراسر دنیا دارد. بدون شک ترندهای بازاریابی و تبلیغات در تعامل با این ویروس تغییرات قابل ملاحظه ای کردهاند. یکی از نکات مهم در این میان تغییر هرچه سریع تر ترندهای بازاریابی در طول سه ماه اخیر است.
دنیای بازاریابی در ماه های نخست شیوع ویروس کرونا رکود بسیار بدی را تجربه کرد. با این حال اکنون شرایط برای شروع دوباره فعالیت بسیار مساعدتر است. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی برخی از ترندهای کاربردی و تازه در حوزه بازاریابی در اینستاگرام است. بدون تردید اینستاگرام به عنوان یکی از برترین شبکه های اجتماعی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف برای برندها جذابیت بالایی دارد. نکته مهم در این میان بازاریابی کاربردی و تولید محتوای جذاب برای مخاطب هدف است. در غیر این صورت برند ما توانایی جلب نظر مخاطب هدف را از دست خواهد داد.
1. ضرورت توجه به تبعیض های نژادی
بحث تبعیض نژادی در کشورهای مختلف تازگی ندارد. بسیاری از مردم اقلیت نژادی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در شرایط نامناسبی قرار دارند. قتل جورج فلوید در ایالات متحده سر و صدای زیادی به پا کرده است. بسیاری از برندها در این میان دست به حمایت از حقوق سیاه پوستان زدهاند. این جهت گیری امری ضروری برای برندها در راستای ایجاد تعامل بهتر با مشتریان محسوب میشود.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با ترندهای برتر سال
امروزه اغلب برندها پیش از شروع فعالیت به صورت رسمی اقدام به اعلام برخی از ارزشهای محوری برای کسب و کارشان میکنند. اگر ما قصد اجرا و تعهد به ارزشهای مورد نظر را نداشته باشیم، انتخاب آنها بی دلیل خواهد بود. انتظارات مشتریان از برندها در طول سال های اخیر به شدت افزایش یافته است بنابراین شما باید تلاش قابل توجهی برای عمل به تعهداتتان در قبال مشتریان داشته باشید. بسیاری از برندها به دلیل عدم توجه به تعهدات شان در قبال مشتریان با شکست های سنگینی مواجه میشوند. دلیل این امر کاملا روشن است، ما به هنگام انتخاب یک ارزش یا شعار انتظارات قابل ملاحظه ای در مشتریان ایجاد میکنیم.
ماجرای قتل یک شهروند سیاه پوست توسط پلیس در ایالات متحده دوباره مسئله حمایت از جنبس حقوق سیاه پوستان را داغ کرده است. در این میان برندها در اینفلوئنسرها باید حضور پررنگی در حمایت از مخاطب سیاه پوستشان داشته باشند. در غیر این صورت دامنه وسیعی از مشتریان شان را از دست خواهند داد. این امر فقط معطوف به مشتریان سیاه پوست نیست. بسیاری از شهروندان معمولی نیز نسبت به حقوق سیاه پوستان جهت گیری های مشخصی دارند. این امر شامل تلاش برای همکاری با سازمان های خیریه و مردم نهاد در راستای تبعیض زدایی از سیاه پوستان است بنابراین برند شما در صورت حمایت از حقوق سیاه پوستان گام مهمی در راستای بهبود شهرتش برخواهد داشت.
اگر نگاهی به وضعیت اینستاگرام در طول مدت اعتراضها نسبت به قتل جورج فلوید داشته باشید، اغلب برندهای مهم و اینفلوئنسرها از یک تصویر سیاه برای ابراز همدردی و حمایت از جنبش سیاه پوستان استفاده کرده اند. این نکته حاصل یک ایده ساده و در عین حال تعهد برانگیز است. وقتی یک برند در قبال دیگر مشتریانش دارای تعهد مشخصی است، باید هر طور که شده بدان عمل کند.
خوشبختانه اینستاگرام امکان راهاندازی جنبشهای سراسری در حمایت از حقوق کاربرانش را فراهم میکند، بنابراین جنبش حمایت از سیاه پوستان به سرعت در این پلتفرم بدل به یک جهتگیری سراسری و مهم شد.
نکته جالب درخصوص فعالیت اینستاگرام در مورد حقوق اقلیتها مربوط به بازنویسی بخشی از قوانین پلتفرمش است. بر این اساس سخت گیری های بیشتری در مقابله با توهین های نژادپرستانه و همچنین اذیت اقلیت های نژادی صورت خواهد گرفت. برخی از طراح های حرفه ای در اینستاگرام مانند کریستالا ایشا اقدام به طراحی لوگو و همچنین برچسب های دیجیتال برای حمایت از حقوق سیاه پوستان کردهاند. این نکته اهمیت بسیار زیادی برای برندهای دیگر دارد. امروزه همه ما باید نسبت به حقوق اقلیت های نژادی حساس باشیم. این نکته یکی از ترندهای اساسی در مسیر بازاریابی در دوران کنونی است.
2. اهیمت ویدئوهای لایو اینستاگرام
حضور در خانه به دلیل تهدیدهای مربوط به کرونا اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی مردم بیشتر اوقات روزشان را در خانه سپری میکنند، امکانات شبکه های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مدنظر قرار میگیرد. نکته مهم در این میان افزایش قابل توجه تعداد بازدیدکنندگان ویدئوهای لایو در طول دوران قرنطینه و پس از آن است. این امر نشانه مثبتی از جهت گیری کاربران برای مشاهده ویدئوهای زنده است. بسیاری از کاربران در طول ماههای اخیر بازدید بیشتری از ویدئوهای لایو داشته اند. همچنین باید نسبت به افزایش تعداد بارگذاری چنین ویدئوهایی نیز توجه نشان دهیم. اگر شما دارای اکانت رسمی برای برندتان در اینستاگرام هستید، باید این نکته را به طور عمیق مورد توجه قرار دهید.
مطلب مرتبط: آینده بازاریابی محتوایی در دهه بعدی و ترندهای برتر آن
مسئله اساسی در مورد ایجاد ویدئوهای لایو در اینستاگرام داشتن ایده های جذاب برای تعامل با مخاطب هدف است. اگر ما بدون برنامه اقدام به بارگذاری ویدئو های لایو کنیم، واکنش مثبتی از سوی مخاطب هدف دریافت نخواهیم کرد. تولید پادکست به صورت ویدئویی با استفاده از بخش لایو ایستاگرام در طول ماه های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. برخی از مهمان های مهم پادکست های مشهور اینستاگرامی شامل زاکربرگ، بیل گیتس و حتی چهره های ورزشی مانند دیوید بکام است. نکته مهم در این میان ایدههای جذاب اغلب پادکست های موفق در طول دوران کروناست.
بدون تردید اکنون کسب و کارها بیش از هر زمان دیگری در طول دوران کرونا به بازگشایی نزدیک هستند. این نکته اهمیت بسیار زیادی برای بحث بازاریابی دارد. شاید برخی از بازاریاب ها استفاده از بخش لایو را غیرضروری و حتی از مد افتاده تلقی کنند، اما هنوز هم کاربران توجه بالایی به پادکست های زنده دارند بنابراین شما هنوز هم زمان کافی برای پیاده سازی ایده تان با حضور برخی از چهره های مهم کسب و کارتان را دارید.
بدون شک برخی از برندها تمایل یا دست کم امکانات لازم برای ساخت ویدئوهای لایو را ندارند. توصیه ما در این بخش به چنین برندهایی حضور به عنوان اسپانسر برخی از پادکست های مهم و پرطرفدار است. شما به این ترتیب امکان تاثیرگذاری قابل ملاحظه بر روی مخاطب هدف بدون نیاز به ایده پردازی و تبلیغ برای پادکست تان را خواهید داشت. این ایده برای برندهایی با ساعت های کاری شلوغ بهترین گزینه خواهد بود. شما در صورت امکان باید در یکی از برنامه ها به عنوان مهمان نیز حضور داشته باشید. نتیجه این همکاری افزایش قابل توجه شهرت برندتان در میان طرفدارهای پادکست موردنظر خواهد بود.
یافتن ایده مناسب برای بارگذاری ویدئوهای لایو همیشه همراه با دردسر است. توصیه ما در این مورد استفاده از تجربه برندهای بزرگ و موفق است. مشاهده برخی از ویدئوهای لایو برای الگوبرداری از آنها هیچ ضرری ندارد. نکته مهم در این میان رعایت حقوق کپی رایت و تلاش برای اعمال تغییرات هرچند اندک در اصل ایده هاست. در غیر این صورت شاید با شکایت برند اصلی نسبت به سرقت ایده شان مواجه شویم.
3. امکان کسب درآمد مستقیم از اینستاگرام
هنگامی که فیس بوک امتیاز اینستاگرام را به طور کامل خریداری کرد، جهتگیری این پلتفرم به سوی آزادی عمل بیشتر برندها برای کسب درآمد شروع شد. این امر همراه با تلاش های تیم زاکربرگ برای افزایش سودآوری اینستاگرام بود. به این ترتیب ما اکنون شاهد امکانات تبلیغاتی و کسب درآمد بسیار متنوع برندها و اینفلوئنسرها هستیم.
کسب درآمد از اینستاگرام فقط معطوف به برندها نیست. امروزه اینفلوئنسرها نیز در سطحی محدود امکان کسب درآمد دارند. نخستین گام در این میان فروش برچسب های ویژه از سوی اکانت های مربوط به اینفلوئنسرها به طرفداران شان است. همچنین در آینده ای نزدیک امکان ارائه ویدئوها به صورت حق عضویتی فراهم خواهد شد بنابراین میزان درآمد برندها اینفلوئنسرها در طول سال های پیش روی به شدت افزایش خواهد یافت.
استفاده از IGTV به عنوان یک تلویزیون آنلاین از مدتها قبل مدنظر مسئولان اینستاگرام قرار گرفته است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. بارگذاری ویدئوهای بلند تا پیش از این فقط در یوتیوب امکانپذیر بود، با این حال اکنون اینستاگرام در حال رقابت موثر با یوتیوب است. بدون تردید هنوز هم سلطه یوتیوب بر عرصه پلتفرمهای ویدئویی ادامه دارد، اما این سلطه در آیندهای نزدیک با چالش اساسی مواجه خواهد شد.
امکانات تبلیغاتی در بخش IGTV به طور قال ملاحظهای افزایش پیدا کرده است. این امر شامل امکان تگ کردن برندها از سوی اینفلوئنسرها به عنوان اسپانسر و همچنین بارگذاری ویدئوهای تبلیغاتی است. بلاگرها بیش از هر زمان دیگری نسبت به امکانات تازه بخش IGTV خوشبین هستند بنابراین در آینده ای نزدیک باید شاهد افزایش تمایل بلاگرها برای حضور در اینستاگرام باشیم.
بدون شک اینستاگرام در تلاش برای رقابت با دیگر پلتفرم های اجتماعی در حال الگوبرداری از امکانات منحصر به فرد آنهاست. این امر به طور موفقیت آمیز در رابطه با یوتیوب پیاده سازی شده است. با این حال هنوز مسیر بسیار دشواری تا موفقیت اینستاگرام باقی مانده است. شما به عنوان یک برند یا اینفلوئنسر باید از همین الان نسبت به استفاده از ایده های تازه اینستاگرام اقدام کنید. مزیت این امر امکان کسب شهرت و اعتبار بسیار بیشتر در میان برندهای دیگر است. امروزه برندهای دارای سابقه فعالیت بیشتر در اینستاگرام مزیت قابل ملاحظه ای در مقایسه با رقبا دارند. همین امر به آنها برای کسب موفقیت بازاریابی کمک میکند.
4. راه اندازی فروشگاه های اینستاگرام
برندها در زمینه خرده فروشی از مدتها قبل گزارشهایی مبنی بر ضرورت راه اندازی امکانات فروش درون برنامه ای به مسئولان اینستاگرام میدادند. این گزارشها در سال 2018 تاثیر خود را نشان داد. در آن سال راه اندازی فروشگاه های مختلف درون برنامه ای برای برندها شروع شد. بدون تردید از آن زمان تا به حال فروش درون برنامه ای در اینستاگرام تحولات بسیار زیادی به خود دیده است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. اکنون دیگر نیازی به بارگذاری لینک های جانبی برای هدایت مشتریان به فروشگاه برندها نیست.
مطلب مرتبط: 5 ترند بازاریابی دیجیتال که امسال شاهد آن خواهیم بود
مهمترین نکته در مورد استفاده از فروشگاه درون برنامهای اینستاگرام ضرورت داشتن یک اکانت معتبر در فیسبوک است. جالب اینکه اینستاگرام برای راهاندازی فروشگاه هیچ هزینهای از کاربران دریافت نمیکند بنابراین نیازی به نگرانی از بابت هزینههای بازاریابی در این پلتفرم و فروش محصولات نخواهد بود. البته کاربران در صورت تمایل امکان استفاده از گزینههای پولی تبلیغات در اینستاگرام را دارند. این نکته به برندها برای نمایش هرچه بیشتر محصولاتشان به مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
دست اندرکاران بخش فروش اینستاگرام به زودی بخش ویژهای برای فروش محصولات طراحی خواهند کرد. به این ترتیب کاربران امکان جست و جوی محصولات فروشگاهی به طور مجزا را خواهند داشت. ورود بخش فروش به استوری گام مهمی در راستای جلب نظر مخاطب هدف محسوب میشود. این نکته در کنار سایر عوامل امکان جهت گیری بیشتر برای کسب سود از سوی برندها را افزایش داده است. شاید تا پیش از این کمتر برندی فروش درون برنامهای در اینستاگرام را مدنظر قرار میداد، اما اکنون با ورود این بخش به اینستاگرام توجه بسیار بیشتری به این حوزه صورت میگیرد.
امروزه کاربران تمایل بسیار زیادی برای خرید آنلاین دارند. مهمترین نکته در این میان فراهم سازی امکانات پس از فروش و همچنین مشاوره گسترده برای خریداران است. فقط در این صورت امکان جلب نظر آنها به سوی خرید محصولات برند فراهم خواهد شد. ما باید همیشه نسبت به حضور رقبای گسترده در بازار کسب و کار توجه داشته باشیم. بسیاری از برندها در عمل توانایی جلب نظر مخاطب هدف را ندارند بنابراین اغلب آنها در عمل عرصه رقابت را به دیگران واگذار میکنند. وقتی ما همیشه نسبت به حضور رقبا در کنارمان هشیار باشیم، کمتر دچار غفلت خواهیم شد.
5. استفاده از هوش مصنوعی در زمینه فروش و تبلیغات
فروش محصولات مختلف به مشتریان علاقه مند پیوند نزدیکی با نمایش تبلیغات جذاب به مخاطب دارد. امروزه کمتر کاربری نسبت به مشاهده تبلیغات بیارتباط با سلیقه اش از اینستاگرام شکایت میکند. دلیل این امر استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند بازاریابی و تبلیغات اینستاگرام است. هوش مصنوعی توانایی تحلیل شمار بالایی از داده ها را دارد. بنابراین بحث نمایش تبلیغات براساس سلیقه مخاطب هدف از طریق این پلتفرم به بهترین شکل امکان پذیر است.
مدیران بخش فنی اینستاگرام در راستای تحلیل داده ها به صورت دسته جمعی و در مدت زمانی اندک از نرمافزار دارای هوش مصنوعی تحت عنوان GrokNet استفاده میکنند. مزیت اصلی این ابزار امکان تحلیل ابرداده ها در مدت زمانی اندک است. همچنین میزان خطاپذیری این سیستم معادل 0.7 درصد در هر 100 میلیون داده است. با این حساب مشاهده رضایت کاربران اینستاگرام از مشاهده تبلیغات مرتبط با سلیقه شان امر عجیبی نخواهد بود.
وقتی دقت اینستاگرام در ارائه محتوای تبلیغاتی به مخاطب هدف افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است، ما باید توجه ویژه ای نسبت به این امر داشته باشیم. صرف هزینه های تبلیغاتی در اینستاگرام دیگر یک امر لوکس و اضافی محسوب نمیشود. اکنون نیاز اساسی هر برند حضور تبلیغاتی در اینستاگرام است. این امر در مورد محتوای بخش فروشگاه نیز صحت دارد. دقت در ارائه پیشنهادهای خرید مزیت بسیار مهمی برای برندها محسوب میشود. شاید اکنون فروش در اینستاگرام حتی مقرون به صرفه تر از راه اندازی فروش منحصر به فرد برندمان در قالب یک سایت باشد.
6. کسب اطلاعات مهم از اینستاگرام
امروزه کاربران برای مدیریت کارهای روزمره شان از سایت های مختلف استفاده می کنند. یکی از کاربردهای اساسی سایت های مختلف تلاش برای دسترسی به اطلاعات است. اینستاگرام در این زمینه اقدام به رقابت موثر با دیگران کرده است. بر این اساس اینفلوئنسرها در اینستاگرام بیش از هر زمان دیگری ترقیب به ارائه اطلاعات کاربردی به کاربران میشوند. نتیجه این امر مراجعه هرچه بیشتر کاربران به اینستاگرام برای کسب اطلاعات دقیق است. این امر رقابت مهمی میان اینستاگرام و دیگر سایت های کسب اطلاعات عمومی ایجاد کرده است.
مزیت اصلی اینستاگرام امکان استفاده از دامنه وسیعی از اینفلوئنسرها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. بدون تردید کاربران به جای مشاهده محتوای متنی در سایت های مختلف به سوی استفاده از محتوای تولیدی اینفلوئنسرها، به عنوان کاربران حقیقی، خواهند رفت بنابراین اینستاگرام آینده بسیار موفقی در زمینه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف برای کسب اطلاعات موردنیازش خواهد داشت.
مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی که باید در رادار هر برندی باشد
بخش مسافرت و استفاده از خدمات حمل و نقل مختلف موجب شهرت بسیاری از سایت های گوناگون شده است. اینستاگرام در این زمینه در تلاش برای جلب نظر هرچه بیشتر آژانس های مسافرتی برای حضور در پلتفرمش است. به این ترتیب کاربران برای رفع نیازهای شان در زمینه خدمات مسافرتی نیازی به مراجعه به دیگر سایت ها نخواهند داشت. هدف گذاری اینستاگرام به طور کلی شامل تلاش برای رفع تمام نیازهای مشتریان با کمترین هزینه ممکن است. در این میان حضور برند ما به عنوان یک کسب و کار جویای شهرت و موفقیت در اینستاگرام ضروری است.
ترندهای موردنظر اینستاگرام برای جلب نظر برندها و اینفلوئنسرها مزیت های خاصی دارد. یکی از نکات مهم در این میان ماهیت بلند مدت آنهاست. برعکس دیگر ترندها در فضای آنلاین، اینستاگرام در تلاش برای بسترسازی به منظور جلب نظر هرچه بهتر مخاطب هدف است. این امر مزیت های بسیار زیادی برای برندها دارد. وقتی ترندهای موردنظر ماهیت طولانی داشته باشد، صرف هزینه های مشخص برای بازاریابی منطقی خواهد بود.
7. تمرکز بر روی ارزش های مرکزی برندها
اعتبار و اصالت برندها در فضای اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه کاربران توجه بسیار زیادی به نوآوری برندها دارند. برندهای موفق در فضای بازاریابی اینستاگرامی همیشه از ارزشهای نوین و منحصر به فردی بهره می برند. نکته مهم در این میان فضای مساعد اینستاگرام برای توسعه ارزش های برند است. جهت گیری تازه اینستاگرام در راستای احترام به فعالیت متنوع برندها و توسعه ارزش های منحصر به فردشان است. نکته مهم در این میان توجه تیم بازاریابی اینستاگرام به اصالت برندهاست. بدون تردید بسیاری از برندها دارای ماهیت تقلیدی از دیگر برندهای بزرگ هستند. اگر شما دارای ایده ای تازه برای فعالیت در فضای کسب و کار هستید، استفاده از اینستاگرام مزیت های بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. این پلتفرم به تازگی اقدام به معرفی اینفلوئنسرهای برتر به برندها برای همکاری هرچه بهتر میان آنها کرده است بنابراین شاید اکنون بهترین زمان برای جهت گیری به سوی استفاده از اینستاگرام باشد.
8. بازنشر محتوای تیک توک و توییتر در اینستاگرام
توسعه شبکه های اجتماعی تازه مانند تیک توک و همچنین افزایش تمایل کاربران برای استفاده از توییتر قابل درک است. اینستاگرام در این میان تهدید جدی از سوی پلتفرم های مورد نظر احساس نمیکند، برعکس، آنها در تلاش برای استفاده از محتوای تیک توک و اینستاگرام در راستای بهبود وضعیت شان هستند.
بازنشر محتوای مربوط به کاربران مختلف امر تازه ای نیست. با این حال امروزه در اینستاگرام کاربران محتوای مربوط به تیک توک و توییتر را بازنشر میکنند. این امر بیانگر ماهیت محبوب اینستاگرام در میان کاربران است. به این ترتیب کاربران به جای بازنشر محتوای شان در تیک توک اقدام به استفاده از اینستاگرام میکنند.
اگر شما نیز به عنوان اینفلوئنسر یا یک کسب و کار دارای فعالیت قابل توجه در تیک توک یا توییتر هستید، باید از اینستاگرام به عنوان پلتفرمی مناسب برای بازاریابی استفاده کنید. به این ترتیب دامنه مخاطب هدف شما به شدت افزایش خواهد یافت.