بازاریابی دیجیتال در طول سال های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. براساس پیش بینی رسمی موسسه Smart Insight میزان سرمایه گذاری در بازاریابی دیجیتال در سال جاری به رقم خیره کننده 1.3 میلیارد دلار خواهد رسید، با این حساب آیا ما باید الگوی بازاریابی همانند سال های گذشته برای سال جدید در پیش بگیریم؟ بدون تردید هر سال ترندهای بازاریابی تازه ای وارد دنیای کسب و کار می شود. استفاده مناسب از آنها نقش مهمی در موفقیت برندها دارد. به همین خاطر امسال نیز باید از ترندهای برتر در حوزه بازاریابی دیجیتال نهایت استفاده را کرد.
امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند. این امر ضرورت استفاده درست از ترندهای تازه به منظور جلب نظر پایدار مشتریان را نشان می دهد. در ادامه برخی از ترندهای برتر بازاریابی دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. تعامل بهتر با تبلیغات ویدئویی زنده
دهه جدید همچنان تحت سلطه محتوای ویدئویی خواهد بود. این سلطه از دهه پیش و همسو با افزایش سرعت جهانی اینترنت شروع شد. اگرچه بسیاری از برندها در تلاش برای تولید محتوای ویدئویی جذاب هستند، اما باید به طور متعادلی به فکر طراحی یک استراتژی تبلیغات ویدئویی نیز باشند. در غیر این صورت امکان فعالیت مناسب از آنها سلب خواهد شد.
ایراد اصلی بسیاری از برندها تولید محتوای تبلیغاتی بدون توجه به ارتباط میان آنهاست. به این ترتیب مخاطب هیچ المان مشترکی میان تبلیغات مختلف برند موردنظر مشاهده نمی کند. این امر حکایت از چالشی اساسی برای طراح های تبلیغات دارد. ما باید شناخت درستی از مخاطب هدف کمپین مان داشته باشیم. در غیر این صورت تولید محتوا بدون توجه به سلیقه آنها صورت خواهد گرفت. برندهای بزرگ همیشه در زمینه تولید مجموعه محتوای تبلیغاتی دارای ارتباط با یکدیگر مهارت دارند. این امر موجب شناسایی سریع ویدئوهای تبلیغاتی آنها از سوی مخاطب هدف می شود.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با ترندهای برتر
اگر شما شناخت دقیقی از سلیقه مخاطب هدف ندارید، باید اقدام به جمع آوری اطلاعات کنید. این امر شامل همکاری با آژانس های تبلیغاتی و همچنین گفت وگوی مستقیم با مخاطب هدف می شود. فقط در این صورت ما اطلاعات دست اول و کاربردی به دست خواهیم آورد. وقتی ویدئوی تبلیغاتی ما مطابق با سلیقه مخاطب طراحی شود، جلب اعتماد آنها کار دشواری نخواهد بود. امروزه اعتبار برندهای بزرگ براساس اعتماد بالای مشتریان به آنهاست. به همین خاطر فرآیند رقابت با شرکت های بزرگ برای کسب و کارهای تازه کار یا کوچک بسیار دشوار خواهد بود.
یکی از نکات مهم در زمینه جلب نظر مخاطب هدف امتحان الگوی های تولید محتوای ویدئویی متفاوت است. مخاطب هدف ما سلیقه منحصر به فردی در مقایسه با مشتریان سایر برندها دارد. ما به همین خاطر باید در تلاش برای فهم سلیقه منحصر به فرد آنها باشیم. در غیر این صورت استراتژی بازاریابی دیجیتال برندمان به طور منسجم شکل نخواهد گرفت.
2. بازاریابی با همکاری اینفلوئنسرها
اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی در تلاش برای افزودن مخاطب به زندگی روزمره شان هستند. نکته مهم درخصوص اینفلوئنسرها مهارت و تخصص فزاینده شان در حوزه های منحصر به فرد است. به این ترتیب دیگر خبری از نسل اینفلوئنسرهای همه چیز دان نیست. همین نکته نظر بسیاری از برندها برای همکاری با اینفلوئنسرها را جلب کرده است. براساس مطالعه موسسه Inc نزدیک به 70درصد از مشتریان نسل جوان دست کم به یک اینفلوئنسر در شبکه های اجتماعی اعتماد بالا دارند. این امر اینفلوئنسرها را بدل به گزینه جذابی برای برندها در راستای بازاریابی کرده است.
نکته مهم در زمینه همکاری با اینفلوئنسرها انتخاب فردی دارای تخصص در زمینه کسب و کارمان است. در غیر این صورت هزینه های بازاریابی ما کمترین تاثیر مثبتی نخواهد داشت. اشتباه بسیاری از برندها تلاش برای همکاری با اینفلوئنسرها براساس میزان فالوور، به جای مهارت آنها در حوزه کسب و کارشان، است. همین امر در نهایت موجب ناتوانی برندها در زمینه دستیابی به اهداف موردنظرشان می شود. همچنین ما باید توجه ویژه ای به پلتفرم مورد علاقه مخاطب هدف مان داشته باشیم. مشتریان یک برند به طور معمول براساس زمینه کسب و کار آن در پلتفرم های خاصی فعالیت دارند. این امر موجب افزایش تمایل برندها به حضور در شبکه اجتماعی موردنظر می شود.
اگر شما تا به حال تجربه همکاری با افراد تاثیرگذار را نداشته اید، شروع کار را براساس یک همکاری ساده قرار دهید. این امر به تدریج مهارت شما در زمینه بازاریابی را افزایش خواهد داد. نکته مهم در این میان تلقی افراد تاثیرگذار به مثابه سفیرهای برندمان است. اگر آنها رفتار نامناسبی در شبکه های اجتماعی یا محیط واقعی داشته باشند، این رفتارها به حساب برند ما نیز گذاشته خواهد شد بنابراین در زمینه انتخاب افراد تاثیرگذار نهایت دقت را به خرج دهید.
3. تولید محتوای تعاملی
امروزه دنیای فناوری و اینترنت پیشرفت بسیار زیادی کرده است. همین امر امکان تولید محتوای تعاملی برای جلب نظر مخاطب هدف را فراهم می کند. اکنون بسیاری از برندها به جای تلقی مخاطب هدف به عنوان دریافت کننده صرف محتوای بازاریابی به دنبال تولید محتوایی برای تعامل هرچه بیشتر مخاطب هستند. به این ترتیب فرآیند بازاریابی شامل فعالیت و نقش آفرینی هر دو طرف ماجرا شده است.
وقتی از محتوای تعاملی صحبت می کنیم، باید به کنترل مخاطب بر روی تجربه اش از محتوای بازاریابی تاکید کنیم. همین امر محتوای بازاریابی را بسیار جذاب و کاربردی می سازد. برخی از نمونه های محتوای تعاملی در شبکه های اجتماعی به شرح ذیل است:
• فناوری واقعیت افزوده و مجازی: این فناوری بر روی دستگاه های هوشمند کار می کند. به این ترتیب امکان ایجاد تجربه ای منحصر به فرد برای کاربران را فراهم می سازد. بسیاری از برندهای بزرگ از مدت ها قبل بر روی استفاده از این فناوری ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده کرده اند. صنعت های مختلفی نظیر تولید بازی های رایانه ای و مشاوره املاک با استفاده مناسب از این فناوری های موفق به جلب نظر مخاطب هدف شده اند. اگرچه هنوز فناوری واقعیت افزوده و مجازی در سراسر جهان توسعه پیدا نکرده است، اما به زودی شاهد رواج جهانی این فناوری ها خواهیم بود بنابراین سرمایه گذاری هرچه زودتر بر روی واقعیت افزوده و مجازی ضرورت دارد.
• پست های دارای امکان خرید: امروزه بسیاری از شبکه های اجتماعی، به طور مشخص اینستاگرام، امکان خرید مستقیم را دارند. این امر به کاربران امکان خرید مستقیم محصولات برندها بدون نیاز به مراجعه به لینک های بیرون از برنامه را می دهد. به این ترتیب برندها توانایی نمایش محصولات و قیمت آنها برای فروش هرچه ساده تر را خواهند داشت.
• نظرسنجی و کوئیز: تعامل با مخاطب هدف همیشه در راستای فروش بیشتر محصولات نیست. گاهی اوقات ما نیازمند اطلاعات دست اول هستیم. به همین خاطر تعامل سازنده با مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. خوشبختانه امروزه در شبکه های اجتماعی فرصت بسیار مطلوبی در اختیار برندها برای تعامل سازنده با مخاطب هدف وجود دارد. بخش قابل توجهی از این فرصت براساس استفاده از ابزار نظرسنجی و کوئیز صورت می گیرد. به این ترتیب مخاطب امکان بیان نقطه نظراتش به ساده ترین شکل ممکن را خواهد داشت.
مطلب مرتبط: اطلاعات کاربردی، قلب بازاریابی دیجیتال
4. فناوری هوش مصنوعی
فناوری هوش مصنوعی تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی فرآیند شخصی سازی محتوای بازاریابی دارد. الگوهای بازاریابی مدرن با استفاده از هوش مصنوعی توانایی جمع آوری و تحلیل حجم وسیعی از داده ها را پیدا کرده اند. به این ترتیب شخصی سازی محتوا وارد فاز تازه ای شده است. یکی از آرزوهای دیرینه بازاریاب ها امکان شخصی سازی محتوای بازاریابی برای هر کدام از مشتریان براساس سلیقه منحصر به فردشان است. این آرزو اکنون بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک است. نسل جدید هوش مصنوعی با استفاده از فناوری یادگیری عمیق دیگر نیازی به بانک اطلاعاتی گسترده ندارد. معنای ساده این امر امکان یادگیری نکات هرچند پیچیده از سوی دستگاه ها و پلتفرم های بازاریابی هوشمند است.
یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی کمک به برندها برای تولید محتوای ویدئویی بهتر است. این امر از طریق ارزیابی واکنش مخاطب نسبت به ویدئوهای قبلی برند و تحلیل آنها صورت می گیرد. شاید همین فرآیند در صورت عدم استفاده از هوش مصنوعی ماه ها به طول انجامد، با این حال فناوری هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در کمترین زمان ممکن این ارزیابی را انجام می دهد.
5. جست وجوی صوتی
امروزه 20درصد از جست وجوها در گوگل با استفاده از فناوری جست وجوی صوتی صورت می گیرد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. شاید تا همین چند سال پیش جست وجوی صوتی یکی از الگوهای فانتزی برای بازاریابی محسوب می شد، اما اکنون به مرحله کاربردی رسیده است، بنابراین برندها نیز باید حساب ویژه ای بر روی آن باز کنند. دلیل اصلی توسعه این فناوری تمایل هرچه بیشتر کاربران به صرف زمان کمتر برای جست وجوی محتوا در گوگل است. به این ترتیب برندها باید از این فرآیند نهایت استفاده را ببرند.
مدیریت سئو در فرآیند جست وجوی صوتی شباهت بسیار زیادی به الگوی رایج دارد. به این ترتیب ما باید کلیدواژ ه های مخاطب را به طور کاربردی جمع آوری و سپس در محتوای تولیدی برندمان به کار ببریم. نکته مهم در این میان تمایل مخاطب به بیان جملات طولانی تر به هنگام استفاده از فناوری جست وجوی صوتی است. پس استفاده از کلیدواژه های محاوره ای و طولانی امری طبیعی در این فرآیند خواهد بود.
6. بخش استوری در شبکه های اجتماعی
من هنوز هم به توسعه هرچه بیشتر فرآیندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی اعتقاد دارم. عرصه شبکه های اجتماعی فرصت طلایی برای برندها در راستای تعامل هرچه نزدیک تر با مخاطب هدف است. توصیه من در این میان تمرکز هرچه بیشتر بر روی بخش استوری به جای انتشار محتوا در قالب پست است. این امر نتیجه بسیار بهتری برای برندها به ارمغان می آورد.
استوری ها به طور معمول فقط 24 ساعت قابل دسترسی هستند. همین امر جذابیت های این بخش را بسیار بیشتر می کند. برندها به طور معمول در برای تولید محتوای دم دستی و فوری از بخش استوری استفاده می کنند. به این ترتیب دیگر نیازی به نگرانی در زمینه نحوه ویرایش محتوا نخواهد بود. مزیت اصلی استوری ها کمک به برندها برای جلب نظر نسل جوان است. در حقیقت این نسل بیش از هرگونه مخاطب دیگری به استفاده از استوری تمایل دارد.
7. توسعه تبلیغات هوشمند در گوگل
تبلیغات گوگل روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است. در همین راستا گوگل از نسل تازه و هوشمند تبلیغاتش رونمایی کرده است. این امر امکان هدف گذاری دقیق تر و شخصی سازی هرچه بهتر محتوای تبلیغاتی برای برندها را فراهم می سازد. به این ترتیب امکانات تبلیغاتی و شخصی سازی محتوا به طور حرفه ای تر در اختیار برندها قرار خواهد گرفت. نقش هوش مصنوعی در این میان انکارناپذیر است. به همین خاطر باید به فناوری هوش مصنوعی به عنوان یکی از بزرگ ترین ترندهای چند سال آتی توجه داشته باشیم.
8. جایگاه صفر در حوزه تبلیغات
جایگاه صفر یک اصطلاح تازه در حوزه تبلیغات گوگل است. در حقیقت این مفهوم به یک جایگاه خاص اشاره ندارد، بلکه حالتی از تبلیغات را بیان می کند.
امروزه مخاطب به دنبال جست وجوی محتوا در سریع ترن زمان ممکن است بنابراین مواجهه با محتوای تبلیغاتی برای وی بسیار آزاردهنده خواهد بود. نوآوری گوگل نمایش محتوای تبلیغاتی بدون اجبار مخاطب برای باز کردن آنهاست. به این ترتیب مخاطب فقط در صورت تمایل به مشاهده محتوای تبلیغاتی موردنظر بر روی آن کلیک خواهد کرد. اغلب ما تجربه ناخوشایند باز شدن صفحات تبلیغاتی به طور خودکار را داریم. این امر در به روز رسانی تازه گوگل به طور کامل حذف شده است بنابراین رعایت حق انتخاب مخاطب در عرصه تبلیغات برای گوگل اهمیت بیشتری یافته است.
9. اهمیت فزاینده حریم شخصی مشتریان
رعایت حریم شخصی مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. برندهای بسیار زیادی در طول سال های اخیر به دلیل استفاده غیرقانونی از اطلاعات مشتریان با برخوردهای حقوقی شدیدی مواجه شده اند. همچنین اعتبار لکه دارشده چنین برندهایی در بلندمدت نیز درست نخواهد شد. همین امر بسیاری از برندها را مجبور به افزودن شرایط سخت تر برای رعایت حریم شخصی مشتریان کرده است.
یکی از ترندهای مهم در زمینه حریم شخصی مشتریان اطلاع رسانی دقیق به آنهاست. بنابراین برندها باید برنامه منسجمی به منظور آگاه سازی مشتریان از حقوق شان داشته باشند. در غیر این صورت ترند موردنظر از سوی رقبای ما مورد استفاده قرار خواهد گرفت. امروزه یکی از خواسته های اصلی مشتریان احترام به حقوق و حریم شخصی شان است. ما با نمایش نوآوری در این زمینه امکان جلب نظر گسترده مشتریان در بازارهای مختلف را خواهیم داشت. اغلب برندهای بزرگ از چند سال پیش وارد این حوزه شده اند، بنابراین ما نیز باید به سرعت مقدمات ورود به فرآیند تضمین حریم خصوصی مشتریان را فراهم سازیم.
امروزه دسترسی به مخاطب هدف در حوزه بازاریابی و تبلیغات بسیار دشوار شده است. به ویژه در فضای دیجیتال این امر به دلیل عدم رویارویی مستقیم افراد با یکدیگر چالش های بیشتری دارد. نکته مهم در این میان تلاش برای شناسایی ترندهای برتر حوزه بازاریابی و تبلیغات دیجیتال و تلاش برای استفاده هرچه بهتر از آنهاست. در غیر این صورت برند ما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهد داد. اشتباه اغلب برندها تکیه بر شیوه های بازاریای قدیمی شان است. به این ترتیب آنها در عمل از فرآیند نوآوری های عرصه بازاریابی جا خواهند ماند.