امروزه شبکه های اجتماعی نقش انکارناپذیری در توسعه کسب و کارها بازی می کنند. بسیاری از برندها تمام توجه خود را معطوف به سرمایهگذاری و جذب مخاطب از طریق پلتفرم های مشهور مانند اینستاگرام، توییتر، اسنپ چت و یوتیوب کرده اند. بدون تردید دلایل بسیار زیادی برای توجیه محبوبیت بالای شبکه های اجتماعی میان کاربران وجود دارد. سهولت گردش اطلاعات و ارتباط با دیگران فقط یکی از دلایل شهرت روزافزون پلتفرم های اجتماعی محسوب می شود.
وقتی صحبت از بازاریابی در شبکه های اجتماعی می شود، ذهن بسیاری از ما به سراغ اینستاگرام می رود. این امر به دلیل موفقیت بسیار بالای این پلتفرم در زمینه جلب کاربران است. اینستاگرام اکنون 700 میلیون کاربر فعال روزانه دارد. براساس پیشبینی ها تا چند سال آینده اینستاگرام با عبور از فیسبوک بدل به پرکاربرترین پلتفرم اجتماعی در سراسر جهان خواهد شد، با این حساب فعالیت برندها در این پلتفرم اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. یکی از نکات مهم در این زمینه تصور کسب و کارهای کوچک مبنی بر ناتوانی شان در زمینه فعالیت بازاریابی مناسب در اینستاگرام است. آنها اغلب برندهای بزرگ را برنده های اصلی حوزه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی می دانند، با این حساب دیگر جایی برای برندهای کوچک باقی نخواهد ماند. ویژگی مهم شبکه های اجتماعی امکان فعالیت مناسب تمام برندها در کنار هم است. این فضا به اندازه کافی برای فعالیت چند میلیون برند بزرگ هست.
اگر برند شما هنوز فعالیت در اینستاگرام را شروع نکرده است، در حال از دست دادن فرصت های طلایی هستید. در این مقاله من به بررسی چهار راهکار کاربردی و در عین حال ساده برای بازاریابی در اینستاگرام خواهم پرداخت.
1. نمایش کارمان به شیوه ای خلاقانه
ایده موردنظر در این بخش تاکید بر روی راهکار برندمان برای کاهش مشکلات مشتریان است. بدون نمایش مناسب راهکار برندمان امکان توسعه جایگاه و بازاریابی مناسب وجود نخواهد داشت. امروزه میلیون ها برند مانند ما در اینستاگرام فعالیت دارند، با این حساب باید ویژگی برندمان را به صورت کاملا خلاقانه بیان کنیم. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف وجود نخواهد داشت. رمز موفقیت بسیاری از برندهای بزرگ نیز همین نکته است. با مشاهده مطالب آنها به زیبایی و جذابیت آنها پی می بریم. ترکیب این عناصر با خلاقیت فوقالعاده موجب موفقیت همیشگی کمپین های آنها می شود.
مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم
امروزه کاربران علاقه بسیار بیشتری به محتوای بصری در مقایسه با فرمت متن دارند. این امر به معنای ضرورت استفاده از تصاویر و ویدئوهای زیبا در فرآیند تولید محتوای برندمان است. نکته مهم در اینجا توجه به کارکرد دوگانه محتوای بصری است. بر این اساس در صورت طراحی محتوای بصری به گونه ای نامناسب و بدون هماهنگی با کپشن و هدف برندمان فاجعه عظیمی روی خواهد داد. بسیاری از برندها به دلیل ناتوانی در ایجاد پیوند مطلوب میان محتوای بصری و متن پست شان مورد بیتوجهی عمده مخاطب قرار می گیرد.
توصیه من در اینجا همکاری با یک طراح گرافیک حرفه ای است. به این ترتیب مشکلات ناشی از کیفیت نامناسب پست های مان کاهش خواهد یافت.
2. اهمیت صحبت با مخاطب
بسیاری از کسب و کارها فضای شبکه های اجتماعی را فقط معطوف به بارگذاری پست های مختلف پیرامون محصولات شان می دانند. آنها هدف اصلی از فعالیت در این فضا را فروش بیشتر تلقی می کنند. بدون تردید تلاش برای بارگذاری مداوم پست های تبلیغاتی و تلاش برای فروش محصولات موجب اذیت مخاطب می شود. بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی معطوف به امری بسیار گسترده تر از فروش صرف است. به نظر من هدف اصلی برندها از حضور در شبکه های اجتماعی باید تعامل و ایجاد رابطه نزدیک با مخاطب باشد. به این ترتیب برندمان جلوه ای انسانی تر پیدا خواهد کرد.
به راستی چگونه باید با مخاطب به گفتوگو پرداخت؟ بسیاری از برندها شیوه درست این کار را نمی دانند. برای شروع پاسخگویی به کامنت کاربران در ذیل پست های مان ضروری خواهد بود. وقتی کاربران در مورد محصولات یا مفهوم پست مان پرسش هایی دارند، باید به آنها پاسخ داد. در غیر این صورت کاربران به تدریج توجه کمتری به برندمان خواهند داشت.
3. استفاده از هشتگ های مرتبط
عدم استفاده از هشتگ های مناسب با برندمان در اینستاگرام یک اشتباه بزرگ محسوب می شود. شاید تا همین چند سال پیش هشتگ ها یک ویژگی زائد در شبکه های اجتماعی بود. با این حال اکنون بسیاری از کاربران برای یافتن مطالب موردنظرشان از آنها استفاده می کنند. به همین دلیل استفاده مناسب از هشتگ ها در فرآیند بازاریابی برندمان اهمیت بالایی دارد. بدون هشتگ ها کاربران امکان یافتن ما در فضای شلوغ و پر از رقابت اینستاگرام را نخواهند داشت. یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی اینستاگرامی ایجاد هشتگ مخصوص برندمان است. این امر فضای ارتباطی میان ما و مخاطب ها را توسعه خواهد داد. به طور معمول هشتگ اختصاصی برند شامل نام آن است. همچنین کمپین های ما نیز باید هشتگ مخصوص خود را داشته باشد.
نکته مهم در اینجا عدم کفایت استفاده از هشتگ ها به تنهایی است. بدون تردید استفاده از هشتگ مناسب در کنار فعالیت مناسب برندمان در زمینه تولید محتوا تاثیرگذار خواهد بود. به علاوه استفاده بیش از حد هشتگ در ذیل پست ها نتیجه معکوس دارد. برندها باید بین 3 تا 5 هشتگ برای هر پست خود در نظر بگیرند. در غیر این صورت فعالیت شان حالت حرفه ای نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: 6 نکته مهم در بازاریابی اینستاگرامی
4. نمایش پشت صحنه کسب و کار
نمایش پشت صحنه کسب و کار عامل اصلی موفقیت برندها در اینستاگرام است. وقتی با یک پلتفرم تصویرمحور مواجه هستیم، باید از آن بهترین استفاده را کنیم. هه ما تمایل بالایی به مشاهده نحوه فعالیت کارمندان در برندهای بزرگ و مورد علاقه مان داریم. به عنوان یک کسب و کار هیچ چیز به اندازه توجه به درخواست و تمایل کاربران مهم نیست. با این حساب پرداختن به صحنه های کمتر دیده شده برندمان گزینه ای عالی برای جلب توجه دامنه وسیعی از کاربران خواهد بود.
یکی از بهترین ایده ها در زمینه نمایش پشت صحنه کسب و کار برای برندهای تولیدی فیلمبرداری از خط تولید محصولات است. به این ترتیب کاربران ترغیب به طرح پرسش های متعدد در مورد محصولات ما خواهند شد. این امر سطح تعامل و جذب مخاطب برندمان در شبکه های اجتماعی را به شدت افزایش خواهد داد.