استفاده از داده های مربوط به کاربران در زمینه بازاریابی ایده تازه ای محسوب نمی شود. هرچه توانایی برندها برای تولید محتوای دقیق و هماهنگ با سلیقه مخاطب هدف بیشتر باشد، تاثیرگذاری کمپین موردنظر نیز افزایش خواهد یافت. نکته مهم در این میان دسترسی به برخی از داده ها و اطلاعات اساسی پیرامون سلیقه مشتریان است. بسیاری از برندها بدون کسب اجازه یا حتی آگاهی کاربران اقدام به استفاده از داده های آنها می کنند. شاید در نگاه نخست این امر شیوه ای رایج برای تولید محتوا از سوی برندها باشد، اما از نقطه نظر حقوقی همراه با چالش های بسیار زیادی است.
امروزه کاربران شبکه های اجتماعی حساسیت بسیار زیادی نسبت به اطلاعات شان در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای آنلاین دارند. همین امر موجب بروز چالش های گسترده در مسیر بازاریابی برندها می شود. شما باید همیشه در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن باشید. یکی از مهم ترین جلوه های این امر کسب اجازه رسمی از کاربران برای استفاده از داده های شان در فرآیند بازاریابی است. بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک در طول سال های اخیر به دلیل عدم رعایت حریم خصوصی کاربران با بحران های گسترده ای مواجه شده اند. نکته مهم در این میان دشواری بازگرداندن اعتماد کاربران به برندهاست بنابراین اگر برند شما عملکرد نادرستی در زمینه استفاده از اطلاعات کاربران داشته باشد، تا مدت ها مورد بی توجهی مشتریان قرار خواهد گرفت.
شاید در نگاه نخست بحث از امنیت داده های کاربران در فضای آنلاین عجیب باشد. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر به طور مداوم در تلاش برای بازاریابی از اطلاعات کاربران استفاده می کردند. در این میان هیچ نیازی برای کسب اجازه یا اطلاع رسانی به کاربران نیز نبود. مسئله اساسی در این میان تغییر قوانین مربوط به حریم شخصی از سوی نهادهای بین المللی است. این امر در اتحادیه اروپا از سال 2018 مورد توجه قرار گرفت.
مطلب مرتبط: آمازون کارمندان منتشرکننده اطلاعات کاربرانش را اخراج می کند
امروزه اطلاعات شهروندان اروپایی به طور کامل محافظت شده است بنابراین هر برندی برای استفاده از آن باید به طور رسمی از کاربران در فضای آنلاین کسب اجازه نمایند. در غیر این صورت با جریمه های سنگین و سپس ممنوعیت فعالیت در اروپا مواجه خواهد شد. کارشناس های حوزه بازاریابی چنین رویکردی از سوی اتحادیه های بین المللی را به معنای پایان عصر غافلگیری مشتریان می دانند. وقتی مشتریان به خوبی از استفاده برندها نسبت به داده های شان اطلاع داشته باشند، شخصی سازی محتوا دیگر جذابیت سابق را نخواهد داشت. البته این امر به معنای مرگ عرصه بازاریابی دیجیتال نخواهد بود.
نیاز به شفافیت در حوزه بازاریابی
بازاریابی هدفمند یکی از جلوه های موفق صنعت تبلیغات در طول دهه های اخیر بوده است. این امر به دلیل کاهش هزینه های بازاریابی و هدف گذاری محدود بر روی مخاطب هدف روی داده است. وقتی شما بر روی دامنه محدودی از کاربران علاقه مند به کسب و کارتان سرمایه گذاری می کنید، امکان کسب نتیجه بهتر را خواهید داشت. این امر از الگوی بازاریابی توده ای کم هزینه تر و ثمربخش تر است. با این حساب جهت گیری شمار بالایی از برندها به سوی این الگو از بازاریابی امر عجیبی نخواهد بود.
یکی از چالش های اصلی در حوزه تبلیغات مواجهه مخاطب هدف با شمار بالایی از محتوای تبلیغاتی است بنابراین جلب نظر مشتریان در چنین فضای شلوغی امر دشواری خواهد بود. بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی نسبت به مشاهده تبلیغات بی ارتباط با سلیقه شان شکایت دارند. این امر از سوی دیگر همراه با نگرانی نسبت به دزدی اطلاعات شان از سوی برندهاست بنابراین شما به عنوان بازاریاب در شرایط دشواری قرار دارید . این شرایط نیازمند مدیریت نگرانی های کاربران نسبت به اطلاعات شان در فضای آنلاین و تمایل شان برای مشاهده تبلیغات مرتبط با سلیقه شان است.
بسیاری از برندها در مواجهه با وضعیت غیرمشخص مشتریان برای ارائه اطلاعات به طور کامل از بازاریابی ناامید می شوند. نکته مهم در این میان تاکید بر روی جلوه شفاف بازاریابی است. شما فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. امروزه اغلب کاربران در شبکه های اجتماعی نسبت به ارائه اطلاعات شان به برندها در صورت کسب اجازه و بیان حدود استفاده رضایت خواهند داشت. این امر نکته بسیار مهمی برای توسعه فرآیند بازاریابی برندها محسوب می شود. اکنون شما باید تمام اقدامات مرتبط با استفاده از داده های بازاریابی برندها را مدنظر قرار دهید.
عنصر شفافیت در کسب و کار تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف دارد. این امر اغلب برندهای بزرگ را به سوی نوع خاصی از فعالیت کاری سوق داده است . ارائه گزارش های منظم به مشتریان و نهادهای متولی امنیت دیجیتال آنها دیگر یک امر دلبخواهی نیست. تمام برندها باید از این قوانین به طور کامل تبعیت نمایند.
چرا گردآوری داده های مشتریان اهمیت دارد؟
بازاریابی با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیوند نزدیکی با سلیقه مشتریان دارد. اگر برندها نسبت به گردآوری اطلاعات کاربران اقدام نکنند، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هداف به طور کامل از بین خواهد رفت. نکته مهم در این میان انتخاب بین همکاری با آژانس های بازاریابی برای گردآوری داده ها یا اعتماد به تیم بازاریابی و تبلیغات شرکت است. امروزه اغلب برندها از تیم بازاریابی و تبلیغات شان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند. این امر در حوزه گردآوری اطلاعات نیز به همین شیوه ادامه پیدا می کند. مزیت اصلی این امر امکان ایجاد رابطه ای نزدیک با مخاطب هدف و تاثیرگذاری بر روی وی است. چنین امری در همکاری با آژانس های بازاریابی غایب خواهد بود.
تعامل با مشتریان از طریق گردآوری داده های معتبر پیرامون شان فرآیند بازاریابی را بسیار ساده خواهد کرد. تولید محتوا بدون آگاهی از وضعیت بازار و سلیقه مشتریان یکی از فرآیندهای به شدت دشوار محسوب می شود. با این حساب شما با استفاده درست از محتوای بازاریابی امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت.
براساس مطالعه موسسه استاتیستیک، 76 درصد از مشتریان در صورت مواجهه با شفافیت فعالیت برندها تمایل بیشتری برای ارائه اطلاعاتشان به آنها نشان می دهند بنابراین تعامل نزدیک با مشتریان در عمل موجب ایجاد اعتماد در آنها نیز خواهد شد. چنین امری فرآیند بازاریابی را به شدت ساده خواهد کرد. شما دیگر نیازی برای بازاریابی از طریق همکاری با آژانس های بازاریابی، مگر در موارد محدود، ندارید. این امر علاوه بر کاهش هزینه های بازاریابی نتیجه مثبتی بر روی وضعیت برندتان نیز خواهد داشت.
مطلب مرتبط: فروش بدون اجازه اطلاعات کاربران آمریکایی
امروزه امنیت اطلاعات نه تنها برای دولت ها و شرکت ها، بلکه کاربران عادی فضای آنلاین نیز اهمیت فراوانی دارد. اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه مناسب هستید، باید این نکته مهم را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت به طور مداوم با چالش هایی در زمینه بازاریابی مواجه خواهید شد.