بنا به تصمیم جدید مجلس سنای آمریکا، «ISP» ها می توانند بدون اجازه داده های حساس مرورگرها مانند تاریخچه آن را بفروشند. این تصمیم با رأی موافق ۵۰جمهوریخواه و ۴۸ رأی مخالف دموکرات به تصویب رسید. در واقع این تصمیم جهت بازگرداندن رأی کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)در سال گذشته بوده است. بنا به حکم این کمیسیون در ماه اکتبر، تمام «ISP» ها باید قبل از فروش داده های مرورگر مشتریان خود به شرکت های تبلیغاتی یا به شرکت های بزرگ تحلیل داده، رضایت آنها را به طور کامل کسب کنند.
گفتنی است قبل از اجرای این قانون های جدید رئیس FCC، Ajit Pai به طور موقت قوانین مذکور را معلق نگه داشته است. او معتقد است که قوانین تنظیم شده از سوی FTC به طور ناعادلانه ای شرکت هایی مانند گوگل، فیس بوک و توییتر را ترجیح می دهند. این شرکت ها توانایی بیشتری در جمع آوری داده نسبت به «ISP» ها دارند.
وی افزود: تمام بازیگران فضای مجازی باید در مقابل قوانین یکسان باشند و دولت فدرال نباید شرکتی را بر شرکت دیگر ترجیح دهد. او در واقع از چارچوب حریم خصوصی فناوری بی طرف در دنیای آنلاین حمایت کرده است و درصدد ایجاد هماهنگی بین قوانین FCC برای «ISP»ها و استانداردهای FTC در اقتصاد دیجیتالی است.
Ajit Pai معتقد است با توجه به ایجاد عدالت بین شرکت های گوناگون باید این قانون جدید در مورد سیاست های جدید حریم خصوصی کنار گذاشته شود. متاسفانه در صورت تایید این قانون و امضای آن از طرف دونالد ترامپ «ISP»هایی مانند Verizon، Comcast و AT&T می توانند به راحتی پول زیادی را از جمع آوری و فروش داده های شما بدون اجازه به دست آورند. این داده ها شامل اطلاعات خرید کاربران، صفحات بازدید شده توسط مرورگرها و موارد جست وجو شده هستند.
البته لازم به ذکر است مدافعان حفظ حریم خصوصی از این رأی خوشحال نبوده و معتقدند با تصویب قطعی آن مجلس سنای آمریکا منافع و سود «ISP» ها را به کاربران و مشتریان ترجیح می دهند و سنای آمریکا به مصوبه ای رأی موافق خواهد داد که در صورت تایید نهایی و اجرایی شدن، به شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی این کشور اجازه می دهد تا داده های مرتبط با عادات اینترنتی و دیگر اطلاعات شخصی کاربران را به شرکت ها و طرف های متقاضی به فروش برسانند. در دوران اوباما قوانینی تصویب شد - هنوز اجرایی نشده اند - که شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی را ملزم می کرد پیش از به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران، از آنها اجازه بگیرند.
این در حالی است که در صورت تایید نهایی مصوبه کنونی سنا توسط مجلس نمایندگان و امضای رئیس جمهوری و حذف مقررات تایید شده در دوران اوباما، شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی می توانند داده های کاربران را به فروش برسانند تا زمانی که کاربران به طور مشخص از آنها بخواهند که چنین کاری نکنند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که به صورت عام، کاربران امکان و فرصت کمتری دارند که از شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی بخواهند از فروش اطلاعات شان خودداری کنند.