تبلیغات بازاریابی، استفاده از هر پیشنهاد خاص به منظور بالابردن تمایل مشتریان و نفوذ بر روی تصمیمات خریدِ آنها است. تبلیغات بازاریابی کمک می کند تا یک محصول خاص یا یک شرکت در بین رقبای خود در جایگاهی بالاتر بایستد.
مواد تبلیغاتی می توانند شامل بازاریابی مستقیم مانند پست یا ایمیل باشند که در آنها کوپن هایی هم به مشتری داده شود. همچنین می توان فرصتی را در اختیار مشتریان قرار داد تا از طریق آن بتوانند با شرکت در پروسه تعامل قرار گیرند. می توان نمونه هایی از محصولات را به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار داد تا حسی بهتر به آنها پیدا کرده و برای خرید محصول تحریک شوند. تبلیغات بازاریابی در تعاملات حضوری بین مشتریان و فروشندگان نیز نقشی اساسی ایفا می کند و مشتریان را ترغیب به خرید محصولات دیگر نیز می کنند.
در نهایت، هدف از کمپین های تبلیغات بازاریابی، افزایش آگاهی مشتریان نسبت به محصولات و افزایش میزان درخواست این محصولات از سوی مشتریان است. تبلیغات بازاریابی هم برای مشتریان جدید و هم برای مشتریان قدیمی دارای مزیت هایی نیز است. این تبلیغات توجیهات و دلایلی را برای مشتریان جدید ایجاد می کند تا آنها را قانع کند که محصول را بخرند. از طرفی باعث می شود تا مشتریان قدیمی به مشتریانی وفادار تبدیل شوند و یا وفاداری آنها بیشتر شود.
چه کسی از تبلیغات بازاریابی استفاده می کند؟
هر شرکتی که بتواند مزایایی بیشتر را برای مشتریان فراهم کند، می تواند از تکنیک های تبلیغات بازاریابی بهره ببرد.
مطلب مرتبط: درس های 7 کمپین بازاریابی و تبلیغات برتر در شبکه های اجتماعی
خرده فروشان و ارائه دهندگان خدمات که در بیرون از فروشگاه خود به تبلیغات می پردازند، می توانند از تبلیغات بازاریابی استفاده کنند تا مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کرده و کسب و کار خود را بیش از پیش رونق بخشند. یک تبلیغ تلویزیونی برای یک فست فود را در نظر بگیرید. یکی از این فست فودها در تبلیغات بازاریابی تلویزیونی خود به مشتریان خود پیشنهاد می کند که اگر دو تکه پیتزا بخرند، یک نوشیدنی رایگان دریافت می کنند. صاحبان فست فود در تبلیغات بازاریابی خود در تلویزیون بر روی واژه «اضافی» تأکید می کنند که همان نوشیدنی رایگان است. آنها امید دارند تا با این کار افراد بیشتری از رستوران آنها بازدید کنند. شاید این افراد بدون این تبلیغ اصلاً به این رستوران سر نزنند.
بعضی از شرکت هایی که تمایل دارند تا محصولاتی را بفروشند که فروش آنها به تنهایی سخت است، می توانند از تبلیغات نقطه فروش استفاده کنند تا مشتریانی که قبلاً یک محصول مشخصی را خریداری کرده اند، به خرید محصولات دیگر و مرتبط با آن هم ترغیب شوند. فرض کنید یک مغازه که گوشی های تلفن می فروشد، بخواهد تا وسایلی مانند شارژر و هدفون نیز بفروشد. این فروشگاه می تواند به مشتریان خود پیشنهاد کند که اگر یک گوشی تلفن را خریداری کنند و در همان روز بخواهند تا یک وسیله دیگر هم از او بخرند، به آنها تخفیف داده خواهد شد. با توجه به اینکه مشتری، قبلاً یک خرید بزرگ تر مانند تلفن را از این فروشگاه انجام داده، با این تبلیغات بازاریابی بیشتر برای خرید سایر وسایل جانبی تحریک خواهد شد.
شرکت هایی که محصولات شرکت های دیگر را هم بازاریابی می کنند، می توانند از تبلیغات بازاریابی کنند. تبلیغات شرکت به شرکت می تواند روشی آسان برای ارائه تخفیف به مشتریان به حساب بیاید. صاحبان کسب و کار می توانند از این تبلیغات بازاریابی استفاده کنند تا وفاداری به برند را در میان مشتریان خود به وجود بیاورند و آنها را ترغیب به خرید کنند. همچنین یک شرکت می تواند محصولات خود را به شرکت دیگری بدهد تا تبلیغات بازاریابی از طریق او انجام شده و محصولات به مشتریان شرکت دوم هم ارائه شود.
مردم تبلیغات بازاریابی را به خاطر می سپارند
تبلیغات بازاریابی نه تنها افراد را به خرید یک محصول خاص ترغیب می کند، بلکه احتمال آنکه مشتریان اطلاعات بیشتری درخصوص شرکت را هم به خاطر بسپارند، افزایش می دهد. براساس آمارها، 76درصد از افرادی که از تبلیغات بازاریابی استفاده کرده اند، خودِ تبلیغ، شرکتی که تبلیغ را انجام داده و حتی برخی از اطلاعات تماس خاص مانند شماره تلفن ها و آدرس های ایمیل های مربوط به کمپین تبلیغات بازاریابی را هم به خاطر سپرده اند.
استفاده از تبلیغات بازاریابی
کمپین های بازاریابی تبلیغات، همواره باید یک هدف را مد نظر داشته باشند. بعضی از تبلیغات بازاریابی با هدف جذب مشتریان جدید انجام می شوند و بعضی دیگر قصد دارند تا مشتریان قدیمی را حفظ کرده و به گونه ای عمل کنند تا این مشتریان خرید خود را تکرار کنند و مجدداً منافعی برای شرکت کسب شود. فارغ از اینکه چه هدفی از تبلیغات بازاریابی دنبال می شود، شرکت باید هدفی روشن از این کار داشته باشد تا بتواند قبل از شروع به کار، براساس آن اندازه گیری هایی را انجام دهد.
کمپین های تبلیغات بازاریابی باید ابتدا مشتریان هدف و بهترین شکلِ دستیابی به آنها را تعیین کنند. مشتریان مختلف، به تبلیغات بازاریابی مختلف به خوبی پاسخ می دهند. شاید بعضی از مشتریان تمایل داشته باشند تا کوپن دریافت کنند. بعضی دیگر از مشتریان دوست دارند تا تبلیغات بازاریابی را درون فروشگاه ببینند و شاید این روش در بعضی از موارد، مؤثرتر باشد.
در مثال فست فود که در بالا به آن اشاره کردیم، صاحبان فست فود تصمیم گرفتند تا تبلیغات بازاریابی را در داخل رستوران خود نیز انجام داده و وعده ای ویژه به مشتریان خود پیشنهاد دهند. این کمپین دو مولفه اصلی داشت: اول اینکه رستوران در ازای خرید غذا، یک نوشیدنی رایگان به مشتری می داد و دریافت این نوشیدنی رایگان، بستگی به خریدهای دیگر مشتری (یعنی دو تکه پیتزا) داشت. ایده ای که در ذهن صاحبان رستوران بود و باعث شده بود که این گونه تبلیغ کنند، این بود که مشتریان دوست دارند تا در ازای پولی که پرداخت می کنند، چیزهای بیشتری را به دست آورند.
اگر مردم چیزی درخصوص یک مزیت ندانند، آن وقت این مزیت چیزی را عاید شرکت نمی کند. مثلاً در مثال فست فود اگر مردم خبردار نشوند که می توانند نوشیدنی رایگان دریافت کنند، به سمت آن جذب نمی شوند، بنابراین رستوران مذکور این پیشنهاد ویژه را در تبلیغات بازاریابی خود گنجاند. مواد تبلیغات بازاریابی، چه در تبلیغات تلویزیونی نشان داده شوند و چه در پست های مستقیم به آگاهی مشتریان برسند، در هر حال آگاهی افراد را نسبت به خود افزایش می دهند. همچنین این گونه تبلیغات بازاریابی و پیشنهادات، محتوای تبلیغ را نیز جذاب تر می کنند و بازدیدکنندگان بیشتری تهییج می شوند تا تبلیغات را مشاهده کرده و در آن درگیر شوند.
مطلب مرتبط: 105 ترفند بازاریابی و تبلیغات
در پایان هر یک از تبلیغات بازاریابی، شرکت باید اثربخشی آن کمپین را مورد ارزیابی قرار دهد. آیا تبلیغات بازاریابی اساساً تعداد مشتریان را افزایش داده است؟ اگر چنین است، این افزایش چقدر بوده است؟ آیا هزینه ای که برای کمپین شده است، ارزش داشته است؟ براساس اطلاعاتی که در حین کمپین تبلیغات بازاریابی به دست می آید، شرکت می تواند چیزهای بیشتری را درخصوص مشتریان خود به دست آورد. براساس این اطلاعات، شرکت می تواند تا برای تبلیغات بازاریابی خود در کمپین های آینده خود برنامه ریزی بهتری داشته باشد.
تبلیغات بازاریابی خود را به صورت قانونی انجام دهید
برای آنکه تبلیغات بازاریابی به صورت قانونی انجام شوند، پاره ای از قوانین و مقررات دولتی وجود دارند که باید به آنها توجه شود. برخی از قوانین مربوط به تبلیغات بازاریابی در کشور آمریکا به شرح زیر هستند:
• بالابردن قیمت یک محصول برای جبران هزینه های آیتم های بازاریابی که به آنها «رایگان» گفته می شود، ممنوع است.
• دریافت پول از افراد برای ورود به بحث و گفت وگو ممنوع است.
• در برخی از ایالت ها استفاده از مواد تبلیغاتی مانند الکل، تنباکو و برخی از مواد دیگر ممنوع است.
در نهایت، ضروری است تا در اجرای تبلیغات بازاریابی، آشنایی و آگاهی کافی درخصوص قوانین کشور برای این موضوع داشته باشید.
یادگیری تبلیغات بازاریابی
استراتژی های مربوط به تبلیغات بازاریابی، بخشی اصلی از برنامه های آموزشی در زمینه بازاریابی هستند. در کلاس های بازاریابی متخصصانی تربیت می شوند که در زمینه های مالی، طراحی، برندسازی و روابط مشتری، دانش لازم را کسب کرده اند. تمامی موارد مذکور برای انجام تبلیغات بازاریابی به صورت موفق ضروری و بسیار مهم است.
بسیاری از برنامه های مربوط به تبلیغات بازاریابی حول مجموعه ای از کلاس های اصلی تنظیم می شوند که در آنها اصول بنیادین برای کسب و کار ارائه می شود. برخی از این کلاس ها عبارتند از: امور مالی شرکتی، تجزیه و تحلیل کسب و کار و روابط با مشتری. همچنین دانشجویان در این کلاس ها کار با بعضی از نرم افزارها را نیز می آموزند. بعضی از این نرم افزارها عبارتند از:
• Adobe InDesign برای نمایش های تبلیغات بازاریابی به صورت بصری
• SalesForce که ابزاری برای مدیریت مشتریان است
• اپلیکیشن های پیشرفته Microsoft Office Suits
در دوره های دیگری که در سطح پیشرفته برای تبلیغات بازاریابی برگزار می شوند، تجارب بازاریابی ارائه شده و به بحث گذاشته می شوند. در این کلاس ها مطالعات موردی ارائه شده و براساس آ نها اصول اصلی به دانشجویان گفته می شود. دانشجویان علاقه مند به استراتژی های تبلیغات بازاریابی در این کلاس ها مثال های موفق از دنیای بازاریابی در کمپین های واقعی مشاهده می کنند و براساس آ نها طرح های بازاریابی خود را شبیه سازی می کنند. آ نها در انجام این کار، از مواد تبلیغاتی اصلی هم استفاده می کنند.
مطلب مرتبط: تبلیغ برای برند یا تبلیغ برای بازاریابی
دانشجویانی که از این کلاس ها به خوبی فارغ التحصیل می شوند، دارای تجاربی ارزشمند و اعتبارنامه هایی خواهند بود که از نظر کارفرمایان جذاب و ارزشمند محسوب می شوند. درج این کلاس ها در رزومه بسیار خوب است. علاوه بر این، باید به این نکته هم توجه کرد که تحصیلات است که به متخصصان بازاریابی یاد می دهد تا چگونه در موقعیت های شغلی خود موفق شده و در آینده بتوانند به شکلی عالی در زمینه های فعالیت خود کار کرده و به موفقیت دست پیدا کنند.
تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز