سه شنبه, ۱۵ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Tue, 5 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

شرکت در جلسات استخدامی هیچ وقت راحت نیست. فشار بالا جهت پیدا کردن یک کار درست و حسابی در ترکیب با استرس ناشی از سناریوهای وحشتناکی که همه ما درباره مصاحبه های استخدامی شنیده ایم، چنین جلساتی را تبدیل به یک کابوس تمام عیار برای هر کارآفرین می کند. اینطور وقت ها حتی اگر بهترین سخنران دنیا هم باشید، تپق های بی نهایت زیادی سر جواب دادن به سوالات زده و دقیقا مثل یک تازه کار به نظر می رسید.  

بی شک کسانی که در جلسات استخدامی کنترل اوضاع را از دست می دهند، شانس زیادی برای کسب موقعیت دلخواه شان نخواهند داشت. هرچه باشد کسی در دنیای کسب و کار شوخی سرش نمی شود. کافی است یک لحظه حواس تان پرت شود تا دیگر یک نفر هم در بازار سراغ تان را نگیرد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز مصاحبه های استخدامی را مثل امتحان کنکور سرنوشت ساز می دانیم. معمولا رتبه های برتر کنکور از ماه ها قبل منابع را زیر و رو کرده و کلی تست می زنند. این دقیقا همان فرمولی است که برای موفقیت در جلسات استخدامی باید مد نظر داشته باشید. اگر شما هم دوست دارید مثل یک قهرمان همه فن حریف در جلسات استخدامی ظاهر شوید، باید از ماه ها قبل درباره حال و هوای جلسات تحقیق کنید. به علاوه، مرور سوالات اساسی در چنین جلساتی نیز کاربردی خواهد بود. اینطوری می توانید در یک چشم به هم زدن نظر مسئول برگزاری جلسه را جلب کنید!

چه سوالاتی در جلسات استخدامی رد و بدل می شود؟

آدم ها معمولا درباره چیزی که اطلاعات زیادی درباره‎اش ندارند، داستان های عجیب و غریبی سرهم می کنند. این کار بیشتر از اینکه مرتبط با واقعیت ماجرا باشد، نوعی شاخ و برگ دادن به داستان محسوب می شود. این دقیقا همان کاری است که خیلی از کارآفرینان درباره جلسات استخدامی انجام می دهند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید شرکت در یک آزمون یا مصاحبه استخدامی بدون آمادگی دست کمی از سقوط آزاد ندارد. پس اگر از همان ابتدا با سوالات احتمالی آشنا بوده و جواب هایی نیز آماده کرده باشید، دیگر مشکل زیادی پیش روی تان نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: سوالات رایج در جلسات استخدامی همراه با پاسخ های مناسب

هدف ما در این مقاله مثل روز روشن است. ما به اتفاق شما دنبال کشف راز اسرارآمیز موفقیت در جلسات استخدامی هستیم. شاید فکر کنید برای جواب دادن به این سوال نیازمند روش های پیچیده هستیم، اما از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز همیشه دنبال روش های ساده هستیم، اینجا هم یک راست رفته ایم سراغ سوالات احتمالی و پرتکرار در جلسات استخدامی (امیدوارم توضیحات مان خیلی شما را یاد دوران مدرسه و کنکور نندازد!). پس ما با همراه باشید تا دیگر جلسات کاری باعث ترس و وحشت تان نشود.

سوالات کلیدی در مصاحبه استخدامی

کمی درباره خودتان توضیح دهید: رایج ترین سوال دنیا

کمی درباره خودتان توضیح دهید:

شروع یک مصاحبه یا حتی گفت و گوی معمولی کار راحتی نیست. اگر آدم درونگرایی باشید، احتمالا حرف زدن با بقیه بزرگترین عذاب زندگی تان خواهد بود. به علاوه، در جلسات استخدامی که مدیران با صدها نفر سر و کار دارند، معمولا باز کردن سر بحث به صورت شخصی سازی شده کار بی نهایت سختی است. به همین خاطر خیلی ها ترجیح می دهند بحث شان را با یک سوال ساده شروع کنند: درباره خودتان کمی توضیح می دهید؟

وقتی کارآفرینی تا حالا در جلسات استخدامی حضور نداشته باشد، شاید فکر کند سوال بالا فقط برای شکستن یخ جلسه مطرح می شود. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید کاملا ناامیدتان کنیم؛ چراکه مسئولان مصاحبه عملا با این سوال ذهنیت اولیه شان را شکل می دهند. بنابراین اگر شما نتوانید یک روایت منسجم از خودتان ارائه کنید، خیلی زود با خودکار قرمز دور اسم تان خط کشیده خواهد شد.

شما را نمی دانم، ولی به نظر من که استفاده از مثال های کاربردی جذابیت بسیار بیشتری در مقایسه با بحث های خشک نظری دارد. به همین خاطر ما اینجا یک نمونه از جواب استاندارد برای سوال بالا را آماده کرده ایم. اجازه دهید بدون هیچ بحث اضافه ای برویم سراغ جواب درست مان: «من 12 سال گذشته را در شرکت های مختلف حوزه مدیریت مالی کار کرده ام. علاوه بر فعالیت به عنوان حسابدار، در لایه های میانی مدیریت شرکت نیز نقش فعالی داشتم. تا همین اواخر هم به عنوان مدیر اجرایی شرکت X و همینطور مسئول مراودات بین الملل فعال بودم. کار من تقریبا بعد از پایان دوران دانشگاه و به عنوان کارآموز شروع شد. من با مدرک کارشناسی حسابداری و ارشد مدیریت مالی آماده کسب تجربه های جدید هستم و مسئله مالی همیشه در اولویت دومم قرار دارد. از بچگی سر و کار داشتن با اعداد و ارقام را دوست داشتم و فکر می کنم به همین خاطر حالا به عنوان یک حسابدار و مدیر مالی در این مصاحبه کاری شرکت کرده ام.»

همانطور که می بینید، در مقاله بالا توضیحی مختصر و مفید از تجربه های 12 ساله یک مدیر مالی عرضه شده است. این وسط با مرور مدارک دانشگاهی و بعد هم اشاره به علاقه دوران کودکی یک جمع بندی حرفه ای از بحث صورت گرفته است. اگر از ما می شنوید، برای جواب دادن به سوال بالا باید همیشه ملاحظه حوصله دیگران را بکنید. به زبان خودمانی، هیچ کس دوست ندارد نیم ساعت پای حرف های شما بنشیند. بنابراین حداکثر در پنج دقیقه توضیحات تان را جمع بندی کنید. وگرنه با چهره های خسته یا حتی خواب آلود حاضران رو به رو خواهید شد.

چطور خودتان را توصیف می کنید؟ سوالی به قدمت تاریخ

چطور خودتان را توصیف می کنید؟

اینکه آدم چه نظری درباره خودش دارد، سوالی بی نهایت مهم و کلیدی است. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند جواب این سوال را مثل کف دست شان بلد هستند. با این حال وقتی در یک جلسه مهم با آن رو به رو شوند، تازه اصل قضیه دست شان می آید. شما در اینجا مثل دونده ای هستید که خیال می کند با شروع مسابقه همه را جا گذاشته و مثل آب خوردن اول می شود. با این حال وقتی داور سوت شروع را می زند، حتی به گرد پای سه نفر اول نیز نمی رسد!

مطلب مرتبط: بهترین سوالات برای جلسات استخدامی و جواب های هوشمندانه آنها

کارآفرینان همیشه توانایی های خودشان را دست بالا می گیرند. انگار که هیچ کس در دنیا مهارت هایی شبیه آنها ندارد و فقط آنها در بعضی دوره های آموزشی حضور داشته اند. اگر از ما بپرسید، به شما می گوییم این مدل خودپسندی و غرور یک راست آدم را ته دره می برد؛ چراکه هیچ کس کارمندان از خود راضی را دوست ندارد. پس حواس تان باشد در جلسات استخدامی خیلی شبیه آدم های مغرور به نظر نرسید. 

از آنجایی که ما در این مقاله از مثال های زیادی استفاده کرده ایم، اجازه دهید درباره سوال این بخش هم سراغ یک مثال درجه یک برویم. لطفا شش دانگ حواس تان را جمع کنید و این جواب را زیر ذره بین ببرید: «من یک جوان کوشا و مشتاق برای یادگیری هستم. قبلا در دوره های مدیریت زمان و حفظ تمرکز شرکت کردم و خیلی خوب می دانم زمان مهمترین دارایی شرکت های تجاری است. به علاوه، من خودم را یک جوینده خستگی ناپذیر مهارت های جدید می دانم. بنابراین آماده هر تغییری در راستای کسب تجربه و مهارت های تازه هستم. توضیحات بیشتر درباره مهارت ها و سابقه کاری ام در رزومه ای که خدمت تان است، وجود دارد. من وقتی در یک شرکت شروع به کار می کنم؛ دوست دارم همیشه مدیران بالادستی را از ایده ها و نظراتم مطلع کنم تا شرکت مثل ساعت دقیق کار کند.»

مثال بالا یک توصیف سرراست و صدالبته کوتاه از شخصیت کارآفرینی خیالی بود. قبول دارم وقتی آدم در جلسات استخدامی حاضر می شود، استرس امانش را می برد، اما با کمی تمرین درباره جواب این سوال کمی آرام تر خواهید شد. هرچه باشد با تمرین و تکرار حتی سخت ترین کارهای دنیا هم طوری آسان می شود که نگو و نپرس!

چه چیزی شما را از بقیه متمایز می کند؟ وقتی تفاوت ها مهم می شود!

چه چیزی شما را از بقیه متمایز می کند؟

خرید از فروشگاهی که غرفه هایش پر از محصولات شبیه به هم است برای کمتر کسی تبدیل به یک تجربه دلچسب می شود. در عوض مردم عاشق خرید از خرده فروشی هایی هستند که آنقدر محصول متنوع دارد که سر آدم درد می گیرد. این طوری دست کم آدم احساس آزادی عمل و حق انتخاب خواهد داشت. ماجرا درباره استخدام نیروی کار هم تقریبا به همین شکل است. کمتر کسی دوست دارد از سر اجبار میان کلی آدم با مهارت های مشابه دست به انتخاب بزند. این طور وقت ها بیشتر از اینکه مهارت هر فرد در انتخاب نهایی تاثیر داشته باشد، سناریویی شبیه سرچ شانسی گوگل حکمفرماست. 

همانطور که فوتبالیست های حرفه ای در تیم شان باید سرمربی را متقاعد کنند بهترین گزینه برای حضور در ترکیب نهایی هستند، شما هم در جلسات استخدامی چنین وضعیتی دارید. البته ابزار شما این وسط نه توانایی های فیزیکی یا دریبل های موفق، بلکه توضیحی است که به سوال این بخش می دهید. به زبان خودمانی، اگر بتوانید یک توضیح دقیق و صدالبته متفاوت با بقیه تحویل طرف مقابل دهید، استخدام تان حرف و حدیثی نخواهد داشت. 

اجازه دهید در اینجا یک نمونه از جواب مناسب از طرف یک سرپرست نیروی انسانی در حوزه خرده فروشی را با هم مرور کنیم: «تمایز من با بقیه در تجربه چهار ساله ام به عنوان سرپرست نیروی انسانی در خرده فروشی های X و Y است. من به خوبی با سلیقه مشتریان آشنا هستم و می دانم چطور باید کارمندان شرکت را طوری مدیریت کرد تا بهترین فرم شان را در ساعات کاری پیاده کنند. از طرف دیگر تجربه کاری ام به من نشان داده مهمترین اولویت در خرده فروشی ها رضایت مشتری است. پس من طوری تیمم را مدیریت می کنم که همیشه رضایت مشتری را مد نظر داشته باشد.»

جواب بالا هم مثل نمونه های قبلی خیلی کوتاه است و حوصله کسی را سر نمی برد. همانطور که می بینید، در این مثال دقیقا روی نیازها و خواسته های مدیران تاکید شده است. خب اگر کسی را می شناسید که دوست ندارد شرکتش پر از کارمندانی با ذهنیت احترام به مشتری باشد، ما را هم بی خبر نگذارید!

مطلب مرتبط: دشوارترین سوال مصاحبه استخدامی و چگونگی پاسخ دادن به آن

چرا می خواهید اینجا کار کنید؟ چاپلوسی ممنوع!

چرا می خواهید اینجا کار کنید؟

هر برندی در دنیا فرهنگ سازمانی و جو خاص خودش را دارد. بعضی از کارمندان به مرور زمان آنقدر با جو یک شرکت هماهنگ می شوند که انگار از اول دنیا با این برند همکاری داشته اند. البته در نوک دیگر این پیکان کسانی هستند که هیچ جوره راضی به قبول شرایط و ضوابط سازمانی نمی شوند. به همین خاطر معمولا مدیران در خلال جلسات استخدامی درباره دلیل علاقه کارمندان برای فعالیت در شرکت شان سوال می پرسند. ماجرا سخت شد، نه؟

جست و جوی مدیران درباره دلیل علاقه حاضران در جلسه استخدامی به شرکت شان برای پیدا کردن یک جواب مشخص نیست. یعنی شما نباید فقط دنبال چاپلوسی یا بیان آنچه به مذاق مدیران خوش می آید، باشید. در عوض کمی از خلاقیت تان بهره بگیرید و واقعیت های مربوط به شرکت را بیان کنید. این طوری شانس بیشتری برای قبول شدن در آزمون سخت و نفسگیر استخدامی خواهید داشت. 

یکی از نمونه های کلیدی برای توصیف جذابیت یک برند اشاره به فرهنگ سازمانی اش است. مثلا اگر در شرکتی کار گروهی اهمیت بالایی دارد، شما می توانید جواب تان به سوال مورد بحث را اینطوری شروع کنید: «روحیه کار تیمی در شرکت شما و کمک های حیرت انگیزش به نیروی انسانی برای کسب مهارت های بیشتر یا ادامه تحصیل بسیار دلگرم کننده به نظر می رسد. از طرف دیگر من همیشه دوست دارم جایی باشم که همه به یکدیگر کمک می کنند. این طوری هم حس بهتری نسبت به کارم دارد، هم اینکه دیگر لازم نیست نگران تاخیر در تحویل پروژه ها باشم.»

چرا قصد دارید شغل فعلی تان را ترک کنید؟ مهمترین سوال در جلسات استخدامی

چرا قصد دارید شغل فعلی تان را ترک کنید؟

در پایان یک گفت و گوی دوستانه درباره موقعیت شغلی جدیدی که مد نظر دارید، درست وقتی که همه چیز ظاهرا به خوبی و خوشی تمام شده، یکهو سوالی درباره دلیل ترک شغل فعلی تان سر و کله اش پیدا می شود. واقعا چرا قید شغل فعلی تان را زده و دنبال یک موقعیت کاری تازه هستید؟ این سوالی است که خیلی ها جوابی به غیر از حقوق بیشتر به آن نمی دهند!

معمولا در دنیای سینما خیلی از بازیگران حرفه ای به درخواست های بازی در فیلم های آبکی جواب منفی می دهند. این وسط هم اصلا مبلغ قرارداد مهم نیست. بعضی از نکات مثل اعتبار و وجهه حرفه ای خیلی مهمتر از میزان قراردادهای کاری است. چنین روحیه ای باید در میان کارآفرینان نیز مشاهده شود. اگر شما دلیلی به غیر از حقوق بالاتر برای حضور در یک شرکت ندارید، به احتمال زیاد در مصاحبه استخدامی مثل آب خوردن عذرتان را خواهند خواست. 

اگر برای یک دقیقه هم که شده خودتان را جای مدیران یک شرکت قرار دهید، خیلی خوب متوجه ذهنیت شان خواهید شد. آنها اصلا دوست ندارند فقط به خاطر حقوق مناسب کلی کارمند را دور خودشان جمع کنند. در عوض تاکید بر روی موقعیت های شغلی بهتر و همینطور فرصتی بی نظیر برای یادگیری اصول کسب و کار می تواند شانس شما در این میان را به شدت افزایش دهد. حتی اگر هدف شما واقعا کسب حقوق بالاتر است، نباید فقط به آن اکتفا کنید. قول می‎دهم با کمی سبک و سنگین کردن، دلایل بسیار بیشتری برای حضور در یک موقعیت شغلی تازه پیدا می کنید. 

مطلب مرتبط: 10 اقدامی که قبل از مصاحبه کاری باید انجام داد

منابع:

https://in.indeed.com

https://www.themuse.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/as35AMZ4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهند
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه