اگر آگاهی از آخرین تغییرات شبکه های اجتماعی یکی از علاقه مندی های شما محسوب می شود، به احتمال زیاد از اقدام تازه اینستاگرام مبنی بر حذف نمایش مقدار لایک پست ها اطلاع دارید. بر این اساس به زودی هیچ کدام از کاربران این پلتفرم امکان مشاهده مقدار لایک پست های دیگران را نخواهند داشت. اکنون این طرح در برخی از کشورها به صورت آزمایشی در حال اجراست، با این حال به زودی به عنوان استراتژی جهانی از سوی اینستاگرام پیگیری خواهد شد.
این خبر برای نخستین بار از سوی جین مانچون وُنگ، وبلاگ نویس حوزه تکنولوژی و پژوهشگر مشهور در زمینه اطلاع رسانی پیرامون نکات تازه اپ ها، منتشر شد. توییت وی بسیار کوتاه و شوکه کننده بود: «اینستاگرام در حال آزمایش مخفی سازی تعداد لایک ها از مخاطبان است». به عنوان پیوست در توییت وی یک عکس از تغییر رابط کاربری اینستاگرام با اعمال این استراتژی قرار داشت. به این ترتیب شمار لایک های هر پست فقط برای صاحب اکانت موردنظر قابل مشاهده خواهد بود. سایر کاربران همچنان امکان لایک مطالب را دارند، با این حال دیگر خبری از مشاهده تعداد لایک ها از سوی کاربران نیست.
پس از گذشت چند ماه صحت توییت وُنگ تایید شد. در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان فیس بوک در ماه آپریل، اینستاگرام به صورت رسمی برنامه های خود برای تغییر شرایط کاربری پلتفرمش را تایید کرد. در یک اظهارنظر در Buzzfeed، آدام موسری، رئیس اینستاگرام، منبع الهام این طرح را بخش مشهور استوری اینستاگرام عنوان کرد. به این ترتیب امکان انحصاری مشاهده تعداد بازدیدکنندگان استوری از سوی صاحب اکانت الهام بخش تیم اینستاگرام برای طرح تازه شان شد. آدام موسری هدف از انجام طرح موردنظر را ایجاد فضایی خودمانی و صمیمی تر برای کاربران به منظور بیان نکات دلخواه شان عنوان کرده است.
مطلب مرتبط: تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی
بدون شک پس از انتشار چنین خبر مهمی در مورد یکی از بزرگترین پلتفرم های اجتماعی بحث های زیاد صورت می گیرد. به این ترتیب در رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی گفت وگوهای متعددی در این زمینه انجام شده است. اگرچه برخی از افراد نسبت به کاهش فشار و میزان رقابت برای دریافت لایک در شبکه های اجتماعی اظهار امیدواری کردند، اما برخی دیگر این استراتژی را دردسرآفرین ارزیابی می کنند. بر این اساس با حذف نمایش مقدار لایک دیگر امکان ارزیابی میزان شهرت اکانت ها برای بازاریاب ها دشوار می شود. در نتیجه بازاریاب ها و بسیاری از کاربران باید به سراغ راهکارهای دیگری برای ارزیابی مقدار شهرت واقعی برندها باشند.
صرف نظر از اظهارنظرهای مختلف، همه کارشناس ها نسبت به تاثیر بسیار زیاد این به روز رسانی بر روی کاربران و نحوه فعالیت آنها اتفاق نظر دارند. اگرچه اکنون رکورد دریافت بیشترین لایک اینستاگرام در اختیار پستی مربوط به یک تخم مرغ است، اما در طول سال های اخیر اهمیت مقدار لایک های دریافتی پست ها به شدت افزایش یافته است. به عبارت بهتر، اکنون مقدار لایک دریافتی هر پست دیگر نشانه ای از ارزشمندی صرف آن نیست. لایک ها بیشتر نقش واحد پولی اینستاگرام را بازی می کنند. برای بسیاری از کسب و کارها مقدار لایک ابزاری برای ارزیابی میزان موفقیت کمپین ها و تبلیغات شان است. به این ترتیب بسیاری از بازاریاب ها در عمل برای ارزیابی وضعیت برندها از معیار میزان لایک دریافتی هر پست استفاده می کنند. چنین نکته ای برای برندهای فعال در عرصه B2B نیز صادق است. آنها از مقدار لایک هر پست برای ارزیابی میزان موفقیت شان در زمینه نمایش تصویری دوستانه، صمیمی و باورپذیر استفاده می کنند.
بدون تردید به روز رسانی تازه اینستاگرام تغییرات مختلفی را در پی خواهد داشت، با این حال ترس از این تغییرات راهکار مناسبی برای برندها نیست. به نظر من امکان استفاده از این تغییر تازه به عنوان مزیت برای برندهای عرصه B2B و بازاریاب ها وجود دارد، بنا بر این در ادامه به بررسی بیشتر این امر خواهیم پرداخت.
ارتقای سطح محتوای تولیدی برندمان
یکی از تغییرات اصلی پس از ناپدیدشدن تعداد لایک ها در مورد نحوه رفتار مشتریان خواهد بود. به این ترتیب کاربران دیگر به میزان لایک یک پست باری اعتماد به آن دسترسی ندارند. در چنین موقعیتی محتوا اهمیت بیشتری خواهد یافت. محتوا به عنوان تنها مرجع کاربران برای ارزیابی وضعیت یک برند بیانگر میزان دقت و ارزیابی درست مسئولان آن از سلیقه مخاطب هدف خواهد بود. درست به همین خاطر سرمایه گذاری برندها بر روی این امر افزایش چشم گیری خواهد یافت.
بدون تردید درج پست های ما در بخش صفحه اصلی و بخش جست وجوی کاربران همچنان دارای اهمیت است. موفقیت در این زمینه مستلزم تعهد به اصول برندسازی و ارزش های اساسی برندمان است. به علاوه توسعه استراتژی یکپارچه فعالیت در اینستاگرام براساس اهداف بازاریابی مان دارای اهمیت خواهد بود. کلید موفقیت در بازاریابی اینستاگرامی برندهای فعال در عرصه B2B کیفیت محتواست. به این ترتیب کاربران فقط در صورت مشاهده محتوای مورد علاقه شان اقدام به تعامل بیشتر با ما خواهند کرد. نکته مهم این امر ضرورت افزایش سرمایه گذاری برندها در حوزه تولید محتوای با کیفیت است. چنین امری خود مستلزم جمع آوری اطلاعات دقیق از مخاطب های هدف برندمان خواهد بود. راهکارهایی نظیر حمایت از کارمندان شرکت مان در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی پس از آپدیت تازه اینستاگرام اهمیت بیشتری پیدا می کند. در واقع همه اعضای برند ما برای توسعه جایگاه آن باید دست به کار شوند.
بدون شک استفاده درست از ابزارهای اینستاگرام نظیر ویدئو، هشتگ، نمایش زنده و استوری همیشه اهمیت دارد، با این حال پس از اعمال تغییرات تازه در اینستاگرام اهمیت این امر دوچندان خواهد شد. شاید بازبینی استراتژی کلان برندمان در این زمینه امری ضروری به نظر برسد.
توجه به سایر معیارها
براساس گزارش های پلتفرم اینستاگرام از وضعیت پست و کمپین ها، اکانت های تجاری (مانند برندهای B2B) امکان مشاهده اطلاعاتی به مراتب کاربردی تر از تعداد لایک را دارند. این امر از طریق تغییر حالت اکانت برندمان به وضعیت کسب و کار (Business Mode) صورت می گیرد. به این ترتیب ما توانایی دسترسی به گزارش های رسمی و معتبر اینستاگرام در مورد اکانت مان را خواهیم داشت. به علاوه بخش فنی اینستاگرام به صورت منظم اطلاعات کاربردی کلی منتشر می کند. بدون تردید استفاده از چنین اطلاعاتی نقش سازنده ای برای بهبود وضعیت برندمان در این شبکه اجتماعی خواهد داشت. خوشبختانه اکنون امکان ارزیابی وضعیت اکانت برندمان در اینستاگرام از طریق اندازه گیری تعداد کلیک کاربران بر روی لینک بخش بیوگرافی، مشاهده مطالب، ذخیره سازی پست ها و بسیاری موارد مشابه دیگر وجود دارد. به این ترتیب عدم نمایش تعداد لایک ها به صورت عمومی تاثیر منفی بسیار زیادی بر روی فعالیت برندها نخواهد داشت. نکته مهم در اینجا ضرورت جست وجو برای معیارهای بهتر است. چنین معیارهایی به ما در زمینه مدیریت وضعیت اکانت مان کمک خواهد کرد. در صورت استفاده درست از سایر معیارهای ارزیابی وضعیت اکانت مان در اینستاگرام همچنان امکان دستیابی به موفقیت وجود خواهد داشت. به عنوان یک راهکار مناسب، همیشه امکان همکاری با آژانس های بازاریابی وجود دارد. به این ترتیب برند ما کمک های سودمندی از آنها دریافت خواهد کرد.
مطلب مرتبط: 10 استراتژی برتر بازاریابی در حوزه B2B
خوشبختانه امروزه پلتفرم های مدیریتی زیادی در دسترس برندها قرار دارد. با استفاده از این پلتفرم ها امکان مشاهده آمارهای کاربردی در رابطه با وضعیت برندمان در شبکه های اجتماعی وجود دارد. یکی از این پلتفرم های کاربردی مربوط به موسسه ما یعنی Oktopost است، بنابراین به عنوان یک گزینه مطمئن استفاده از آن را مدنظر قرار دهید.
نتیجه گیری
آینده اینستاگرام به مانند سایر شبکه های اجتماعی برای بسیاری از ما نامشخص است. با توجه به شایعات گسترده در مورد آپدیت آتی اینستاگرام ارزیابی درست وضعیت پیش رو دشوار خواهد بود. همسو با ضرورت خداحافظی با معیارهای مبتنی بر تعداد لایک پست ها، بسیاری از پرسش های اساسی نیازمند ارائه پاسخ دقیق خواهد بود. در این میان توجه به ایجاد یک برنامه بازاریابی اینستاگرامی با اتکا بر تکنیک های راهبردی ضروری است. نکته مهم انطباق میان برنامه بازاریابی موردنظر و وضعیت کلی برندمان است.