این روزها بازاریابی محتوا، جنبه مهمی از اقدامات تبلیغاتی یک شرکت به شمار می رود. با این حال یافتن راهی جهت ساخت بلاگ های بسیار جالب، پست های رسانه های اجتماعی یا اینفوگرافی می تواند برای یک استارتاپ با بودجه محدود، طاقت فرسا به نظر آید.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
از کجا می توان زمان یا بودجه لازم برای ساخت محتوای باکیفیت را یافت؟
در حقیقت بازاریابی محتوا مسئله ای نیست که صرفاً کارمند بخش تبلیغات یک استارتاپ ملزم به مدیریت آن باشد. زمانی که تمام گروه در این امر مشارکت کنند، نه تنها تولید مطالب مربوط به بازاریابی محتوا بسیار ساده تر می شود بلکه احتمال ایجاد محتوایی گیرا که به برندتان قدرت ببخشد و همچنین در جذب مشتریان جدید به شما کمک کند نیز افزایش خواهد یافت.
شما با روش های ذیل می توانید دیگران را به مشارکت در بازاریابی محتوا ترغیب کنید.
1- برای صرفه جویی در زمان، اطلاعات را به صورت گروهی به اشتراک بگذارید
بازاریابی محتوای باکیفیت معمولاً به صورت آشکارا تبلیغات انجام نمی دهد و معمولاً در پی اشتراک گذاری نکات یا اطلاعات سودمند با مخاطبین برند است. جمع آوری این اطلاعات می تواند برای یک بازاریاب امری زمانبر باشد. با این حال معمولاً افراد دیگری در شرکت هستند که به اطلاعات لازم دسترسی دارند. ترویج -اشتراک دانسته ها می تواند به طور چشمگیری سرعت فرآیند تولید محتوا را افزایش دهد. طبق تحقیقات، کارکنان به طور متوسط 2/5 ساعت از روز -حدود 30درصد زمان کاری- را صرف جست وجوی اطلاعات می کنند. اگر همه به اطلاعات یکسانی دسترسی داشته باشند، بازدهی افزایش و اتلاف وقت کاهش خواهد یافت.
2- برای دستیابی به درک تخصصی، بر روی کارکنان شرکت تمرکز کنید
در شروع ساخت محتوا با اینکه بازاریاب ها برای نوشتن متنی منسجم یا طراحی اینفوگرافی جذاب به اندازه کافی ماهر هستند، اما لزوماً نسبت به حیطه دانسته های مخاطبان شان آگاهی کاملی ندارند. تحت چنین شرایطی، دریافت اطلاعات از دیگر اعضای گروه می تواند کمک بسیاری به حصول اطمینان از کیفیت محتوا کند. کارکنان می توانند از مهارت های تخصصی خود برای تهیه اطلاعاتی درباره شیوه بیان مناسب رسانه های اجتماعی، بررسی صحت و سقم مطالب یا حتی راهنمایی در رابطه با میزان تخصصی بودن مطالب بازاریابی محتوا استفاده کنند. این نوع از همکاری، دقت و مرتبط بودن مطالب بازاریابی محتوا را تضمین می کند و منجر به افزایش مشارکت می شود.
3- ایده پردازی را تبدیل به یک مسئولیت همگانی کنید
شاید همکاران شما تجربه کافی برای نوشتن یک مقاله یا ساخت تصاویر دیجیتالی نداشته باشند، اما به این معنا نیست که نمی توانند ایده هایی عالی برای محتوا ارائه دهند. دلیل مشارکت آنها با استارتاپ شما احتمالاً این است که علایق مشابه بسیاری با مخاطبین موردنظرتان دارند. برگزاری جلسات غیررسمی ایده پردازی، چه به صورت مکالمه خصوصی انجام شود و چه به صورت آنلاین و از طریق Google doc یا کانال Slack (نرم افزاری برای افزایش همکاری گروهی)، می تواند فرصتی عالی برای کارکنان باشد تا ایده های خود را به اشتراک بگذارند. در نتیجه افزایش اعتماد به نفس افراد گروه، آنها می توانند با نوشتن پست به عنوان نویسنده میهمان یا همکاری در رسانه های اجتماعی، خود شروع به تولید محتوا کنند.
خدمات نوین روزنامه فرصت امروز در زمینه بازاریابی محتوایی را ببینید
4- برای رونمایی از آنچه انجام می دهید با کارکنان تان مصاحبه کنید
همه افراد با ارائه ایده برای یک کمپین بازاریابی محتوا احساس راحتی نمی کنند، اما به این معنا نیست که نمی توانند در تولید محتوا شرکت داشته باشند. مخاطبان آنلاین به اتفاقات پشت صحنه علاقه مند هستند و شما می توانید از طریق مصاحبه با یکی از کارکنان یا نمایش آنچه انجام می دهند در یک ویدئو یا رسانه اجتماعی، نمایی انسانی به برندتان ببخشید.
همان طور که برت رلندر (Brett Relander)، مدیرعامل شرکت X1 Sports Nutrition، شرح می دهد، «به مشتریان و مراجعین اجازه دهید جزییات روند کارتان را مشاهده کنند. با انجام این کار، داستان های موفقیت، شکست، لذت یا ناامیدی را به اشتراک می گذارید و شما و مخاطب تان درباره یکدیگر اطلاعات به دست می آورید و در نتیجه فرصت های همکاری میان تان ایجاد می شود.»
5- تجربه های کاری را با دیگران به اشتراک بگذارید
بخشی از نمایش نمای پشت صحنه برند شما، تشویق دیگر کارکنان برای اشتراک تصاویر یا داستان های مربوط به محل کار در رسانه های اجتماعی است. در نتیجه برجسته سازی شخصیت برندتان بسیار ساده تر می شود. این شیوه بازاریابی محتوا غیررسمی تر و بسیار کم هزینه تر است، مخصوصاً که بسیاری از افراد، تعداد دنبال کنندگان بیشتری نسبت به یک استارتاپ تازه تأسیس دارند.
همچنین می توانید این محتوا را در حساب های کاربری خود نیز به اشتراک بگذارید. البته لازم است اشتراک گذاری را همراه با آگاه ساختن کارکنان از آنچه باید یا نباید پست کنند، ترویج دهید.
کیتی لوینسن (Katie Levinson)، تولیدکننده محتوا در شرکت Credit Karma، توصیه می کند، «مطمئن شوید کارمندتان درک دقیقی از معنای کلی صدای برند داشته باشد و بداند چگونه باید برای برند شما از آن استفاده کند. به آنها بگویید شرکت اشتراک گذاری چه نوع محتوایی را تشویق و چه نوع محتوایی را منع می کند.»
6- همه را به تبلیغ محتوا ترغیب کنید
در مراحل اولیه یک استارتاپ، رساندن محتوا به تعداد زیادی از مخاطبان می تواند امری دشوار باشد. در اینجاست که اقدامات گسترده شرکت می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
با تغییرات جدید صفحه خبرنمایی فیس بوک، افراد در صورتی محتوای شرکت شما را مشاهده خواهند کرد، که یکی از دوستان شان آن را به اشتراک گذاشته باشد. ترغیب تمامی کارکنان برای اشتراک بازاریابی محتوا در رسانه های اجتماعی شخصی شان، می تواند به خوبی در جذب مخاطب کمک کند.
انجام بازاریابی محتوا به نحو احسن تلاش زیادی می طلبد، اما لزومی ندارد فشار زیادی بر شما وارد کند. با استفاده از این توصیه ها جهت ترغیب تمامی کارکنان استارتاپ به مشارکت، با آمادگی بیشتری عمل خواهید کرد و نتایج مطلوبی از تلاش های خود در راستای بازاریابی محتوا خواهید گرفت.