تاثیرگذاری مفهومی بسیار مهم و کارآمد برای کسب وکارهای مدرن به حساب می آید. در هر صورت، هر شرکتی توانایی تولید یک محصول، راه اندازی سایتی رسمی و تلاش برای بازاریابی محصولش را دارد. به عبارت بهتر، امروزه شرکت های بی شماری در زمینه های واحد فعالیت دارند. به همین دلیل برندهایی که توان تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب داشته باشند، برنده های نهایی مسابقه بازاریابی و فروش خواهند بود. بدون تردید تاثیرگذاری روی مشتریان به منظور فروش محصولات نیازمند فرآیندی ویژه است. بسیاری از شرکت ها در دنیای کسب وکار فعالیت دارند، با این حال همه آنها به یک میزان سود به دست نمی آورند. به این ترتیب بازاریابی بهینه برای محصولات مان فقط معطوف به نمایش جلوه ای ویژه از تولیدات شرکت برای عموم مردم نیست. سرمایه گذاری روی شرکت مان و همچنین برند آن یکی از مهم ترین گام های بازاریابی در عصر مدرن است. اجازه دهید با یک پرسش مهم سراغ بخش بعدی مقاله برویم: برنامه شما برای کسب جایگاه عالی در کسب وکارتان چیست؟
در ادامه این مقاله من به بررسی شش راهکار عملی به منظور افزایش تاثیرگذاری برندها خواهم پرداخت.
1. نمایش محصولات در گوشی های هوشمند
شاید بتوان عصر حاضر را با سلطه دستگاه های هوشمند به ویژه انواع گوشی ها شناخت. افزایش شمار کاربران اپ های مختلف و گوشی های هوشمند نیازی به بررسی عمیق ندارد. به همین دلیل بسیاری از کسب کارهای کنونی به سراغ هماهنگی هرچه بیشتر با الگوهای سازگار با گوشی های هوشمند رفته اند. یکی از این عرصه ها تغییر حالت رونمایی از محصولات است. به این ترتیب توجه اصلی برندها روی رونمایی از محصولات شان به گونه ای دسترس پذیر برای کاربران گوشی های هوشمند است. نکته مهم در اینجا اتخاذ ساز و کارهایی به منظور سهولت مشاهده و دسترسی کاربران به برند ماست. به عبارت بهتر، در عصر کنونی همه بخش های زندگی ما در حال تحول دائمی است. به همین دلیل باید همیشه به سراغ استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی به منظور هماهنگی هرچه بیشتر با نیاز مشتریان باشیم.
مطلب مرتبط: چگونه یک برند ماندگار داشته باشیم؟
طراحی اپ ویژه برای شرکت مان یکی از ایده های جذاب چند سال اخیر است. در این راستا باید ابتدا با دو مرکز دانلود بزرگ سیستم عامل های دستگاه های هوشمند یعنی اپ استور و گوگل پلی هماهنگ شوید. به این منظور پس از طراحی اپ ویژه تان پیامی رسمی به این دو فروشگاه ارسال کرده و اپ مورد نظر را تایید کنید. نگرانی اصلی فروشگاه های مذکور پیرامون انتشار اپ های تقلبی است. به همین دلیل پس از تایید شما دیگر دلیلی برای نگرانی نخواهد بود.
2. مشارکت در پادکست های مربوط به کسب وکارمان
همیشه حضور در مراسم ها و رویدادهای بزرگ مربوط به کسب وکارمان افتخاری به یادماندنی خواهد بود. امروزه چنین مراسم هایی دیگر فقط مربوط به کنفرانس ها و نمایشگاه های بزرگ نیست. پادکست یکی از محصولات فرهنگی باب میل نسل جوان به حساب می آید. بسیاری از برنامه ها نیز اکنون در قالب پادکست به مخاطب عرضه می شوند. در این میان مصاحبه های تخصصی و خلاقانه ای نیز تحت عنوان پادکست روانه بازار می شود. به عنوان یک برند جویای نام حضور در چنین پادکست هایی به افزایش توان تاثیرگذاری شما کمک ویژه ای خواهد کرد. مزیت اصلی پادکست ها فراهم سازی فرصتی برای برندها به منظور معرفی خود در مقام کارشناس های حرفه ای است. به این ترتیب مخاطب پادکست علاوه بر آشنایی با برند ما نسبت به دیدگاه کارشناسی ما نیز توجه نشان خواهد داد.
در یک سوی ماجرا، در صورت تولید یک پادکست شما فرصت دعوت از برندهای بزرگ حوزه کسب وکارتان را خواهید داشت. این امر به برند ما جایگاه ویژه ای می دهد. همچنین سطح ارتباط ما با سایر برندهای حاضر در کسب وکارمان افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، حضور در پادکست سایر برندها فرصت مشارکت در رویدادی مهم را می دهد. توجه داشته باشید که حضور در پادکست دیگر شرکت ها نیازمند پرداخت هزینه ای نیست. به این ترتیب بدون پرداخت کمترین هزینه ای در راستای گسترش شهرت و تاثیرگذاری برندمان حرکت خواهیم کرد.
آنطور که به نظر می رسد، حضور در پادکست ها برای هر دو طرف مزیت های انکارناپذیری را به همراه دارد. به همین دلیل همیشه باید از فرصت های حضور در پادکست های مختلف یا تولید یکی از آنها استقبال کنیم.
3. خلق ویدئوی توضیحی به یادماندنی
آمارهای خارق العاده مربوط به حوزه بازاریابی ویدئویی هیچ گاه دروغ نمی گویند. برای مشتریان عصر جدید مشاهده همراه با باور به محصولات است. به همین دلیل هم اغلب برندها سرمایه گذاری عظیمی روی الگوی بازاریابی ویدئویی کرده اند. بدون تردید ویدئویی توضیحی که بیانگر ماهیت برند شما و حوزه های فعالیتش است، توجه بسیار زیادی را به خود جلب خواهد کرد. در این میان باید توجه داشت که ویدئوی ما همراه با المان های جذاب برای مخاطب باشد. همچنین ویدئوهای کوتاه همیشه تاثیرگذاری بیشتری در مقایسه با نمونه های طولانی دارند. براساس آمارهای مختلف میانگین مدت زمان مناسب برای تولید ویدئوها دو دقیقه است. هرچه مدت زمان بیشتری را به کار ببریم، میزان تاثیرگذاری ویدئو و تمایل مخاطب به تماشای آن کاهش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: 9 راهکار برای افزایش تأثیرگذاری تبلیغات چاپی
یکی از مهم ترین گام ها در راستای تولید ویدئو بازاریابی انتخاب موضوع آن است. در این میان پرداختن به برخی از موضوعات نتیجه بخشی بهتری به همراه دارد. به عنوان مثال، ثبت ویدئویی پیرامون مصاحبه با مشتریان برندتان در مورد کیفیت محصولات، گفت وگو با کارشناس های مختلف و همچنین نمایش پشت صحنه کسب وکارمان یکی از ایده های جذاب در راستای افزایش سطح تاثیرگذاری برندمان است.
4. برجسته سازی لحظات موفقیت آمیز برندمان
پیش از این گفتم که مشاهده به معنای باور است. یکی دیگر از قوانینی که مشتریان مدرن براساس آن زندگی می کنند، عبارت است از «به جای صحبت به من نشان بده». همانطور که قبلا گفتم، هر برندی توانایی بیان ادعاهای بزرگ را دارد. با این حال فقط برخی از برندها توانایی نمایش و اثبات ادعاهای خود را نیز دارند. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی اکنون برندها بیش از هر زمان دیگری فرصت اثبات ادعاهای خود را دارند. به این ترتیب فقط باید سراغ ثبت ویدئویی در راستای اثبات ادعاها، تعهدها و تحقق خواسته های مشتریان از خودمان باشیم.
نکته مهم در این میان توجه به تعامل های واقعی با مشتریان است. به عبارت بهتر، همه دنیای مدرن در شبکه های اجتماعی خلاصه نمی شود. اگر به دنبال موفقیت هستیم، باید در دنیای واقعی نیز با مشتریان خود همراه با احترام رفتار کنیم.
5. برگزاری همایش های تجاری و رویدادهای صنعتی بیشتر
در این مقاله تاکید بسیار زیادی روی نتایج بازاریابی دیجیتال صورت گرفته است. با این حال نباید نسبت به تاثیرات انکارناپذیر مواجهه های رو در رو غافل شویم. در دنیای دیجیتال نه تنها تاثیر کنفرانس های عمومی کاهش نیافته است، بلکه روز به روز بر تاثیرگذاری آنها افزوده می شود. یکی از راهکارهای عالی به منظور تاثیرگذاری بر مخاطب و بهبود جایگاه برندمان در دنیای مدرن برگزاری هرچه بیشتر همایش های تجاری است. در چنین همایش هایی برند ما با یک تیر دو هدف را خواهد زد. نخست اینکه ارتباط نزدیکی با مشتریان مختلف برقرار می کند و دوم اینکه سطح همکاری اش با برندهای دیگر توسعه می یابد. البته باید توجه داشت که برگزاری همایش های تجاری در برخی از موارد نیازمند بودجه کلانی است. به این ترتیب این ایده برای کسب وکارهای کوچک چندان مناسب نخواهد بود. به علاوه کسب وکارهای کوچک توان چندانی برای جلب نظر برندهای بزرگ و دعوت از مخاطب ها ندارند.
6. اهمیت حضور در عرصه های عمومی مناسب
در ادامه بحث بخش قبلی در مورد برگزاری همایش های تجاری باید به یک نکته مهم اشاره کرد: حضور در عرصه های عمومی مناسب. به عنوان یک برند باید همیشه در عرصه های مناسب با کسب وکارمان حضور پیدا کنیم. اشتباه بسیاری از کسب وکارها تلاش برای حضور در مراسم های مختلف است. به این ترتیب در عمل بسیاری از مراسم ها با ساختار و قالب اصلی برند ما ناهماهنگ خواهد بود. وقتی تصمیم به حضور در یک مراسم را دارید، ابتدا باید نسبت به هماهنگی آن با ماهیت شرکت تان فکر کنید. فقط در صورت وجود هماهنگی میان ماهیت شرکت و مراسم مورد نظر باید در آن حضور یابیم. در غیر این صورت با پوشش وسیع رسانه ای آن رویداد عملا حضور ما از سوی کاربران مورد تمسخر قرار خواهد گرفت.
مطلب مرتبط: 4 راهکار برای افزایش تاثیرگذاری تصاویر در کسب و کار
جمع بندی
هرچه تاثیرگذاری ما در عرصه کسب وکارمان بیشتر باشد، بهتر است. با پیشرفت های خیره کننده امروزی در عرصه تکنولوژی حتی کوچک ترین قدم های برندها نیز زیر ذره بین قرار دارد. به همین دلیل همیشه پیش از تصمیم گیری باید به خوبی پیرامون موضوع بحث فکر کنیم. در زمینه افزایش تاثیرگذاری برندمان توجه به ترکیب توصیه های این مقاله ایده مناسبی خواهد بود. البته راهکارهای افزایش تاثیرگذاری کسب وکارها فقط محدود به شش مورد این مقاله نیست. با این حال آنها مقدمه خوبی برای شروع کار خواهند بود، بنابراین چالش اصلی شما در آینده استفاده و اجرای توصیه های فوق خواهد بود.